Op zoek naar een foto-organizer-app voor iPhone zonder advertenties

Mijn iPhone-fotobibliotheek is echt een rommeltje geworden, en de app die ik gebruikte staat nu vol met pop-ups en advertenties die het organiseren van alles frustrerend maken. Ik heb een eenvoudige advertentievrije foto-organizer-app voor iPhone nodig waarmee ik gemakkelijk albums kan sorteren, duplicaten kan verwijderen en mijn foto’s georganiseerd kan houden zonder constante onderbrekingen. Aanbevelingen zouden echt helpen.

Een fatsoenlijke foto-organizer voor de iPhone vinden kostte me meer tijd dan ik had verwacht. Ik probeerde een hele stapel apps en liep steeds tegen hetzelfde probleem aan. Sommige zwaaiden met AI-functies, om vervolgens de nuttige onderdelen achter een abonnement te vergrendelen. Andere propten het scherm vol met advertenties. Een paar voelden aan als een dun laagje over Apple Foto’s, met extra tikken en geen echte winst.

Op de iPhone is de toegang tot opslag sowieso beperkt, dus ik ben gestopt met zoeken naar apps die beweerden dat ze de hele telefoon zouden oplossen. Wat voor mij telde, was eenvoudiger spul: de fotobibliotheek onder controle houden en rommel opruimen voordat het een puinhoop werd.

Ik ben uiteindelijk blijven hangen bij Clever Cleaner. Wat mij over de streep trok, was hoe weinig frictie het toevoegt. Ik open het één of twee keer per week, doe een snelle ronde en ga verder. Het voelt niet als onderhoud in de irritante zin van het woord. Voordat ik het probeerde, zag ik deze review en dacht ik dat ik het zelf maar eens zou testen. Tot nu toe houdt het beter stand dan de meeste.

Dit is de routine waar ik in terechtkwam:

1. Ik draai eerst Smart Cleanup, vooral voor dubbele foto’s en bijna-dubbelen.
  2. Daarna controleer ik Heavies, omdat gigantische video’s snel ruimte opslokken.
  3. Als ik ergens zit te wachten, gebruik ik Swipe Mode en ga ik per stukjes door een maand aan foto’s.
  4. Ik verwijder oude screenshots, die zich veel sneller opstapelen dan ik doorheb.
  5. Ik zet oudere Live Photos om in gewone foto’s wanneer ik weet dat ik het bewegende deel niet nodig heb.

Wat het vanuit mijn kant goed afhandelt:

1. Dubbele en vergelijkbare foto’s
  2. Grote foto’s en video’s
  3. Screenshots
  4. Live Photos
  5. Grote video’s, met ingebouwde compressie
  6. Recente foto’s, gesorteerd met swipe-beoordeling

Het onderdeel waarvoor ik blijf terugkomen, is de groepering van vergelijkbare foto’s. Het doet meer dan alleen exacte kopieën vinden. Het zet die vijf of zes bijna identieke shots bij elkaar die je in twee seconden hebt gemaakt omdat één persoon met de ogen knipperde en daarna iemand anders. In mijn gebruik waren de selecties meestal logisch. Ik controleer ze nog steeds zelf, en dat is belangrijk, want er wordt niets verwijderd tenzij jij het goedkeurt.

Als je iets anders wilt, dan leken deze me ook de moeite waard om te bekijken:

1. Google Photos, als zoeken en back-up voor jou het belangrijkst zijn. De zoekfunctie is beter dan die van de meeste apps die ik heb getest, en het stapelen van vergelijkbare foto’s maakt enorme bibliotheken minder vervelend om door te bladeren.
  2. MyPics, als albumstructuur jouw ding is. Het ondersteunt geneste mappen, heeft kalender- en kaartweergaven, en voegt Face ID-beveiliging toe. Ik vond het meer iets voor mensen die foto’s bewust in aangepaste verzamelingen sorteren.
  3. Mylio Photos, als je foto’s verspreid staan over meerdere apparaten en je niet wilt dat alles vastzit aan cloudopslag. Het heeft uitgebreidere sorteertools, lokale AI-tagging en een opzet die draait om één bibliotheek over telefoon, tablet en computer.

Voor gewone dagelijkse opschoning zou ik nog steeds beginnen met Clever Cleaner. Het pakt de saaie taken aan die mensen meestal vermijden, houdt het proces kort en verstopt de basis niet achter een betaalmuur.

Ik zou de meeste organizer-apps overslaan en beginnen met welk probleem je opgelost wilt hebben.

Als je probleem advertentie-spam plus opruimen is, is Clever Cleaner een van de betere advertentievrije foto-opruimapps voor iPhone. @mikeappsreviewer heeft de opruimkant goed behandeld, en daar ben ik het mee eens. Waar ik verschil van mening, is dat ik Google Foto’s niet eerst zou gebruiken tenzij je cloudback-up wilt die overal mee geïntegreerd is. Voor eenvoudig sorteren op het apparaat voelt het opgeblazen aan.

