Slettet alle bilder fra SD-kortet mitt – kan jeg få dem tilbake?

Jeg slettet ved et uhell alle bildene fra SD-kortet mitt mens jeg prøvde å frigjøre plass, og noen av dem var familiebilder som jeg ikke har sikkerhetskopiert noe annet sted. Jeg trenger hjelp til å finne ut om bildegjenoppretting fra SD-kort er mulig, og hvilke trinn jeg bør ta med en gang for å gjenopprette slettede bilder før de er borte for godt.

Jeg har støtt på dette mer enn én gang, og det viktigste er hastighet. Hvis du slettet bilder fra et SD-kort og sluttet å bruke det med en gang, er sjansene dine vanligvis ganske gode.

Det som skjer etter sletting er mindre dramatisk enn folk tror. De fleste kameraer og datamaskiner sletter ikke bildedataene på stedet. De fjerner oppføringen i filtabellen, så kortet ser tomt ut selv om bildedataene fortsatt ligger der. Når nye bilder eller videoer havner på kortet, begynner gamle data å bli erstattet. Så første trekk, stopp. Ingen flere bilder. Ingen flere videoer. Ikke kopier én eneste ting til det.

Hvis jeg skulle gjort dette på mitt eget kort, ville jeg startet med Disk Drill. Jeg har brukt det på kamerakort, droneopptak, et Switch microSD-kort og et dashbordkamera-kort som så dødt ut, men ikke var det. Det er enklere enn de fleste gjenopprettingsverktøyene jeg har prøvd, og det håndterer SD-medier bedre enn mye av gratisgreiene.

Det som skilte seg ut for meg var hvordan det håndterer mer enn enkel sletting. Hvis kortet ble RAW, vises som uleselig, ble korrupt, eller du formaterte det ved en feil, har det fortsatt en sjanse. Det leser også de vanlige bildetyppene, JPG, PNG, CR2, NEF, ARW, DNG, pluss andre RAW-formater fra Canon, Nikon, Sony, Fujifilm og resten.

Video er der mange verktøy faller sammen. SD-kort fra GoPro, droner og speilløse kameraer lagrer ofte klipp i fragmenter. Jeg har sett billige gjenopprettingsapper hente tilbake halve filer eller klipp uten forhåndsvisning. Disk Drill gjorde det bedre der for meg. Ikke perfekt, fortsatt bedre.

Slik ville jeg håndtert det.

1. Ta ut SD-kortet med en gang.
  2. Bruk en kortleser og koble det til datamaskinen. Jeg unngår å koble gjennom kameraet når jeg kan.
  3. Installer og åpne Disk Drill.
  4. Velg SD-kortet fra disklisten.
  5. Trykk på “Søk etter tapte data” og kjør Universal Scan.
  6. Vent til skanningen er ferdig. Ikke forhast denne delen.
  7. Åpne “Se gjennom funnede elementer” og sjekk kategorien Bilder.
  8. Forhåndsvis filer før du gjenoppretter dem. Hvis et bilde forhåndsvises rent, pleier jeg å ta det som et godt tegn.
  9. Lagre gjenopprettede filer et annet sted, aldri tilbake på det samme SD-kortet.

Selv når kortet ser tomt ut eller ber deg formatere det, ville jeg ikke anta at bildene er borte. Jeg har hatt kort som dukket opp som RAW og likevel hostet opp de fleste bildene. Noen ganger blir filsystemet skadet mens bildedataene blir liggende.

Én ting jeg lærte på den harde måten, hvis kortet begynner å koble fra, fryse appen eller oppføre seg ustabilt, lag først en sikkerhetskopi som bilde og jobb fra den kopien. Et byte-for-byte-bilde gir deg en full klone av kortet, noe som er tryggere enn å hamre løs på originalen om og om igjen. Disk Drill inkluderer det alternativet.

