Jeg slettet ved et uhell en stor mengde familiebilder fra den eksterne harddisken min og oppdaget det først etter at jeg hadde tømt papirkurven. Disse bildene inkluderer viktige ferier og gamle familieminner som jeg ikke har sikkerhetskopiert noe annet sted. Jeg trenger råd om de beste alternativene for bildegjenoppretting fra ekstern harddisk, hvilken programvare som faktisk er trygg å bruke, og om jeg bør slutte å bruke harddisken med en gang for å unngå å gjøre gjenopprettingen vanskeligere.
Slettede bilder på en ekstern disk er ofte fortsatt der en stund. Jeg lærte dette på den harde måten. Det som forsvinner først er filoppføringen, ikke selve bildedataene. Disken markerer plassen som ledig, og hvis du fortsetter å bruke den, begynner nye filer å havne oppå de gamle. Etter overskriving er det slutt.
Det første jeg ville gjort, er å koble fra disken. Ikke kopier til den. Ikke gi nytt navn til mapper på den. Ikke la noe skrive til den. Selv små endringer er en risiko.
Før du prøver gjenopprettingsprogramvare, bør du sjekke om disken ser frisk nok ut for gjenoppretting hjemme.
Tegn på at jeg ville stoppet og sendt den til et gjenopprettingslaboratorium:
1. Klikking, skraping, piping, gnissing eller andre stygge lyder.
2. Ingen spinn, intet lys, ingen tegn til strøm.
3. Disken vises ikke noe sted, selv etter å ha prøvd en annen kabel, en annen USB-port og en annen datamaskin.
Hvis noe av dette skjer, ville jeg ikke fortsatt å pirke på den. En skadet disk blir fort verre.
Hvis disken spinner normalt og systemet ditt ser den, er programvaregjenoppretting vanligvis riktig valg ved utilsiktet sletting. Ingen grunn til å betale laboratoriepriser hvis maskinvaren er i orden.
Jeg prøvde en haug med gjenopprettingsverktøy over tid, stort sett etter å ha gjort dumme ting med mine egne arkiver. For bildegjenoppretting ga Disk Drill meg minst hodebry. Oppsettet er lett å følge, og bildeskanningen finner ofte bildeformater som andre verktøy overser. Det lar deg også forhåndsvise filer før gjenoppretting. Hvis forhåndsvisningen åpnes rent, er sjansene dine ganske gode.
Hvis du vil ha en gratis løsning, finnes PhotoRec fortsatt, og det henter filer etter signatur. Det fungerer. Det føles også som programvare fra en annen tid. Ikke noe skikkelig moderne grensesnitt, stygg utdata, tilfeldige filnavn, enorme hauger med gjenopprettet skrot. Jeg brukte det én gang og brukte lenger tid på å sortere filer enn på å skanne etter dem.
Recuva er et annet gratisalternativ på Windows. Enklere å bruke enn PhotoRec, uten tvil. Likevel føles den dypere gjenopprettingen eldre, og på disker med mange bilder fikk jeg ikke resultater like gode som med nyere verktøy.
Hvis du går for Disk Drill, er dette den tryggeste rekkefølgen:
# Tryggere trinn for gjenoppretting
## 1. Installer det på datamaskinen din, ikke på den eksterne disken
Legg programvaren på den interne systemdisken. La den berørte eksterne disken være urørt.
## 2. Lag et fullstendig avbildning først
Koble den eksterne disken til igjen og lag et fullstendig diskbilde før du skanner etter filer. Dette betyr mer enn folk tror. Du vil ha en byte-for-byte-kopi av disken i dens nåværende tilstand, lagret et annet sted.
https://www.youtube.com/watch?v=oJ1aQPFxTag
Da jeg begynte å gjøre dette, ble gjenoppretting mindre stressende. Hvis skanningen krasjer eller jeg roter til en innstilling, har jeg fortsatt diskbildet.
## 3. Skann diskbildet, ikke originaldisken
Etter at diskbildet er ferdig, kan du koble fra den eksterne disken hvis du vil. Kjør gjenoppretting mot bildefilen i stedet. Mindre slitasje på maskinvaren, mindre sjanse for at du rører kilden ved en feil.
## 4. Gjenopprett filer til en annen enhet
Når skanningen er ferdig, filtrer etter bildetype, sjekk forhåndsvisninger, og gjenopprett bare til et annet sted. Den interne SSD-en din er fin. En annen USB-disk er også fin. Ikke gjenopprett filer tilbake til den samme eksterne disken du mistet dem fra. Folk gjør dette, og ja, det ender dårlig.
En liten ting folk hopper over: forhåndsvis bildene før gjenoppretting hvis verktøyet tillater det. Hvis du ser bildet ordentlig, er filen vanligvis intakt. Hvis forhåndsvisningen er ødelagt, kan gjenoppretting fortsatt hente ut en fil, men den kan være korrupt.
# Hva jeg ville gjort i din situasjon
1. Koble fra disken.
2. Bekreft at den ikke lager rare lyder.
3. Prøv en annen kabel og port hvis oppdagelsen er ustabil.
4. Bruk gjenopprettingsprogramvare bare hvis disken ser fysisk frisk ut.
5. Lag et diskbilde først.
6. Gjenopprett til en annen disk.
Og etter at dette rotet er over, sett opp sikkerhetskopier. Jeg gadd ikke før jeg mistet familiebilder én gang, og det var nok. Et enkelt 3-2-1-oppsett sparer mye smerte senere.

