Ik heb veel dubbele foto’s op mijn iPhone gevonden na het synchroniseren en herstellen van mijn bibliotheek, en nu raakt mijn opslag snel vol. Ik heb geprobeerd de app Foto’s te gebruiken om duplicaten samen te voegen, maar bij sommige foto’s wordt die optie niet weergegeven of zijn ze verkeerd gegroepeerd. Ik heb hulp nodig om uit te zoeken wat de beste manier is om dubbele foto’s op de iPhone samen te voegen zonder iets belangrijks te verliezen.
Als je exacte kopieën bedoelt, heeft je iPhone daar al een ingebouwde manier voor.
Open Foto’s.
Scroll naar Hulpprogramma’s.
Tik op Duplicaten.
Tik op Selecteer, daarna op Selecteer alles, of kies groepen één voor één.
Tik op Voeg samen en bevestig vervolgens.
Eén klein ding waar ik tegenaan liep: het album Duplicaten verscheen niet meteen. Nadat ik een reeks foto’s had geïmporteerd en een deel van mijn bibliotheek had hersteld, had iOS even nodig om alles te indexeren. De groepen met duplicaten verschenen later.
Waar Apple tekortschiet, in elk geval voor mij, is bij bijna-overeenkomsten. Mijn bibliotheek heeft ongeveer 5.000 foto’s, en het meeste rommel was geen exacte kopie van bestanden. Het ging om dingen als vier foto’s van hetzelfde bonnetje, zes zonsondergangsfoto’s met twee seconden ertussen, of een reeks selfies waarbij alleen één wenkbrauw bewoog en dat was het. Foto’s herkent daar niet veel van.
Ik heb eerst de ingebouwde optie gebruikt en ben daarna overgestapt op Clever Cleaner omdat die zowel duplicaten als vergelijkbare foto’s sorteert.
Wat ik ermee doe is eenvoudig.
Installeer Clever Cleaner vanuit de App Store.
Laat het je bibliotheek scannen.
Open Vergelijkbare.
Gebruik Slim opschonen als je wilt dat het de beste afbeelding kiest, of bekijk zelf groep voor groep.
Controleer wat het heeft gemarkeerd om te verwijderen, zet alles terug wat je wilt bewaren en rond daarna het opschonen af.
Maak daarna Recent verwijderd leeg als je wilt dat de opslagruimte meteen vrijkomt.
In mijn gebruik waren de fotosuggesties behoorlijk goed. Ik controleer ze nog steeds, want ik vertrouw geen enkele app blind, maar meestal koos het beeld dat ik zelf ook zou hebben gehouden.
Ik ben het ook blijven gebruiken voor de andere opschoononderdelen.
Zwaargewichten toont eerst je grootste video’s, waardoor ik makkelijk zag wat opslagruimte innam.
Videocompressie verkleint grote video’s in plaats van ze te verwijderen. Ik heb zo een paar GB teruggewonnen.
Schermafbeeldingen laat je snel oude screenshots wissen.
Lives zet Live Photos om in gewone stilstaande foto’s, wat het opslaggebruik vermindert.
Swipe is een snellere manier om oudere foto’s maand voor maand door te nemen.
Dus als je doel is om exacte duplicaten samen te voegen, is Foto’s genoeg. Als je probleem de rommel is die de meeste mensen echt hebben, bijna identieke foto’s, herhaalde opnames, rommel van jarenlang gedachteloos foto’s maken, had ik betere resultaten met Clever Cleaner dan met Apple’s ingebouwde tool voor duplicaten.
Wat mensen in de war brengt, is dit. iPhone biedt alleen Samenvoegen aan voor foto’s die het als echte duplicaten ziet. Dezelfde afbeeldingsgegevens, dezelfde of vergelijkbare metadata. Na een synchronisatie, herstel of iCloud-herscan zien veel items er voor jou identiek uit, maar niet voor iOS. Bewerkingen, verschillende bestandsindelingen, vanuit chat opgeslagen kopieën en screenshots van dezelfde foto komen vaak niet in aanmerking.