Gratisnivået er nok til å teste forsiktig. Du får skanning og forhåndsvisning på begge plattformer. På Windows tillater det gratis gjenoppretting på opptil 100 MB. På Mac handler gratis bruk mer om forhåndsvisning, så hvis du trenger å hente ut mye, vil du sannsynligvis treffe betalingsmuren raskt.

Hvis du vil ha andre alternativer, er dette dem jeg ville beholdt i verktøykassen.

1. PhotoRec. Gratis, stygt, effektivt. Jeg brukte det når jeg ikke brydde meg om filnavn. Det gjenoppretter ofte filene, men du mister mappestruktur og navn, noe som gjør oppryddingen rotete.
  2. DiskGenius. Passer bedre hvis kortet har partisjonsproblemer eller filsystemskade. Mer teknisk skjermoppsett, flere innstillinger å justere.
  3. DiskDigger. Verdt å se på hvis kortet sitter i en Android-telefon og du ikke har en PC i nærheten. Mindre kapabelt enn skrivebordsverktøy. Dype skanninger krever vanligvis root.

Til slutt, og dette er viktig. Hvis kortet har fysisk skade, forsvinner tilfeldig eller datamaskinen aldri oppdager det, vil programvare ikke gjøre stort. Jeg har sett folk fortsette å prøve på nytt til kortet ble verre. På det tidspunktet er et gjenopprettingslaboratorium det tryggere valget, selv om det svir å betale for det.

Ja, gjenoppretting av bilder fra SD-kort er mulig hvis du sluttet å bruke kortet raskt nok. Slettede filer blir vanligvis værende på kortet til nye data overskriver dem. Så det første du bør gjøre er enkelt. Slutt å bruke SD-kortet nå. Ikke ta flere bilder. Ikke flytt filer over på det. Ikke formater det.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer i én ting, hastighet betyr veldig mye. Der jeg er litt uenig er dette. Jeg ville startet med å lage et fullstendig bilde av SD-kortet først hvis bildene betyr mye. Å jobbe på en kopi reduserer risikoen hvis kortet er ustabilt eller hvis du klikker på feil ting mens du er sliten og stresset.

Min rekkefølge ville vært:

1. Lås SD-kortet hvis det har en skrivebeskyttelsesbryter.
  2. Sett det i en kortleser, ikke kameraet.
  3. Opprett et diskbilde av kortet på datamaskinen din.
  4. Skann bildet, ikke det originale kortet.
  5. Gjenopprett filer til datamaskinen din eller en ekstern disk.

Når det gjelder programvare, er Disk Drill et solid valg for gjenoppretting av bilder fra SD-kort fordi det forhåndsviser bilder godt, støtter RAW-bildeformater og håndterer slettede eller formaterte kort uten mye oppsett. Hvis kortet var fra en telefon eller et kamera og nå vises som tomt, RAW eller korrupt, har det fortsatt en god sjanse. Forhåndsvisning er viktig. Hvis bildet forhåndsvises rent, er sjansene for gjenoppretting bedre.

Hvis du vil ha en visuell guide, er denne gjennomgangen av gjenoppretting av bilder fra SD-kort enkel å følge.

En ting til. Hvis kortet klikker, kobler fra eller ikke blir oppdaget i det hele tatt, hopp over flere gjør-det-selv-forsøk. Det er der laboratorier tjener pengene sine.

Jepp, kanskje. Men svaret er mindre slettet = borte og mer slettet = på lånt tid.

Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer og @ombrasilente, men jeg er litt mindre optimistisk hvis du slettet alt fra inne i kameraet eller telefonen og deretter fortsatte å rote rundt på kortet. Selv bare noen få nye filer kan ødelegge akkurat bildene du bryr deg mest om. Så hovedregelen er fortsatt: slutt å bruke det, helt og holdent.

