Raderade alla foton från mitt SD-kort – kan jag få tillbaka dem?

Jag råkade radera alla foton från mitt SD-kort när jag försökte frigöra utrymme, och några av dem var familjebilder som jag inte har säkerhetskopierat någon annanstans. Jag behöver hjälp att ta reda på om fotoåterställning från SD-kort är möjlig och vilka steg jag bör ta direkt för att återställa raderade foton innan de är borta för alltid.

Jag har råkat ut för detta mer än en gång, och det viktigaste är snabbhet. Om du raderade bilder från ett SD-kort och slutade använda det direkt, är dina chanser oftast ganska goda.

Det som händer efter radering är mindre dramatiskt än folk tror. De flesta kameror och datorer raderar inte bilddata direkt. De tar bort posten i filtabellen, så kortet ser tomt ut trots att fotodatan fortfarande ligger kvar där. När nya bilder eller videor hamnar på kortet börjar gammal data ersättas. Så första steget är att stoppa. Inga fler bilder. Ingen mer video. Kopiera inte en enda sak till det.

Om jag gjorde detta med mitt eget kort skulle jag börja med Disk Drill. Jag har använt det på kamerakort, drönarfilm, ett Switch microSD och ett dashcam-kort som såg stekt ut men inte var det. Det är enklare än de flesta återställningsverktyg jag har testat, och det hanterar SD-media bättre än mycket av gratisalternativen.

Det som stack ut för mig var hur det hanterar mer än enkel radering. Om kortet blev RAW, visar oläsbart, blev korrupt eller om du formaterade det av misstag, finns det fortfarande en chans. Det läser också de vanliga bildtyperna, JPG, PNG, CR2, NEF, ARW, DNG, plus andra RAW-format från Canon, Nikon, Sony, Fujifilm och resten.

Video är där många verktyg faller ihop. SD-kort från GoPros, drönare och spegellösa kameror lagrar ofta klipp i fragment. Jag har sett billiga återställningsappar få tillbaka halva filer eller klipp utan förhandsvisning. Där fungerade Disk Drill bättre för mig. Inte perfekt, men ändå bättre.

Så här skulle jag hantera det.

1. Ta ut SD-kortet direkt.
  2. Använd en kortläsare och anslut det till datorn. Jag undviker att ansluta via kameran när jag kan.
  3. Installera och öppna Disk Drill.
  4. Välj SD-kortet från enhetslistan.
  5. Klicka på “Sök efter förlorad data” och kör Universal Scan.
  6. Vänta tills skanningen är klar. Stressa inte den här delen.
  7. Öppna “Granska hittade objekt” och kontrollera kategorin Bilder.
  8. Förhandsgranska filer innan du återställer dem. Om en bild förhandsvisas korrekt brukar jag se det som ett gott tecken.
  9. Spara återställda filer någon annanstans, aldrig tillbaka på samma SD-kort.

Även när kortet ser tomt ut eller ber dig att formatera det skulle jag inte anta att bilderna är borta. Jag har haft kort som visats som RAW och ändå fått fram de flesta bilderna. Ibland skadas filsystemet medan fotodatan ligger kvar.

En sak jag lärde mig den hårda vägen, om kortet börjar koppla från, frysa appen eller bete sig instabilt, gör först en avbildningsbackup och arbeta från den kopian. En byte-för-byte-avbildning ger dig en fullständig klon av kortet, vilket är säkrare än att belasta originalet om och om igen. Disk Drill har det alternativet.

Gratisnivån räcker för att testa läget. Du får skanning och förhandsvisning på båda plattformarna. På Windows tillåter det gratis återställning upp till 100 MB. På Mac handlar gratisanvändningen mer om förhandsvisning, så om du behöver återställa mycket kommer du sannolikt snabbt att stöta på betalväggen.

Om du vill ha andra alternativ är det här de jag skulle ha kvar i verktygslådan.

1. PhotoRec. Gratis, ful, effektiv. Jag använde det när jag inte brydde mig om filnamn. Det återställer ofta filerna, men du förlorar mappstrukturen och namnen, vilket gör efterarbetet rörigt.
  2. DiskGenius. Bättre val om kortet har partitionsproblem eller filsystemsskador. Mer teknisk skärmlayout, fler inställningar att justera.
  3. DiskDigger. Värt en titt om kortet sitter i en Android-telefon och du inte har någon PC i närheten. Mindre kapabelt än skrivbordsverktyg. Djupa skanningar kräver vanligtvis root.

Sista delen, och detta är viktigt. Om kortet har fysisk skada, försvinner slumpmässigt eller datorn aldrig upptäcker det, kommer programvara inte att hjälpa mycket. Jag har sett folk fortsätta försöka tills kortet blev ännu sämre. Då är ett återställningslaboratorium det säkrare valet, även om det gör ont att betala för det.

Ja, återställning av foton från SD-kort är möjlig om du slutade använda kortet tillräckligt snabbt. Raderade filer ligger vanligtvis kvar på kortet tills ny data skriver över dem. Så ditt första steg är enkelt. Sluta använda SD-kortet nu. Ta inga fler bilder. Flytta inga filer till det. Formatera det inte.

Jag håller med @mikeappsreviewer om en sak, hastighet spelar stor roll. Där jag skiljer mig lite är detta. Jag skulle börja med att skapa en fullständig avbildning av SD-kortet först om bilderna betyder mycket. Att arbeta på en kopia minskar risken om kortet är instabilt eller om du klickar på fel sak när du är trött och stressad.

