Ik heb per ongeluk belangrijke bestanden van mijn USB-stick verwijderd, en nu probeer ik de beste tool voor USB-bestandsherstel te vinden voordat ik het erger maak. De schijf wordt nog steeds herkend, maar mijn documenten en foto’s zijn verdwenen. Ik heb hulp nodig bij het kiezen van een betrouwbaar herstelprogramma dat veilig en gebruiksvriendelijk is, en een goede kans biedt om verloren USB-bestanden te herstellen.
Dit is me vaak genoeg overkomen om USB-sticks met alles waar ik om geef niet meer te vertrouwen. Je sluit er een aan, en Windows begroet je met een lege map of het fijne bericht je moet de schijf formatteren. Dan dringt het door. Verwijderingen op USB gaan niet via de Prullenbak, dus er is geen eenvoudige manier om het ongedaan te maken. Je bestanden zijn uit beeld verdwenen, en je dag is verpest.
Als je de korte versie wilt, sla dan de rommelige gratis apps over die een paar bestanden herstellen en vervolgens vastlopen zodra de schijf is geformatteerd of het bestandssysteem kapot is. Ik heb er een hele stapel geprobeerd. De tools die je tijd waard zijn, zijn die met een hoge herstelkans en een interface waar je niet mee hoeft te vechten. Voor de meeste mensen werkt een echte herstelapp beter omdat die verder zoekt dan simpel verwijderde vermeldingen en om kan gaan met schade waar een eenvoudige undelete-tool niet aan komt.
Voor 2026 is degene die ik steeds zie werken bij normale USB-herstelgevallen Disk Drill. Ik heb het gebruikt voor verdwenen documenten, camerakaarten en een goedkope flashdrive die om de paar minuten begon te verbreken. Wat er voor mij uitsprong, was het scanproces. Het controleert met meer dan één methode tegelijk en zoekt naar meer dan 400 bestandstypen, dus het stort niet meteen in zodra de bestandstabel vreemd gaat doen.
De voorbeeldfunctie heeft me veel verspilde tijd bespaard. Je scant, klikt op een bestand en ziet of het nog opent voordat je het herstelt. Ik heb geleerd dit belangrijk te vinden nadat ik via een andere app een stapel dode bestanden had teruggehaald. Er is ook een ingebouwde byte-voor-byte back-upoptie. Gebruik die als de USB-stick instabiel is, traag werkt of steeds offline gaat. Maak eerst een image en scan daarna die image op je computer. Minder stress op de falende schijf, betere kansen voor je gegevens. Op Windows is er meestal een gratis herstelruimte tot 100MB, wat genoeg is om te testen of je bestanden er zijn voordat je geld uitgeeft.
Als je overweg kunt met zwaardere software, dan is R-Studio de serieuze keuze. Ik zou het niet geven aan iemand die een schone, simpele wizard wil en klaar. De interface voelt alsof die is gebouwd voor mensen die voor hun plezier partitietabellen lezen. Toch verdient het zijn reputatie. Het is sterk bij verdwenen partities, nare logische corruptie en gevallen waarin consumentenapps beginnen te gokken. Ik geef ook de voorkeur aan de eenmalige aankoop in plaats van terugkerende facturering, ook al doet de prijs vooraf een beetje pijn.
Als je budget echt nul is, zou ik de gratis opties zo opdelen.
- Recuva
Dit is de makkelijke eerste poging. Als je onlangs iets hebt verwijderd en je de USB-drive daarna niet bent blijven gebruiken, doet Recuva het vaak prima. Ik heb het zonder bijna enige moeite bestanden zien terughalen van eenvoudige fouten. Waar het begint te haperen is na formatteren, bij RAW-schijven of schade aan het bestandssysteem. In die gevallen mist het vaak dingen die betaalde tools nog wel vinden.