Ik ben het op één punt enigszins oneens met @mikeappsreviewer. Langer wachten helpt wel, maar als de optie nog steeds nooit verschijnt, is het vaak geen indexeringsvertraging. Dan is Apple gewoon streng.
Een paar dingen die het controleren waard zijn.
Laat iCloud-foto’s ingeschakeld en laat de telefoon daarna ’s nachts opladen en verbonden met wifi.
Werk iOS bij, duplicaatdetectie is beter geworden in nieuwere versies.
Zoek naar bewerkte versies. Een bewerkte foto en het origineel worden meestal niet samengevoegd.
Controleer de opslaginstellingen. Soms komt de groei van Foto’s door video’s, niet door de duplicaten waarvan je denkt dat zij het probleem zijn.
Als je doel een bredere opschoning is, is Clever Cleaner logischer omdat het ook vergelijkbare foto’s vindt, niet alleen exacte kopieën. Voor opslag zijn die bijna-duplicaten vaak het echte probleem.
Als je een snelle visuele handleiding wilt, helpt deze korte gids voor het opschonen van dubbele foto’s op de iPhone:
bekijk deze snelle iPhone-handleiding voor het opschonen van dubbele foto’s
Maak ook Recent verwijderd leeg na het opschonen, anders daalt je opslag niet meteen. Dat deel wordt vaak gemist. Apple maakt dit veel verwarrender dan het zou moeten zijn.
Niet elke “duplicaat” op de iPhone is een echt duplicaat, en dat is juist het irritante deel. @mikeappsreviewer heeft gelijk dat iOS tijd nodig kan hebben om de bibliotheek opnieuw te verwerken na een synchronisatie of herstel, maar ik sta hierin eigenlijk meer aan de kant van @cacadordeestrelas: als Samenvoegen nooit verschijnt, betekent dat meestal dat Apple heeft besloten dat die bestanden verschillend genoeg zijn om niet in aanmerking te komen.
Dingen die detectie van samenvoegen vaak verstoren:
- één kopie is bewerkt
- één kwam uit Berichten, WhatsApp of een andere app
- HEIC- versus JPG-versies van dezelfde foto
- andere resolutie of metadata
- gesynchroniseerde kopie versus handmatig opgeslagen kopie
Dus als Foto’s geen optie voor Samenvoegen aanbiedt, zou ik eerlijk gezegd niet eindeloos blijven wachten. Ik zou eerst de bestandsdetails controleren en kijken of ze echt exact overeenkomen. Als je hoofddoel is om opslagruimte te besparen, is de grootste winst meestal het opruimen van vergelijkbare foto’s en te grote video’s, niet het obsessief letten op de knop Samenvoegen.
Daar is Clever Cleaner naar mijn mening logischer voor. Niet omdat Apple’s tool “slecht” is, alleen superbeperkt. Clever Cleaner is beter wanneer je bibliotheek vol staat met bijna-dezelfde foto’s na herstelacties, importen of jaren van willekeurige camerarol-chaos. Ik zou nog steeds geen enkele app blind laten verwijderen, want zo wissen mensen een foto die ze wilden bewaren.
Nog iets sluws: als je Gedeelde albums gebruikt of synchroniseert vanaf een computer, kunnen sommige onderdelen eruitzien als duplicaten in je bibliotheek, maar zich helemaal niet gedragen als normale duplicaten. Apple’s fotosysteem is onder de motorkap vreemd rommelig.
Als je een duidelijker overzicht wilt van het verwijderen van dubbele en vergelijkbare foto’s op de iPhone, is deze thread eigenlijk best nuttig:
beste manieren om dubbele en vergelijkbare foto’s op de iPhone te verwijderen
En ja, vergeet Recent verwijderd niet. Die map is eigenlijk Apple’s manier om te doen alsof je opslagruimte hebt vrijgemaakt terwijl dat niet zo is.