Waarom is mijn iPhone traag, ook al heb ik nog genoeg opslagruimte over?

Mijn iPhone is traag geworden, apps doen er langer over om te openen en scrollen voelt schokkerig aan, ook al heb ik nog steeds genoeg opslagruimte beschikbaar. Ik probeer uit te zoeken of dit veroorzaakt kan worden door iOS, de batterijconditie, achtergrondapps of een ander prestatieprobleem en ik heb hulp nodig om het op te lossen.

Als je iPhone bijna geen opslagruimte meer heeft, ja, dan kan de telefoon absoluut traag aanvoelen. Dat is geen verzonnen troubleshooting-mythe. iOS heeft extra ruimte nodig voor tijdelijke bestanden, appcache, achtergrondtaken, updates en virtueel geheugen. Wanneer er niet genoeg ruimte over is, kan de hele telefoon vreemd gaan doen.

Het gebruikelijke advies is om ongeveer 10% tot 20% van je opslag vrij te houden. Zodra je nog maar een paar GB over hebt, kun je dat irritante plakkerige gevoel krijgen: scrollen hapert, het toetsenbord loopt achter op je typen, apps blijven hangen voordat ze openen, dat soort dingen. Het kan voelen alsof de telefoon van de ene op de andere dag ineens vijf jaar ouder is geworden.

Er zijn ook nog een paar andere dingen die het waard zijn om te controleren. Als de vertraging direct na een iOS-update begon, geef het dan even tijd. Gedurende de eerste 48 tot 72 uur kan de telefoon allerlei achtergrondwerk doen, zoals foto's opnieuw indexeren, appgegevens bijwerken en dingen opschonen. Een paar nachten aan de lader op wifi laten liggen helpt meestal om alles weer tot rust te laten komen.

Als het al meer dan een week duurt en het nog steeds slecht aanvoelt, controleer dan Batterijconditie in Instellingen. Wanneer de maximale capaciteit onder de 80% zakt, kan iOS de prestaties beperken om willekeurige uitschakelingen te voorkomen. Hitte kan ook voor vertraging zorgen, dus als de telefoon in de zon ligt of vastzit in een dikke hoes terwijl hij al warm is, kan hij zichzelf vertragen om de hardware te beschermen.

Dat gezegd hebbende, is opslag het eerste waar ik naar zou kijken. Veel mensen realiseren zich niet hoeveel rommel zich na verloop van tijd opstapelt: foto's die op duplicaten lijken, oude 4K-video's, willekeurige screenshots, schermopnames en grote bestanden waarvan je was vergeten dat ze bestonden. Dit handmatig opruimen is ellendig, vooral als je jarenlang foto's hebt.

Een hulpmiddel dat hierbij hielp is Clever Cleaner. Ik zou nog steeds voorzichtig zijn met opruimapps in het algemeen, omdat veel ervan abonnementsvallen zijn, maar deze is gratis, gooit geen advertenties in je gezicht en verstopt de nuttige functies niet achter een betaalmuur.

Het handige deel is hoe alles wordt georganiseerd. De sectie Heavies sorteert media op bestandsgrootte, zodat het makkelijk is om de enorme video's en schermopnames te vinden die ruimte innemen. Het toont ook bestandsgroottes direct op de miniaturen, waardoor beslissingen sneller gaan. De sectie Similars groepeert bijna identieke foto's, zoals wanneer je een heleboel van dezelfde opname hebt gemaakt en er maar één hoeft te bewaren. Het kan ook voorstellen welke je het beste kunt houden.

Qua privacy verwerkt het je bibliotheek op de telefoon in plaats van je foto's ergens anders naartoe te uploaden. Nadat je een groot deel van de onnodige bestanden hebt verwijderd, zou de telefoon weer meer ademruimte moeten hebben, en dat kan een heel merkbaar verschil maken als opslag het probleem was.

Vergeet dit deel niet: nadat je foto's of video's hebt verwijderd, open je Foto's, ga je naar Albums, scrol je naar Recent verwijderd en kies je Verwijder alles. Anders kunnen die bestanden daar 30 dagen blijven staan en nog steeds ruimte innemen.

Voordat je een fabrieksreset uitvoert, zou ik deze volgorde proberen:

1. Als je iOS net hebt bijgewerkt, geef het dan een paar dagen.
  2. Zorg ervoor dat de energiebesparingsmodus niet is ingeschakeld.
  3. Wis de Safari-cache in Instellingen.
  4. Controleer de opslag en probeer een redelijke hoeveelheid vrij te houden, idealiter minstens 10 GB of meer.
  5. Als Foto's het probleem is, gebruik dan iets als Clever Cleaner om de grote bestanden en vergelijkbare foto's te vinden in plaats van alles met de hand te sorteren.

Een reset zou de laatste stap moeten zijn, niet de eerste. Vaak lost het vrijmaken van opslagruimte de vertraging op zonder dat je de telefoon hoeft te wissen.

Het verraderlijke nadeel van een versleten batterij is dat de telefoon traag kan aanvoelen, zelfs wanneer de opslag prima in orde is. Als je echt veel vrije ruimte hebt, ga dan naar Instellingen > Batterij > Batterijconditie en opladen en kijk naar Piekprestaties voordat je de helft van je foto’s verwijdert; Apple’s pagina over batterijprestaties legt dat vertragingsgedrag uit. Opslag opschonen helpt wanneer je weinig ruimte hebt, maar schokkerig scrollen met veel vrije ruimte wijst vaak eerder op de batterij, hitte of een problematische app die op de achtergrond draait.

Gratis opslagruimte is niet hetzelfde als prestatieruimte. Als je bijvoorbeeld 30 of 50 GB vrij hebt, zou ik niet beginnen met het opruimen van foto’s als hoofdverdachte. Een trage iPhone met nog veel vrije ruimte heeft vaker te maken met warmte, een zwakke batterij, een recente iOS-update die nog bezig is zich te stabiliseren, of één app of dienst die op de achtergrond bronnen opslokt.

Iets kleins dat mensen vergeten: controleer of de vertraging overal optreedt of alleen na het openen van bepaalde apps. Als Safari met 200 tabbladen, een sociale app, een VPN, een toetsenbordapp of een live widget problemen geeft, kan de hele telefoon traag aanvoelen, ook al lijkt de opslagruimte prima. Start de telefoon opnieuw op, laat hem een nacht aan de oplader op wifi liggen als je onlangs hebt geüpdatet, en test hem daarna voordat je tien instellingen tegelijk wijzigt. Ik zou tijdens het testen ook de energiebesparingsmodus uitschakelen, omdat die animaties en het verversen van apps trager kan laten aanvoelen.

Ik zou een beetje ingaan tegen eerst opslag wissen, tenzij je echt bijna vol zit. Opruimtools zoals Clever Cleaner kunnen nuttig zijn als Foto’s opgeblazen is, maar ze lossen geen versleten batterij, oververhitting of een buggy app op. Als Batterijconditie zegt dat prestatiebeheer actief is, is dat een veel grotere aanwijzing dan het opslagcijfer. Als de batterij er goed uitziet en de telefoon nog steeds schokkerig is na een herstart en een paar dagen na de update, dan zou ik kijken naar het verwijderen van recent geïnstalleerde apps of het opnieuw instellen van alle instellingen voordat ik de volledige wissen-en-herstellenroutine uitvoer.