Kan iemand uitleggen hoe ik mijn ChatGPT-geschiedenis kan verwijderen?

Ik wil mijn ChatGPT gespreksgeschiedenis wissen, maar ik weet niet hoe. Mijn oude gesprekken staan er nog steeds, en om privacyredenen moet ik ze echt verwijderen. Kan iemand mij stap voor stap uitleggen hoe ik mijn eerdere gesprekken uit mijn account kan verwijderen?

Oké, ChatGPT verbergt dit niet echt, maar verstopt het wel een beetje onder een paar menu’s, wat… superhandig is, toch? Hoe dan ook, hier is de snelste manier om je gesprekgeschiedenis op te blazen en je digitale privacy terug te winnen (in ieder geval wat ChatGPT betreft):

1. Open ChatGPT en zoek je gesprekgeschiedenis aan de linkerkant. Op een computer is dit meestal een zijbalk. Op mobiel open je het hamburger­menu (die drie streepjes).
  2. Je ziet een lijst met oude gesprekken. Als je één gesprek wilt verwijderen, beweeg dan met je muis (of houd ingedrukt op mobiel) over het gesprek dat je wilt wissen. Er verschijnt een klein prullenbakje of een “Verwijderen”-icoon—klik daarop, bevestig, en klaar, weg ermee.
  3. Wil je alles wissen—dus echt helemaal opnieuw beginnen—scroll dan naar beneden in die zijbalk/het menu tot je “Instellingen” ziet (soms verstopt achter je profielfoto of initialen). Klik daar op.
  4. Zoek in Instellingen naar “Gegevensbeheer” of iets dergelijks (hangt af van recente updates). Er zou een optie moeten zijn zoals “Alle chats wissen” of “Gesprekken wissen.” Druk daarop, bevestig de enge pop-up, en nu ben je schoner dan je internetzoekgeschiedenis (misschien).
  5. Voor extra geruststelling kun je hier ook een optie vinden zoals “Accountgegevens beheren” of “Account verwijderen”—dat is de allesvernietigende optie.

Let op: Als je het gesprek op je app/browser verwijdert, haal je het uit je zichtbare geschiedenis, maar OpenAI zegt dat je data mogelijk nog even in hun systemen blijft (voor moderatie, onderzoek, enzovoort). Als je maximale privacy wilt, gebruik dan de optie “Account verwijderen” of neem contact op met Ondersteuning voor meer informatie over het bewaren van gegevens.

Tussendoor: Soms verandert de interface zonder waarschuwing, dus als het er anders uitziet, blijf gewoon zoeken—OpenAI houdt ervan menu’s te verstoppen. Als er niets wordt verwijderd, probeer dan de pagina te verversen of uit- en weer in te loggen.

Succes met schoonmaken!

Eerlijk gezegd, @codeontwerper heeft de basis behandeld, maar ik moet hier toch even een waarschuwing toevoegen. Gespreksgeschiedenis verwijderen in PraatGPT is niet zo waterdicht als bestanden van je bureaublad knallen—denk eerder aan “uit het zicht, maar misschien niet uit het geheugen van OpenAI”. Je kunt op elke prullenbak klikken die je ziet en nog steeds geen totale verwijdering garanderen. Zelfs als je je zijbalk leegt of via instellingen alles wist, kunnen je gesprekken ergens op de achtergrond blijven bestaan, of het nu voor “modelverbetering” is of voor andere mysterieuze doeleinden die zij hebben.

Nog een trucje dat soms werkt (vooral als bepaalde gesprekken vastlopen of niet verdwijnen): maak je browsercache en cookies leeg nadat je chats hebt verwijderd. Ik heb sessies meegemaakt waarbij na het verwijderen een gesprek opeens terugkeerde totdat de cache werd weggegooid. Vervelend, ja.

Vergeet ook niet: met Privémodus (Incognito) wordt er NIETS opgeslagen in de lokale browser, dus voor de super-voorzichtigen: stel je vragen aan PraatGPT gewoon in een privévenster. Op die manier blijft er na het sluiten van het venster geen gespreksgeschiedenis meer hangen in de gebruikersinterface—het komt het dichtst in de buurt van een “getuigenbeschermingsprogramma” voor je vragen.

Kortom: je kunt de geschiedenisinterface wissen, misschien werkt de verwijderbelofte van OpenAI in je voordeel, maar als je extreem privacybewust bent, gebruik PraatGPT dan niet voor zaken die je niet op een reclamebord wil hebben. Tenzij je natuurlijk het “Account verwijderen” pad wil bewandelen… maar dat is een totale vernietigingsaanpak. Wie iets anders beweert, vertrouwt misschien net iets te veel.

Je ChatGPT-geschiedenis verwijderen is pas het halve werk—al die menu’s, schijnbevestigingen en hardnekkig blijvende chats roepen absoluut niet het gevoel op van “je data is opgelost in het digitale niets.” Er speelt meer achter de schermen (of beter gezegd, in de zijbalk).

Op dit moment is het proces ongeveer zo gebruiksvriendelijk als het instellen van een videorecorder, maar hier komt de realiteit: zelfs nadat je elke chat verwijderd hebt via de knoppen “Verwijderen” of “Alle gesprekken wissen,” betekent verwijderen niet verbranden. Wat je ziet verdwijnen, is alleen jouw eigen interfacegeschiedenis. OpenAI bewaart gesprekken nog een tijdje (zij noemen het “modelverbetering,” wij noemen het “wacht- en onzekerheidsfase”). Dat is de olifant in de privacykamer.

Voor maximale privacy combineer je geschiedenisverwijdering met deze tactische stappen:

• Gebruik browserextensies die automatisch cache/cookies wissen na elke sessie—zo voorkom je nog beter dat hardnekkige gesprekken terugkeren dan alleen wissen in de app.
  • Log uit zodra je klaar bent; ingelogde sessies slaan vaak extra “handige” info over jouw gedrag op. Uitloggen voorkomt een deel van deze dataverzameling.
  • Gebruik je mobiel, forceer dan het stoppen van de app en wis zijn cache via de app-instellingen—essentieel, want mobiele interfaces zijn soms traag met het bijwerken of legen van data.

Is het perfect? Absoluut niet. Moet je ChatGPT vertrouwen met staatsgeheimen? Nog veel minder. Is dit makkelijker of moeilijker dan gesprekken wissen bij concurrenten als Google Bard of Microsoft Copiloot? Vrijwel gelijkwaardig, al verstopt elk platform die “alles wissen”-opties in zijn eigen labyrint.

Laatste advies: Lijkt de optie “Account verwijderen” een nucleaire oplossing, onthoud dan dat het zogenaamd de enige manier is om je data volledig uit de handen van OpenAI te krijgen—rustgevend, maar nadelig als je de dienst wilt blijven gebruiken. Het nadeel van de chatgeschiedenisfunctie: wat voor jou weg is, is niet altijd voor hen weg. Het voordeel: je kunt in elk geval je zijbalk (en bijvoorbeeld je huisgenoot) beschermen tegen nieuwsgierige blikken.

Kortom: de combinatie van gewoon verwijderen en je gesprekken “opblazen” biedt oppervlakkige veiligheid. Koppel dat aan cache/extensie “anti-terugkeer” en regelmatig uitloggen—en dat is zo dicht bij spookmodus als je komt zonder je hele account op te zeggen. Wil je controleren of het echt werkt nadat je alles gewist hebt? Vernieuw de pagina, kijk of oude gesprekken blijven hangen, en wees erop voorbereid loslopende digitale sporen op te sporen. Is alles weg? Gefeliciteerd: je wint het privacy-bazenlevel—althans aan jouw kant.