Min ordning skulle vara:

1. Lås SD-kortet om det har en skrivskyddsbrytare.
  2. Sätt det i en kortläsare, inte i kameran.
  3. Skapa en diskavbildning av kortet på din dator.
  4. Skanna avbildningen, inte originalkortet.
  5. Återställ filer till din dator eller en extern enhet.

När det gäller programvara är Disk Drill ett bra val för återställning av foton från SD-kort eftersom det förhandsvisar bilder bra, stöder RAW-fotoformat och hanterar raderade eller formaterade kort utan mycket konfiguration. Om kortet kom från en telefon eller kamera och nu visas som tomt, RAW eller skadat, finns det fortfarande en god chans. Förhandsvisning är viktigt. Om bilden förhandsvisas korrekt är chanserna till återställning bättre.

Om du vill ha en visuell guide är denna genomgång av återställning av foton från SD-kort lätt att följa.

En sak till. Om kortet klickar, kopplar från eller inte upptäcks alls, hoppa över fler försök på egen hand. Det är där labb förtjänar sina pengar.

Japp, kanske. Men svaret är mindre deleted = borta och mer deleted = på lånad tid.

Jag håller mest med @mikeappsreviewer och @ombrasilente, men jag är lite mindre optimistisk om du raderade allt från kameran eller telefonen och sedan fortsatte pilla med kortet efteråt. Bara några få nya filer kan skriva över just de foton du bryr dig mest om. Så den stora regeln är fortfarande: sluta använda det, punkt.

En sak jag skulle lägga till som de inte riktigt betonade nog: kolla om det faktiskt var en riktig radering eller bara såg så ut på grund av filsystemskada. Ibland finns bilderna fortfarande kvar, men kortets katalog blev korrupt, så det ser tomt ut. I så fall kan återställning gå bättre än folk tror. Om du använde kortet i en Android-telefon, leta också efter dolda mappar som DCIM, LOST.DIR eller appskapade papperskorgsmappar innan du antar att allt försvann.

Om du vill ha minst huvudvärk, använd Disk Drill. Det är ett bra val för bildåterställning från SD-kort eftersom förhandsvisningen faktiskt är användbar, och det spelar större roll än folk tror. Förhandsvisningsbara JPG- och RAW-filer betyder oftast att fildatan är tillräckligt intakt för att kunna sparas. Jag skulle också sortera resultaten efter filtyp och uppskattad återställningschans först, inte efter mappnamn, eftersom mappstrukturen ofta ändå är förstörd.

Liten invändning mot rådet alltid skapa en avbild först: om kortet är friskt och fullt läsbart tycker jag inte att avbildning är obligatoriskt i varje vanligt raderingsfall. Bra att göra, ja. Nödvändigt, nej. Om kortet är instabilt, då ja, avbilda det innan du ens nyser i närheten av det.

Spara också återställda filer på datorn eller en annan enhet, inte tillbaka på SD-kortet. Låter självklart, men folk gör det och undrar sedan varför återställningen blev sämre. Har varit där, gjorde det där dumma misstaget en gång lol.

Om inget vettigt går att förhandsvisa, prova ett verktyg för en andra omgång som PhotoRec efteråt. Det är fult som stryk, men ibland hittar det sådant som andra appar missar. Röriga namn, röriga mappar, fortfarande bättre än ingenting.

Och om du vill ha fler verkliga exempel är den här tråden värd en titt: Hjälp med bildåterställning från SD-kort från Reddit-användare.

Om kortet inte upptäcks konsekvent, blir galet långsamt eller ger läsfel, sluta med gör det själv-grejer innan det blir värre. Det är gränsen där programvara börjar vara mer hopp än plan.

Jag håller inte med om en punkt från @ombrasilente och @cacadordeestrelas. Att skapa en avbild först är smart, men inte alltid det bästa första steget om du använder en enkel hemmauppsättning och kortet är fullt läsbart. Ett långt avbildningsjobb på en billig kortläsare kan slösa tid eller till och med misslyckas halvvägs. Ibland är en skrivskyddad skanning först den snabbare verklighetskollen.

Det jag skulle göra i stället är detta: kontrollera om bilderna raderades på normalt sätt eller om kortet bara förlorade sitt index. I Windows, titta på Egenskaper och använt utrymme. Om kortet ser tomt ut men fortfarande visar använt utrymme, betyder det ofta katalogskada, inte verklig radering. I så fall är chanserna till återställning vanligtvis bättre.

Disk Drill är ett bra val här eftersom det hanterar både raderade filer och trasiga filsystem utan en massa krångel.

Fördelar:

• enkel förhandsvisning för JPG och RAW
  • bra filtrering efter filtyp
  • kan återställa från formaterade eller skadade SD-kort
  • renare gränssnitt än PhotoRec

Nackdelar:

• gratis återställning är begränsad
  • djupa skanningar kan ge många skräpiga dubbletter
  • inte det billigaste om du bara behöver det en gång

Om Disk Drill missar saker är PhotoRec fortfarande värt en andra omgång. Fult, men envist. Och ja, spara allt till en annan enhet, inte tillbaka till kortet. @mikeappsreviewer hade rätt om en sak framför allt: ju mindre du rör kortet nu, desto bättre är dina chanser.