Mijn vakantiefilmpjes verwijderd, kan ik verwijderde GoPro-video herstellen?

Ik heb per ongeluk mijn GoPro-vakantiebeelden van mijn SD-kaart verwijderd voordat ik een back-up had gemaakt, en ik hoop echt dat er een manier is om de video’s terug te halen. Deze clips zijn belangrijke herinneringen aan mijn reis, en ik heb nog niets nieuws op de kaart opgenomen. Wat is de beste manier om verwijderde GoPro-video’s veilig te herstellen?

Ja, dat doet pijn. Ik heb dit ook eens met een SD-kaart meegemaakt na een rit, en de eerste fout die ik bijna maakte was de camera blijven gebruiken.

Stop nu met het gebruiken van de kaart. Geen nieuwe clips, niet formatteren, geen reparatiepoging, geen scan- en herstelmelding van je computer. Wanneer GoPro-beelden worden verwijderd, blijven de gegevens vaak nog een tijdje op de kaart staan. Het probleem is simpel: nieuwe schrijfacties overschrijven de oude blokken en je kansen dalen snel.

Snelle controles voordat je herstelsoftware gebruikt

1. Als je betaalt voor een GoPro-abonnement, log dan in en controleer de cloud-Mediabibliotheek plus de map Prullenbak.
  2. Plaats de kaart één keer terug in de camera en kijk of de GoPro zijn eigen bestandsreparatie aanbiedt.
  3. Blader op de kaart naar LRV-bestanden. Dat zijn de voorbeeldkopieën met lage resolutie. Ze zijn niet ideaal, al heb ik gezien dat ze een clip redden waarvan mensen dachten dat die voorgoed weg was.

Als de bestanden niet meer zichtbaar zijn in de kaartweergave, zou ik overstappen op Disk Drill. Ik heb het eerder gebruikt op cameramedia, en het presteerde beter dan sommige gebruikelijke herstelapps die ik heb geprobeerd. Het deel waar je bij GoPro-materiaal op moet letten, is de modus Geavanceerd cameraherstel:

https://www.youtube.com/watch?v=scXxMU5rJt0

Waarom dit belangrijk is. GoPro-beelden worden vaak in fragmenten opgeslagen, soms heel veel. Eén clip kan over de hele kaart verspreid staan. Veel hersteltools vinden brokken data en falen vervolgens wanneer het tijd is om de video opnieuw samen te stellen. Dan houd je een bestandsnaam, een miniatuur en een clip over die niet wil openen, of de helft van de eerste minuut afspeelt en daarna stopt. Ik heb precies die ellende gezien.

De cameramodus van Disk Drill is gericht op dit specifieke probleem. Die probeert gefragmenteerde beelden opnieuw op te bouwen van actioncams, dashcams, drones en vergelijkbare apparaten. Het ondersteunt ook GoPro-formaten, waaronder MP4 en LRV.

Kleine dingen die ertoe doen

1. Gebruik een kaartlezer. Sluit de GoPro zelf niet aan als je dat kunt vermijden.
  2. Sla herstelde bestanden ergens anders op, nooit terug op dezelfde SD-kaart.
  3. Als de kaart fouten geeft, de verbinding verbreekt of onbetrouwbaar aanvoelt, maak dan eerst een byte-voor-byte-image en scan de image, niet de originele kaart.

Als je niet veel hebt opgenomen sinds de beelden verdwenen, zijn je kansen nog steeds redelijk. Niet perfect, maar redelijk. Ik zou niet te lang wachten, hoor.  src=