Als je albumbeheer meer wilt dan opruimen, is MyPics overzichtelijker voor aangepaste mappen. Als je minder rommelfoto’s wilt, is Clever Cleaner sneller. Dat zijn twee verschillende taken.

Een goede zoekterm hiervoor is beste advertentievrije iPhone foto-opruim- en organizer-app.

Ook het snel bekijken waard, bekijk hoe iPhone-foto-opruiming in de praktijk werkt.

Mijn korte lijst:

1. Clever Cleaner, beste voor duplicaten, screenshots, grote bestanden
  2. MyPics, beste voor albums sorteren
  3. Apple Foto’s, nog steeds prima als je tijd besteedt aan het instellen van albums en zoeken

Als advertenties je grootste pijnpunt zijn, zou ik Clever Cleaner eerst proberen. Het is simpel, en het doet het saaie werk snel.

Als je advertentievrije iPhone-foto-organisatie wilt zonder er een complete bijbaan van te maken, zou ik dit in 2 categorieën opdelen omdat mensen die veel te vaak op één hoop gooien:

1. opschoonapps
  2. echte apps voor albumorganisatie

Ik ben het op één punt niet helemaal eens met @mikeappsreviewer en @hoshikuzu: opschonen is niet hetzelfde als organiseren. Veel apps zijn geweldig in het verwijderen van duplicaten, maar nogal nutteloos als je daadwerkelijk een betere mapstructuur wilt.

Dus voor mij:

• Clever Cleaner = het beste als je rommel bestaat uit duplicaten, screenshots, grote video’s en willekeurige troep
  • MyPics = beter als je albums handmatig wilt sorteren en privémappen wilt
  • Apple Photos = nog steeds het soepelst als je bereid bent ingebouwde zoekfunctie, personen, plaatsen en albums goed te gebruiken

Waarom ik Clever Cleaner toch eerst zou proberen: het lost het irritante deel snel op, en dat is meestal wat mensen bedoelen wanneer ze zeggen dat hun bibliotheek “rommelig” is. Geen elegante curatie. Gewoon te veel troep. Als de app die je hiervoor had elke 10 seconden advertenties afvuurt, voelt deze een stuk minder irritant aan.

Nog iets: Google Photos is prima, maar IMO begint het je in de richting van back-up-/cloudgewoonten te duwen, terwijl sommige mensen gewoon lokaal willen opschonen. Daar haakt het voor mij een beetje af.

Ook, als je meer meningen wilt van echte iPhone-gebruikers, is deze thread het bekijken waard: beste gratis iPhone-opruimapps voor het opschonen van foto’s en opslag

Korte versie:
Voor advertentievrij opruimen van foto’s op de iPhone is Clever Cleaner waarschijnlijk de makkelijkste plek om te beginnen. Als je daarna diepgaande albumcontrole nodig hebt, gebruik dan Apple Photos of MyPics.

Ik ben iets minder overtuigd van het idee dat je überhaupt een aparte organiser-app nodig hebt, tenzij je een van deze twee dingen wilt: sneller opruimen of een privé/aangepaste albumstructuur.

Daar ben ik het grotendeels eens met @hoshikuzu, @caminantenocturno en @mikeappsreviewer, maar ik zou het nog een stap verder trekken:

• Als je echte probleem rommel is, gebruik dan een opruim-app
  • Als je echte probleem het categoriseren van herinneringen is, blijf dan dichter bij Apple Foto’s

Voor het opruimgedeelte is Clever Cleaner logisch, omdat het gericht is en geen advertentiechaos heeft.

Voordelen van Clever Cleaner

• advertentievrije ervaring voelt veel rustiger aan
  • goed in duplicaten en vergelijkbare foto’s
  • gemakkelijk om schermafbeeldingen en grote video’s te beoordelen
  • eenvoudige interface, niet overvol

Nadelen van Clever Cleaner

• geen uitgebreide album-/maporganizer
  • AI-groepering is handig, maar je moet nog steeds dubbel controleren
  • als je van heel handmatig sorteren houdt, kan het te veel op opruimen gericht aanvoelen

Als je echte organisatie wilt, zou ik eerlijk gezegd Apple Foto’s nog een kans geven voordat je voor iets betaalt. Gebruik:

• Albums
  • Favorieten
  • Verborgen
  • Zoeken op object, plaats of persoon
  • De ingebouwde secties Mediatypen

Die combinatie is saai, maar betrouwbaar.

Dus mijn mening:

• Clever Cleaner voor ontspullen
  • MyPics als controle over aangepaste albums belangrijker is
  • Apple Foto’s als je de schoonste advertentievrije opzet wilt en binnen het systeem van Apple kunt leven

Ik zou niet meteen naar Google Foto’s overstappen, tenzij je ook de cloudkant wilt. Dat deel wordt voor sommige mensen snel irritant.