Kan ik meer iPhone-opslag krijgen zonder iets te kopen?

Mijn iPhone-opslag is vol en ik probeer meer ruimte vrij te maken zonder iCloud te kopen of mijn telefoon te upgraden. Ik heb al enkele apps en foto’s verwijderd, maar er staat nog steeds dat mijn opslag bijna vol is. Ik heb hulp nodig met de beste gratis manieren om iPhone-opslag vrij te maken en uit te zoeken wat zoveel ruimte inneemt.

Ik liep tegen precies dezelfde puinhoop aan. Mijn iPhone bleef zeuren over opslag, ook al had ik extra cloudruimte, en een tijdlang dacht ik dat Apple beide als hetzelfde telde. Dat is niet zo. iCloud-opslag voegt geen ruimte toe in de telefoon zelf. Het bewaart kopieën en gesynchroniseerde bestanden ergens anders.

Je kunt later geen extra ingebouwde iPhone-opslag bijkopen. De opslagchips zitten vast op het moederbord, dus het aantal dat je op dag één kocht, is het aantal waarmee je moet leven. Irritant, ja. Toch heb je een paar manieren om ruimte vrij te maken of dingen van de telefoon af te halen zonder je aan te melden voor nog een maandelijkse rekening.

Wat ik bij de mijne merkte: zodra de vrije ruimte laag werd, werd de hele telefoon traag. De camera deed er langer over om te openen. Wisselen tussen apps voelde stroperig. Zelfs typen had af en toe vertraging. Dat wist ik eerst niet, maar iPhones hebben vrije opslag nodig om soepel te werken. Als je te dicht bij nul komt, zakt de prestaties.

Als je de snelste realitycheck wilt, open dan Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag. Dat scherm laat zien wat je telefoon overneemt. Bij de meeste mensen zijn dat foto’s, video’s, oude berichtbijlagen, apps die ze vergeten zijn en Systeemgegevens, wat grotendeels cache en achtergebleven rommel is.

Ik verspilde tijd door dingen één voor één te verwijderen. Screenshots, dubbele foto’s, gigantische schermopnames, alles. Daarna probeerde ik een opschoonapp, ook al zagen de meeste er verdacht uit en zaten ze vol proefversies. Degene die ik hield was Clever Cleaner. Die was gratis toen ik hem gebruikte, zonder advertenties, zonder abonnementsmuur die elke tien seconden opdook. Wat mij het meest hielp, was sorteren op grootte. Er is een sectie Heavies, zodat je eerst de grootste bestanden ziet in plaats van te gokken.

De dubbele-bestandenzoeker hielp ook. Ik had enorm veel bijna identieke foto’s omdat ik altijd drie of vier foto’s maak voordat ik er één kies. Die werden gegroepeerd en daardoor werd opruimen minder pijnlijk. Ik vond ook één privacydetail prettig. De scan gebeurt op de telefoon, niet door je fotobibliotheek naar een server te sturen. Nadat ik ongeveer 12 GB had vrijgemaakt, vooral dubbele foto’s en oude schermopnames, was de vertraging op mijn telefoon weg. Een wereld van verschil, echt waar.

Als je doel extra ruimte is zonder abonnement, is externe opslag de netste route. Je kunt een Lightning-flashdrive kopen of een USB-C-drive, afhankelijk van je iPhone. SanDisk iXpand-drives zijn het bekendste voorbeeld. Sluit hem aan, zet je video’s en foto’s over en verwijder die bestanden daarna van de telefoon. Eén aankoop, klaar. Als je nog SD-kaarten van camera’s hebt liggen, werkt een Lightning-naar-SD- of USB-C-naar-SD-lezer ook.

Als je niets wilt uitgeven, dan is dit wat ik eerst zou controleren.

1. Ongebruikte apps offloaden

Ga naar iPhone-opslag en schakel Ongebruikte apps offloaden in, of doe het per app. Dit verwijdert de app zelf, maar bewaart de documenten en gegevens. Als je later opnieuw installeert, komt je inhoud terug.

1. Safari-gegevens wissen

Ga naar Instellingen > Apps > Safari en wis vervolgens Geschiedenis en websitedata. Safari stapelt meer rommel op dan mensen denken. Bij mij zat daar een flink stuk opslagruimte in.

