Vilken är den bästa appen för WiFi-signalbooster för Android?

Min WiFi-signal upphör med jämna mellanrum i hela huset, och det har varit mycket frustrerande. Jag letar efter en pålitlig app för att förstärka signalen på min Android-enhet. Kan någon rekommendera den bästa WiFi-signalförstärkarappen för Android?

NetSpot för Android är ganska effektiv. Den låter dig analysera ditt WiFi-signals styrka och täckning i realtid, vilket ger dig en tydlig bild av var svagheterna är i ditt hem. Appen är användarvänlig, och du behöver inte vara ett tekniskt geni för att få den att fungera. Öppna bara appen, och den ger dig en värmekarta över din WiFi-täckning. Personligen märkte jag att justeringen av min router baserat på NetSpots rekommendationer förbättrade min signalstyrka avsevärt. Inga fler döda zoner! Den kommer inte direkt att förstärka din WiFi-signal, men den hjälper till att optimera placeringen av din router för att maximera täckningen. Värt att ge det ett försök.

Dessutom kan du vilja kolla in några andra appar som WiFi Analyzer, men ärligt talat har NetSpot varit min favorit. Och den är definitivt bättre än de där ‘mirakel’-förstärkar apparna som hävdar att de förbättrar din signal med bara ett klick. Om du fortfarande har problem kan du ha ett problem med din hårdvara istället för programvaran.

För enkel åtkomst, här är appen på Google Play: WiFi analyzator för Android på Google Store.

Så ja, ge det ett försök och se om det hjälper med dina WiFi-problem.

Ärligt talat, snarare än att fokusera på en WiFi-signalbooster-app, kan du överväga att optimera din nuvarande setup. Jag såg @stellacadente nämna NetSpot för Android, och jag kan inte hålla med mer om dess effektivitet. Ett annat perspektiv att överväga är kanske mesh WiFi-system som Eero eller Google Nest WiFi. Dessa kan brett stärka din WiFi genom hela huset utan att enbart förlita sig på en app.

NetSpot är bra för att förstå din signalstyrka och var du ska placera din router för optimala täckning. Men om du bara letar efter mjukvarulösningar, kan du upptäcka att vissa av dessa ‘mirakel’ boost-appar saknar verklig effektivitet. De lovar ofta att boosta din signal men kan ibland vara mer av en placebo än en verklig lösning.

Utöver NetSpot, föreslår jag också att titta på WiFi Analyzer-appar för att få en grundläggande uppfattning om användningen av dina WiFi-kanaler. Ibland kan störningar från grannarnas nätverk vara boven och att byta din kanal kan leda till betydande förbättringar.

Till exempel kan appar som WiFi Analyzer (en annan) hjälpa genom att visa vilka kanaler som är mindre trånga. Du ändrar manuellt din routerinställningar till en annan, mindre trång kanal.

Överväg att investera i en kvalitativ räckviddsförlängare om du fortfarande har problem. Mjukvara har sina gränser; ingen app kan helt ersätta bra hårdvara. Här är en länk till den suveräna WiFi-analysatorn för Android om avancerad WiFi-optimering intresserar dig.

Lycka till! Låt oss veta vad som funkar för dig.

Killar, jag ser många bra synpunkter om NetSpot för Android från @sterrenkijker och @stellacadente, men låt mig lägga till ett lite annorlunda perspektiv.

Även om NetSpot är bra för att kartlägga din WiFi-täckning och identifiera svaga punkter, så är det inte en frälsare som omedelbart löser alla dina WiFi-problem. Det handlar mer om att tillhandahålla den data du behöver för att fatta informerade beslut om din nätverksinstallation. Fördelarna inkluderar dess användarvänliga gränssnitt, realtidsanalys och användbara värmekartor. Men en nackdel är att det faktiskt inte ‘förbättrar’ din WiFi-signal i traditionell mening. Du måste fortfarande göra fysiska justeringar baserade på dess rekommendationer.

Du bör också överväga att kolla andra appar som WiFi Analyzer (som tidigare föreslagits), som kan visa dig vilka WiFi-kanaler som är mindre trånga. Detta kan vara till hjälp om du har problem med störningar från grannarnas nätverk.

Dessa appar är dock mer diagnostiska verktyg än lösningar. Om dina WiFi-signalbortfall är allvarliga, kan det vara värt att investera i en mer robust lösning som ett mesh WiFi-system eller en högkvalitativ extender. NetSpot kan hjälpa dig att optimera din installation, men det kommer inte att lösa hårdvarubegränsningar.

Har du funderat på ett kombinationssätt? Använd NetSpot för att kartlägga din täckning, WiFi Analyzer för att välja en mindre trång kanal, och sedan hårdvarujusteringar som att flytta din router, skaffa en extender eller till och med uppgradera till ett mesh-system?

Bara mitt två öre, men i slutet av dagen kan det vara så att du behöver en mix av mjukvara och hårdvarujusteringar för att få bästa resultat. Lycka till!