- PhotoRec
Dit is de brute-force route. Het is open source, lelijk en effectief. Het negeert het bestandssysteem en scant ruwe sectoren op bestandssignaturen, wat helpt wanneer de schijfstructuur verwoest is. De prijs daarvoor is gemak. Geen gepolijste GUI. In veel gevallen geen originele namen. Geen mapindeling die je herkent. Je krijgt een dump van bestanden met namen als f12345.jpg en bent je avond kwijt aan het uitzoeken ervan. Toch heb ik het dingen zien herstellen die andere gratis tools lieten liggen, dus ik houd het in gedachten voor lastige gevallen.
Een paar regels zijn belangrijker dan de software.
- Koppel de USB-drive meteen los
Overschrijven sloopt herstel. Zelfs als je zelf geen bestanden kopieert, schrijft Windows af en toe kleine achtergrondgegevens weg. Als nieuwe data terechtkomen op de sectoren waar je verwijderde bestand stond, dalen de herstelkansen hard. Ik heb mijn eigen kansen eerder verpest door een schijf aangesloten te laten terwijl ik willekeurige oplossingen probeerde.
- Herstel bestanden niet terug naar dezelfde USB-stick
Mensen doen dit voortdurend, en ja, het is een slechte zet. Als de schijf die je scant ook de schijf is waarnaar je herstelde bestanden opslaat, loop je het risico precies de gegevens te overschrijven die je probeert te redden. Sla alles op je pc op, een andere externe schijf, waar dan ook behalve daar.
- Controleer eerst Schijfbeheer
Deze stap vertelt je of softwareherstel nog zin heeft. Als de USB-drive daar helemaal niet verschijnt, gaan herstelapps je niet redden. Dan zit je in het gebied van hardwarestoringen en is een lab de volgende stap. Als de schijf als RAW of Niet-toegewezen verschijnt, heeft software nog een kans.
Als ik dit vandaag opnieuw zou doen, zou ik beginnen met de proefversie van Disk Drill en kijken of de bestanden in de voorbeeldweergave verschijnen. Als dat zo is, sta je er redelijk goed voor. Zo niet, dan zou ik voor lastigere gevallen overstappen op R-Studio, of op PhotoRec als geld het probleem is en ik het niet erg vind om later bestandsnamen op te ruimen. Dat is de route die ik zou nemen.
Als de USB nog steeds zichtbaar is en je alleen bestanden hebt verwijderd, zou ik eenvoudiger beginnen dan @mikeappsreviewer voorstelt.
Mijn volgorde:
- Eerst Recuva, als het verwijderen recent was.
- Daarna Disk Drill, als Recuva bestanden mist of de mapstructuur kapot is.
- TestDisk, als het probleem meer lijkt op een verloren partitie en niet op gewone verwijdering.
Ik ben het er niet helemaal mee eens om gratis tools over te slaan. Bij een nette onbedoelde verwijdering is betaalde software niet altijd nodig. Recuva herstelt veel veelvoorkomende documenten en foto gevallen snel. De kans op mislukking neemt toe na formatteren, corruptie of veel hergebruik.
Disk Drill is de betere keuze als je voorbeelden, een schonere scan en ondersteuning voor meer bestandstypen wilt. Het vindt meestal meer op beschadigde USB-sticks. Lees hier meer, bekijk deze Disk Drill review voor herstel van USB-bestanden.
Eén ding dat mensen missen, controleer of je bestanden verborgen waren. Malware en USB-fouten doen dit voortdurend. Voer uit:
attrib -h -r -s /s /d X:*.*
Vervang X door de letter van je schijf.
Als de bestanden erg belangrijk zijn, stop dan met hem steeds opnieuw aan te sluiten. Defect flashgeheugen wordt snel erger. Sla herstelde bestanden op je pc op, niet op dezelfde stick. Kleine typefout maar grote fout, mensen doen het voortdurend.
Als de USB nog steeds wordt gedetecteerd en dit vooral per ongeluk verwijderen was, zou ik de keuze eigenlijk opsplitsen op basis van hoe belangrijk de bestanden zijn versus hoeveel gedoe je kunt verdragen.
