Noget godt software til at gendanne slettede billeder fra Canon-kamera?

Jeg kom ved et uheld til at slette vigtige billeder fra mit Canon-kamera, før jeg fik taget en sikkerhedskopi, og jeg prøver at finde den bedste software til at gendanne dem. Billederne er virkelig vigtige, og jeg har brug for hjælp til at vælge et sikkert og pålideligt Canon-værktøj til gendannelse af billeder, som faktisk virker.

Ja, der er stadig en rimelig chance for, at dine billeder ligger på Canon-kortet. Det første, jeg ville gøre, er at stoppe med at bruge kortet med det samme. Ingen testbilleder. Ingen hurtige klip. Lad være med at rode mere rundt i kameraet, end du behøver. Hvis kameraet eller din computer beder om at formatere det, så ignorer det.

Når billeder bliver slettet på et Canon-kamera, bliver filerne som regel ikke slettet fra SD-kortet med det samme. I mange tilfælde rydder kameraet kun fillisten. Fotodataene bliver liggende, indtil nye data bliver skrevet ovenpå. Når det sker, bliver gendannelse hurtigt meget sværere.

Tag SD-kortet ud af kameraet. Hvis det er et almindeligt SD-kort med den lille kontakt på siden, så skub den til låst. Det får ikke filerne tilbage af sig selv, det ved jeg godt, men det mindsker risikoen for utilsigtede skrivninger, mens du prøver at gendanne ting.

Tilslut derefter kortet til en computer med en kortlæser. Jeg har haft bedre held med det på den måde end ved at tilslutte kameraet via USB. En kortlæser giver som regel gendannelsesapps mere ren adgang til kortet. Skriv heller ikke noget til kortet, og kør ikke reparationsværktøjer først. Spring CHKDSK over på Windows. Spring Førstehjælp over på Mac. De værktøjer har til formål at løse filsystemproblemer, ikke at hente slettede billeder tilbage, og jeg har set dem gøre gendannelse sværere.

Til gendannelse skal du bruge software, der er lavet til slettede filer og billeder. Disk Drill er en mulighed, der er værd at prøve her. Det håndterer almindelige Canon-billedtyper, herunder RAW, og forhåndsvisningsfunktionen hjælper meget. Hvis en fil kan forhåndsvises uden problemer, har du en bedre idé om, at den er intakt, før du bruger tid på at gendanne en bunke ødelagte navne uden at ane, hvad der er i dem.

Her er den proces, jeg ville følge:

1. Installer gendannelsesappen på din computer, ikke på SD-kortet.
  2. Sæt Canon SD-kortet i en kortlæser.
  3. Åbn appen, og vælg SD-kortet.
  4. Start en fuld eller universel scanning.
  5. Tjek sektionen med slettede eller mistede filer.
  6. Indsnævr resultaterne til billeder eller RAW-formater.
  7. Forhåndsvis alt, du går op i.
  8. Gendan filerne til din computer eller et andet drev, aldrig tilbage på det samme kort.

Før du går ud fra, at kortet er det eneste sted, de kan være tilbage, så tjek også de kedelige steder. Jeg har fundet manglende billeder de steder mere end én gang. Kig i Papirkurv, hvis du bruger Windows. Kig i Papirkurv på Mac. Hvis du havde sikkerhedskopiering eller synkronisering slået til, så tjek Filhistorik, Time Machine, Google Drive, iCloud, OneDrive og Canons image.canon-tjeneste. Nogle gange er SD-kopien væk, mens en synkroniseret kopi stadig ligger der.

Dine chancer er bedre, hvis sletningen skete for nylig, og kortet ikke er blevet brugt siden. Hvis du fortsatte med at tage billeder efter at have slettet dem, kan nogle af de gamle filer være blevet delvist overskrevet eller være væk for altid. Så den korte version er denne: stop med at bruge kortet, scan det med gendannelsessoftware, forhåndsvis det, der kan gendannes, og gem resultaterne et andet sted.

Og ja, efter sådan en forskrækkelse ville jeg holde op med at stole på det kort resten af dagen. SD-kort elsker at vælge det værst tænkelige tidspunkt.

Jeg ville først kigge på Disk Drill. Det har et solidt ry med SD-kort, slettede JPEG-filer og Canon RAW-filer som CR2 og CR3. Forhåndsvisning betyder noget. Hvis appen viser en ren forhåndsvisning, er dine chancer bedre. Det sparer tid.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer i at bruge en kortlæser. Jeg er lidt uenig i altid at gå direkte til den største scanning. Start med en normal scanning af slettede filer, hvis kortet monteres uden problemer. Det er hurtigere. Hvis den finder lidt eller ingenting, så kør den dybe scanning. Mindre slitage, mindre ventetid.

