Min enhet visas plötsligt som RAW i Windows trots att den tidigare var NTFS, och nu kan jag inte öppna några av mina filer. Diskhantering ber mig att formatera den, men jag försöker undvika att förlora viktig data. Finns det ett säkert sätt att konvertera en RAW-enhet tillbaka till NTFS utan att radera allt?
Jag skulle vänta med att konvertera den till NTFS direkt. När Windows märker en partition som RAW är det, enligt vad jag har sett, enkelt uttryckt så att systemet inte längre läser filsystemet på ett sätt det förstår. Dina data finns ofta fortfarande kvar där. Problemet är åtkomsten, inte alltid total förlust.
Jag råkade ut för detta en gång med en extern enhet efter att den kopplats ur felaktigt. En annan gång var det en opålitlig USB-kabel. Jag har också sett att det händer efter att en skrivning avbrutits, på grund av filsystemsskador, dåliga sektorer, skadlig kod eller en enhet som börjar ge upp. Så ja, att formatera först är det folk brukar ångra i efterhand.
Det jag skulle göra är detta.
Steg 1: Titta på enheten i Diskhantering
Öppna Diskhantering och kontrollera om enheten visar rätt kapacitet. Om storleken ser normal ut, även om RAW visas, finns det fortfarande en god chans till återställning. Om Windows hela tiden tappar enheten, visar någon konstig felaktig storlek, eller om enheten börjar klicka eller ge ifrån sig märkliga ljud, stanna där. Jag skulle inte fortsätta pilla med den. Det är då hårdvarufel börjar se sannolikt ut.
Steg 2: Hämta ut filerna först med Disk Drill
Disk Drill är ett av de enklare alternativen för den här typen av röra. Det jag gillade är att det kör mer än en återställningsmetod i samma skanning, så du slipper fortsätta gissa vilket läge du ska välja först.
Så här skulle jag hantera det:
- Installera Disk Drill på någon annan enhet. Installera inte något på RAW-enheten.
- Öppna det och välj RAW-partitionen, eller hela den fysiska disken om det behövs.
- Klicka på Sök efter förlorade data och låt det bli klart. RAW-skanningar brukar dra ut på tiden, ibland rejält. Avbryt den inte halvvägs om inte enheten håller på att falla sönder.
- Gå igenom resultaten med filtypsfiltren eller sökfältet. Om mappvy finns tillgänglig, börja där. Ibland får du tillbaka din gamla mappstruktur, vilket gör livet enklare.
- Förhandsgranska det du bryr dig om, foton, dokument, videor, vad som helst, så att du vet att filerna fortfarande går att öppna.
- Markera filerna du vill ha.
- Återställ dem till en annan enhet. Inte tillbaka till den skadade partitionen. Aldrig dit.
Om enheten börjar kopplas från under skanningen, eller om läshastigheten rasar till botten, skulle jag stoppa och först skapa en byte-för-byte-avbildning. Att läsa om en felande disk om och om igen är så man gör en dålig dag värre. Arbeta från avbildningen om du kan.
Steg 3: Reparera enheten först efter att datan är säker
När dina viktiga filer finns någon annanstans, fixa då disken. Vilken åtgärd som är rimlig beror på vad som gick sönder från början.
Vanliga alternativ:
- Formatera den till NTFS om filsystemet är förstört och du inte längre behöver något som finns kvar på den.
- Bygg om eller återställ partitionen om partitionstabellen har skadats.
- Tilldela en enhetsbokstav om Windows ser partitionen men vägrar montera den korrekt.
- Kör CHKDSK först efter återställning. Jag menar allvar med den punkten. CHKDSK skriver ändringar till filsystemet. Det är till för reparation, inte filåterställning, och jag har sett folk förlora återställbara saker genom att kasta sig över det för snabbt.
- Uppdatera eller installera om drivrutiner för lagringskontroller och USB-drivrutiner om detta började efter en Windows-uppdatering, eller om enheten beter sig illa på en dator men inte på en annan.
- Byt ut enheten om SMART-fel dyker upp, dåliga sektorer fortsätter att öka, eller om läsfelen inte slutar. Vid den punkten skulle jag sluta låtsas att programvara kan fixa hårdvara.
När det verkar vara fixat, testa den lite. Kopiera över några stora filer, mata ut den säkert, anslut den igen och kontrollera om den fortfarande beter sig normalt. Om den går tillbaka till RAW igen efter formatering, skulle jag betrakta enheten som opålitlig och byta ut den. Jag har försökt hålla sådana enheter vid liv tidigare. Det slutade inte bra.
Nej, Windows konverterar inte RAW till NTFS utan dataförlust. Om du använder Formatera i Diskhantering raderar du filsystemets metadata och gör återställning svårare. Så tryck inte på formatera än.
Jag håller med @mikeappsreviewer om en viktig sak, återställ först. Jag skiljer mig lite när det gäller reparationsverktyg. Om enheten är stabil och inte klickar skulle jag försöka bekräfta om detta är filsystemsskada eller partitionsskada innan jag gör något annat.
Gör detta i ordning.
