Slettede mine ferieoptagelser, kan jeg gendanne slettet GoPro-video?

Jeg slettede ved et uheld mine GoPro-ferieoptagelser fra mit SD-kort, før jeg nåede at tage en sikkerhedskopi, og jeg håber virkelig, at der er en måde at gendanne videoerne på. Disse klip er vigtige minder fra min rejse, og jeg har endnu ikke optaget noget nyt på kortet. Hvad er den bedste måde at gendanne slettede GoPro-videoer sikkert på?

Ja, det gør ondt. Jeg har selv oplevet, at et SD-kort gjorde det her mod mig efter en tur, og den første fejl, jeg næsten begik, var at fortsætte med at bruge kameraet.

Stop med at bruge kortet nu. Ingen nye klip, ingen formatering, ingen reparationskørsel, ingen “scan og ret” prompt fra din computer. Når GoPro-optagelser bliver slettet, bliver dataene ofte på kortet et stykke tid. Problemet er enkelt: nye skrivninger tygger de gamle blokke i stykker, og dine chancer falder hurtigt.

Hurtige tjek før gendannelsessoftware

1. Hvis du betaler for et GoPro-abonnement, så log ind og tjek cloud-mediebiblioteket samt mappen Papirkurv.
  2. Sæt kortet tilbage i kameraet én gang, og se om GoPro tilbyder sin egen filreparation.
  3. Gennemse kortet efter LRV-filer. Det er forhåndsvisningskopier i lav opløsning. De er ikke ideelle, men jeg har set dem redde et klip, som folk troede var væk for altid.

Hvis filerne er væk fra kortvisningen, ville jeg gå videre til Disk Drill. Jeg har brugt det på kameramedier før, og det klarede sig bedre end nogle af de sædvanlige gendannelsesapps, jeg har prøvet. Den del, der er værd at være opmærksom på til GoPro-materiale, er dets tilstand Avanceret kameragendannelse:

Hvorfor det betyder noget. GoPro-optagelser lagres ofte i fragmenter, nogle gange rigtig mange af dem. Ét klip kan være spredt ud over hele kortet. Mange gendannelsesværktøjer finder datastykker og fejler så, når det er tid til at samle videoen igen. Du ender med et filnavn, et miniaturebillede og et klip, der ikke kan åbnes, eller som afspiller halvdelen af det første minut og så stopper. Jeg har set præcis det rod.

Disk Drills kameratilstand er rettet mod netop dette problem. Den forsøger at genskabe fragmenterede optagelser fra actionkameraer, dashcams, droner og lignende enheder. Den understøtter også GoPro-formater, herunder MP4 og LRV.

Små ting, der betyder noget

1. Brug en kortlæser. Tilslut ikke selve GoPro-enheden, hvis du kan undgå det.
  2. Gem gendannede filer et andet sted, aldrig tilbage på det samme SD-kort.
  3. Hvis kortet giver fejl, afbryder forbindelsen eller virker ustabilt, så lav først et byte-for-byte-image og scan imaget, ikke det originale kort.

Hvis du ikke har optaget ret meget, siden optagelserne forsvandt, er dine chancer stadig rimelige. Ikke perfekte, men rimelige. Jeg ville dog ikke vente længe. src=

Stop med at bruge SD-kortet. Den del havde @mikeappsreviewer ret i. Hvis du optog nye klip efter sletningen, bliver gendannelse hurtigt meget dårligere.

En ting jeg vil tilføje: Stol ikke på filnavne eller forhåndsvisninger, hvis gendannelsessoftware finder dem. GoPro-videoer kommer ofte tilbage med ødelagte indekser. Et klip kan se fint ud i scanningen, men så fejle ved 2:13 eller miste lyd. Så når du gendanner, så test hver eneste fil.

Min rækkefølge ville være:

1. Lås kortet med en adapter, hvis din har en kontakt.
  2. Lav først et image af SD-kortet, hvis din computer kan læse det uden problemer.
  3. Scan imaget, ikke kortet.
  4. Gendan til din computer eller et eksternt drev.

Jeg er lidt uenig i at sætte kortet tilbage i GoPro for reparation. Hvis optagelserne er vigtige, ville jeg undgå at lade kameraet skrive noget som helst. Kameraer laver mærkelige ting med databasefiler.

Disk Drill er stadig et solidt valg her, fordi det håndterer slettet video fra SD-kort godt, og gendannelse af GoPro MP4 er et af de mere almindelige scenarier. Hvis kortet er exFAT, kan slettede poster ofte stadig gendannes, indtil de bliver overskrevet. Hvis det blev formateret, afhænger chancerne af, om det var en hurtigformatering, eller om du fortsatte med at filme bagefter.

Tjek også for opdelte filer. GoPro optager ofte lange optagelser som kapitler, så én “manglende video” kan være 3 til 10 separate MP4-filer.