En ting jeg ville lagt til som de ikke egentlig la nok vekt på: sjekk om dette var faktisk sletting eller en falsk alarm forårsaket av skade på filsystemet. Noen ganger er bildene fortsatt der, men kortets katalog ble korrupt, så det ser tomt ut. I så fall kan gjenoppretting gå bedre enn folk forventer. Hvis du brukte kortet i en Android-telefon, se også etter skjulte mapper som DCIM, LOST.DIR eller app-opprettede papirkurvmapper før du antar at alt forsvant.

Hvis du vil ha minst mulig hodebry, bruk Disk Drill. Det er solid for bildegjenoppretting fra SD-kort fordi forhåndsvisningen faktisk er nyttig, og det betyr mer enn folk tror. JPG-er og RAW-filer som kan forhåndsvises, betyr vanligvis at fildataene er intakte nok til å reddes. Jeg ville også sortert resultatene etter filtype og anslåtte sjanser for gjenoppretting først, ikke etter mappenavn, fordi mappestrukturen ofte er ødelagt uansett.

Liten uenighet med rådet om alltid å lage et bilde først: hvis kortet er friskt og fullt lesbart, synes jeg ikke imaging er obligatorisk for alle vanlige slettetilfeller. Fint å gjøre, ja. Påkrevd, nei. Hvis kortet er ustabilt, så ja, lag et bilde av det før du så mye som nyser i nærheten av det.

Lagre også gjenopprettede filer på datamaskinen eller en annen disk, ikke tilbake på SD-kortet. Høres opplagt ut, men folk gjør det og lurer så på hvorfor gjenopprettingen ble dårligere. Har vært der, gjorde den dumme feilen en gang lol.

Hvis ingenting brukbart kan forhåndsvises, prøv et andreverktøy som PhotoRec etterpå. Det er stygt som juling, men noen ganger finner det ting andre apper overser. Rotete navn, rotete mapper, fortsatt bedre enn ingenting.

Og hvis du vil ha flere virkelige eksempler, er denne tråden verdt å se på: Hjelp med bildegjenoppretting fra SD-kort fra Reddit-brukere.

Hvis kortet ikke oppdages stabilt, blir ekstremt tregt eller gir lesefeil, stopp med gjør-det-selv-forsøk før det blir verre. Det er grensen der programvare begynner å være mer håp enn plan.

Jeg vil utfordre ett poeng fra @ombrasilente og @cacadordeestrelas. Å lage et image først er smart, men ikke alltid det beste første trekket hvis du bruker et enkelt hjemmeoppsett og kortet er helt lesbart. En lang imaging-jobb på en billig kortleser kan sløse bort tid eller til og med feile halvveis. Noen ganger er en skrivebeskyttet skanning først den raskeste realitetssjekken.

Det jeg ville gjort i stedet er dette: sjekk om bildene ble slettet på vanlig måte eller om kortet bare mistet indeksen sin. På Windows kan du se på Egenskaper og brukt plass. Hvis kortet ser tomt ut, men fortsatt viser brukt plass, betyr det ofte katalogskade, ikke faktisk sletting. I så fall er sjansene for gjenoppretting vanligvis bedre.

Disk Drill er et godt valg her fordi det håndterer både slettede filer og ødelagte filsystemer uten mye plunder.

Fordeler:

• enkel forhåndsvisning for JPG og RAW
  • god filtrering etter filtype
  • kan gjenopprette fra formaterte eller korrupte SD-kort
  • ryddigere grensesnitt enn PhotoRec

Ulemper:

• gratis gjenoppretting er begrenset
  • dybdeskanninger kan returnere mange unyttige duplikater
  • ikke det billigste hvis du bare trenger det én gang

Hvis Disk Drill ikke finner alt, er PhotoRec fortsatt verdt en ny runde. Stygt, men sta. Og ja, lagre alt til en annen disk, ikke tilbake på kortet. @mikeappsreviewer hadde rett om én ting fremfor alt: jo mindre du rører kortet nå, desto bedre er sjansene dine.