Trenger hjelp med å finne programvare for datagjenoppretting for Mac etter sletting av filer

Jeg slettet ved et uhell viktige filer på Mac-en min og tømte papirkurven før jeg innså at jeg fortsatt trengte dem. Jeg ser etter den beste programvaren for datagjenoppretting til Mac som kan gjenopprette slettede filer på en trygg måte uten å gjøre situasjonen verre. Hvis noen har anbefalinger eller tips om hva jeg bør gjøre videre, setter jeg stor pris på hjelpen.

Mac-gjenopprettingsapper på macOS, hva jeg ville valgt etter å ha prøvd en haug

Jeg har vært gjennom en haug med Mac-gjenopprettingsverktøy de siste årene. Etter alt det ender jeg fortsatt opp med å peke de fleste mot Disk Drill. Ikke fordi det vinner på absolutt hvert eneste område. Det gjør det ikke. Jeg havner stadig der fordi det treffer et greit midtpunkt. Gjenopprettingskvaliteten er solid, appen jobber ikke imot deg, og den fungerer godt med nyere Mac-er.

Mye Mac-gjenopprettingsprogramvare havner i to dårlige kategorier. Den ene er nedstrippet og mangler ting du trenger. Den andre føles bygget for folk som liker terminalvinduer og kryptiske menyer. Disk Drill ligger mellom disse to, og det er derfor jeg stadig kom tilbake til det.

Hvorfor det fungerte bedre for meg på Mac

Det som skilte seg ut først var hvor naturlig det føltes på macOS. Det så ikke ut som en slapp portering. I min bruk var APFS-støtten grei, Apple Silicon-støtten var ikke et rot, og det håndterte ekstern lagring uten særlig drama. Jeg brukte det på eksterne SSD-er, USB-minnepinner, SD-kort og til og med Time Machine-volumer.

Det beste resultatet jeg fikk med det var på en skadet APFS-disk. Andre apper returnerte enten søppel eller stoppet opp. Disk Drill hentet tilbake nok brukbare filer til at det betydde noe. Ikke perfekt, fortsatt irriterende, men langt bedre enn jeg forventet.

Ting jeg likte

1. Det fungerte bra på slettede filer og formaterte disker.
  2. Forhåndsvisning av filer føltes pålitelig, noe som sparte meg tid.
  3. Det inkluderer sikkerhetskopi- og diskavbildningsverktøy, nyttig når en disk oppfører seg merkelig.
  4. Gjenoppretting av bilder og video var bedre enn gjennomsnittet, inkludert RAW-kamerafiler.
  5. Oppsettet er enklere å forholde seg til enn i de fleste mer avanserte gjenopprettingsapper.

Andre Mac-gjenopprettingsverktøy jeg ikke ville ignorert

Den beste appen avhenger av hva som skjedde med disken din. Jeg ville ikke behandlet dette som noe med ett eneste svar.

PhotoRec

Gratis, stygg, og merkelig effektiv. Jeg har hatt gode resultater med det på SD-kort og på filsystemer som var i dårlig stand. Kompromisset er røft. Du mister originale navn og mappestruktur mye av tiden, så oppryddingen etter gjenoppretting er plagsom.

iBoysoft Data Recovery

Denne føltes enklere for nybegynnere. APFS-støtten virket grei i testingen min, og for vanlige tilfeller av filtap gjorde den jobben. Jeg likte ikke abonnementsoppsettet. Den delen blir fort gammel.

Data Rescue

Eldre verktøy, fortsatt nyttig. Jeg ville ikke kalt det førstevalget mitt nå, men jeg har sett det klare seg greit på eksterne disker og enklere gjenopprettinger der du ikke trenger noe avansert.

Delen folk roter til

Hvis filene dine forsvant, slutt å skrive til disken. Med en gang.

Den feilen ødelegger flere gjenopprettinger enn valg av programvare. På SSD-er blir dette verre på grunn av TRIM. På moderne Mac-er kan slettede data bli fjernet for godt raskere enn folk forventer. Jeg har sett folk fortsette å bruke den samme maskinen i timevis, og så lure på hvorfor gjenopprettingen bare fant rester.

