Waarom hapert mijn iPhone zo erg, zelfs bij eenvoudige dingen?

Mijn iPhone is erg traag geworden, zelfs wanneer ik alleen maar apps open, typ of scroll. Basistaken blijven haperen en het begint het dagelijks gebruik te beïnvloeden. Ik weet niet zeker of dit wordt veroorzaakt door opslagruimte, batterijconditie, iOS-problemen of iets anders, en ik heb hulp nodig om uit te zoeken wat ik moet controleren en hoe ik het kan oplossen.

Het is frustrerend om een dure iPhone te zien haperen bij dingen zoals typen, het openen van apps of gewoon scrollen. Ik heb dit zelf meegemaakt, en ik zou in het begin een volledige fabrieksreset vermijden. In de meeste gevallen is de oplossing kleiner en minder ingrijpend.

Als je iOS onlangs hebt bijgewerkt, geef het dan even de tijd

Dit onderdeel wordt vaak over het hoofd gezien. Na een grote iOS-update voelt de telefoon vaak een tijdje traag aan omdat hij op de achtergrond druk bezig is. Hij indexeert foto’s opnieuw, bouwt appgegevens opnieuw op en herwerkt systeembestanden voor de nieuwe versie. Tijdens die periode wordt de CPU zwaar belast. Je merkt het eerst bij het toetsenbord, daarna bij animaties, en vervolgens bij willekeurige vertragingen bij het openen van apps.

Wat ik deed was simpel. Ik liet de telefoon twee of drie nachten aan de oplader, verbonden met wifi. Dat hielp meer dan ik had verwacht. Een herstart ruimde ook wat tijdelijke vreemdheden na de update op.

Als er een volledige week voorbijgaat en de vertraging nog steeds blijft, zou ik niet langer de update zelf de schuld geven.

Opslag veroorzaakt dit meestal

Dit was voor mij het grote punt. iPhones hebben ademruimte nodig. Niet alleen voor je bestanden, maar ook voor tijdelijke systeemdata, appcache en alle rommel die iOS wegschrijft tijdens gebruik. Zodra de vrije ruimte te laag wordt, zakt de prestaties op manieren die je meteen merkt. Apps openen trager. Typen gaat stroef. Menu’s pauzeren zonder goede reden.

Van wat ik heb gezien, is het belangrijk om ongeveer 10 tot 20 procent vrije ruimte over te houden. Zak je daaronder, dan begint de telefoon vermoeid aan te voelen.

Foto’s en video’s zijn meestal de grootste rommel

Een enorme bibliotheek handmatig opruimen is een ellendige klus. Ik probeerde het op de oude manier en kwam nergens. Daarna gebruikte ik Clever Cleaner, en dat maakte het opruimen een stuk minder pijnlijk.

Dit waren de onderdelen die ik nuttig vond:

1. De sectie Soortgelijke groepeerde bijna identieke foto’s, niet alleen exacte duplicaten. Dus als je zes foto’s van hetzelfde nam met kleine verschillen, bundelt het die en markeert het een beste opname. Ik ruimde in één keer een hoop rommel op.
  2. De sectie Grootste bestanden sorteerde eerst de grootste bestanden, met exacte groottes. Daardoor werd meteen duidelijk waar de ruimte naartoe ging. Oude 4K-clips en vergeten schermopnames stonden bijna bovenaan.
  3. De sectie Schermafbeeldingen toonde bestandsgroottes op elke miniatuur. Ik had niet verwacht dat schermafbeeldingen zo’n probleem zouden zijn, maar die van mij waren opgelopen tot gigabytes.
  4. Het verwerkte alles op de telefoon zelf. Er ging niets van het apparaat af, en dat vond ik belangrijk.

Nadat ik ongeveer 15 GB had verwijderd en Recent verwijderd in Foto’s had geleegd, was de vertraging weg. En ja, je moet Recent verwijderd zelf legen. Als je dat niet doet, blijven de bestanden daar nog 30 dagen staan en opslag gebruiken. Apple verstopt die opruimactie nog een extra stap dieper, wat een beetje irritant is.

Instellingen die het controleren waard zijn

Als je opslag er al prima uitziet, of als je nog wat extra snelheid wilt winnen, dan zijn dit de instellingen waar ik hierna naar zou kijken.

Energiebesparingsmodus

Als je deze altijd aan laat staan, zet hem dan uit en test opnieuw. Het verlaagt de prestaties om batterij te besparen. Een goede afweging als je op 8 procent zit op een luchthaven. Een slechte afweging als je telefoon elke dag traag aanvoelt.

Ververs op achtergrond

Pad is Instellingen > Algemeen > Ververs op achtergrond.

