Twitter/X werkt erg traag op mijn iPhone, vooral bij het laden van de feed, afbeeldingen en meldingen. Ik heb mensen zien aanraden om de Twitter-cache op de iPhone te wissen, maar ik weet niet zeker of dat echt helpt of dat ik beter de app opnieuw kan installeren. Heeft iemand op deze manier een trage Twitter-app opgelost?
Als X een hoop ruimte inneemt op je iPhone, is dit het veiligste om te weten: het wissen van de cache verwijdert je berichten, bladwijzers, volgers of accounts niet. Die gegevens staan op de servers van X. Je verwijdert vooral tijdelijke bestanden die de app heeft opgeslagen zodat afbeeldingen, GIF's, video's en webpagina's in de app sneller laden.
De cache-opties in de app zijn er voor de meeste mensen nog steeds, maar ze zitten behoorlijk diep verstopt. Open X, tik op je profielpictogram linksboven en ga dan naar Instellingen en ondersteuning > Instellingen en privacy > Toegankelijkheid, weergave en talen > Datagebruik.
Scrol omlaag naar Opslag. Je zou daar twee aparte onderdelen moeten zien:
- Media-opslag is de veilige optie om te wissen. Hiermee verwijder je gecachte afbeeldingen, GIF's, videovoorbeelden en vergelijkbare rommel uit je feed. Op Media-opslag wissen tikken zou je niet moeten uitloggen.
- Webopslag is voor de browser binnen X, zoals links die je vanuit berichten hebt geopend. Opslag van webpagina's wissen verwijdert meestal alleen gecachte paginagegevens. Alle webopslag wissen wist ook cookies, dus daarmee kun je worden uitgelogd van sites die je binnen de app hebt geopend.
Als de X-app in de iPhone-opslag nog steeds iets absurds laat zien zoals 10 GB of 20 GB, is opschonen in de app mogelijk niet genoeg. Gebruik in dat geval liever de offload-optie van iOS in plaats van de app volledig te verwijderen.
Ga naar iPhone-instellingen > Algemeen > iPhone-opslag > X en tik daarna op App offloaden. Tik vervolgens op App opnieuw installeren. Offloaden verwijdert de app zelf, maar bewaart belangrijke lokale gegevens, zoals inloggegevens, waardoor veel gecachte rommel kan worden opgeruimd zonder dat het als een volledige verwijdering wordt behandeld. Meestal is dat een betere diepe schoonmaak dan de knoppen in X.
Dat gezegd hebbende, is appcache niet altijd het echte opslagprobleem. X wissen kan goed voelen, maar soms krijg je maar een paar GB terug en voelt de telefoon nog steeds vol aan. Voor veel mensen zit het grotere probleem in de fotobibliotheek: screenshots, dubbele foto's, enorme video's en tien bijna identieke foto's van hetzelfde.
Veel schoonmaakapps zijn irritant omdat ze je telefoon gratis scannen en je daarna laten betalen voordat je echt iets kunt verwijderen. Een gratis optie die het bekijken waard is, is Clever Cleaner. De belangrijkste reden dat deze opvalt, is dat hij echt gratis is, zonder advertenties of abonnementsmuur alleen maar om het opschonen af te ronden.
Het tabblad Heavies is handig omdat het foto's en video's sorteert op bestandsgrootte, zodat je meteen ziet wat de meeste ruimte inneemt. Het toont ook de exacte bestandsgroottes, waardoor je makkelijker kunt beslissen wat het waard is om te verwijderen.
Het tabblad Similars is waarschijnlijk het handigste onderdeel. Het groepeert bijna identieke foto's en helpt je de beste te bewaren in plaats van eindeloos door je filmrol te scrollen. Het verwerkt ook alles op het apparaat, dus je foto's worden niet ergens anders naartoe geüpload alleen om duplicaten te vinden.
