Mijn iPhone-opslag is bijna vol en ik merkte dat apps veel ruimte innemen in iPhone-opslag. Ik wil opslag vrijmaken zonder de apps zelf te verwijderen, omdat ik ze nog elke dag gebruik. Is er een manier om appgegevens, cache of documenten op de iPhone te verwijderen zonder de apps te verwijderen?
Je scherm voor iPhone-opslag is misleidend op een manier waar veel mensen over struikelen. Ik kwam in precies dezelfde rommel terecht. Je kijkt naar je apps, telt er misschien 20, geen ervan lijkt enorm, en toch slokt ‘Apps’ een gigantisch deel van de opslag op. Voelt verkeerd, maar iOS telt meer mee dan alleen de app-download zelf.
‘Apps’ omvat een paar verschillende dingen:
Gebruikersgegevens. Logins, opgeslagen instellingen, gedownloade inhoud, voorkeuren.
Ondersteuningsbestanden. Extra bronnen, taalbestanden, dingen die de app op de achtergrond nodig heeft.
Cache. Dit is meestal de grootste boosdoener. Sociale apps slaan afbeeldingen en video’s lokaal op. Games bewaren assets. Browsers houden websitegegevens vast. Na verloop van tijd wordt deze stapel steeds groter, zelfs als je niets nieuws installeert.
Dus ja, het getal groeit door gebruik, niet alleen door nieuwe apps.
Er is ook een verschil tussen ‘Apps’ en ‘Systeemgegevens’. Mensen halen die vaak door elkaar. App-opslag is gekoppeld aan apps die je hebt geïnstalleerd. Systeemgegevens zijn iPhone-zaken zoals lettertypen, Siri-stemmen, logbestanden, woordenboeken en indexeringsbestanden. Beide groeien. Over de app-kant heb je meer controle.
Als je ruimte terug wilt zonder de telefoon te wissen, zou ik hier beginnen:
Apps offloaden:
Ga naar Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag.
Kies een app.
Tik op ‘Verwijder app tijdelijk’.
Hiermee wordt de app zelf verwijderd, maar blijven de documenten en gegevens behouden. Wanneer je de app opnieuw installeert, staat je spul er nog steeds. Ik gebruikte dit bij apps die ik al weken niet had aangeraakt en het hielp snel.
Cache wissen binnen apps:
Sommige apps laten je dit doen vanuit hun eigen instellingen. Telegram wel. Safari ook, vanuit de hoofdinstellingen van de iPhone:
Instellingen > Safari > Wis geschiedenis en websitedata
Voor apps zonder cacheknop werkt de oude domme oplossing nog steeds het best. Verwijder de app en installeer hem opnieuw. Irritant, ja. Effectief, ook ja.
Ik leerde dit nadat mijn telefoon kuren begon te vertonen. Camera opende traag. Apps crashten. De waarschuwing ‘Opslag bijna vol’ bleef verschijnen. Zodra de vrije ruimte te laag wordt, begint iOS te haperen. Voor zover ik zag, maakt het verschil als je ongeveer 6 GB vrij houdt. Het systeem heeft ruimte nodig om bestanden heen en weer te schuiven.
Ik probeerde alles met de hand op te schonen en werd moe van het jagen op verborgen rommel. Uiteindelijk gebruikte ik een opschoon-app om bestanden sneller te sorteren. Die ik vond was Clever Cleaner:
Wat er voor mij uitsprong, was de indeling. Media werd gegroepeerd op bestandsgrootte, zodat ik kon zien wat de opslag opslokte zonder een uur lang door menu’s te graven. Het liet ook de grootte van screenshots één voor één zien, wat onbelangrijk klinkt totdat je beseft hoeveel nutteloze screenshots zich opstapelen. Ik had er veel meer dan ik dacht, lol.
Er is ook een sectie voor vergelijkbare foto’s. Ik maak de hele tijd drie of vier versies van dezelfde foto en vergeet ze daarna. Die vond er een hoop.