-
Testa enheten på en annan USB-port, kabel eller dator.
Ett dåligt kabinett eller en dålig kabel orsakar RAW-rapporter oftare än man tror. Jag hade en som gjorde så här förra året, bytte kabeln och enheten monterades utan problem. -
Kontrollera SMART-hälsan med CrystalDiskInfo eller liknande.
Om hälsan är dålig, sluta använda disken för skanningar tills du har klonat den. -
Om själva partitionen har försvunnit eller ser fel ut, prova TestDisk.
TestDisk är bättre för att återställa en förlorad NTFS-partition än för fil-för-fil-återställning. Det är inte nybörjarvänligt, så läs varje skärm två gånger. -
Om du behöver dina filer nu, använd Disk Drill.
Det är ett bra alternativ för att återställa filer från en RAW-enhet utan att formatera först. Spara återställda data på en annan disk. -
När dina filer är säkra, formatera om till NTFS.
Hoppa också över chkdsk i början. Folk älskar att skriva chkdsk /f som om det löser allt. På en RAW-disk gör det ofta inget användbart, eller så ändrar det sådant som du ville lämna orört för återställning.
Om du vill ha en genomgång täcker den här videon hur man återställer data från en RAW- eller skadad enhet utan att formatera först, titta på den här guiden för återställning av RAW-enheter.
Kort version. Windows kommer inte att rädda dina data när du konverterar RAW till NTFS. Hämta ut filerna först och formatera sedan.
Nej. Om Windows erbjuder Formatera till NTFS är det inte en säker konvertering på det sätt folk hoppas. Det är i princip Windows som säger: Jag kan inte läsa det här filsystemet, vill du att jag skapar ett nytt? Vilket är toppen om du hatar dina data.
Jag håller mest med @mikeappsreviewer och @codecrafter, men jag skulle lägga till en extra poäng: innan du gör något reparationsförsök, kontrollera om enheten beter sig konstigt i Händelsevisaren under Systemloggar. Leta efter disk-, ntfs- eller styrenhetsfel. Om du ser en flod av I/O-fel kan problemet ligga på en lägre nivå än bara ett skadat filsystem. Det kan spara dig från att slösa tid på fixar som ändå inte håller.
Dessutom en liten invändning mot det vanliga rådet att bara köra reparationsverktyg efteråt. Om detta är en extern enhet och höljet är opålitligt kan omformatering verka lösa det, och sedan kommer samma RAW-problem tillbaka. Så jag skulle också testa höljet/adaptern innan jag litar på disken igen.
Det jag inte skulle göra:
- formatera inte
- använd inte convert-kommandon i hopp om att RAW magiskt blir NTFS
- kopiera inte nya filer till den
- fortsätt inte återansluta den 50 gånger om den kopplar från
Det jag skulle göra:
- prova en annan kabel, port, ett annat hölje eller en annan PC
- kontrollera SMART om möjligt
- om filerna är viktiga, återställ dem först med något som Disk Drill
- spara det återställda materialet någon annanstans
- först därefter rensa/bygg om enheten
Om du vill läsa mer om bästa programvaran för återställning och reparation av hårddiskar för att fixa skadade diskar kan det hjälpa dig att jämföra verktyg lite.
Kort version: Windows kan inte konvertera RAW till NTFS utan dataförlust i den här situationen. Återställ först, reparera senare.
Nej. Windows gör inte någon säker RAW-till-NTFS-konvertering på plats här. Om du klickar på Formatera bygger du om filsystemet, inte reparerar det gamla.
Jag håller mestadels med @codecrafter, @nachtschatten och @mikeappsreviewer, men en sak jag skulle lägga till är detta: kontrollera om enheten faktiskt visar rätt partitionstyp i ett verktyg som PowerShell Get-Disk / Get-Partition eller ett Linux live-USB. Ibland kallar Windows den RAW bara för att NTFS-startsektorn eller partitionsposten är skadad, medan själva datan fortfarande till stor del är intakt.
Ett par saker jag skulle undvika:
- initiera inte disken om du uppmanas att göra det
- kör inte snabbformatering bara för att se om den kommer tillbaka
- låt inte Windows skanna och fixa automatiskt vid återanslutning
Min utgångspunkt är: verifiera först om detta är ett problem med Windows läsning eller verklig filsystemskorruption. Om ett annat operativsystem kan se filerna, kopiera bort dem omedelbart.
Om Windows fortfarande inte kan läsa den, då är återställning före reparation rätt väg att gå. Disk Drill fungerar bra för det.
Fördelar med Disk Drill
- enkel förhandsvisning och filtrering
- bra för att hämta filer från RAW-volymer
- nybörjarvänligt jämfört med mer avancerade partitionsverktyg
Nackdelar med Disk Drill
- inte det bästa valet om du specifikt behöver rekonstruera partitionstabellen
- långa skanningar på stora felande diskar
- återställningskvaliteten beror fortfarande på hur skadad disken är
Så: ingen säker Windows-konvertering, ja återställ först, radera sedan och formatera om till NTFS först efter att datan finns någon annanstans.