Kan jeg gendanne slettede filer i Windows 11 gratis?

Jeg kom ved et uheld til at slette vigtige filer på min Windows 11-pc og tømte allerede Papirkurven, før jeg opdagede, at jeg stadig havde brug for dem. Jeg prøver at finde en gratis måde at gendanne slettede filer på uden at risikere mere datatab eller downloade noget usikkert. Hvad virker faktisk på Windows 11, og hvad bør jeg gøre først?
At miste den forkerte fil føles hurtigt virkelig dårligt. Det skete for mig engang med en klientmappe, og min første fejl var at gå i panik. Den anden fejl ville have været at fortsætte med at bruge drevet. Hvis det er sket for dig, så stop med det samme med at skrive data til det drev. Ingen downloads. Ingen installationer. Kopiér ikke noget over på det. Hold systembrugen lav, hvis du kan. En slettet fil er som regel ikke væk med det samme. Windows fjerner ofte først referencen og venter derefter, indtil nye data bliver skrevet over de gamle blokke. Det mellemrum er din chance. På SSD'er bliver tidsvinduet dårligere, fordi TRIM kan rydde slettede blokke i baggrunden. Så timing betyder noget. Det ville jeg tjekke, før jeg rørte gendannelsesapps: 1. Papirkurven. Jeg har set folk sværge på, at en fil var væk, mens den lå der hele tiden. 2. OneDrive-papirkurven, hvis du synkroniserer med OneDrive. Cloudsynkronisering redder folk oftere, end de tror. 3. Filhistorik, Tidligere versioner eller et hvilket som helst backupværktøj, du slog til for måneder siden og glemte. 4. Eksterne drev, gamle USB-stik, en anden pc, mailvedhæftninger, delte mapper. Jeg har før gendannet 'slettet' arbejde fra en sendt vedhæftning. 5. Windows-søgning. Nogle gange blev filen omdøbt eller ved et uheld trukket ind i en eller anden tåbelig mappe. Hvis ingen af de ting giver noget, ville jeg hurtigt gå videre til gendannelsessoftware. Jeg har haft bedre held med Disk Drill end med de fleste værktøjer, folk slynger om sig med i fora. Den store grund er enkel. Det arbejder ikke imod dig. Du vælger drevet, scanner, filtrerer resultater, forhåndsviser det, du fandt, og gendanner derefter til en anden placering. For folk, der ikke ofte laver filgendannelse, betyder det mere end smarte formuleringer på et website. Min grove proces: 1. Installer Disk Drill på et andet drev, hvis det er muligt. 2. Vælg det drev, hvor den manglende fil lå. 3. Kør scanningen, og lad den blive færdig. Stop ikke halvvejs, medmindre du ved hvorfor. 4. Søg efter filnavn, type eller dato, hvis du kan huske noget af det. 5. Forhåndsvis filen, før du gendanner den. 6. Gem den gendannede fil på et andet drev, ikke det samme, som du scannede. Den sidste del er vigtig. Hvis du gendanner tilbage til det samme drev, risikerer du at overskrive andre data, der kunne være blevet gendannet. Jeg har set folk gøre det én gang og så undre sig over, hvorfor den anden fil kom tilbage beskadiget. Forhåndsvisningsværktøjet er den del, jeg bedst kunne lide. Du får et hurtigt tjek for at se, om filen åbner og ser intakt ud, før du bruger tid på at gendanne skrammel. Efter min erfaring bevarer det også filnavne og mapper bedre end nogle gratis muligheder, når filsysteminformationen stadig er der. På Windows giver gratisversionen ubegrænset scanning og forhåndsvisning plus op til 100 MB gendannelse uden omkostninger. Hvis du vil have en gratis vej, er PhotoRec det sædvanlige svar. Det virker. Jeg har brugt det. Det smider også et rod i skødet på dig efter scanningen. Fordi det læner sig hårdt op ad filsignaturer, forsvinder filnavne og mappestier ofte. Du ender med at sortere bunker af ting med navne som f123456.jpg i recup-mapper. Fint til redning af mange billeder. Mindre sjovt, når du skal finde ét dokument fra sidste tirsdag. Så hvis du vil have den renere vej, ville jeg starte med Disk Drill. Hvis du vil have nul omkostninger og ikke har noget imod oprydningsarbejdet bagefter, fortjener PhotoRec stadig sin plads.