For en trin for trin-guide hjalp dette mig med at finde ud af gendannelse af kamerakort uden at spilde tid:
se denne nemme guide til at gendanne slettede videoer fra et kamera-SD-kort

Hvis kortet bliver ved med at afbryde forbindelsen, holder op med at montere eller giver læsefejl, så stop med at rode med det og klon det først. Den del betyder mere, end folk tror. Det lærte jeg på den hårde måde.

Jeg ville være lidt mere forsigtig end @mikeappsreviewer med idéen om at sætte det tilbage i GoProet og lade det forsøge at reparere. Hvis det er feriekip, man kun får én gang i livet, ville jeg behandle kortet som bevismateriale og holde kameraet væk fra det. Kameraer elsker at skrive små housekeeping-filer, lige når man mindst ønsker det.

Det, jeg ville gøre, som der egentlig ikke er blevet lagt nok vægt på endnu, er at tjekke, om dit manglende materiale nogensinde automatisk blev eksporteret et sted hen. På Windows skal du kigge i Videoer, Billeder, Downloads og din redigeringsapps importcache. På Mac skal du tjekke Fotos, Image Capture-importer, Final Cut-biblioteker, iMovie-biblioteker og Film-mappen. Mange tror, at SD-kopien var den eneste kopi, og finder så halvdelen af turen liggende i en midlertidig importmappe. Det lyder dumt, men det sker hele tiden.

Hvis din GoPro også lavede opdelt optagelser, så søg ikke kun efter ét filnavn. Kig efter relaterede segmenter med tætliggende tidsstempler. Nogle gange finder gendannelse klip 2 og klip 3, men ikke klip 1, så folk antager, at det hele er tabt.

Hvis kortet kan læses normalt, så lav først et komplet image, og arbejd derefter ud fra det. Hvis du vil have den enkle løsning, er Disk Drill stadig en af de bedre muligheder til gendannelse af slettede GoPro-videoer fra SD-kort, især når MP4-filerne er fragmenterede. Men efter gendannelsen skal du først køre filerne gennem VLC. VLC kan ofte afspille beskadigede GoPro-MP4-filer, som andre afspillere nægter at åbne, og det kan fortælle dig, om videoen faktisk er der, før du går i panik.

En ting mere, jeg ville tilføje til det, @sternenwanderer sagde: Hvis gendannede klip ikke har nogen varighed eller viser 0 byte i nogle afspillere, så prøv at remuxe dem, ikke kun at reparere dem. En ødelagt container er nogle gange hele problemet.

Jeg fandt også en nyttig tråd her, hvis du vil have en anden vinkel på videogendannelse til GoPro Hero 8:
Diskussion og løsninger om gendannelse af mistede GoPro Hero 8-videoer

Så ja, slettet betyder ikke altid væk. Overskrevet gør som regel. Stor forskel.

Jeg er for det meste enig med @sternenwanderer, @voyageurdubois og @mikeappsreviewer om den store regel: ingen flere skrivninger til det kort. Hvor jeg adskiller mig lidt, er i forventningerne. Selv hvis gendannelse virker, kan GoPro-klip komme tilbage som teknisk set “gendannet”, men stadig have fejl på tidslinjen, manglende kapitler eller ødelagte metadata, så bedøm succes ud fra faktisk afspilning fra start til slut, ikke ud fra antal filer.

Et par ting, der endnu ikke er blevet understreget nok:

• Tjek de skjulte mapper på kortet. GoPro efterlader nogle gange sidecar-filer, miniaturebilleder eller delvise kapitelrester, som hjælper dig med at identificere, hvad der fandtes.
  • Hvis du bruger macOS, så undgå at trække kortet rundt i Finder alt for meget. Spotlight og generering af miniaturebilleder er som regel harmløst, men jeg foretrækker stadig at montere det skrivebeskyttet, når det er muligt.
  • Hvis de manglende filer blev slettet meget for nylig, er gendannelseskvaliteten ofte bedre fra den oprindelige filsystemstruktur end fra en dyb carving alene. Så hvis et værktøj tilbyder begge dele, så kør begge.

Disk Drill er et rimeligt valg her.

Fordele:

• God til scanning af SD-kort
  • Kan finde slettede MP4-filer og fragmenteret kameraoptagelse
  • Brugerfladen er nem, når du er stresset og ikke vil tænke for meget over det

Ulemper:

• Forhåndsvisning kan være misvisende på beskadigede GoPro-filer
  • Dybe scanninger kan give mange rodede resultater med generiske navne
  • Betalt gendannelse, hvis du faktisk vil gendanne filerne

En lille uenighed med det sædvanlige råd: Jeg ville ikke bruge for lang tid på at prøve mange forskellige apps efter hinanden på det oprindelige kort. For meget håndtering, for mange chancer for fejl. Vælg ét seriøst værktøj såsom Disk Drill, scan et image hvis muligt, gendan til et andet drev, og verificer derefter hvert klip i VLC eller en anden tolerant afspiller. Hvis en fil åbner, men ikke kan søges korrekt i, så remux den, før du antager, at den er død.

Hvis du optog over det slettede materiale, falder chancerne kraftigt. Hvis du ikke gjorde, har du stadig en reel chance.