Noe god programvare for å gjenopprette slettede bilder fra Canon-kamera?

Jeg slettet ved et uhell viktige bilder fra Canon-kameraet mitt før jeg rakk å sikkerhetskopiere dem, og jeg prøver å finne den beste programvaren for å gjenopprette dem. Bildene er veldig viktige, og jeg trenger hjelp til å velge et trygt og pålitelig verktøy for gjenoppretting av Canon-bilder som faktisk fungerer.

Ja, det er fortsatt en god sjanse for at bildene dine ligger på Canon-kortet. Det første jeg ville gjort, er å slutte å bruke kortet med en gang. Ingen testbilder. Ingen raske klipp. Ikke rot mer rundt i kameraet enn du må. Hvis kameraet eller datamaskinen din ber om å formatere det, så ignorer det.

Når bilder blir slettet på et Canon-kamera, blir filene vanligvis ikke fjernet fra SD-kortet med én gang. I mange tilfeller tømmer kameraet bare fillisten. Bildedataene blir liggende der til nye data blir skrevet over dem. Når det først skjer, blir gjenoppretting fort mye vanskeligere.

Ta SD-kortet ut av kameraet. Hvis det er et vanlig SD-kort med den lille bryteren på siden, skyv den til lås. Det får ikke filene tilbake av seg selv, det vet jeg, men det reduserer risikoen for utilsiktede skrivinger mens du prøver å gjenopprette ting.

Deretter kobler du kortet til en datamaskin med en kortleser. Jeg har hatt bedre hell med å gjøre det på denne måten enn å koble kameraet til med USB. En kortleser gir som regel gjenopprettingsapper renere tilgang til kortet. Ikke skriv noe til kortet, og ikke kjør reparasjonsverktøy først. Hopp over CHKDSK på Windows. Hopp over Førstehjelp på Mac. De verktøyene er laget for å fikse filsystemproblemer, ikke for å hente tilbake slettede bilder, og jeg har sett dem gjøre gjenoppretting vanskeligere.

Til gjenoppretting bør du bruke programvare laget for slettede filer og bilder. Disk Drill er ett alternativ som er verdt å prøve her. Det håndterer vanlige Canon-bildetyper, inkludert RAW, og forhåndsvisningsfunksjonen hjelper mye. Hvis en fil kan forhåndsvises uten problemer, har du en bedre indikasjon på at den er intakt før du bruker tid på å gjenopprette en haug med ødelagte filnavn uten å vite hva som er inni.

Her er prosessen jeg ville fulgt:

1. Installer gjenopprettingsappen på datamaskinen din, ikke på SD-kortet.
  2. Sett Canon SD-kortet i en kortleser.
  3. Åpne appen og velg SD-kortet.
  4. Start en full eller universell skanning.
  5. Sjekk delen for slettede eller tapte filer.
  6. Begrens resultatene til bilder eller RAW-formater.
  7. Forhåndsvis alt du bryr deg om.
  8. Gjenopprett filene til datamaskinen din eller en annen disk, aldri tilbake til det samme kortet.

Før du antar at kortet er det eneste stedet noe kan være igjen, sjekk også de kjedelige stedene. Jeg har funnet savnede bilder der mer enn én gang. Se i Papirkurven hvis du bruker Windows. Se i Søppel på Mac. Hvis du hadde sikkerhetskopiering eller synkronisering slått på, sjekk Filhistorikk, Time Machine, Google Drive, iCloud, OneDrive og Canons image.canon-tjeneste. Noen ganger er kopien på SD-kortet borte, mens en synkronisert kopi fortsatt ligger der.

Sjansene dine er bedre hvis slettingen skjedde nylig og kortet ikke har blitt brukt siden. Hvis du fortsatte å ta bilder etter at bildene ble slettet, kan noen av de gamle filene ha blitt delvis overskrevet, eller være borte for godt. Så kortversjonen er dette: slutt å bruke kortet, skann det med gjenopprettingsprogramvare, forhåndsvis det som kan reddes, og lagre resultatene et annet sted.

Og ja, etter en slik skrekkopplevelse ville jeg sluttet å stole på det kortet resten av dagen. SD-kort elsker å velge verst tenkelige tidspunkt.

Jeg ville sett på Disk Drill først. Det har en solid historikk med SD-kort, slettede JPEG-er og Canon RAW-filer som CR2 og CR3. Forhåndsvisning betyr noe. Hvis appen viser en ren forhåndsvisning, er sjansene dine bedre. Det sparer tid.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer om å bruke en kortleser. Jeg er litt uenig i å gå rett på den største skanningen hver gang. Start med en vanlig skanning etter slettede filer hvis kortet monteres uten problemer. Det går raskere. Hvis den finner lite eller ingenting, kjør deretter dypskanningen. Mindre slitasje, mindre venting.