Dus ja, wis de cache van X als de app traag is of opgeblazen aanvoelt. Het is veilig voor je berichten en bladwijzers, en het kan wat ruimte vrijmaken. Maar als je iPhone voortdurend klaagt over opslag, controleer dan ook je foto's. Daar zit meestal de grootste winst.
Controleer eerst je vrije iPhone-opslag voordat je iets gaat verwijderen binnen X. Als de telefoon nog maar de laatste paar GB over heeft, kan elke app vreemd traag aanvoelen omdat iOS bezig is met ruimte verdelen voor downloads, miniaturen, updates en tijdelijke bestanden. In dat geval kan het legen van de X-cache even helpen, maar daarmee pak je alleen een symptoom aan.
Ik ben het met @mikeappsreviewer eens dat het legen van mediaopslag meestal veilig is, maar ik zou wel iets terughoudender zijn met de verwachting dat dit op zichzelf vertraging in de feed oplost. Een trage X-feed wordt net zo vaak veroorzaakt door verbindingsproblemen, de eigen servers van X, een slechte app-update, vreemde VPN/private relay-problemen, of de Energiebesparingsmodus waardoor achtergrondactiviteit minder soepel verloopt. Probeer X geforceerd af te sluiten, te wisselen tussen wifi en mobiele data, VPN uit te zetten als je die gebruikt, en te controleren of andere apps met veel media ook traag laden. Daarmee zie je of het echt een probleem met de X-cache is.
Als X veel ruimte inneemt in iPhone-opslag, leeg dan de mediacache of ontlast/herinstalleer de app. Als X maar een normale hoeveelheid ruimte gebruikt, zou ik niet te veel tijd verspillen aan het zoeken naar cacheknoppen. Werk de app bij, start de telefoon opnieuw op en controleer je beschikbare opslag. Voor het opschonen van foto’s en video’s kan iets als Clever Cleaner nuttig zijn, maar dat is meer een oplossing voor telefoonopslag dan een directe oplossing om Twitter sneller te maken.
Laad X een minuut in Safari en vergelijk het met de app voordat je iets wist. Als dezelfde feed, afbeeldingen en meldingen daar ook traag zijn, dan is de cache waarschijnlijk niet het grootste probleem. Dat wijst eerder op je verbinding, dat X kuren heeft, of dat het account/de feed zelf tijd nodig heeft om te verversen.
Het wissen van de cache kan helpen wanneer de app een hoop oude afbeeldings-/videorommel of een beschadigd gecachet bestand heeft, maar het is geen magische snelheidsknop. Het vervelende is dat direct nadat je de mediaopslag wist, sommige dingen in het begin juist trager kunnen aanvoelen omdat X miniaturen, avatars, GIF’s en voorvertoningen opnieuw moet downloaden. Dus als je probleem is dat afbeeldingen langzaam laden, kan het wissen van de cache dat specifieke probleem kortstondig juist duidelijker maken.
Ik zou het doen als een opschoonstap met weinig risico, vooral als X enorm groot is in iPhone-opslag, maar ik zou het niet elke paar dagen blijven herhalen. Als de app direct na het wissen van de cache en het opnieuw installeren/offloaden weer traag wordt, dan was de cache waarschijnlijk nooit het echte probleem. Op dat punt zou ik beter kijken naar netwerkinstellingen, VPN/iCloud Private Relay, Energiebesparingsmodus, of gewoon wachten op de volgende X-update als de vertraging begon na een app-update.
Een opgeblazen cacheprobleem ziet er meestal zo uit dat het een eeuwigheid duurt voordat X media weergeeft die het al heeft gezien; een service-/netwerkprobleem ziet eruit als een feed en meldingen die blijven hangen, ongeacht wat je wist.
Dus ja, wis het één keer als X enorm groot is in iPhone-opslag, maar behandel het niet als onderhoud. Als het dezelfde dag weer traag aanvoelt, zou ik stoppen met het najagen van de cache en wifi/mobiele data, VPN en of Ververs op de achtergrond voor X is uitgeschakeld controleren.