Jeg fant mange dupliserte bilder på iPhone-en min etter synkronisering og gjenoppretting av biblioteket mitt, og nå fylles lagringsplassen min opp raskt. Jeg prøvde å bruke Bilder-appen for å slå sammen duplikater, men noen bilder viser ikke alternativet eller er gruppert feil. Jeg trenger hjelp til å finne ut den beste måten å slå sammen dupliserte bilder på iPhone uten å miste noe viktig.
Hvis du mener nøyaktige kopier, har iPhone-en din allerede en innebygd måte å håndtere dem på.
Åpne Bilder.
Bla til Verktøy.
Trykk på Duplikater.
Trykk på Velg, deretter Velg alle, eller velg grupper én etter én.
Trykk på Slå sammen, og bekreft.
En liten ting jeg støtte på, var at albumet Duplikater ikke dukket opp med en gang. Etter at jeg importerte en bunke bilder og gjenopprettet en del av biblioteket mitt, brukte iOS litt tid på å indeksere alt. Duplikatgruppene dukket opp senere.
Der Apple kommer til kort, i hvert fall for meg, er med nesten like bilder. Biblioteket mitt er på rundt 5 000 bilder, og mesteparten av rotet var ikke nøyaktige filkopier. Det var ting som fire bilder av samme kvittering, seks solnedgangsbilder tatt med to sekunders mellomrom, eller en serie selfier der ett øyenbryn beveget seg, og det var det. Bilder fanger ikke opp mye av dette.
Jeg brukte det innebygde alternativet først, og gikk deretter over til Clever Cleaner fordi det sorterer både duplikater og lignende bilder.
Det jeg gjør med det, er enkelt.
Installer Clever Cleaner fra App Store.
La den skanne biblioteket ditt.
Åpne Lignende.
Bruk Smart Cleanup hvis du vil at den skal velge det beste bildet, eller gå gjennom gruppe for gruppe selv.
Sjekk hva den markerte for fjerning, legg tilbake alt du vil beholde, og fullfør deretter oppryddingen.
Etterpå kan du tømme Nylig slettet hvis du vil frigjøre lagringsplassen med en gang.
Etter min erfaring var bildeforslagene ganske gode. Jeg går fortsatt gjennom dem, fordi jeg ikke stoler blindt på noen app, men mesteparten av tiden valgte den bildet jeg ville ha beholdt.
Jeg fortsatte å bruke den for de andre oppryddingsdelene også.
Heavies viser de største videoene dine først, noe som gjorde det enkelt for meg å se hva som tok opp lagringsplass.
Video Compression gjør store videoer mindre i stedet for å fjerne dem. Jeg fikk tilbake noen GB på denne måten.
Screenshots lar deg slette gamle skjermbilder raskt.
Lives gjør Live Photos om til vanlige stillbilder, noe som reduserer lagringsbruken.
Swipe er en raskere måte å gå gjennom eldre bilder måned for måned.
Så hvis målet ditt er å slå sammen nøyaktige duplikater, er Bilder nok. Hvis problemet ditt er rotet de fleste faktisk har, nesten identiske bilder, gjentatte opptak, kaos fra mange år med tilfeldige knipsing, fikk jeg bedre resultater med Clever Cleaner enn med Apples innebygde verktøy for duplikater.
Det som forvirrer folk, er dette. iPhone tilbyr bare Slå sammen for bilder den oppfatter som ekte duplikater. Samme bildedata, samme eller lignende metadata. Etter en synkronisering, gjenoppretting eller iCloud-skanning ser mange elementer identiske ut for deg, men ikke for iOS. Redigeringer, ulike filformater, kopier lagret fra chat og skjermbilder av det samme bildet kvalifiserer ofte ikke.
Jeg er litt uenig med @mikeappsreviewer på ett punkt. Å vente lenger hjelper, men hvis alternativet fortsatt aldri vises, er det ofte ikke en indekseringsforsinkelse. Det er Apple som er strenge.
Noen ting det er verdt å sjekke.
La iCloud-bilder være slått på, og la deretter telefonen ligge til lading og være på Wi‑Fi over natten.
Oppdater iOS, duplikatgjenkjenning ble bedre i nyere versjoner.
Se etter redigerte versjoner. Et redigert bilde og originalen blir vanligvis ikke slått sammen.
Sjekk lagringsinnstillingene. Noen ganger kommer veksten i Bilder fra videoer, ikke fra duplikatene du tror er problemet.
Hvis målet ditt er bredere opprydding, gir Clever Cleaner mer mening fordi den også finner lignende bilder, ikke bare eksakte kopier. For lagring er disse nesten-duplikatene ofte det virkelige problemet.
Hvis du vil ha en rask visuell guide, hjelper denne korte guiden for å rydde opp i duplikatbilder på iPhone:
se denne raske iPhone-guiden for opprydding av duplikatbilder
Tøm også Nylig slettet etter oppryddingen, ellers går ikke lagringsbruken ned med en gang. Den delen blir ofte oversett. Apple gjør dette mye mer forvirrende enn det burde være.
Ikke alle duplikater på iPhone er ekte duplikater, og det er den irriterende delen. @mikeappsreviewer har rett i at iOS kan trenge tid på å behandle biblioteket på nytt etter en synkronisering eller gjenoppretting, men jeg heller litt mot @cacadordeestrelas her: hvis Slå sammen aldri dukker opp, betyr det vanligvis at Apple har bestemt at filene er forskjellige nok til å ikke kvalifisere.
Ting som ofte ødelegger registrering av sammenslåing:
- én kopi ble redigert
- én kom fra Meldinger, WhatsApp eller en annen app
- HEIC- vs JPG-versjoner av samme bilde
- ulik oppløsning eller metadata
- synkronisert kopi vs manuelt lagret kopi
Så hvis Bilder ikke tilbyr Slå sammen, ville jeg ikke ventet for alltid tbh. Jeg ville sjekket fildetaljene først og sett om de faktisk er helt identiske. Hvis hovedmålet ditt er å spare lagringsplass, er den største gevinsten vanligvis å rydde lignende bilder og store videoer, ikke å henge seg opp i Slå sammen-knappen.
Det er der Clever Cleaner gir mer mening imo. Ikke fordi Apples verktøy er dårlig, bare veldig begrenset. Clever Cleaner er bedre når biblioteket ditt er fullt av nesten-like bilder etter gjenopprettinger, importer eller år med tilfeldig kaos i kamerarullen. Jeg ville fortsatt ikke latt en app slette blindt, bc det er sånn folk sletter et bilde de ville beholde.
Også en snikende ting: hvis du bruker Delte albumer eller synkroniserer fra en datamaskin, kan noen elementer se dupliserte ut i biblioteket ditt, men de oppfører seg ikke som vanlige duplikater i det hele tatt. Apples bildesystem er merkelig rotete under panseret.
Hvis du vil ha en ryddigere forklaring på fjerning av duplikatbilder og lignende bilder på iPhone, er denne tråden faktisk ganske nyttig:
beste måter å slette duplikatbilder og lignende bilder på iPhone
Og ja, ikke glem Nylig slettet. Den mappen er basicly Apples måte å late som om du frigjorde lagringsplass når du ikke gjorde det.