Noen praktiske punkter:
Installer programvaren på datamaskinen din, ikke på SD-kortet.
Gjenopprett filer til SSD-en din eller en annen disk.
Sorter resultater etter filtype og dato. Canon-mapper gjør ofte bare rotet verre.
Hvis filnavnene er borte, fokuser på forhåndsvisninger og filstørrelse. Et Canon-bilde i full oppløsning vil vanligvis ikke være lite.
Hvis kortet viser feil eller kobler fra, lag først et byte-for-byte-image, og skann deretter imaget. R-Photo eller PhotoRec er greie reservealternativer hvis Disk Drill ikke finner noe, men de er mindre brukervennlige.

Hvis målet ditt er hvordan du gjenoppretter slettede bilder fra et kamera-SD-kort, hjelper denne korte guiden også, se denne gjennomgangen av bildegjenoppretting fra kamera-SD-kort.

Hvis bildene ble slettet og du fortsatte å ta bilder, er noen filer borte. Ingen programvare kan fikse overskrevne data. Den delen suger, men det er sant.

Jeg ville lagt til én ting verken @mikeappsreviewer eller @suenodelbosque egentlig la nok vekt på: hvis disse bildene er viktige, bør du vurdere å lage en image-sikkerhetskopi av hele SD-kortet før du gjør noen gjenopprettingsforsøk. Ikke alle gidder, men det gir deg én ren kopi å jobbe fra hvis kortet er ustabilt. Hvis kortet er friskt, klart, skann det direkte. Hvis det oppfører seg rart, ikke fortsett å belaste det.

Når det gjelder programvare, er Disk Drill et solid valg for gjenoppretting av Canon-bilder fordi det håndterer JPEG samt Canon RAW-formater godt, og grensesnittet er mye mindre irriterende enn noen av de eldre gjenopprettingsverktøyene. Jeg er ikke helt enig i at du alltid må hoppe mellom en haug med apper med en gang. Vanligvis er det smartere å starte med ett brukbart verktøy, og så prøve alternativer bare hvis resultatene er dårlige.

Én ting til folk glemmer: hvis Canon-kameraet ditt har doble kortspor, eller hvis du tidligere har importert via Canon-programvare, sjekk etter skjulte lokale kopier og hurtigbuffer-mapper. Jeg har sett tapte bilder dukke opp der. Høres dumt ut, men det skjer.

Hvis de slettede bildene var svært verdifulle som betalt arbeid, juridiske saker, bryllupsbilder osv., og kortet har blitt gjenbrukt bare litt, kan et profesjonelt gjenopprettingslaboratorium være mer verdt enn gjør det selv-forsøk. Dyrt, ja, men noen ganger er det riktig valg.

Dette er også nyttig lesning hvis du vil ha mer informasjon om Canon-/SD-kort-gjenopprettingstilfeller: diskusjon fra virkeligheten om gjenoppretting av slettede bilder fra et Canon SD-kort

Kortversjon: Disk Drill først, gjenopprett til en annen disk, og hvis kortet er ustabilt, klon det før du gjør noe annet. Det er sannsynligvis den tryggeste løsningen.

Jeg ville vært litt mer forsiktig enn @mikeappsreviewer på ett punkt: hvis kortet monteres normalt og du bare slettet bilder, er gjenopprettingsprogramvare vanligvis det riktige første trekket, men hvis kortet plutselig ser tomt ut, ber om formatering eller gir I/O-feil, stopp der og lag først et bilde av kortet. Den delen betyr mer enn folk tror.

For programvare er Disk Drill et sterkt valg for Canon-kort fordi det har en tendens til å fungere godt med JPG samt Canon RAW-formater som CR2 og CR3, og forhåndsvisningssystemet er faktisk nyttig i stedet for bare kosmetisk.

Fordeler med Disk Drill

• Enkelt å sortere etter bildetype og størrelse
  • God støtte for forhåndsvisning av mange bildefiler
  • Håndterer SD-kort og Canon RAW rimelig godt
  • Renere grensesnitt enn verktøy i PhotoRec-stil

Ulemper

• Ikke det billigste alternativet hvis du trenger full gjenoppretting
  • Dype skanninger kan gi rotete filnavn
  • På skadede kort er det ikke magi. Å klone først er fortsatt tryggere

Jeg er delvis enig med @suenodelbosque og @hoshikuzu: å bruke en kortleser og lagre gjenopprettede filer et annet sted er ikke til forhandling. Der jeg er uenig, er at jeg ikke ville hoppet mellom fem apper med en gang. Prøv først ett solid verktøy, vurder forhåndsvisningene, og gå deretter videre til R-Photo eller PhotoRec bare hvis det trengs.

En ekstra ting folk overser: sjekk om kameraet hadde Wi‑Fi-overføring aktivert, eller om Canons importprogramvare allerede har hentet kopier til datamaskinen din. Noen ganger mangler de «slettede» bildene bare fra kortet, ikke fra maskinen du importerte med.