Jag råkade radera viktiga foton från min Canon-kamera innan jag säkerhetskopierade dem, och jag försöker hitta den bästa programvaran för att återställa dem. Bilderna är verkligen viktiga, och jag behöver hjälp med att välja ett säkert och pålitligt Canon-verktyg för fotoåterställning som faktiskt fungerar.
Ja, det finns fortfarande en rätt bra chans att dina bilder ligger kvar på Canon-kortet. Det första jag skulle göra är att sluta använda kortet direkt. Inga testbilder. Inga snabba klipp. Pilla inte runt i kameran mer än du måste. Om kameran eller datorn ber dig att formatera det, ignorera det.
När bilder raderas på en Canon-kamera raderas filerna vanligtvis inte direkt från SD-kortet. I många fall tar kameran bara bort fillistan. Bilddatan ligger kvar där tills ny data skrivs ovanpå den. När det väl händer blir återställningen snabbt mycket svårare.
Ta ut SD-kortet ur kameran. Om det är ett vanligt SD-kort med den lilla sidobrytaren, skjut den till låst läge. Det kommer inte att få tillbaka filer av sig självt, det vet jag, men det minskar risken för oavsiktliga skrivningar medan du försöker återställa saker.
Nästa steg är att ansluta kortet till en dator med en kortläsare. Jag har haft bättre tur med det här sättet än att koppla upp kameran via USB. En kortläsare brukar ge återställningsappar renare åtkomst till kortet. Skriv heller inte något till kortet och kör inte reparationsverktyg först. Hoppa över CHKDSK på Windows. Hoppa över Första hjälpen på Mac. De verktygen är till för att fixa filsystemproblem, inte för att få tillbaka raderade bilder, och jag har sett dem göra återställningen svårare.
För återställning, använd programvara som är byggd för raderade filer och bilder. Disk Drill är ett alternativ som är värt att prova här. Det hanterar vanliga Canon-bildtyper, inklusive RAW, och förhandsgranskningsfunktionen hjälper mycket. Om en fil förhandsgranskas utan problem har du en bättre uppfattning om att den är intakt innan du lägger tid på att återställa en hög med trasiga namn utan att ha en aning om vad som finns inuti.
Här är processen jag skulle följa:
- Installera återställningsappen på datorn, inte på SD-kortet.
- Sätt Canon SD-kortet i en kortläsare.
- Öppna appen och välj SD-kortet.
- Starta en fullständig eller universell skanning.
- Kontrollera avsnittet för raderade eller förlorade filer.
- Begränsa resultaten till bilder eller RAW-format.
- Förhandsgranska allt du bryr dig om.
- Återställ filerna till datorn eller en annan enhet, aldrig tillbaka till samma kort.
Innan du antar att kortet är det enda stället som finns kvar, kontrollera de tråkiga ställena också. Jag har hittat saknade bilder där mer än en gång. Titta i Papperskorgen om du använder Windows. Titta i Papperskorgen på Mac. Om du hade säkerhetskopiering eller synkronisering aktiverad, kontrollera Filhistorik, Time Machine, Google Drive, iCloud, OneDrive och Canons tjänst image.canon. Ibland är kopian på SD-kortet borta medan en synkroniserad kopia fortfarande finns kvar där.
Dina chanser är bättre om raderingen skedde nyligen och kortet inte har använts sedan dess. Om du fortsatte fotografera efter att du raderade bilderna kan vissa av de gamla filerna ha blivit delvis överskrivna, eller vara borta för gott. Så den korta versionen är denna: sluta använda kortet, skanna det med återställningsprogramvara, förhandsgranska det som går att återställa och spara resultaten någon annanstans.
Och ja, efter en sådan här skrämsel skulle jag sluta lita på det kortet för resten av dagen. SD-kort älskar att välja sämsta möjliga timing.
Jag skulle först titta på Disk Drill. Det har ett bra rykte när det gäller SD-kort, raderade JPEG-filer och Canon RAW-filer som CR2 och CR3. Förhandsvisning spelar roll. Om appen visar en tydlig förhandsvisning är oddsen bättre. Det sparar tid.
Jag håller med @mikeappsreviewer om att använda en kortläsare. Jag håller inte riktigt med om att alltid gå direkt på den största skanningen. Börja med en vanlig skanning efter raderade filer om kortet monteras utan problem. Det går snabbare. Om den hittar lite eller inget alls, kör sedan en djup skanning. Mindre slitage, mindre väntan.
