Wat is de beste gratis MP4-speler voor Mac?

Ik heb zojuist een heleboel MP4-video’s gedownload, maar de standaardspeler van mijn Mac werkt niet met sommige daarvan. Ik ben op zoek naar aanbevelingen voor de beste gratis MP4-speler voor Mac die betrouwbaar en gemakkelijk te gebruiken is. Alle suggesties zouden me echt helpen.

Gratis MP4‑spelers op de Mac: mijn laatste testrit

Ik ben de afgelopen tijd langs allerlei videospelers op mijn Mac gejaagd als een overgeconcentreerde eekhoorn—VLC, QuickTime, andere willekeurige dingen—altijd op zoek naar iets waardoor mijn filmcollectie kijken niet voelt als sleutelen aan een grasmaaier. Vorige week heb ik Elmedia Player geprobeerd (ja, die uit de App Store). Zo ging dat.

Eerste indrukken

Ik startte ’m, keek naar het overzichtelijke venster en dacht: “Oké, in elk geval ziet het er niet uit alsof het uit 2010 komt.” Een HD‑videobestand van 4 GB ernaartoe gesleept. Geen strandballen. Geen foutmeldingen die om een vage codec smeken zoals leraren vroeger om toestemmingsbriefjes vroegen. Letterlijk gewoon op play gedrukt—klaar.

Waarom het me niet gek maakte

1. MP4, MKV, AVI, wat dan ook… – Ik heb er van alles tegenaan gegooid. Geen krimp.
  2. Interface voelt heel Mac‑achtig – Knoppen zitten waar je ze verwacht, rechtsklik werkt (misschien te simpel voor sommigen, maar ik ben tevreden).
  3. Grote bestanden? Unicode? – Een 1080p anime‑rip afgespeeld. Het enige dat achterliep was mijn wifi toen ik daarna een snackrecept opzocht.
  4. Ondertiteling is kinderspel – Meerdere .srt‑bestanden getest, zelfs dat rare subbestand dat ik van een forum had, alles netjes in sync. Tijdlijn aanpassen is superduidelijk.
  5. Casten, als je daarin zit – Je kunt naar je Apple TV of smart‑tv streamen; het volledige pakket is betaald, maar de gratis versie is prima bruikbaar.

De moeite waard?

Eerlijk: tenzij je verliefd bent op de miljoen instellingen van VLC, voelt dit als zo’n “installeren en vergeten” app. Ik heb nog niet veel met de betaalde upgrade (Pro) gespeeld, maar voor normaal films kijken ben ik nog nergens tegenaan gelopen. Het is gratis, het werkt, en probeert het wiel niet opnieuw uit te vinden. Dat is zo’n beetje alles wat ik wil. Probeer ’m als je genoeg hebt van spelers die precies stuk gaan als jij even wilt ontspannen.

VLC wordt vaak genoemd—het is zo’n beetje het ducttape van video‑afspelen op de Mac. Ik gebruik het al jaren en ja, het speelt bijna alles af, maar laten we eerlijk zijn: het oogt ongeveer zo modern als een klaptelefoon en vergeet op de een of andere manier altijd je ondertitelinstellingen precies wanneer je ze nodig hebt. Ik zag de lovende review van Elmedia Player van @mikeappsreviewer en eerlijk gezegd was ik wat sceptisch, omdat zoveel spelers in de App Store in feite vermomde adware zijn.

Maar nadat ik Elmedia echt een serieuze proefrit heb gegeven, moet ik toegeven dat het verrassend soepel werkt. Ik had dat native gevoel niet verwacht, en het… doet het gewoon? (Niks ten nadele van de VLC‑crew.) Bestanden erin slepen, ze spelen direct af, geen willekeurige codec‑fouten, en ondertitels vragen geen geheime handdruk. Plus, casten is ingebouwd (al betaal je voor het volledige pakket), en de gratis versie is niet gierig.

Eén ding om in gedachten te houden: af en toe meldingen om te upgraden als je de premiumfuncties wilt. Niks groots, maar wel het melden waard als je al gek wordt van alleen een “upgrade”‑knop in beeld.

TL;DR: Als je “klik‑play‑ontspan” wilt voor die lastige MP4’s, dan is Elmedia Player een plek in je Programma’s‑map waard. VLC wint nog steeds als je rare experimentele tweaks nodig hebt, maar voor gewoon op play drukken zonder met instellingen te rommelen? Elmedia is de juiste keuze. QuickTime is eerlijk gezegd kansloos met moderne codecs, tenzij je ervan houdt naar plug‑ins te speuren.

