Welke universele afstandsbedieningsapp werkt het beste voor iPhone?

Ik ben op zoek naar een betrouwbare universele afstandsbedieningsapp voor mijn iPhone om mijn tv te bedienen, omdat mijn fysieke afstandsbediening kapot is gegaan. Ik heb een paar apps geprobeerd, maar die ondersteunden niet al mijn apparaten of waren te ingewikkeld in gebruik. Heeft iemand aanbevelingen voor een gebruiksvriendelijke en effectieve universele afstandsbedieningsapp die goed werkt op een iPhone?

Op zoek naar de beste universele afstandsbediening-app voor iPhone om je smart-tv te bedienen? Of je je afstandsbediening nu kwijt bent of gewoon meer flexibiliteit wilt, met deze apps kun je je iPhone gebruiken als een krachtige afstandsbediening voor Roku, Samsung, LG, Sony, Fire TV en meer. Hier zijn drie van de populairste en best beoordeelde opties in de App Store:

TVRem Universal TV Remote

TVRem is een universele afstandsbediening-app voor iPhone die je toestel verandert in één enkele controller voor de meeste smart-tv’s, Roku, Fire TV en Samsung-tv’s. Geen gedoe meer met meerdere afstandsbedieningen – alles wat je nodig hebt zit in één app.

Voordelen:

• Gratis te gebruiken
  • Eenvoudige installatie en snelle verbinding
  • Navigeren met vegen en tikken voor soepele bediening
  • Start apps, pas het volume aan en zoek met het toetsenbord van je telefoon
  • Werkt met een brede reeks apparaten

Nadelen:

• Sommige geavanceerde spraakopdrachten zijn afhankelijk van ondersteunde modellen

TVRem is ideaal als je een eenvoudige, betrouwbare en gratis manier wilt om meerdere tv’s en streamingapparaten met één iPhone te bedienen. In dit Reddit-draadje hebben ze een gedetailleerde lijst samengesteld van de beste TV-afstandsbediening-apps die momenteel beschikbaar zijn.

TV Remote – Universal

Deze app werd uiteindelijk mijn tweede keuze, maar eerlijk gezegd werkt hij nog steeds behoorlijk goed. Je installeert hem, hij vindt je tv via wifi bijna meteen, je tikt om te verbinden en je bent klaar – de hele installatie duurt minder dan een minuut. De interface is simpel en minimalistisch: navigatiepijlen, aan/uit-knop, volumeknoppen en ingangswissel.

Voordelen:

• Volledig gratis: Geen “probeer premium 7 dagen”-onzin, geen onverwachte betaalmuren.
  • Geen gedoe met instellingen: Maakt vrijwel direct verbinding met elke grote smart-tv op je netwerk – Roku, LG, Samsung, Sony.
  • Minimalistische interface: Je raakt niet de weg kwijt op zoek naar knoppen.

Nadelen:

• Alleen wifi: Oudere infrarood-tv’s? Dan blijf je nog steeds op jacht naar AAA-batterijen.

Universal Remote | Smart TV

Als je iets vertrouwds wilt, met die knopvormen die je vingers nog kennen uit spierherinnering, dan zit je met deze app goed. Ideaal als je een mix van apparaten hebt: ik testte hem op de Fire TV van een vriend en mijn eigen LG-tv, en hij vond ze snel.

Voordelen:

• Veel ondersteunde merken: Als je een soort Frankenstein-opstelling in de woonkamer hebt (Roku, Fire TV, zelfs Apple TV), dan werkt het waarschijnlijk.
  • Retro afstandsbediening-look: De interface lijkt op een echte afstandsbediening – je vergeet bijna dat je je telefoon gebruikt.
  • Volledige basisset: Zender omhoog/omlaag, volume, dempen, ingang selecteren… alle klassiekers.

Nadelen:

• Stiekeme in-app aankopen: De basisfuncties zijn gratis, maar voor extra’s moet je een paar euro neertellen.
  • Advertenties: Soms tik je op dempen en krijg je in plaats daarvan een advertentie voor een autoverzekering. Irritant, maar niet rampzalig.

Universal Remote TV Smart

Deze is voor de power users. Hij heeft meer functies dan mijn echte afstandsbediening. Er is toetsenbordondersteuning voor wanneer je klaar bent met letter voor letter invoeren met pijltjestoetsen, plus castingopties.

Voordelen:

• Toetsenbord- en trackpadbediening: Een Hulu-wachtwoord invoeren voelt niet meer als een straf.
  • Ondersteunt de grote merken: Samsung, LG, Philips, Sony – dekt de meeste slimme setups.
  • BONUS: Je kunt je iPhone-scherm spiegelen of basis-mediabediening gebruiken.