Het andere waar ik om gaf, was privacy. De scan werd op het apparaat uitgevoerd, dus mijn foto’s werden niet ergens heen gestuurd. Nadat ik ongeveer 15 GB had vrijgemaakt, voelde de telefoon weer normaal aan. Minder vertraging, minder crashes, camera startte weer snel op.
Als je getal bij ‘Apps’ veel te groot lijkt, gaat het meestal om cache en appgegevens, niet om een mysterieuze installatie die je hebt gemist. Begin met offloaden, wis cache waar de app dat toestaat en verwijder en installeer daarna de hardnekkige apps opnieuw. Dat is de kortste route die ik heb gevonden.
Nee, niet op de manier waarop het Opslag-scherm het laat klinken.
“Apps” is een totaal. Het omvat het appbestand plus de documenten, downloads, offline media en tijdelijke rommel. Je krijgt geen verborgen knop om alleen de opslag van de app te wissen terwijl elke app onaangetast blijft. iOS biedt dat voor de meeste apps niet op een duidelijke manier aan.
Ik ben het eens met een deel van wat @mikeappsreviewer zei, maar op één punt ben ik het niet helemaal eens. Verwijderen en opnieuw installeren is niet altijd de beste zet voor apps die je dagelijks gebruikt. Sommige apps gaan slecht om met concepten, downloads of lokale bestanden. Dan raak je dingen kwijt en ben je vervolgens een uur bezig met opnieuw inloggen. Niet de moeite waard, tenzij de app bekendstaat als een echte opslagvreter.
Betere aanpak voor apps die je dagelijks gebruikt:
- Controleer de eigen instellingen van de app voor Downloads, Opslag of Cache resetten.
- Verwijder eerst offline content. Spotify, Netflix, YouTube, Podcasts, Google Maps, allemaal slokken ze snel gigabytes op.
- Wis bijlagen in Berichten. Oude video’s in chats zijn verraderlijk.
- Bekijk de Bestanden-app, Op mijn iPhone. Apps dumpen daar gegevens.
- Stel Berichten in om berichten 1 jaar of 30 dagen te bewaren als je ruimte nodig hebt.
- Schakel Optimaliseer iPhone-opslag in voor Foto’s als foto’s een groot deel innemen.
Voor cijfers: ik heb een sociale app gezien met 1 GB appgrootte en 8 GB gegevens. De gegevens zijn het probleem, niet het appbestand.
Als je een snellere manier wilt om mediarommel te vinden, is Clever Cleaner het bekijken waard. Het helpt snel dubbele foto’s, grote video’s en screenshots te vinden. Ook hadden mensen die gratis iPhone-schoonmaakapps bespraken hier redelijk positieve dingen te zeggen, wat iPhone-gebruikers zeggen over Clever Cleaner om opslag vrij te maken.
Dus, kort antwoord: nee, je kunt opslag van “Apps” meestal niet verwijderen zonder de app op de een of andere manier te beïnvloeden. Je moet appgegevens, offline bestanden of cache opruimen. Dat is het deel dat je telefoon vult, niet het pictogram zelf.
Niet echt, althans niet op de nette manier die mensen verwachten.
Wat iOS “Apps” noemt, is eigenlijk een soort bundelcategorie. Je kunt niet gewoon op één magische knop tikken en zeggen “verwijder de app-rommel maar laat de app verder precies zoals die is.” Apple laat die controle meestal over aan de app-ontwikkelaars, en dat is… eerlijk gezegd irritant.
Ik ben het eens met delen van wat @mikeappsreviewer en @byteguru zeiden, maar ik denk dat mensen zich soms te veel op caches richten en de saaie dingen vergeten die elke dag stilletjes ruimte innemen:
- spraakberichten in Berichten
- bewerkte kopieën in Foto’s
- gedownloade e-mailbijlagen
- podcastafleveringen gemarkeerd als “opgeslagen”
- leeslijsten van de browser met offline pagina’s
- appgegevens die vanuit iCloud terug naar de telefoon worden gesynchroniseerd
Die laatste wordt vaak over het hoofd gezien. Je verwijdert wat lokale dingen, en dan zet iCloud het er behulpzaam gewoon weer op. Superleuk.
