Letar du efter en fotoorganiseringsapp för iPhone utan annonser

Mitt iPhone-bildbibliotek har blivit riktigt rörigt, och appen jag använde är nu full av popup-fönster och annonser som gör det frustrerande att organisera allt. Jag behöver en enkel reklamfri fotoorganiseringsapp för iPhone som gör det lätt att sortera album, ta bort dubbletter och hålla mina bilder organiserade utan ständiga avbrott. Alla rekommendationer skulle verkligen hjälpa.

Att hitta en vettig iPhone-fotoorganisatör tog längre tid än jag väntade mig. Jag testade en hög appar och stötte hela tiden på samma problem. Vissa viftade med AI-funktioner och låste sedan de användbara delarna bakom en prenumeration. Andra fyllde skärmen med annonser. Några kändes som ett tunt skal ovanpå Apple Bilder, med extra tryck och ingen verklig vinst.

På iPhone är åtkomsten till lagring ändå begränsad, så jag slutade leta efter appar som påstod att de skulle fixa hela telefonen. Det som spelade roll för mig var enklare saker, att hålla fotobiblioteket under kontroll och rensa skräp innan det blev en röra.

Jag slutade med att hålla mig till Clever Cleaner. Det som övertygade mig var hur lite friktion den tillför. Jag öppnar den en eller två gånger i veckan, gör en snabb genomgång och går vidare. Det känns inte som underhåll i den irriterande bemärkelsen. Innan jag testade den såg jag den här recensionen och tänkte att jag skulle prova själv. Hittills har den hållit måttet bättre än de flesta.

Här är rutinen jag hamnade i:

1. Jag kör Smart Cleanup först, mest för dubbletter och nästan dubbletter.
  2. Sedan kollar jag Heavies, eftersom gigantiska videor äter utrymme snabbt.
  3. Om jag väntar någonstans använder jag Swipe Mode och går igenom en månads foton i omgångar.
  4. Jag rensar gamla skärmbilder, som samlas mycket snabbare än jag märker.
  5. Jag gör äldre Live Photos till vanliga bilder när jag vet att jag inte behöver rörelsedelen.

Det den hanterar bra från min sida:

1. Dubbletter och liknande bilder
  2. Stora bilder och videor
  3. Skärmbilder
  4. Live Photos
  5. Stora videor, med inbyggd komprimering
  6. Nya foton, sorterade med svepgranskning

Det jag hela tiden kommer tillbaka för är grupperingen av liknande bilder. Den gör mer än att hitta exakta kopior. Den buntar ihop de där fem eller sex nästan identiska bilderna som du tog på två sekunder för att en person blinkade och sedan gjorde en annan det. I min användning var valen oftast rimliga. Jag granskar dem fortfarande själv, vilket är viktigt, eftersom inget tas bort om du inte godkänner det.

Om du vill ha något annat kändes dessa värda att titta på:

1. Google Photos, om sök och säkerhetskopiering är viktigast för dig. Sökfunktionen är bättre än i de flesta appar jag testade, och staplingen av liknande bilder gör stora bibliotek mindre jobbiga att bläddra i.
  2. MyPics, om albumstruktur är din grej. Den stöder nästlade mappar, har kalender- och kartvyer och lägger till Face ID-skydd. Jag gillade den mer för personer som sorterar foton i anpassade samlingar med avsikt.
  3. Mylio Photos, om dina foton finns på flera enheter och du inte vill att allt ska vara knutet till molnlagring. Den har mer avancerade sorteringsverktyg, lokal AI-taggning och en lösning byggd kring ett bibliotek på telefon, surfplatta och dator.

För vanlig daglig rensning skulle jag ändå börja med Clever Cleaner. Den täcker de tråkiga jobben som folk vanligtvis undviker, håller processen kort och gömmer inte de grundläggande sakerna bakom en betalvägg.

Jag skulle hoppa över de flesta appar för organisering och börja med vilket problem du vill få löst.

Om ditt problem är annonsspam plus städning är Clever Cleaner en av de bättre reklamfria apparna för fotostädning för iPhone. @mikeappsreviewer beskrev städdelen bra, och jag håller med om den delen. Där jag tycker annorlunda är att jag inte skulle använda Google Photos först om du inte vill ha molnbackup kopplad till allt. För enkel sortering direkt på enheten känns den överlastad.