Å tømme papirkurven slettet ikke bildene i seg selv. På mange eksterne disker fjernes indeksen først. Bildedataene blir liggende til nye skrivinger erstatter dem. Så det viktigste er å handle raskt, ikke få panikk.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer i å stoppe all bruk av disken. Jeg er likevel uenig på ett punkt. Hvis disken er stabil og bildene ble slettet nylig, ville jeg først sjekket gjenoppretting på filsystemnivå før jeg gikk rett til rå bildegjenfinning. Rå skanninger henter ofte tilbake tusenvis av JPG-filer uten navn, mapper eller datoer. Det blir fort rotete.
Dette ville jeg gjort:
1. Koble disken til en Windows-PC og se etter skjulte systemmapper som $RECYCLE.BIN eller eventuelle sikkerhetskopi-/synkroniseringsmapper knyttet til bildeapper.
2. Sjekk om disken er exFAT, NTFS eller HFS+. NTFS-volumer gir noen ganger bedre mapperekonstruksjon i verktøy som Disk Drill.
3. Kjør en hurtigskanning først, og deretter en dypskanning bare hvis hurtigskanningen ikke finner det du leter etter.
4. Sorter resultatene etter opprinnelig bane, opprettelsesdato og forhåndsvisningsstatus. Det sparer mange timer senere.
5. Gjenopprett til en annen disk, aldri tilbake til den samme eksterne disken.
Disk Drill er et solid valg her fordi det ofte bevarer mer struktur enn gamle gratisverktøy. For familiebilder betyr forhåndsvisning mye. Du vil bekrefte at filene faktisk åpnes før du bruker tid på å gjenopprette en gigantisk haug med søppel. Hvis du vil ha en gjennomgang, er denne trinnvise guiden for bildegjenoppretting fra ekstern harddisk enklere å følge enn de fleste.
Én ting til som mange hopper over. Sjekk SMART-helsen først med CrystalDiskInfo eller verktøyet fra diskprodusenten. Hvis helsen er dårlig, stopp der. Å skanne en sviktende disk i timevis er slik folk gjør et gjenopprettbart tap til et permanent tap.

Slutt å bruke den eksterne disken, ja, men jeg vil legge til én ting til det @mikeappsreviewer og @reveurdenuit sa: hvis bildene betyr mye, ikke start med å prøve alle tenkelige gjenopprettingsapper. Folk bruker timevis på bare én skanning til og ender opp med et kaos av duplikater, delvise JPG-filer og ekstra slitasje på disken.
Hvis disken er frisk og fortsatt kan monteres, ville jeg prøvd Disk Drill først fordi den vanligvis er bedre til å vise hvilke filer som faktisk kan forhåndsvises og er verdt å gjenopprette. Min eneste lille uenighet med de andre er at en dyp skanning ikke alltid er første steg. Noen ganger får en enklere metadata-basert gjennomgang tilbake originale navn og mapper, noe som er mye enklere for familiebilder enn å sortere 9,000 filer som heter f123456.jpg.
Sjekk også om disse bildene noen gang ble importert via Bilder, Lightroom, OneDrive, iCloud eller Google Bilder. Mange tror at den eksterne disken var den eneste kopien, og oppdager så versjoner i redusert størrelse eller til og med full oppløsning i et skybibliotek eller en gammel sikkerhetskopi fra en bærbar PC.
For alle som søker etter dette senere, er dette i bunn og grunn hvordan gjenopprette permanent slettede filer fra en harddisk uten å gjøre ting verre.
Hvis disken begynner å klikke, forsvinne eller fryse under skanninger, stopp. På det punktet blir programvaregjenoppretting til gambling, og ikke den morsomme typen.

En vinkel som mangler fra @reveurdenuit, @himmelsjager og @mikeappsreviewer: sjekk stasjonens tilkoblingsmodus før du skanner. Hvis den er koblet til en billig USB-hub eller et ustabilt kabinett, kan gjenopprettingsresultatene se dårligere ut enn de egentlig er. Koble den direkte til PC-en, og hvis mulig prøv et annet kabinett eller en SATA-dokk for en mer stabil lesing.
Jeg er litt uenig med dem som mener man alltid skal lage et image først, men bare i ett tilfelle: hvis stasjonen er helt frisk og du har svært begrenset ledig plass, kan en skrivebeskyttet skanning etter slettede oppføringer være greit før du lager et stort image. Men hvis stasjonen viser tegn til ustabilitet, vinner imaging.
Disk Drill er et godt førstevalg her.
Fordeler:
- enkel forhåndsvisning av bilder
- vanligvis bedre filorganisering enn verktøy som bare bruker rådata
- renere grensesnitt, mindre tidkrevende sortering
Ulemper:
- dype skanninger kan fortsatt gi duplikater
- full gjenoppretting er ikke den billigste løsningen
- på sterkt skadede stasjoner blir programvarens begrensninger raskt tydelige
Også verdt å sjekke: Windows Filhistorikk, gamle NAS-sikkerhetskopier, SD-kort brukt i kameraet og meldingsapper der familiemedlemmer kan ha delt kopier. Du kan kanskje gjenoppbygge mer enn du forventer uten å stole bare på gjenoppretting.