Ik zette het uit voor apps die geen enkele reden hadden om op de achtergrond te blijven verversen. Nieuwsapps, winkelapps, willekeurige rommel. Dat verminderde een deel van de achtergrondbelasting en zorgde ervoor dat de telefoon minder traag aanvoelde.

Verminder beweging

Pad is Instellingen > Toegankelijkheid > Beweging.

Het inschakelen van Verminder beweging hielp op oudere apparaten. Het verwijdert sommige overgangseffecten, zodat de telefoon minder visuele belasting heeft. Het lost geen defect apparaat op, maar het zorgde ervoor dat dat van mij soepeler aanvoelde.

Werk je apps bij

Deze klinkt vanzelfsprekend, maar verouderde apps na een iOS-update zijn een rommeltje. Sommige zijn in het begin slecht geoptimaliseerd voor de nieuwe versie. Alles bijwerken vanuit de App Store loste bij mij vreemde vertraging op in een paar apps op.

De batterijgezondheid is belangrijker dan mensen denken

Voordat je tijd verspilt aan ingrijpende oplossingen, controleer Instellingen > Batterij > Batterijconditie.

Als de maximale capaciteit onder de 80 procent zit, kan iOS de processor bewust vertragen om willekeurige uitschakelingen te voorkomen. Op dat punt kan de telefoon versleten aanvoelen, ongeacht welke opschoning of instellingen je probeert. Ik heb mensen dagenlang software-oplossingen zien najagen terwijl de batterij al die tijd het echte probleem was.

Een batterij vervangen is meestal goedkoper dan de telefoon vervangen, en in deze situatie helpt het vaak meer dan urenlang instellingen aanpassen.

Probeer dit vóór een volledige wisactie

Als niets van het bovenstaande na een week helpt, zou ik Reset alle instellingen proberen.

Pad is Instellingen > Algemeen > Zet over of stel iPhone opnieuw in.

Dit wist je apps, foto’s of persoonlijke bestanden niet. Het zet netwerkinstellingen, weergavevoorkeuren en andere systeemelementen terug die na een grote update soms in de war raken. Ik heb gezien dat dit hardnekkige vertraging oploste toen niets anders effect had.

Dus mijn volgorde zou zijn:

1. Wacht een paar dagen na de update.
  2. Herstart de telefoon.
  3. Maak opslagruimte vrij.
  4. Leeg Recent verwijderd.
  5. Controleer Energiebesparingsmodus, Ververs op achtergrond, Verminder beweging en app-updates.
  6. Controleer de batterijgezondheid.
  7. Gebruik Reset alle instellingen.
  8. Denk pas daarna aan een volledige reset.

Een volledige wisactie is de luidruchtigste oplossing, niet de slimste eerste stap.

Als de vertraging merkbaar is bij typen, scrollen en schakelen tussen apps, zou ik ook kijken naar RAM-druk en appgedrag, niet alleen naar opslag of batterij.

Een paar dingen die ik zou controleren voordat je iets wist:

1. Te veel Safari-tabbladen.
    Als je 100+ tabbladen open hebt, gebruikt Safari veel geheugen. Sluit ze. Hetzelfde geldt voor Chrome.

2. Te veel widgets op het beginscherm.
    Weer, aandelen, nieuws, fitness, widgets op het vergrendelscherm. Ze blijven gegevens ophalen. Verwijder er een paar en test het een dag.

3. Slechte app die op hol is geslagen.
    Open Batterij en kijk naar appactiviteit van de afgelopen 24 uur en 10 dagen. Als één app enorm veel achtergrondgebruik laat zien, verwijder die dan en installeer hem opnieuw. Ik heb sociale apps gezien die vertraging op de hele telefoon veroorzaakten. Superirritant.

4. Toetsenbordvertraging.
    Toetsenborden van derden zijn vaak de boosdoener. Schakel terug naar alleen het Apple-toetsenbord en test. Vertraging in voorspellende tekst komt ook voor wanneer meerdere toetsenborden zijn ingeschakeld.

5. Toegankelijkheidsinstellingen.
    Schakel Geluidsherkenning uit als die aan staat. Schakel ook Live-ondertiteling uit als die is ingeschakeld. Die functies blijven op de achtergrond luisteren of verwerken en oudere iPhones merken dat.

6. Hitte.
    Als je iPhone voortdurend warm is, daalt de prestaties snel. Opladen tijdens gamen, hete auto, dik hoesje, gebied met slecht bereik. Al die dingen vertragen hem.

Ik ben het op één punt niet helemaal eens met @mikeappsreviewer. Wachten na een iOS-update helpt, maar als je telefoon al weken traag is, blijf dan niet wachten en hopen. Er is iets anders mis.