Ja, gratis gendannelse på Windows 11 er stadig mulig, men dine chancer falder hurtigt, hvis du bliver ved med at bruge pc'en. Jeg er enig med @mikeappsreviewer i ét vigtigt punkt: stop med at skrive til drevet. Jeg er lidt uenig i at gå direkte til PhotoRec først, hvis det skal være gratis. Det virker, men for kontordokumenter gør det ofte gendannelsen til et mareridt at sortere. Prøv denne rækkefølge i stedet. 1. Tjek Windows File Recovery fra Microsoft. Det er gratis. Det kører i Terminal, så det er mindre brugervenligt, men det gør et renere stykke arbejde end værktøjer, der kun bruger signaturer, når filsystemet stadig har nok information. 2. Hvis filerne lå i Skrivebord, Dokumenter eller Billeder, så tjek OneDrive versionshistorik og papirkurven. 3. Hvis du har brug for en gui, så scan med Disk Drill først. Gratis scanning og forhåndsvisning hjælper dig med at se, om filerne stadig er der, før du gør noget dumt. På Windows er grænsen for gratis gendannelse lille, så det fungerer bedst til nogle få vigtige filer. 4. Hvis filnavne ikke betyder noget, så brug PhotoRec. En ting mere: SSD'er på Windows 11 er hårde ved gendannelse af slettede filer, fordi TRIM ofte rydder blokke hurtigt. HDD'er giver som regel bedre chancer. For en enkel gennemgang dækker denne video om den bedste datagendannelsessoftware til Windows-pc'er det grundlæggende ret godt. Gendan til et andet drev. Ikke det samme. Det er dér, folk ødelægger det.
Kan jeg gendanne slettede filer på Windows 11 gratis?
Ja, nogle gange. Ikke altid. Den gratis del er reel, tidsfaktoren er problemet. Jeg er for det meste enig med @mikeappsreviewer og @stellacadente i ikke at bruge drevet mere, men jeg vil tilføje én ting, som folk springer over: Hvis de slettede filer lå på dit primære C:-drev, og Windows stadig kører fra det, laver systemet baggrundsskrivninger hvert minut. Så det sikreste gratis træk er ofte at slukke pc’en og arbejde fra en anden computer eller en bootbar USB, hvis du kan. Lidt irriterende, men mere sikkert. Et par gratis muligheder, som de ikke rigtig kom ind på: - Tjek dine midlertidige app-caches. Word, Excel, Adobe og nogle editorer gemmer autosave-kopier. - Hvis det var en downloadet fil, så tjek browserens downloadhistorik og kildemapper. - Kig i `C:\Users\YourName\AppData` efter appspecifikke gendannelsesmapper. - Hvis du nogensinde har brugt Notepad, Office eller Adobe cloud save, kan der stadig være en version, som flyder rundt. Til egentlig gratis gendannelse af slettede filer på Windows 11 er Microsofts Windows File Recovery legitimt, bare grimt at bruge. Bedst til folk, der kan håndtere kommandoer. Hvis du vil have noget nemmere at inspicere først, er Disk Drill nyttigt, fordi du kan scanne og forhåndsvise, før du beslutter, hvad du vil gøre. Jeg er ikke helt vild med gratisgrænser i gendannelsesapps, men til et par kritiske filer kan det stadig være nok. Én ting, jeg vil skubbe lidt tilbage på: Folk behandler PhotoRec som standardsvaret blandt gratis løsninger. Til blandede dokumenter kan det være et kæmpe rod tbh. Hvis det her også var en SSD, så vær forberedt på skuffende resultater, fordi TRIM er brutal. Hjælpsom trådtitel: Tips til gendannelse af slettede filer i Windows 11 efter tømning af Papirkurv
Kan jeg gendanne slettede filer i Windows 11 gratis?
Jeg vil tilføje en vinkel, som de andre kun berørte let: Hvis filen blev slettet fra et apps arbejdsområde, kan du muligvis gendanne den uden overhovedet at lave gendannelse på blokniveau. Tjek disse før enhver scanner: - Office AutoRecover-mapper - Adobes seneste filer og cloud-cache - Browserens downloadhistorik - E-mailvedhæftninger, du har sendt eller modtaget - Delte filer i Teams, Slack, Discord og WhatsApp Desktop - Eksportmapper fra printer- eller scannerapps - Midlertidige mapper for den præcise app, der oprettede filen Jeg er en smule uenig i rådet om at lukke ned med det samme uanset hvad. På et krypteret BitLocker-system kan det gøre tingene mere komplicerede at slukke, hvis du ikke er forberedt. Det er bedre at handle hurtigt og undgå skrivninger end at skabe et ekstra problem. Hvis du scanner, er Disk Drill et rimeligt mellemvalg efter de indbyggede/gratis muligheder, som allerede er nævnt af @stellacadente, @techchizkid og @mikeappsreviewer. Fordele ved Disk Drill: - nem forhåndsvisning - bedre filtrering end mange gratis værktøjer - mindre kaotisk end rå signaturgendannelse - god til at tjekke, om det overhovedet er værd at forsøge gendannelse Ulemper: - den gratis gendannelsesgrænse på Windows er lille - selve installationen kan skrive til disken, hvis du ikke er forsigtig - dybe scanninger kan returnere en masse skrammel og dubletter Bedste praksis: Tag drevet ud og tilslut det til en anden pc som et sekundært drev, hvis det er muligt. Det reducerer risikoen for overskrivning meget. Hvis filerne er virkelig kritiske, så lav først et fuldt image af drevet, og gendan derefter fra imaget, ikke originalen. Det er langsommere, men sikrere end at rode rundt med den aktive disk gentagne gange.