Gjør dette før du gjør ting verre

1. Installer gjenopprettingsappen på en annen disk hvis du har en.
  2. Lagre gjenopprettede filer et annet sted, aldri tilbake på samme disk.
  3. Hvis disken virker ustabil, klon eller lag et diskbilde av den først.
  4. Hopp over tilfeldige reparasjonsverktøy til etter at du har gjenopprettet det som betyr noe.

Jeg har sett folk kjøre reparasjonsapper først, skanne på nytt fem ganger, starte på nytt om og om igjen, og så miste det lille gjenopprettingsvinduet de hadde. Dårlig rekkefølge. Gjenoppretting først, opprydding senere.

Mitt korte svar

Hvis en venn ville ha én anbefaling med lav risiko for Mac-datagjenoppretting og ikke ønsket en lang forelesning, ville jeg fortsatt sagt Disk Drill.

Hvis du kjenner gjenopprettingsverktøy godt, eller saken din er mer spesifikk, kan en av de andre passe bedre. For de fleste føltes Disk Drill likevel som den minst irriterende veien med færrest overraskelser.

Hvis du tømte papirkurven på en Mac, ville jeg rangert alternativene dine etter risiko først, ikke etter markedsføring.

Disk Drill er fortsatt det enkleste valget for de fleste. Jeg er enig med @mikeappsreviewer på den delen. Der jeg er uenig, er at jeg ikke ville fortsatt å skanne den interne SSD-en om og om igjen hvis Mac-en din bruker APFS og TRIM, noe de fleste nyere Mac-er gjør. På interne SSD-er forsvinner slettede filer ofte raskt. Hvis filene betyr mye, er det beste du kan gjøre å slutte å bruke Mac-en og gjenopprette fra en annen maskin eller til en ekstern disk.

Min korte liste:

1. Disk Drill
    Beste balanse mellom skannekvalitet, forhåndsvisning og Mac-støtte.
    Fungerer godt for APFS, eksterne disker, SD-kort, USB-disker.
    Tryggere for vanlige brukere fordi grensesnittet er vanskelig å rote til.

2. R-Studio
    Bedre hvis du vet hva du driver med.
    Sterkere for skadede volumer og manuelt gjenopprettingsarbeid.
    Grensesnittet er ikke brukervennlig. Lett å ta et dårlig valg hvis du haster.

3. PhotoRec
    Gratis. Sterk på rå filgjenfinning.
    Dårlig på filnavn og mappestruktur.
    Best for bilder, videoer, dokumenter fra kort eller formaterte medier.

4. UFS Explorer
    Bra for vanskeligere jobber.
    Koster mer. Føles nerdete. Ikke min første anbefaling for en rask gjenoppretting hjemme.

Hva jeg ville gjort i ditt tilfelle:
Slutt å bruke Mac-en.
Ikke installer gjenopprettingsprogramvare på samme disk.
Gjenopprett til en ekstern disk.
Hvis filene var på en ekstern disk, er sjansene dine mye bedre.
Hvis de var på den interne SSD-en, handle raskt. TRIM er brutalt, uten spøk.

Hvis du vil ha det minst irriterende alternativet, er Disk Drill den jeg ville startet med. Hvis Disk Drill finner forhåndsvisninger av de slettede filene dine, er sjansene dine ganske gode. Hvis forhåndsvisningene er ødelagte eller mangler, er resultatene vanligvis dårlige.

Dette hjalp meg også med å sammenligne verktøy raskt:
videoguide til beste Mac-programvare for datagjenoppretting

En ting til. Hvis de slettede filene var i iCloud Drive, Bilder eller en annen synkronisert app, sjekk tjenestens Nylig slettet-seksjon før du bruker penger. Folk hopper over det trinnet hele tiden.

Hvis filene ble slettet fra den interne SSD-en på Macen din, ville jeg vært litt mindre optimistisk enn @mikeappsreviewer høres ut, mest fordi moderne Macer kan få slettede data til å forsvinne raskt. Ikke umulig, bare ikke en slik situasjon der man installerer 6 apper og fortsetter å prøve ting som folk håper på.