Et par praktiske punkter:
Installer softwaren på din computer, ikke på SD-kortet.
Gendan filer til din SSD eller et andet drev.
Sorter resultater efter filtype og dato. Canon-mapper gør ofte rodet værre.
Hvis filnavnene er væk, så fokuser på forhåndsvisninger og filstørrelse. Et Canon-foto i fuld opløsning vil som regel ikke være meget lille.
Hvis kortet viser fejl eller afbryder forbindelsen, så lav først et byte-for-byte-image, og scan derefter imaget. R-Photo eller PhotoRec er udmærkede backupmuligheder, hvis Disk Drill overser noget, men de er mindre brugervenlige.

Hvis dit mål er hvordan man gendanner slettede billeder fra et kamera-SD-kort, hjælper denne korte guide også, se denne gennemgang af gendannelse af billeder fra kamera-SD-kort.

Hvis billederne blev slettet, og du fortsatte med at tage billeder, er nogle filer væk. Ingen software kan rette overskrevne data. Den del er træls, men det er sandt.

Jeg vil tilføje én ting, som hverken @mikeappsreviewer eller @suenodelbosque rigtig lagde nok vægt på: hvis disse billeder er vigtige, så overvej at lave en image-backup af hele SD-kortet, før du forsøger nogen form for gendannelse. Det er ikke alle, der gider, men det giver dig ét rent forsøg at arbejde ud fra, hvis kortet er ustabilt. Hvis kortet er sundt, så ja, scan det direkte. Hvis det opfører sig mærkeligt, så lad være med at blive ved med at hamre løs på det.

Hvad angår software, er Disk Drill et solidt valg til gendannelse af Canon-fotos, fordi det håndterer JPEG samt Canon RAW-formater godt, og brugerfladen er langt mindre irriterende end nogle af de ældre gendannelsesværktøjer. Jeg er ikke helt enig i, at man altid behøver at hoppe mellem en masse apps med det samme. Normalt er det smartere at starte med ét fornuftigt værktøj og kun prøve alternativer, hvis resultaterne er dårlige.

Én ting mere, folk glemmer: hvis dit Canon-kamera har dobbelte kortpladser, eller hvis du tidligere har importeret via Canon-software, så tjek for skjulte lokale kopier og cache-mapper. Jeg har set mistede billeder dukke op der. Det lyder dumt, men det sker.

Hvis de slettede billeder var meget værdifulde, som betalt arbejde, juridiske ting, bryllupsbilleder osv., og kortet er blevet genbrugt bare en lille smule, kan et professionelt gendannelseslaboratorium være mere værd end gør-det-selv-forsøg. Dyrt, ja, men nogle gange er det den rigtige løsning.

Det her er også nyttig læsning, hvis du vil have mere info om gendannelsessager med Canon/SD-kort: diskussion fra den virkelige verden om gendannelse af slettede billeder fra et Canon SD-kort

Kort version: Disk Drill først, gendan til et andet drev, og hvis kortet er ustabilt, så klon det, før du gør noget som helst andet. Det er nok den sikreste vej.

Jeg ville være lidt mere forsigtig end @mikeappsreviewer på ét punkt: hvis kortet monteres normalt, og du kun har slettet billeder, er gendannelsessoftware som regel det rigtige første skridt, men hvis kortet pludselig ser tomt ud, beder om formatering eller giver I/O-fejl, så stop der og lav først et image af kortet. Den del betyder mere, end folk tror.

For software er Disk Drill et stærkt valg til Canon-kort, fordi det har en tendens til at klare sig godt med JPG plus Canon RAW-formater som CR2 og CR3, og forhåndsvisningssystemet er faktisk nyttigt i stedet for bare at være kosmetisk.

Fordele ved Disk Drill

• Nem at sortere efter billedtype og størrelse
  • God understøttelse af forhåndsvisning for mange billedfiler
  • Håndterer SD-kort og Canon RAW rimeligt godt
  • Renere brugerflade end værktøjer i PhotoRec-stil

Ulemper

• Ikke den billigste løsning, hvis du har brug for fuld gendannelse
  • Dybe scanninger kan give rodede filnavne tilbage
  • På beskadigede kort er det ikke magi. Det er stadig mere sikkert at klone først

Jeg er delvist enig med @suenodelbosque og @hoshikuzu: at bruge en kortlæser og gemme gendannede filer et andet sted er ikke til forhandling. Der, hvor jeg er uenig, er, at jeg ikke ville hoppe mellem fem apps med det samme. Prøv først ét solidt værktøj, vurder forhåndsvisningerne, og gå derefter kun videre til R-Photo eller PhotoRec, hvis det er nødvendigt.

En ekstra ting, folk overser: tjek, om kameraet havde Wi-Fi-overførsel aktiveret, eller om Canons importsoftware allerede har hentet kopier over på din computer. Nogle gange mangler de slettede billeder kun på kortet, ikke på den maskine, du importerede med.