Kan jag återställa raderade filer i Windows 11 gratis?

Jag råkade radera viktiga filer på min Windows 11-dator och tömde redan Papperskorgen innan jag insåg att jag fortfarande behövde dem. Jag försöker hitta ett gratis sätt att återställa raderade filer utan att riskera mer dataförlust eller ladda ner något osäkert. Vad fungerar faktiskt på Windows 11, och vad bör jag göra först?
Att förlora fel fil känns snabbt riktigt dåligt. Jag gjorde detta en gång med en klientmapp och mitt första misstag var att få panik. Det andra misstaget hade varit att fortsätta använda enheten. Om detta hände dig, sluta skriva data till den enheten direkt. Inga nedladdningar. Inga installationer. Kopiera inget till den. Håll systemanvändningen låg om du kan. En raderad fil är vanligtvis inte borta direkt. Windows tar ofta först bort referensen och väntar sedan tills ny data skrivs över de gamla blocken. Det glappet är din chans. På SSD-enheter blir tidsfönstret sämre eftersom TRIM kan rensa raderade block i bakgrunden. Så tajmingen spelar roll. Det jag skulle kontrollera innan jag rörde återställningsappar: 1. Papperskorgen. Jag har sett folk svära på att en fil var borta när den låg där hela tiden. 2. OneDrives papperskorg, om du synkroniserar med OneDrive. Molnsynk räddar folk oftare än de tror. 3. Filhistorik, Tidigare versioner eller något säkerhetskopieringsverktyg du slog på för månader sedan och glömde bort. 4. Externa enheter, gamla USB-minnen, en annan dator, e-postbilagor, delade mappar. Jag har återställt raderat arbete från en skickad bilaga tidigare. 5. Windows-sökning. Ibland bytte filen namn eller drogs av misstag till någon dum mapp. Om inget av detta ger något resultat skulle jag snabbt gå vidare till återställningsprogram. Jag har haft bättre tur med Disk Drill än med de flesta verktyg som folk slänger ur sig i forum. Den stora anledningen är enkel. Det motarbetar dig inte. Du väljer enheten, skannar, filtrerar resultaten, förhandsgranskar det du hittade och återställer sedan till en annan plats. För personer som inte gör filåterställning ofta betyder det mer än fina formuleringar på en webbplats. Min ungefärliga process: 1. Installera Disk Drill på en annan enhet om möjligt. 2. Välj enheten där den saknade filen fanns. 3. Kör skanningen och låt den bli klar. Avbryt inte halvvägs om du inte vet varför. 4. Sök efter filnamn, typ eller datum om du minns något av det. 5. Förhandsgranska filen innan du återställer den. 6. Spara den återställda filen på en annan enhet, inte samma som du skannade. Den sista delen spelar roll. Om du återställer tillbaka till samma enhet riskerar du att skriva över annan data som hade kunnat återställas. Jag har sett folk göra detta en gång och sedan undra varför den andra filen kom tillbaka skadad. Förhandsgranskningsverktyget är den del jag gillade mest. Du får en snabb kontroll för att se om filen öppnas och ser intakt ut innan du lägger tid på att återställa skräp. I min användning bevarar det också filnamn och mappar bättre än vissa gratisalternativ, när filsystemsinformationen fortfarande finns kvar. På Windows ger gratisversionen obegränsad skanning och förhandsgranskning, plus upp till 100 MB återställning utan kostnad. Om du vill ha en gratis väg är PhotoRec det vanliga svaret. Det fungerar. Jag har använt det. Det lämnar också en röra i knät på dig efter skanningen. Eftersom det lutar sig hårt mot filsignaturer försvinner filnamn och mappsökvägar ofta. Du får sitta och sortera högar av saker med namn som f123456.jpg i recup-mappar. Bra för att rädda många foton. Mindre kul när du letar efter ett dokument från förra tisdagen. Så om du vill ha den renare vägen skulle jag börja med Disk Drill. Om du vill ha noll kostnad och inte har något emot städjobb efteråt förtjänar PhotoRec fortfarande sin plats.