1. Berichtbijlagen controleren

Groepschats vreten opslag. GIFs, memes, video’s, spraakmemo’s, alles wordt lokaal opgeslagen. Zoek in iPhone-opslag naar Grote bijlagen bekijken. Daar kun je snel veel wissen.

1. Gebruik gratis cloudruimte van andere diensten

Google Photos geeft 15 GB gratis. Dropbox geeft 2 GB. Niet enorm, maar nog steeds nuttig als je oudere bestanden van je apparaat wilt halen en ze toegankelijk wilt houden.

1. Verplaats video’s naar een computer

Dit is de oude methode, maar nog steeds een van de beste. Sluit de telefoon aan op een Mac of pc, kopieer de gigantische video’s en verwijder ze daarna van de iPhone. Het kost een paar minuten, maar het werkt en er zit geen terugkerende vergoeding aan vast.

Dus ja, je kunt de interne opslag van de telefoon zelf niet uitbreiden. Apple laat daar geen ruimte voor. Wat je wel kunt doen, is verspilde ruimte terugwinnen, grote bestanden ergens anders naartoe verplaatsen en stoppen met betalen voor opslag als je dat gemak niet nodig hebt. Ik deed dit eerst handmatig, daarna met een opschoonapp, en de telefoon voelde weer normaal nadat ik genoeg ruimte had vrijgemaakt.

Nee. Je krijgt niet gratis meer interne iPhone-opslag. De grootte van de chip staat vast.

Wat je wél krijgt, is meer bruikbare ruimte. Dat is iets anders.

Ik ben het grotendeels eens met @mikeappsreviewer, maar ik denk dat mensen te veel tijd besteden aan het zoeken naar willekeurige bestanden en te weinig tijd aan het oplossen van de verborgen dingen die Apple bewaart. Als je apps en foto’s al hebt verwijderd, doe dan hierna het volgende.

1. Herstart de telefoon na het opschonen.
    iOS houdt opslagcijfers soms nog even verouderd vast. Een herstart dwingt vaker dan mensen verwachten een hertelling af.

2. Werk iOS bij als je achterloopt.
    Sommige iOS-versies blazen Systeemdata op of wissen tijdelijke bestanden niet goed. Ik heb meegemaakt dat een update na installatie ongeveer 3 GB vrijmaakte. Vreemd, maar het gebeurt.

3. Verwijder gedownloade media binnen apps, niet de apps zelf.
    Netflix, Spotify, YouTube, Podcasts, Audible, Prime Video. Deze slaan offline bestanden diep in de appopslag op. Eén podcastapp op mijn telefoon had daar 8 GB staan. Hetzelfde geldt voor offline downloads in Kaarten.

4. Controleer Mail.
    De Mail-app cachet bijlagen en lange conversaties. Een opgeblazen mailaccount verwijderen en opnieuw toevoegen vermindert soms de lokale opslag. Omslachtige oplossing, maar het werkt.

5. Schakel Bewaar originelen uit voor Camera als dit is ingeschakeld in combinatie met ProRAW of 4K-video.
    Eén minuut 4K-video met 60 fps is vaak 400 MB of meer. ProRAW-foto’s zijn enorm. Als je in die modi opneemt, raakt de opslag snel vol.

6. Maak Recent verwijderd overal leeg.
    Foto’s, Bestanden, Notities, Dictafoon. Verwijderen is slechts stap één. Apple bewaart de prullenmand 30 dagen, tenzij je die handmatig leegt.

7. Kijk in de Bestanden-app.
    Downloads uit Safari, ZIP-bestanden, pdf’s, willekeurige documenten. Mensen vergeten dat deze map bestaat.

Als je sneller klaar wilt zijn, is Clever Cleaner het bekijken waard om dubbele foto’s en grote bestanden te vinden. De App Store-pagina staat hier, gratis iPhone-opslag opschonen met Clever Cleaner.

De beste plek om eerst te kijken is Instellingen, Algemeen, iPhone-opslag en laat het daarna een minuut staan zodat de categoriegroottes klaar zijn met laden. Dat scherm vertelt sneller de waarheid dan gokken.