Några praktiska punkter:
Installera programvaran på din dator, inte på SD-kortet.
Återställ filer till din SSD eller en annan enhet.
Sortera resultaten efter filtyp och datum. Canon-mappar gör ofta röran värre.
Om filnamnen är borta, fokusera på förhandsvisningar och filstorlek. Ett Canon-foto i full upplösning brukar inte vara litet.
Om kortet visar fel eller kopplar från, skapa först en byte-för-byte-avbildning och skanna sedan avbildningen. R-Photo eller PhotoRec är bra reservalternativ om Disk Drill missar något, men de är mindre användarvänliga.
Om ditt mål är att ta reda på hur man återställer raderade foton från ett SD-kort i en kamera, hjälper den här korta guiden också, titta på denna genomgång av fotoåterställning från kamerans SD-kort.
Om bilderna raderades och du fortsatte fotografera är vissa filer borta. Ingen programvara kan återställa överskriven data. Den delen suger, men det är sant.
Jag skulle lägga till en sak som varken @mikeappsreviewer eller @suenodelbosque verkligen betonade tillräckligt: om de här bilderna är så viktiga, överväg att göra en image-backup av hela SD-kortet innan du försöker med någon återställning. Det är inte alla som bryr sig om det, men det ger dig en ren chans att arbeta från om kortet är instabilt. Om kortet är friskt, visst, skanna det direkt. Om det beter sig konstigt, fortsätt inte att belasta det.
När det gäller programvara är Disk Drill ett bra val för återställning av Canon-bilder eftersom det hanterar JPEG plus Canons RAW-format bra och gränssnittet är mycket mindre irriterande än hos vissa äldre återställningsverktyg. Jag håller inte helt med om att man alltid måste hoppa mellan en massa appar direkt. Vanligtvis är det smartare att börja med ett vettigt verktyg och bara prova alternativ om resultaten är dåliga.
En sak till som folk glömmer: om din Canon har dubbla kortplatser, eller om du tidigare har importerat via Canons programvara, kontrollera dolda lokala kopior och cachemappar. Jag har sett förlorade bilder dyka upp där. Det låter dumt, men det händer.
Om de raderade bilderna var väldigt värdefulla, som betalda jobb, juridiskt material, bröllopsbilder och så vidare, och kortet har återanvänts ens lite grann, kan ett professionellt återställningslabb vara mer värt än egna försök. Dyrt, ja, men ibland är det rätt väg att gå.
Det här är också nyttig läsning om du vill ha mer information om återställning från Canon/SD-kort: verklighetsnära diskussion om att återställa raderade bilder från ett Canon SD-kort
Kort version: Disk Drill först, återställ till en annan enhet, och om kortet är instabilt, klona det innan du gör något annat. Det är förmodligen den säkraste vägen.
Jag skulle vara lite mer försiktig än @mikeappsreviewer på en punkt: om kortet monteras normalt och du bara raderade foton är återställningsprogramvara vanligtvis rätt första steg, men om kortet plötsligt ser tomt ut, ber om formatering eller ger I/O-fel, stanna där och skapa först en avbild av kortet. Den delen är viktigare än folk tror.
För programvara är Disk Drill ett starkt val för Canon-kort eftersom det brukar fungera bra med JPG plus Canons RAW-format som CR2 och CR3, och förhandsgranskningssystemet är faktiskt användbart i stället för bara kosmetiskt.
Fördelar med Disk Drill
- Lätt att sortera efter fototyp och storlek
- Bra stöd för förhandsgranskning av många bildfiler
- Hanterar SD-kort och Canons RAW-format ganska bra
- Renare gränssnitt än verktyg i PhotoRec-stil
Nackdelar
- Inte det billigaste alternativet om du behöver full återställning
- Djupsökningar kan ge röriga filnamn
- På skadade kort är det ingen magi. Att klona först är fortfarande säkrare
Jag håller delvis med @suenodelbosque och @hoshikuzu: att använda en kortläsare och spara återställda filer någon annanstans är inte förhandlingsbart. Där jag skiljer mig är att jag inte skulle hoppa mellan fem appar direkt. Prova först ett stabilt verktyg, utvärdera förhandsgranskningarna och gå sedan vidare till R-Photo eller PhotoRec bara om det behövs.
En extra sak som folk missar: kontrollera om kameran hade Wi-Fi-överföring aktiverad eller om Canons importprogram redan har hämtat kopior till din dator. Ibland saknas de raderade bilderna bara från kortet, inte från datorn som du importerade med.