Voelt iemand anders dit ook zo, of zijn er geheime gratis players die we missen naast deze twee gebruikelijke verdachten?

Dus ik zie dat @mikeappsreviewer en @yozora allebei zweren bij Elmedia Player, en eerlijk, nadat QuickTime me net iets te vaak in de steek liet (de helft van mijn MP4’s loopt gewoon vast of gooit fouten), heb ik het uit pure ergernis een kans gegeven. Ik ga niet liegen, Elmedia is soepel—je start een bestand en het gaat gewoon. Ondertitels, willekeurige bestandsformaten, alles werkt en de interface ziet er niet uit alsof die is gemaakt door mijn informatica-klas op de middelbare school. Dat gezegd hebbende, de gratis versie gooit hier en daar wel wat upgrade-meldingen naar je hoofd (ugh), maar niets wat echt stoort. Ik houd VLC nog steeds achter de hand voor die zeldzame momenten dat ik een obscure afspeelinstelling moet aanpassen of een bestand wil afspelen dat ouder is dan mijn iMac, maar het voelt dan wel echt log.

Maar goed, hier komt mijn kleine ergernis: niet iedereen zit te wachten op NOG een videospeler installeren alleen maar om een paar MP4’s af te spelen. Je hebt ook IINA (zoek het even op, de moeite waard), wat in feite een mooiere, meer op de Mac gerichte VLC is met een paar extra tools en zonder lelijkheid. Maar tussen Elmedia en VLC wint Elmedia op pure ‘ik wil dit nu gewoon kijken’-energie, terwijl VLC wint op ‘ik wil me een tech-wizard voelen en misschien zelfs iets slopen’.

QuickTime? Gewoon… nee. Als je video’s net even niet-standaard encoding of ondertitels gebruiken, heb je pech. Neem Elmedia Player, sleep je video’s erin, negeer de upgrade-prompts, en denk er niet te veel over na. Dat is mijn mening. Gebruikt iemand nog iets obscuurders dat ik zou moeten proberen, of is dit gewoon de eindeloze Mac-videoplayer circle of life?

Laten we door de ruis heen snijden: een stapel MP4’s, een Mac, en je wilt gewoon op play drukken—waarom is dat zo moeilijk? QuickTime, ondanks het mooie icoontje en de “Mac-standaard” status, is lachwekkend onbetrouwbaar bij alles wat ook maar een beetje buiten de muzikale notenbalk van codecs of ondertitels valt. Geen verrassing daar.

Elmedia Player wordt vaak genoemd in deze thread, en het verdient die reputatie eerlijk gezegd omdat het gewoon werkt. Het is het minst geneigd te klagen over rare MP4-compressie en gaat met ondertitels om als een baas (unicode, uit sync, noem maar op). Voordelen? Snel, moderne interface, soepel slepen-en-neerzetten, raakt niet in de war door grote of vreemd benoemde bestanden, en speelt bijna alles af zonder dat jij vakjes hoeft aan te vinken. De gratis versie geeft je alle basisfuncties, al krijg je af en toe een duwtje om te upgraden—irritant, maar geen dealbreaker.

Nadelen? Af en toe pop-ups voor Pro-functies (casten, geavanceerde bediening) die je zen kunnen onderbreken, en geen ingebouwde videobibliotheekorganisatie als je daar van houdt. Ook al is het minder opgeblazen dan VLC, het mist wat nerd-level diagnosemogelijkheden waar je misschien naar verlangt als je graag in bestands­eigenschappen of afspeelstatistieken duikt.

Nog een korte vermelding: IINA krijgt tegenwoordig meer liefde, ziet er beter uit dan VLC en ondersteunt toch een enorme reeks formaten. VLC is ondertussen onverwoestbaar als je het uiterlijk uit de jaren 2000 en een leercurve voor power users geen probleem vindt.

TL;DR—Elmedia Player is de plug-and-play hitter, vooral als je gewoon wilt dubbelklikken en kijken. VLC is de keuze voor knutselaars, en IINA is er als je je open source graag met Mac-saus hebt. Mijn tip: probeer eerst Elmedia Player voor je MP4-verzameling, houd rekening met de paar pop-ups, en trek de VLC-gereedschapskist pas tevoorschijn als je een zeldzame afspeelmuur raakt. Dat is uiteindelijk toch ongeveer de workflow van de helft van deze thread.