Een paar dingen die ik zou controleren die nog niet waren genoemd:
- Mail-app: als je de ingebouwde Mail-app gebruikt met een enorm account, kan het verwijderen en opnieuw toevoegen van het account soms de lokale mailcache verkleinen
- Podcasts: stel in dat oude beluisterde afleveringen automatisch worden verwijderd
- apps zoals WhatsApp/Discord/Slack: beheer opslag vanuit de app zelf, vooral bij chats met veel media
- Bestanden-app: sorteer op grootte, niet op naam. Mensen doen dit bijna nooit en vragen zich dan af waar 12 GB is gebleven lol
- Notities-app: gescande documenten kunnen vreemd groot worden
Start de telefoon ook opnieuw op na het opschonen. Klinkt dom, maar de opslagberekeningen van iOS kunnen achterlopen en worden niet altijd meteen bijgewerkt.
Als het echte probleem meer foto-/video-rommel is dan appbinaries, is Clever Cleaner eigenlijk handig om snel duplicaten, screenshots en grote mediabestanden te vinden. Als je een meer gedetailleerd overzicht wilt, legt deze Clever Cleaner-review voor het vrijmaken van iPhone-opslag vrij duidelijk uit wat het doet.
Dus de korte versie: nee, meestal kun je appopslag niet verwijderen zonder de app op de een of andere manier te beïnvloeden. Maar je kunt wel verminderen wat de app bewaart, gesynchroniseerde/gedownloade rommel opruimen en de mediachaos aanpakken die het probleem waarschijnlijk erger doet lijken dan het is. Apple maakt dit veel omslachtiger dan het zou moeten zijn.
Kort antwoord: nee.
Wat je wel kunt doen, is iOS dwingen om een deel van de app-voetafdruk te verkleinen zonder je hele configuratie volledig te wissen. Iets wat ik zou toevoegen naast wat @byteguru, @waldgeist en @mikeappsreviewer al hebben behandeld, is dit: sommige ingebouwde apps herberekenen slecht tot na een iOS-update of een synchronisatiecyclus. Ik heb gezien dat Muziek, Mail en Foto’s opgeblazen opslag rapporteren die later daalt zonder drastische actie.
Een paar minder genoemde trucs:
- Controleer Instellingen > Toegankelijkheid > Gesproken materiaal / Siri-stemmen / woordenboeken. Gedownloade stemmen kunnen enorm zijn.
- Verwijder oude apparaatback-ups uit Finder/iTunes op je computer als je lokaal synchroniseert. Geen telefoonopslag, maar mensen halen de totalen vaak door elkaar.
- Verlaag bij streamingapps de downloadkwaliteit voordat je offline media opnieuw downloadt. Dezelfde inhoud, minder opslag.
- In Foto’s kunnen gedeelde bibliotheek en recent verwijderd ervoor zorgen dat opslag langer vast lijkt te zitten dan verwacht.
Ik ben het als standaardadvies enigszins oneens met het advies om te verwijderen en opnieuw te installeren. Goed voor hardnekkige apps, zeker, maar voor apps met lokale concepten of afwijkende inlogstromen kan het meer gedoe zijn dan de bespaarde ruimte waard is.
Als de echte boosdoener mediarommel rond je apps is, is Clever Cleaner best handig om snel duplicaten en enorme video’s te vinden.
Voordelen
- eenvoudige scan
- goed voor screenshots en dubbele foto’s
- helpt grote bestanden snel zichtbaar te maken
Nadelen
- wist niet op magische wijze beschermde app-cache
- minder nuttig als je opslagprobleem vooral Berichten of app-databases betreft
- opruimsuggesties moeten nog steeds door jou worden beoordeeld
Dus nee, er is geen verborgen schakelaar voor alleen opslag van applicaties verwijderen. In plaats daarvan dwingt de iPhone je om de gegevens rond de apps aan te pakken.