Slettet ferievideoene mine, kan jeg gjenopprette slettet GoPro-video?

Jeg slettet ved et uhell GoPro-ferieopptakene mine fra SD-kortet mitt før jeg tok sikkerhetskopi, og jeg håper virkelig det finnes en måte å gjenopprette videoene på. Disse klippene er viktige minner fra turen min, og jeg har ikke tatt opp noe nytt på kortet ennå. Hva er den beste måten å gjenopprette slettede GoPro-videoer på en trygg måte?

Ja, det svir. Jeg har opplevd at et SD-kort gjorde dette mot meg en gang etter en tur, og den første feilen jeg nesten gjorde, var å fortsette å bruke kameraet.

Slutt å bruke kortet nå. Ingen nye klipp, ingen formatering, ingen reparasjonskjøring, ingen skann og reparer-ledetekst fra datamaskinen din. Når GoPro-opptak blir slettet, blir dataene ofte liggende på kortet en stund. Problemet er enkelt: nye skriverunder tygger opp de gamle blokkene, og sjansene dine synker raskt.

Raske sjekker før gjenopprettingsprogramvare

1. Hvis du betaler for et GoPro-abonnement, logg inn og sjekk skybaserte mediebiblioteket samt Papirkurv-mappen.
  2. Sett kortet tilbake i kameraet én gang og se om GoPro tilbyr sin egen filreparasjon.
  3. Bla gjennom kortet etter LRV-filer. Dette er forhåndsvisningskopier i lav oppløsning. De er ikke ideelle, men jeg har sett dem redde et klipp folk trodde var borte for godt.

Hvis filene er borte fra kortvisningen, ville jeg gått videre til Disk Drill. Jeg har brukt det på kameramedier før, og det gjorde det bedre enn noen av de vanlige gjenopprettingsappene jeg prøvde. Det som er verdt å merke seg for GoPro-innhold, er modusen Advanced Camera Recovery:

Hvorfor dette er viktig. GoPro-opptak lagres ofte i fragmenter, noen ganger svært mange av dem. Ett klipp kan være spredt over hele kortet. Mange gjenopprettingsverktøy finner databiter, men mislykkes når det er på tide å sette videoen sammen igjen. Du ender opp med et filnavn, et miniatyrbilde og et klipp som ikke kan åpnes, eller som spiller av halve det første minuttet og stopper. Jeg har sett akkurat det rotet.

Disk Drills kameramodus er rettet mot dette spesifikke problemet. Den prøver å gjenoppbygge fragmenterte opptak fra actionkameraer, dashbordkameraer, droner og lignende enheter. Den støtter også GoPro-formater, inkludert MP4 og LRV.

Små ting som betyr noe

1. Bruk en kortleser. Ikke koble til selve GoPro-en hvis du kan unngå det.
  2. Lagre gjenopprettede filer et annet sted, aldri tilbake på det samme SD-kortet.
  3. Hvis kortet gir feil, kobler fra eller virker ustabilt, lag først et byte-for-byte-bilde og skann bildet, ikke det originale kortet.

Hvis du ikke har tatt opp mye siden opptakene forsvant, er sjansene dine fortsatt ganske gode. Ikke perfekte, men ganske gode. Jeg ville ikke ventet lenge, da. src=

Slutt å bruke SD-kortet. Den delen hadde @mikeappsreviewer rett i. Hvis du tok opp nye klipp etter slettingen, blir gjenoppretting raskt mye vanskeligere.

En ting jeg vil legge til: ikke stol på filnavn eller forhåndsvisninger hvis gjenopprettingsprogramvare finner dem. GoPro-videoer kommer ofte tilbake med ødelagte indekser. Et klipp kan se fint ut i skanningen, og så feile ved 2:13 eller miste lyd. Så når du gjenoppretter, test hver fil.

Min rekkefølge ville vært:

1. Lås kortet med en adapter hvis din har en bryter.
  2. Lag først et bilde av SD-kortet hvis datamaskinen din leser det uten problemer.
  3. Skann bildet, ikke kortet.
  4. Gjenopprett til datamaskinen din eller en ekstern disk.

Jeg er litt uenig i å sette kortet tilbake i GoPro-en for reparasjon. Hvis opptaket er viktig, ville jeg unngått å la kameraet skrive noe som helst. Kameraer gjør rare ting med databasefiler.

Disk Drill er fortsatt et solid valg her fordi det håndterer slettet video fra SD-kort godt, og gjenoppretting av GoPro MP4 er et av de vanligere bruksområdene. Hvis kortet er exFAT, kan slettede oppføringer ofte fortsatt gjenopprettes til de blir overskrevet. Hvis det ble formatert, avhenger sjansene av om det var en hurtigformatering eller om du fortsatte å filme etterpå.

Sjekk også etter oppdelte filer. GoPro tar ofte opp lange opptak som kapitler, så én manglende video kan være 3 til 10 separate MP4-filer.