Nadelen:

• Abonnement nodig: De helft van de mooie functies zit achter een betaalmuur. Portemonnee meenemen dus.
  • Overvolle interface: Door alle extra knoppen en opties oogt het al snel wat overweldigend.

Samenvatting: Welke afstandsbediening-app proberen?

TVRem Universal TV Remote springt er duidelijk uit als de beste universele afstandsbedieningsapp voor iPhone. Hij is gratis, snel in te stellen en werkt met vrijwel alle grote smart-tv’s en streamingapparaten. In tegenstelling tot andere apps verbergt hij essentiële functies niet achter betaalmuren, de interface is strak en de navigatie is soepel — swipe, tik, typ of gebruik zelfs spraakopdrachten als je apparaat dat ondersteunt.

Andere universele remotes voelen vaak half af: sommige hebben voortdurend advertenties, onhandige interfaces of beperken belangrijke functies tenzij je betaalt. Universal Remote TV Smart ziet er flitsend uit, maar is rommelig en sterk gericht op abonnementen, terwijl apps zoals Universal TV Remote of TV Remote – Universal óf geavanceerde functies missen óf alleen een basiservaring bieden. Met TVRem krijg je betrouwbaarheid, eenvoud en volledige controle in één gratis pakket — geen gedoe, geen frustratie, gewoon een universele afstandsbediening die écht werkt.

Ga het niet ontkennen: nadat ik vaker mijn afstandsbediening was kwijtgeraakt dan mijn gezonde verstand tijdens een firmware-update, ben ik diep in de wereld van universele afstandsbedieningsapps gedoken. Ik zag @mikeappsreviewer de basics uitleggen, maar eerlijk, ik moet er toch een andere invalshoek tegenaan gooien.

Om te beginnen: als je zowel smart-tv’s als apparaten zoals soundbars, streamingsticks of zo nu en dan een ouder apparaat wilt bedienen… dan schieten de meeste universele iOS-afstandsbedieningen nogal tekort, zeker omdat je iPhone geen IR heeft (spoiler: dat heeft ’ie niet, Apple haat plezier). De op wifi gebaseerde afstandsbedieningsapps zijn eigenlijk je enige serieuze optie (tenzij je een externe IR-dongle wilt kopen—liever niet).

Van alle apps waar ik me aan heb lopen ergeren, voelde Universal Remote | Smart TV verrassend genoeg het meest betrouwbaar. Hij is niet zo minimalistisch als TV Remote – Universal (die, oké, werkt, maar aanvoelt alsof je een rekenmachine uit 1982 gebruikt), maar hij bestookt je ook niet met krankzinnige pop-ups of abonnementspam om de drie seconden. De installatie is ook niet lastig—hij detecteert de meeste grote merken (LG, Samsung, Sony, Roku, zelfs duistere Android TV-boxen uit de krochten van het internet), en de interface ziet er niet uit als iemands allereerste ontwerp in de designschool.

Dat gezegd hebbende, het is NIET allemaal rozengeur en maneschijn:

• Heb je een oudere tv zonder wifi? Dan kun je dit overslaan, deze app heeft alles online en up-to-date nodig.
  • Het is geen volledige vervanging voor apparaat-specifieke eigenaardigheden (Samsungs rare muis, LG’s pointer, enz.), maar je krijgt wel de meeste knoppen en een toetsenbord.
  • Een paar premiumfuncties zitten inderdaad achter een paywall, maar niets bijzonders als je alleen zenders wilt wisselen, ingangen selecteren, of op dempen wilt drukken als de bel gaat, enzovoort.

Ik ben het ook niet helemaal eens met Mike’s ongeremde lof voor TV Remote – Universal als je iets meer wilt dan de absolute basis. Als ik alleen volumeknoppen nodig had, zou ik gewoon naar de tv lopen alsof het 1992 is.

Heeft iemand anders App 1 of 2 geprobeerd en zich kapot geërgerd aan lag of wegvallende verbindingen? Universal Remote | Smart TV hield bij mij de verbinding veel beter vast dan de helft van de rommel in de App Store.

Als iemand een Frankenstein-setup heeft met home cinema + streamingstick + tv door elkaar, laat je frustraties maar komen. Maar goed, als je een app wilt die je iPhone echt als een volwaardige afstandsbediening laat voelen, en je nooit meer een advertentie voor crypto-roulette wilt zien, probeer dan Universal Remote | Smart TV voordat je terugvalt in het horrorscenario van de eeuwig onder de bank verdwenen afstandsbediening.