Stop met het gebruik van de SD-kaart. Dat deel had @mikeappsreviewer goed. Als je na het verwijderen nieuwe clips hebt opgenomen, wordt herstel snel veel moeilijker. Eén ding wil ik toevoegen: vertrouw bestandsnamen of voorbeelden niet als herstelsoftware ze vindt. GoPro-video's komen vaak terug met kapotte indexen. Een clip kan er in de scan prima uitzien, maar dan falen op 2:13 of het geluid verliezen. Dus als je herstelt, test dan elk bestand. Mijn volgorde zou zijn: 1. Vergrendel de kaart met een adapter als die van jou een schakelaar heeft. 2. Maak eerst een image van de SD-kaart als je computer die zonder problemen leest. 3. Scan de image, niet de kaart. 4. Herstel naar je computer of een externe schijf. Ik ben het er niet helemaal mee eens om de kaart terug in de GoPro te stoppen voor reparatie. Als de beelden belangrijk zijn, zou ik vermijden dat de camera ook maar iets schrijft. Camera's doen rare dingen met databasebestanden. Disk Drill is hier nog steeds een solide keuze omdat het verwijderde video van SD-kaarten goed verwerkt, en herstel van GoPro MP4 is een van de meest voorkomende toepassingen. Als de kaart exFAT is, blijven verwijderde vermeldingen vaak herstelbaar totdat ze worden overschreven. Als de kaart geformatteerd was, hangen de kansen af van of het een snelle formattering was of dat je daarna bent blijven filmen. Controleer ook op gesplitste bestanden. GoPro neemt lange opnames vaak op als hoofdstukken, dus één missende video kan bestaan uit 3 tot 10 aparte MP4-bestanden. Voor een stapsgewijze handleiding hielp dit mij om herstel van een camerakaart uit te zoeken zonder tijd te verspillen: bekijk deze eenvoudige handleiding om verwijderde video's van een camera SD-kaart te herstellen Als de kaart steeds de verbinding verliest, niet meer wordt aangekoppeld of leesfouten geeft, stop er dan mee te rommelen en maak eerst een kloon. Dat deel is belangrijker dan mensen denken. Dat heb ik op de harde manier geleerd.
Mijn vakantiefilmpjes verwijderd, kan ik verwijderde GoPro-video herstellen?
Ik zou iets voorzichtiger zijn dan @mikeappsreviewer met het idee om het terug in de GoPro te stoppen en hem te laten proberen het te repareren. Als dit vakantieclips zijn die je maar één keer in je leven kunt maken, zou ik de kaart als bewijsmateriaal behandelen en de camera ervan weghouden. Camera’s schrijven graag kleine onderhoudsbestanden precies wanneer je dat het minst wilt. Wat ik zou doen en wat nog niet echt genoeg is benadrukt, is controleren of je ontbrekende beelden ooit automatisch ergens naartoe zijn geëxporteerd. Kijk op Windows in Video's, Afbeeldingen, Downloads en de importcache van je bewerkingsapp. Controleer op Mac Foto's, Image Capture-importen, Final Cut-bibliotheken, iMovie-bibliotheken en de Films-map. Veel mensen denken dat de SD-kopie de enige kopie was en ontdekken dan dat de halve reis in een tijdelijke importmap staat. Klinkt dom, maar het gebeurt echt voortdurend. Als je GoPro opgedeelde opnamen heeft gemaakt, zoek dan ook niet alleen naar één bestandsnaam. Zoek naar gerelateerde segmenten met dicht bij elkaar liggende tijdstempels. Soms vindt herstel clip 2 en clip 3, maar niet clip 1, waardoor mensen aannemen dat alles verloren is. Als de kaart normaal gelezen kan worden, maak dan eerst een volledige image en werk daarna daarmee. Als je de eenvoudige route wilt, is Disk Drill nog steeds een van de betere opties voor het herstellen van verwijderde GoPro-video's van SD-kaarten, vooral wanneer de MP4's gefragmenteerd zijn. Maar laat de bestanden na herstel eerst door VLC gaan. VLC kan beschadigde GoPro-MP4's vaak afspelen terwijl andere spelers weigeren ze te openen, en dat kan je vertellen of de video er daadwerkelijk nog is voordat je in paniek raakt. Nog één ding dat ik zou toevoegen aan wat @sternenwanderer zei: als herstelde clips geen duur hebben of in sommige spelers 0 bytes tonen, probeer ze dan te remuxen en niet alleen te repareren. Een kapotte container is soms het enige probleem. Ik vond hier ook een nuttige thread als je nog een andere invalshoek wilt over videorecovery van de GoPro Hero 8: Discussie en oplossingen voor herstel van verloren video van GoPro Hero 8 Dus ja, verwijderd betekent niet altijd weg. Overschreven meestal wel. Groot verschil.
Mijn vakantiebeelden verwijderd, kan ik verwijderde GoPro-video herstellen?
Ik ben het grotendeels eens met @sternenwanderer, @voyageurdubois en @mikeappsreviewer over de belangrijkste regel: niet meer naar die kaart schrijven. Waar ik iets afwijk, is in de verwachtingen. Zelfs als herstel werkt, kunnen GoPro-clips technisch gezien als hersteld terugkomen, maar toch tijdlijnfouten, ontbrekende hoofdstukken of kapotte metadata hebben, dus beoordeel succes op basis van daadwerkelijke afspeling van begin tot eind, niet op basis van het aantal bestanden. Een paar dingen die nog niet genoeg zijn benadrukt: - Controleer de verborgen mappen op de kaart. GoPro laat soms sidecar-bestanden, miniaturen of gedeeltelijke hoofdstukresten achter die je helpen vaststellen wat er aanwezig was. - Als je macOS gebruikt, vermijd dan om de kaart te veel heen en weer te slepen in Finder. Spotlight en het genereren van miniaturen zijn meestal onschadelijk, maar ik geef er toch de voorkeur aan om indien mogelijk alleen-lezen te koppelen. - Als de ontbrekende bestanden zeer recent zijn verwijderd, is de kwaliteit van herstel vaak beter vanuit de oorspronkelijke bestandssysteemstructuur dan alleen vanuit een diepe scan. Dus als een tool beide biedt, voer dan beide uit. Disk Drill is hier een redelijke keuze. Voordelen: - Goed voor het scannen van SD-kaarten - Kan verwijderde MP4’s en gefragmenteerde camerabeelden vinden - De interface is eenvoudig wanneer je gestrest bent en er niet te veel over wilt nadenken Nadelen: - De preview kan misleidend zijn bij beschadigde GoPro-bestanden - Diepe scans kunnen veel rommelige resultaten met generieke namen opleveren - Betaald herstel als je de bestanden daadwerkelijk wilt terugzetten Eén klein meningsverschil met het gebruikelijke advies: ik zou niet te lang veel verschillende apps achter elkaar proberen op de originele kaart. Te veel handelingen, te veel kans op fouten. Kies één serieuze tool zoals Disk Drill, scan indien mogelijk een image, herstel naar een andere schijf en controleer vervolgens elke clip in VLC of een andere tolerante speler. Als een bestand opent maar niet goed doorzoekbaar is, remux het dan voordat je aanneemt dat het verloren is. Als je over de verwijderde beelden heen hebt opgenomen, dalen de kansen sterk. Als je dat niet hebt gedaan, maak je nog steeds een reële kans.