Når det gjelder faktisk datagjenopprettingsprogramvare for Mac, er Disk Drill fortsatt det mest praktiske valget for vanlige folk. Ikke fordi det er magisk, men fordi det vanligvis gir deg et tydelig skann, greie forhåndsvisninger, og ikke føles som om det krever en grad i informatikk. Jeg synes også folk undervurderer forhåndsvisningsfunksjonen. Hvis en fil forhåndsvises riktig, er det ofte det beste tegnet på at gjenopprettingen ikke blir verdiløs.

Der jeg er litt uenig med @yozora, er at jeg ikke ville hoppet rett til tyngre verktøy med mindre Disk Drill mislykkes. Ting som R-Studio og UFS Explorer kan være flotte, klart, men de er også typen apper der ett feil klikk og plutselig googler du hva et partisjonskart er klokken 2 om natten. Spør meg hvordan jeg vet det lol.

Noen ting folk glemmer:

• Sjekk Nylig slettet i iCloud Drive
  • Sjekk Nylig slettet i Bilder
  • Sjekk Time Machine-øyeblikksbilder
  • Sjekk om filen lå i en appspesifikk papirkurv eller gjenopprettingsmappe

Hvis ingenting av dette fungerer, så ja, Disk Drill for Mac er sannsynligvis det beste første forsøket. Hvis dataene er ekstremt viktige, hopp over gjør-det-selv og bruk en profesjonell gjenopprettingstjeneste før du fortsetter å rote med disken.

Dessuten er denne Apple-tråden verdt å skumme gjennom for ekstra råd om filgjenoppretting på Mac: Apple-forumt tips for å gjenopprette slettede filer på Mac

Hvis papirkurven allerede er tømt, ville jeg delt dette i to tilfeller som de andre bare så vidt var inne på.

Tilfelle 1: intern Mac-SSD
Jeg er faktisk litt mer pessimistisk enn @yozora og @nachtdromer her. På nyere Mac-er, når APFS + TRIM har gjort sitt, kan programvaregjenoppretting gå fra mulig til omtrent ingenting nyttig ganske raskt. I så fall er den beste appen den som forteller deg sannheten raskt, ikke den som fortsetter å gi falskt håp.

Tilfelle 2: ekstern disk, SD-kort, USB, eldre HDD
Mye bedre sjanser. Det er her verktøy betyr mer.

Til det er Disk Drill fortsatt det mest fornuftige første forsøket.

Fordeler med Disk Drill

• enkel å bruke
  • godt system for forhåndsvisning av filer
  • solid for eksterne medier
  • mindre forvirrende enn verktøy på proffnivå
  • kan raskt hjelpe med å avgjøre om gjenoppretting er realistisk

Ulemper med Disk Drill

• ikke billig hvis du bare trenger det én gang
  • resultater på intern SSD på moderne Mac-er kan fortsatt være skuffende
  • dype skanninger kan gi mange søppelfilnavn
  • ikke det sterkeste alternativet for hardt skadede filsystemer

Der jeg er litt uenig med @mikeappsreviewer er dette: Jeg ville ikke fortsatt å hoppe fra app til app på samme Mac i håp om at en av dem har magiske krefter. Hvis Disk Drill viser rene forhåndsvisninger, flott. Hvis den bare finner fragmenter, er det som regel bortkastet tid å bytte mellom fem konkurrenter.

Hvis Disk Drill mislykkes, gå heller mer spesialisert til verks:

• R-Studio for avansert gjenoppretting
  • PhotoRec hvis du bare bryr deg om rå filuttrekking
  • UFS Explorer for rotete tekniske tilfeller

Sjekk også noe folk ofte hopper over: sky-/nettversjoner av tjenester. Noen ganger er filer borte lokalt, men kan fortsatt gjenopprettes fra iCloud Drive på nettet, versjonshistorikk i apper eller sikkerhetskopiøyeblikksbilder.

Så rangeringen min er:

1. Disk Drill for første forsøk
  2. R-Studio for avanserte brukere
  3. PhotoRec for gratis/rå gjenoppretting
  4. Profesjonelt laboratorium hvis filene virkelig ikke kan erstattes

Kortversjonen: For vanlige brukere er Disk Drill den beste programvaren for datagjenoppretting på Mac å starte med, men på en intern SSD betyr hastighet mer enn valg av programvare.