For en trinnvis veiledning hjalp dette meg med å finne ut av gjenoppretting fra kamerakort uten å kaste bort tid:
se denne enkle guiden for å gjenopprette slettede videoer fra et kamera-SD-kort

Hvis kortet stadig kobler fra, slutter å monteres eller gir lesefeil, slutt å tukle med det og klon det først. Den delen er viktigere enn folk tror. Jeg lærte det på den harde måten.

Jeg ville vært litt mer forsiktig enn @mikeappsreviewer med ideen om å sette det tilbake i GoPro-en og la den prøve å reparere. Hvis dette er feriekipp som bare skjer én gang i livet, ville jeg behandlet kortet som bevis og holdt kameraet unna det. Kameraer elsker å skrive små vedlikeholdsfiler akkurat når du minst ønsker det.

Det jeg ville gjort, som egentlig ikke har blitt understreket nok ennå, er å sjekke om de manglende opptakene dine noen gang ble eksportert automatisk et sted. På Windows kan du se i Videoer, Bilder, Nedlastinger og importbufferen til redigeringsappen din. På Mac kan du sjekke Bilder, importer i Image Capture, Final Cut-biblioteker, iMovie-biblioteker og Filmer-mappen. Mange tror at SD-kopien var den eneste kopien, og så finner de halve turen i en midlertidig importmappe. Høres dumt ut, men det skjer hele tiden.

Hvis GoPro-en din også laget opptak delt opp i kapitler, ikke bare søk etter ett filnavn. Se etter relaterte segmenter med nærliggende tidsstempler. Noen ganger finner gjenoppretting klipp 2 og klipp 3, men ikke klipp 1, så folk antar at alt er tapt.

Hvis kortet leses normalt, lag først et fullstendig image, og jobb deretter fra det. Hvis du vil ha den enkle veien, er Disk Drill fortsatt et av de bedre alternativene for gjenoppretting av slettede GoPro-videoer fra SD-kort, spesielt når MP4-filene er fragmenterte. Men etter gjenoppretting bør du kjøre filene gjennom VLC først. VLC kan ofte spille av skadede GoPro-MP4-filer som andre avspillere nekter å åpne, og det kan fortelle deg om videoen faktisk er der før du får panikk.

En ting til jeg ville lagt til det @sternenwanderer sa: hvis gjenopprettede klipp ikke har varighet eller vises som 0 byte i noen avspillere, prøv å remuxe dem, ikke bare reparere dem. En ødelagt container er noen ganger hele problemet.

Fant også en nyttig tråd her hvis du vil ha en annen vinkling på videogjenoppretting for GoPro Hero 8:
Diskusjon og løsninger for gjenoppretting av tapte videoer fra GoPro Hero 8

Så ja, slettet betyr ikke alltid borte. Overskrevet gjør som regel det. Stor forskjell.

Jeg er stort sett enig med @sternenwanderer, @voyageurdubois og @mikeappsreviewer om hovedregelen: ikke flere skrivinger til det kortet. Der jeg er litt uenig, er i forventningene. Selv om gjenoppretting fungerer, kan GoPro-klipp komme tilbake som teknisk sett gjenopprettet, men fortsatt ha feil i tidslinjen, manglende kapitler eller ødelagte metadata, så vurder suksess ut fra faktisk avspilling fra start til slutt, ikke etter antall filer.

Et par ting som ikke er blitt understreket nok ennå:

• Sjekk de skjulte mappene på kortet. GoPro etterlater noen ganger sidecar-filer, miniatyrbilder eller delvise kapittelrester som hjelper deg med å identifisere hva som fantes.
  • Hvis du bruker macOS, unngå å dra kortet rundt i Finder for mye. Spotlight og generering av miniatyrbilder er vanligvis harmløst, men jeg foretrekker fortsatt å montere skrivebeskyttet når det er mulig.
  • Hvis de manglende filene ble slettet svært nylig, er kvaliteten på gjenopprettingen ofte bedre fra den opprinnelige filsystemstrukturen enn fra bare en dyp skanning. Så hvis et verktøy tilbyr begge deler, kjør begge.

Disk Drill er et fornuftig valg her.

Fordeler:

• Bra til skanning av SD-kort
  • Kan finne slettede MP4-filer og fragmenterte kameraklipp
  • Grensesnittet er enkelt når du er stresset og ikke vil tenke for mye

Ulemper:

• Forhåndsvisning kan være misvisende på skadede GoPro-filer
  • Dype skanninger kan gi mange rotete resultater med generiske navn
  • Betalt gjenoppretting hvis du faktisk vil gjenopprette filene

En liten uenighet med det vanlige rådet: Jeg ville ikke brukt for lang tid på å prøve mange forskjellige apper etter hverandre på det originale kortet. For mye håndtering, for mange sjanser for feil. Velg ett seriøst verktøy som Disk Drill, skann et image hvis mulig, gjenopprett til en annen disk, og verifiser deretter hvert klipp i VLC eller en annen tolerant avspiller. Hvis en fil åpnes, men ikke lar seg spole i riktig, remux den før du antar at den er død.

Hvis du har tatt opp over de slettede opptakene, faller sjansene kraftig. Hvis du ikke har gjort det, har du fortsatt en reell sjanse.