Ja, gratis återställning på Windows 11 är fortfarande möjlig, men dina chanser minskar snabbt om du fortsätter använda datorn. Jag håller med @mikeappsreviewer om en viktig sak: sluta skriva till enheten. Jag håller dock inte helt med om att gå direkt till PhotoRec först för gratis användning. Det fungerar, men för kontorsdokument förvandlar det ofta återställningen till en sorteringsmardröm. Prova den här ordningen i stället. 1. Kontrollera Windows File Recovery från Microsoft. Det är gratis. Det körs i Terminal, så det är mindre användarvänligt, men det gör ett renare jobb än verktyg som bara använder signaturer när filsystemet fortfarande har tillräckligt med information. 2. Om filerna låg på Skrivbordet, i Dokument eller Bilder, kontrollera OneDrives versionshistorik och dess papperskorg. 3. Om du behöver ett grafiskt gränssnitt, skanna med Disk Drill först. Gratis skanning och förhandsvisning hjälper dig att se om filerna fortfarande finns där innan du gör något dumt. På Windows är gränsen för gratis återställning liten, så det fungerar bäst för några få brådskande filer. 4. Om filnamn inte spelar någon roll, använd då PhotoRec. En sak till: SSD-enheter i Windows 11 är svåra för återställning av raderade filer eftersom TRIM ofta rensar block snabbt. Hårddiskar ger dig vanligtvis bättre chanser. För en enkel genomgång täcker denna video om den bästa programvaran för dataåterställning för Windows-datorer grunderna ganska bra. Återställ till en annan enhet. Inte samma. Det är där folk gör fel.
Ja, ibland. Inte alltid. Den kostnadsfria delen är verklig, det är tidsaspekten som är problemet. Jag håller mest med @mikeappsreviewer och @stellacadente om att inte använda disken mer, men jag skulle lägga till en sak som folk ofta hoppar över: om de raderade filerna låg på din huvudsakliga C:-disk och Windows fortfarande körs från den, gör systemet bakgrundsskrivningar hela tiden. Så det säkraste kostnadsfria alternativet är ofta att stänga av datorn och arbeta från en annan dator eller ett startbart USB om du kan. Lite irriterande, men säkrare. Några kostnadsfria alternativ som de inte riktigt gick in på: - Kontrollera dina tillfälliga appcachefiler. Word, Excel, Adobe och vissa redigerare sparar autosparade kopior. - Om det var en nedladdad fil, kontrollera webbläsarens nedladdningshistorik och källmappar. - Titta i `C:\Users\YourName\AppData` efter appspecifika återställningsmappar. - Om du någon gång har använt Notepad, Office eller Adobe molnsparning kan det fortfarande finnas en version kvar någonstans. För faktisk kostnadsfri återställning av raderade filer i Windows 11 är Microsofts Windows File Recovery legitimt, bara fult att använda. Bäst för personer som kan hantera kommandon. Om du vill ha något enklare att inspektera först är Disk Drill användbart eftersom du kan skanna och förhandsgranska innan du bestämmer vad du ska göra. Jag älskar inte direkt gratisbegränsningar i återställningsappar, men för några kritiska filer kan det fortfarande räcka. En sak jag skulle invända mot: folk behandlar PhotoRec som standardsvaret bland gratisalternativen. För blandade dokument kan det bli en riktig röra, tbh. Om detta dessutom var en SSD, var beredd på nedslående resultat eftersom TRIM är brutalt. Hjälpsam trådtitel: Tips för återställning av raderade filer i Windows 11 efter att Papperskorgen tömts
Jag skulle lägga till en aspekt som de andra bara berörde lite: om filen raderades från en apps arbetsyta kan du kanske återställa den utan att göra blocknivååterställning alls. Kontrollera dessa innan någon skanner: - Office AutoRecover-mappar - Adobes senaste filer och molncache - Webbläsarens nedladdningshistorik - E-postbilagor som du skickat eller tagit emot - Delade filer i Teams, Slack, Discord, WhatsApp Desktop - Exportmappar för skrivar- eller skannerappar - Temp-mappar för exakt den app som skapade filen Jag håller inte riktigt med om rådet att stänga av omedelbart oavsett vad. På ett krypterat BitLocker-system kan avstängning göra saker mer komplicerade om du inte är förberedd. Det är bättre att agera snabbt och undvika skrivningar än att skapa ett andra problem. Om du ändå skannar är Disk Drill ett rimligt mellanläge efter de inbyggda/gratis alternativen som redan nämnts av @stellacadente, @techchizkid och @mikeappsreviewer. Fördelar med Disk Drill: - enkel förhandsvisning - bättre filtrering än många gratisverktyg - mindre kaotiskt än rå signaturåterställning - bra för att kontrollera om återställning ens är värt att försöka Nackdelar: - den kostnadsfria återställningsgränsen i Windows är liten - själva installationen kan skriva till disken om du är oförsiktig - djupa skanningar kan ge mycket skräp och dubbletter Bästa praxis: ta ut disken och anslut den till en annan dator som en sekundär disk om möjligt. Det minskar risken för överskrivning rejält. Om filerna verkligen är kritiska, skapa först en fullständig avbildning av disken och återställ sedan från avbildningen, inte originalet. Det går långsammare, men är säkrare än att peta i den aktiva disken upprepade gånger.