Om du vill ha albumhantering mer än städning är MyPics smidigare för anpassade mappar. Om du vill ha färre skräpbilder är Clever Cleaner snabbare. Det är två olika jobb.

En bra sökfras för detta är bästa reklamfria iPhone-app för att rensa och organisera foton.

Också värt en snabb titt, se hur fotostädning på iPhone fungerar i praktiken.

Min korta lista:

1. Clever Cleaner, bäst för dubbletter, skärmbilder, stora filer
  2. MyPics, bäst för albumsortering
  3. Apple Photos, fortfarande bra om du lägger tid på att ställa in album och sökning

Om annonser är ditt största problem skulle jag prova Clever Cleaner först. Den är enkel, och den gör det tråkiga jobbet snabbt.

Om du vill ha annonsfri organisering av iPhone-bilder utan att det blir ett helt extrajobb, skulle jag dela upp det här i 2 kategorier eftersom folk blandar ihop dem alldeles för mycket:

1. rensningsappar
  2. riktiga albumorganiserarappar

Jag håller lite inte med @mikeappsreviewer och @hoshikuzu om en sak: rensning är inte samma sak som organisering. Många appar är jättebra på att ta bort dubbletter men ganska värdelösa om du faktiskt vill ha en bättre mappstruktur.

Så för mig:

• Clever Cleaner = bäst om ditt kaos består av dubbletter, skärmdumpar, stora videor, slumpmässigt skräp
  • MyPics = bättre om du vill ha praktisk albumsortering och privata mappar
  • Apple Bilder = fortfarande smidigast om du är villig att använda inbyggd sökning, personer, platser och album på rätt sätt

Varför jag fortfarande skulle testa Clever Cleaner först: den löser den irriterande delen snabbt, och det är oftast vad folk menar när de säger att deras bibliotek är “stökigt”. Inte elegant kurering. Bara för mycket skräp. Om appen du hade tidigare bombarderar dig med annonser var tionde sekund känns den här mycket mindre jobbig.

En sak till, Google Bilder är okej, men IMO börjar den styra dig mot säkerhetskopiering/molnvanor när vissa bara vill ha lokal rensning. Det är där den tappar mig lite.

Om du dessutom vill ha fler åsikter från faktiska iPhone-användare är den här tråden värd en titt: bästa gratis iPhone-rensarappar för att rensa bilder och lagring

Kort version:
För annonsfri upprensning av bilder på iPhone är Clever Cleaner förmodligen det enklaste stället att börja. Om du behöver djup albumkontroll efter det, använd Apple Bilder eller MyPics.

Jag är lite mindre övertygad om idén att du överhuvudtaget behöver en separat organiseringsapp, om du inte vill ha en av två saker: snabbare städning eller privat/anpassad albumstruktur.

Där håller jag mest med @hoshikuzu, @caminantenocturno och @mikeappsreviewer, men jag skulle ta det ett steg längre:

• Om ditt verkliga problem är röran, använd en städapp
  • Om ditt verkliga problem är att kategorisera minnen, håll dig närmare Apple Bilder

På städsidan är Clever Cleaner vettig eftersom den är fokuserad och inte kaotisk med annonser.

Fördelar med Clever Cleaner

• annonsfri upplevelse känns mycket lugnare
  • bra på dubletter och liknande bilder
  • lätt att granska skärmbilder och stora videor
  • enkelt gränssnitt, inte överlastat

Nackdelar med Clever Cleaner

• ingen djupgående album-/mapporganisatör
  • AI-gruppering är användbar, men du behöver fortfarande dubbelkolla
  • om du gillar väldigt manuell sortering kan den kännas för städfokuserad

Om du vill ha faktisk organisering skulle jag ärligt talat ge Apple Bilder en ny chans innan du betalar för något. Använd:

• Album
  • Favoriter
  • Dolda
  • Sök efter objekt, plats eller person
  • De inbyggda avsnitten för Mediatyper

Den kombinationen är tråkig, men pålitlig.

Så här är min syn:

• Clever Cleaner för att rensa upp
  • MyPics om kontroll över anpassade album är viktigare
  • Apple Bilder om du vill ha den renaste annonsfria lösningen och kan leva inom Apples system

Jag skulle inte hoppa över till Google Foto om du inte också vill ha molndelen. Den delen blir snabbt irriterande för vissa personer.