@nachtdromer heeft gelijk dat simpel verwijderen niet altijd de nucleaire optie nodig heeft, maar ik ben het er een beetje mee oneens om te licht te beginnen als de foto’s/documenten belangrijk zijn. Elke extra scantool die je probeert is meer tijd waarin je aan een haperende flashdrive zit te rommelen. Voor een eenmalige poging zou ik eerst Disk Drill gebruiken, omdat het makkelijker is om de resultaten te controleren voordat je herstelt. Voorvertoning is belangrijker dan mensen denken. Als je het bestand in de voorvertoning kunt openen, zijn je kansen veel beter dan wanneer je alleen op een lijst met bestandsnamen vertrouwt.
Waar ik ook van @mikeappsreviewer verschil: ik zou niet meteen springen naar beste herstelpercentage als enige factor. Bij USB-sticks is stabiliteit net zo belangrijk. Als de schijf de verbinding verbreekt, Verkenner laat vastlopen of ineens als 0 bytes wordt gelezen, stop dan met consumententools en overweeg imaging of professionele recovery.
Mijn snelle ranglijst:
- Disk Drill voor verwijderde bestanden plus ontbrekende foto’s/documenten op een nog leesbare USB
- R-Studio als het bestandssysteem in de war is en je weet wat je doet
- Recuva alleen voor heel recente schone verwijderingen
- PhotoRec als je niet geeft om originele namen/mappen
Controleer ook vóór herstel of dit eigenlijk een verborgen bestanden-probleem is of een probleem met een corrupte mapstructuur. Als de gebruikte ruimte op de USB er nog ongeveer hetzelfde uitziet, is dat een aanwijzing.
Als je een bredere vergelijking wilt van de beste opties voor dataherstelsoftware voor USB-drives en verwijderde bestanden, is die lijst ook de moeite waard om te bekijken.
Belangrijke regel: herstel naar je computer, niet terug naar de stick. Klinkt logisch, maar ja, mensen doen het nog steeds en vragen zich dan af waarom de tweede scan minder bestanden vindt lol.
Ik zou dit opdelen op symptoom, niet alleen op app-keuze. @nachtdromer en @waldgeist sturen je allebei in de juiste richting met “overdrijf niet met schrijven”, en ik ben het deels eens met @mikeappsreviewer over het vroeg gebruiken van een krachtiger hulpmiddel, maar ik zou niet elke USB met ontbrekende bestanden behandelen als een geval van volledige corruptie.
Eén controle die ik eerst zou doen en waar bijna niemand genoeg op let: kijk naar de gebruikte ruimte van de USB. Als de stick nog steeds ongeveer dezelfde gebruikte capaciteit toont als voorheen, kunnen je bestanden er nog zijn maar zijn de mapvermeldingen beschadigd of verborgen. Als de gebruikte ruimte plotseling sterk is afgenomen, is verwijdering waarschijnlijker.
Voor de tool zelf is Disk Drill een degelijke middenweg.
Voordelen:
- heel eenvoudig om resultaten op bestandstype te sorteren
- voorbeeldweergave helpt voorkomen dat je rommel herstelt
- goed bij gemengd herstel van foto’s/documenten
- nuttig als de USB leesbaar is maar rommelig
Nadelen:
- niet de goedkoopste optie als je volledig herstel nodig hebt
- scanresultaten kunnen rommelig aanvoelen op grote schijven
- niet mijn eerste keuze voor echt geavanceerd partitieherstel
Mijn mening:
- Schone per ongeluk verwijdering, kleine USB, recent verlies: een lichte undelete-app is prima.
- Ontbrekende bestanden plus vreemd mapgedrag: Disk Drill is logischer.
- USB verbreekt de verbinding, loopt vast of wordt af en toe RAW: stop met te veel apps testen en maak eerst een image van de schijf.
Eén klein meningsverschil met de aanpak “probeer alles”: elke extra volledige scan op een stervende flashdrive is een gok. Kies één verstandig hulpmiddel, herstel naar je pc en beoordeel daarna opnieuw. Als ik jouw exacte situatie had, nog steeds gedetecteerd, documenten en foto’s ontbreken, zou ik waarschijnlijk met Disk Drill beginnen voordat ik overstap op zwaardere forensische tools.