Als de opslag bijna vol is, is Clever Cleaner het bekijken waard. Ook deze review is nuttig als je een eenvoudige uitleg wilt van wat het doet voor iPhone-opruiming en opslagsnelheid, bekijk deze Clever Cleaner voor iPhone review en gids voor opslagopruiming.

Als je iPhone ouder is, zoals de XR, 11 of SE 2020, is enige vertraging op nieuwere iOS-versies eerlijk gezegd ook normaal. Niet leuk, maar wel waar.

Ik zou ook naar één ding kijken waar noch @mikeappsreviewer noch @cacadordeestrelas echt genoeg nadruk op legden: netwerk- en toetsenbordservices.

Als de vertraging optreedt tijdens het typen, het openen van zoeken of het laden van apps, probeer dan dit:

• Schakel dicteren uit voor een dag en test
    Instellingen > Algemeen > Toetsenbord > Dicteren inschakelen
  • Schakel Siri-suggesties uit in Zoeken, tijdelijk
    Soms doen Spotlight-indexering en suggesties raar
  • Wis Safari-websitedata
    Instellingen > Safari > Wis geschiedenis en websitedata
  • Controleer VPN- / adblocker- / DNS-apps
    Die kunnen het opstarten van apps veel meer vertragen dan mensen denken
  • Log pas als laatste softwarestap uit en weer in bij iCloud
    Ik weet dat sommige mensen dit haten, maar iCloud-synchronisatiebugs kunnen ervoor zorgen dat de telefoon kapot lijkt

Ik ben het niet echt eens met de groep die zegt dat de batterijconditie waarschijnlijk de oorzaak is, tenzij de telefoon ouder is of daadwerkelijk symptomen van throttling laat zien. Een zwakke batterij speelt zeker mee, maar veel trage iPhones zitten eigenlijk gewoon vast op synchroniseren, indexeren of hebben te maken met volle opslag en rommelige media.

Controleer ook Instellingen > Privacy en beveiliging > Analyse en verbeteringen > Analysegegevens. Als je ziet dat dezelfde app of hetzelfde proces steeds opnieuw crasht, dan is dat een aanwijzing. Installeer die app eerst opnieuw.

Als je opslag vol staat met foto’s, screenshots en enorme video’s, is Clever Cleaner eerlijk gezegd een van de makkelijkere manieren om ruimte vrij te maken zonder een uur kwijt te zijn aan handmatig sorteren. Als je een goede uitleg wilt, legt deze praktische Clever Cleaner-review voor snel iPhone-opslag vrijmaken het vrij duidelijk uit.

Als de telefoon daarna nog steeds traag is, zou ik eerlijk gezegd denken aan hitte, een verslechterende batterij of gewoon verouderde hardware. Sommige oudere iPhones met nieuwere iOS-versies worden gewoon een beetje gammel.

Een invalshoek die volgens mij @cacadordeestrelas, @mike34 en @mikeappsreviewer niet genoeg hebben benadrukt, is de kwaliteit van het mobiele signaal. Als je woont of werkt in een gebied met zwak bereik, kan een iPhone vreemd traag aanvoelen, zelfs bij eenvoudige dingen, omdat apps op de achtergrond steeds netwerkaanroepen opnieuw proberen. Je merkt dat als haperingen bij het openen van apps, vastlopende zoekopdrachten, toetsenbordpauzes in sommige apps en batterijverbruik. Snelle test: gebruik hem een tijdje op sterke wifi met mobiele data uit en kijk of de vertraging verandert.

Controleer ook Mail. Een vastgelopen mailaccount kan de reactiesnelheid sterker verslechteren dan mensen verwachten. Verwijder het probleemaccount en voeg het opnieuw toe als Mail blijft hangen of eindeloos blijft ophalen.

Eén klein punt van verschil: ik zou niet te snel naar Stel alle instellingen opnieuw in springen. Controleer eerst iPhone-analyses, panic-logs en of er een dienst in een lus blijft hangen.

Als opslag het probleem is, is Clever Cleaner prima om fotowarboel te verminderen.

Voordelen: makkelijk om schermafbeeldingen, duplicaten en grote video’s te scannen, eenvoudige interface.
Nadelen: opschoonapps kunnen vergelijkbare foto’s te veel groeperen, je moet nog steeds zelf dingen nalopen, en extra opslagruimte helpt niet als het echte probleem de batterij, hitte of een buggy app is.

Als de vertraging overal optreedt, vooral bij warmte, zou ik eerder de batterij of verouderende hardware verdenken voordat ik iets drastisch doe.