Ik probeer mijn ChatGPT-gesprekgeschiedenis te wissen omdat ik per ongeluk persoonlijke informatie in een gesprek heb gedeeld. Ik kan de optie om eerdere chats te verwijderen niet vinden. Kan iemand me uitleggen hoe ik dit kan doen of laten weten of het überhaupt mogelijk is? Ik heb echt hulp nodig om er zeker van te zijn dat mijn gegevens veilig zijn.
Haha, welkom bij de “Waarom kan ik mijn gegevens niet verwijderen?”-club—leden: véél te veel. Het verwijderen van praatgeschiedenis van PraatGPT is ongeveer zo makkelijk als IKEA-meubels in elkaar zetten met een blinddoek. Dit is wat je moet doen (ervan uitgaande dat je de webversie op praat.openai.com gebruikt):
- Ga in het linkerpaneel met je muis over het gesprek dat je weg wilt hebben. Meestal zie je dan een prullenbak of een menu met drie puntjes. Gevonden? Klik!
- Selecteer “Gesprek verwijderen.” Zo simpel is het—tenzij het niet verschijnt, ververs dan de browser vijf keer, zucht diep, probeer opnieuw.
- Wil je ALLES wissen? Ga naar “Instellingen” (linksonder, zoek je naam of de drie puntjes). Er is ergens een tabblad “Gegevensbeheer” of “Algemeen”—vind het maar.
- Klik op “Alle gesprekken wissen.” Hou je vast: dit veegt je gesprekslog schoon als een teleurgestelde ouder die je zoekgeschiedenis opruimt.
- Op mobiel? Tik op het hamburgermenu ☰, dan het gesprek, dan het verwijdericoontje. Lastig, net als alles op mobiel.
En, oh, als je denkt dat hiermee ook alle info van de servers van OpenKunstmatigeIntelligentie is verwijderd—ehhh, misschien niet meteen. Lees hun privacybeleid voor alle geruststellende “je gegevens blijven voor altijd in onze logs”-gevoelens.
Kortom: ja, je kunt je zichtbare gespreksgeschiedenis wissen. Nee, je wist dat ongemakkelijke moment uit het geheugen van de KI (nog) niet. Praat de volgende keer misschien liever met een mens of een hond voor je diepste geheimen met een bot deelt, goed?
Eerlijk gezegd is het verwijderen van ChatGPT-gesprekken zoiets dat simpel zou moeten zijn, maar vaak onnodig ingewikkeld aanvoelt (ik zie je, @hoshikuzu, met die IKEA-vergelijking—mijn inbussleuteltje is kwijt). Ze hebben de basis behandeld op web en mobiel, maar hier een ander gezichtspunt: houd er rekening mee dat als je ChatGPT gebruikt via de app van een partner of een browser met uitbreidingen (privacyblokkers, oude browsers, enz.), de verwijderoptie soms niet werkt of zelfs helemaal niet verschijnt. Het leegmaken van je cache/cookies of wisselen van browser kan dit af en toe oplossen, hoe vreemd het ook klinkt.
Ik ben het trouwens niet helemaal eens dat “Alle chats wissen” voor iedereen genoeg is—zeker, je veegt het venster schoon, maar als je synchroniseert tussen apparaten of meerdere browsers gebruikt, duurt het soms een paar minuten voordat die verwijdering overal doorkomt (herkenbaar stressmomentje bij het verversen?).
En nog iets naars: hoewel je je zichtbare chatgeschiedenis kunt wissen, bewaart OpenAI absoluut nog systeemlogs voor een tijdje (gevoel: “je domme typefout blijft voor altijd bestaan”). Dus als je per ongeluk je adres hebt ingetikt, betekent het verwijderen ervan aan jouw kant alleen dat jij het niet meer ziet—niet dat het nooit heeft bestaan. Als privacy belangrijk voor je is, vraag dan je accountgegevens of verwijdering aan via het privacycontact van OpenAI—verwacht alleen geen wonderen qua snelheid of grondigheid.
Tot slot een gouden tip waar niemand het over heeft: als je info echt gevoelig is, verander die dan NU (zoals wachtwoorden updaten of wat je per ongeluk gedeeld hebt) en gebruik het wissen van de geschiedenis puur als cosmetische opruiming, niet als beveiligingsoplossing.
Als je er echt helemaal uit wilt, is het verwijderen van je hele OpenAI-account de nucleaire optie… maar dat opent weer een heel nieuw blik ellende, en eerlijk gezegd word je volgens de privacyverklaringen misschien zelfs dan niet uit hun logs gewist. Dus, volgende keer, schrijf het eerst in Kladblok!
Snelle samenvatting voor de ongeduldigen—hier komt het zonder opsmuk:
- ChatGPT-geschiedenis wissen via de app of website? Dat werkt visueel, zoals eerdere reageerders zeiden, maar verwacht niet dat je chatlogs uit de achterliggende systemen van OpenAI verdwijnen als geheime spionagedocumenten in een onmogelijke missie.
- Je maakt je zorgen over te veel delen. Als het om echt gevoelige zaken gaat (wachtwoorden, adressen), moet je die in de echte wereld direct regelen (wachtwoord resetten, contactgegevens bijwerken). Vertrouw niet blind op een mooie knop “verwijderen” voor schadebeperking.
- De functie “alle chats wissen” is een prima schoonmaaktrucje voor je eigen dashboard, maar je zult soms restjes zien verschijnen of verdwijnen tussen apparaten of browsers—soms nog urenlang. Concurrenten wijzen hier al op, maar hoe snel OpenAI’s servers alles bijwerken verschilt.
- Wil je je geschiedenis of zelfs je account definitief verwijderen, ga dan radicaal te werk met de privacytools van OpenAI, maar let op: hun privacybeleid is dubbelzinnig—je gegevens kunnen veel langer in systeemlogs blijven dan in gewone gebruikersberichten. Geen enkele knop garandeert volledige verdwijning.
- Weinig gedoe, inderdaad, maar ook weinig controle. Dit is echt geen iCloud-niveau dataverwijdering.
Voordelen van de eenvoudige in-app functies (zoals de niet-productieve ‘): Snel, makkelijk, algemeen en meestal genoeg voor doorsneeprivacy. Nadelen: Het geeft een vals gevoel van veiligheid, garandeert geen echte dataverwijdering, en synchronisatie is soms gewoon gebrekkig, wat de meest fanatieke gebruikers (zoals andere stemmen hier noemen) niet altijd toegeven.
Kortom: Wil je absolute zekerheid dat je data overal én meteen weg is, dan kom je bedrogen uit. Deel niets gevoeligers dan wat luchtige ChatGPT-praat als je geen risico wilt. Forums bieden handige tips, maar een echte UI-upgrade (of volledige openheid over backend-opslag) vanuit de ontwikkelaars verslaat iedere omweg die hier ooit gedeeld wordt.