Oké, even eerlijk: als jouw idee van een “universele” afstandsbediening iets is dat je in twee minuten kunt instellen zonder informaticadiploma, en je ook nog verwacht dat hij meer ondersteunt dan alleen je tv (hallo, bejaarde soundbar, willekeurige Roku-stick en mysterieuze HDMI-switch), dan zijn de meeste iPhone‑afstandsbedieningsapps een tegenvaller. Ik heb de helft van de “universele afstandsbedieningen” in de App Store geprobeerd, en de meesten zijn óf advertenties vermomd als afstandsbediening, óf zo minimaal dat het voelt alsof je je tv bedient met een rekenmachine uit de jaren tachtig.

Ik ben het ergens wel eens met @nachtschatten dat Universal Remote | Smart TV veel stabieler is voor gemengde setups. De interface ziet er echt prima uit, je wordt niet doodgegooid met verzekeringsreclames elke keer dat je op “Mute” tikt, en de installatie is super eenvoudig. Dingen als het toetsenbord op het scherm en automatische apparaatdetectie zijn een lifesaver als je net zo vaak van streamingbox wisselt als ik. De enige grote tegenvaller is dat hij alleen via wifi werkt—dus als je tv ouder is dan TikTok, jammer dan. Maar de meeste mensen met een “smart-tv” voldoen hier toch al aan.

Als je ondersteuning nodig hebt voor een Frankensteinbende aan apparatuur—smart-tv, soundbar, verouderde Sony‑receiver, noem maar op—bedenk dan: er bestaat simpelweg geen magische app die IR doet vanaf een iPhone (Apple is allergisch voor IR‑blasters, dus wens het maar niet). Wil je meer? Koop een IR‑dongle of zoek die originele afstandsbediening op die ergens in de bank verstopt ligt, lol. Maar voor de meeste smart-tv’s en wifi‑apparaten is Universal Remote | Smart TV de keuze zonder drama.

Waarschijnlijk de enige situatie waarin ik @mikeappsreviewer gelijk geef, is als je echt ALLEEN volume/input/aan‑uit wilt en verder niets: TV Remote – Universal houdt het zo hersenloos eenvoudig mogelijk. Anders is Universal Remote | Smart TV de enige app die me nog niet heeft laten wensen mijn telefoon uit het raam te gooien na de vijfde advertentie of mislukte apparaat­scan.

Hoe dan ook—als iemand een app heeft gevonden die bijvoorbeeld een LG‑tv, een TCL Roku en een Denon AVR uit 2015 kan bedienen zonder moeite, vertel het. Tot die tijd doet Universal Remote | Smart TV alles wat ik nodig heb.

Oké, laten we het opdelen. Universal Remote | Smart TV is het dichtst bij een one‑app‑to‑rule‑them‑all voor iPhone — zolang al je apparaten echt op je wifi zitten en niet in het technologische stenen tijdperk zijn blijven hangen. De pluspunten: superstrakke interface (geen “waar zit in hemelsnaam de mute‑knop?”‑momenten), snelle installatie, hij herkent de meeste smart-tv’s en streamingboxen zonder gedoe, en het ingebouwde toetsenbord is elke keer een gamechanger wanneer je weer eens een onleesbaar streamingwachtwoord moet invoeren.

Maar hij is niet perfect: het grootste minpunt is de betaalmuur—als je de leuke dingen wilt (geavanceerde bediening, media casten), moet je in de buidel tasten. En als je soundbar of oude tv niet smart is, heb je pech—geen IR‑ondersteuning, omdat iPhones dat gewoon niet doen.

Eerlijk gezegd denk ik dat de “alleen volume/input/aan‑uit”‑groep eerder zal kiezen voor de superminimalistische optie die @mikeappsreviewer uitlicht, maar voor iedereen die met meerdere merken en apparaten jongleert — en minder in‑app‑advertenties wil dan een clickbaitsite — is Universal Remote | Smart TV de keuze die het minst waarschijnlijk tot afstandsbediening‑woede leidt. Ter vergelijking: andere apps zoals Universal TV Remote voelen al snel alsof je vastzit in een advertentiehel, en TV Remote – Universal is, hoewel gratis, zó uitgekleed dat het bijna niets meer biedt.

Laatste noot: als jouw missie is “ik wil één app voor alles en geen advertenties in mijn gezicht,” dan is dit zo ongeveer het beste wat je gaat vinden (voor iPhone in elk geval). Als je ooit een app vindt die zowel een Samsung Smart TV als een stoffige, tien jaar oude Denon‑receiver kan aansturen, laat het de wereld weten — we zijn allemaal op zoek naar die unicorn.