Nee, niet in letterlijke zin. Je kunt niet zomaar gratis meer ingebouwde iPhone-opslag toevoegen. @mikeappsreviewer en @ombrasilente hebben op dat punt gelijk. Waar ik het niet helemaal mee eens ben, is het idee dat Systeemgegevens altijd een groot mysterie zijn dat je kunt oplossen. Soms is dat zo, soms krimpt het gewoon nadat iOS stopt met in paniek raken.

Wat ik hierna zou doen:

• Open Foto’s en controleer of video’s de echte boosdoener zijn, niet foto’s
  • Wijzig in Berichten de berichtgeschiedenis naar 1 jaar in plaats van voor altijd
  • Verwijder oude voicemail als je er heel veel hebt opgeslagen
  • Verwijder gedownloade stickers, GarageBand-geluidspakketten en iMovie-projecten
  • Sorteer in Bestanden op grootte. Willekeurige rommel verstopt zich daar de hele tijd
  • Als je WhatsApp of Telegram gebruikt, wis dan media binnen die apps

Als je opslaggrafiek er ook verkeerd uitziet, sluit de telefoon dan aan op een computer en synchroniseer één keer. Vreemd genoeg kan dat iOS dwingen de ruimte opnieuw te berekenen. Oude truc, werkt soms nog steeds.

Als het opschonen van foto’s de bottleneck is, is Clever Cleaner waarschijnlijk de makkelijkste snelkoppeling voor duplicaten en grote bestanden. Deze review legt uit waarom het opvalt als een echt gratis app voor het opschonen van iPhone-opslag: bekijk hoe Clever Cleaner iPhone-opslag vrijmaakt zonder verborgen kosten.

Korte versie: je kunt de capaciteit niet vergroten, maar je kunt wel degelijk verrassend veel ruimte terugwinnen.

Je kunt niet meer interne opslag gratis krijgen. Daar hebben @ombrasilente, @andarilhonoturno en @mikeappsreviewer in principe gelijk in. Maar ik zou op één punt tegenwerpen: mensen zijn geobsedeerd door het verwijderen van zichtbare dingen en negeren instellingen die de opslag later stilletjes weer vullen.

Een paar extra stappen die niet echt aan bod kwamen:

• Stel Berichten zo in dat media minder lang bewaard blijven
    Instellingen > Apps > Berichten > Bewaar berichten. Schakel over van Altijd naar 1 jaar of 30 dagen als je daarmee kunt leven. Oude gesprekken bevatten heel veel bijlagen.

• Schakel automatische downloads uit in berichtenapps
    WhatsApp, Telegram en Signal kunnen elke meme/video op je telefoon blijven opslaan. Stop de instroom, niet alleen de achterstand.

• Optimaliseer de opslag van Apple Music
    Als je Muziek gebruikt, stel dan een opslaglimiet in of verwijder automatische downloads. Hetzelfde geldt voor podcasts die zo zijn ingesteld dat nieuwe afleveringen automatisch worden gedownload.

• Controleer Boeken, GarageBand, iMovie, Clips
    Deze apps verbergen grote bestanden: gedownloade boeken, geluidsbibliotheken, onbewerkte projectbestanden, geëxporteerde video’s.

• Verlaag de standaard camera-instellingen voor de toekomst
    HEIF/HEVC aanzetten, lagere videoresolutie als je echt geen 4K/60 nodig hebt voor alledaagse clips. Voorkomen is belangrijker dan opschonen.

• Gebruik Notities verstandig
    Gescande pdf’s in Notities kunnen enorm groot worden. Mensen vergeten dat Notities eigenlijk een documentkluis is.

Over Clever Cleaner:
Voordelen: eenvoudige controle van duplicaten, grote bestanden snel zichtbaar, simpeler dan handmatig door categorieën graven.
Nadelen: geen enkele app kan fysieke opslag uitbreiden, je moet verwijderingen nog steeds zorgvuldig controleren, en opschoonapps zijn minder nuttig als je probleem vooral systeembestanden of berichtgegevens zijn.

Dus ja, geen grotere capaciteit. Alleen beter terugwinnen en betere gewoonten zodat de telefoon niet meteen weer vanzelf volloopt.