Jeg hurtigformaterte ved et uhell en HFS-stasjon på Mac-en min og må gjenopprette viktige filer før noe blir overskrevet. Har noen brukt HFS-gjenopprettingsprogramvare med hell etter en hurtigformatering, og hvilke verktøy eller trinn er tryggest for datagjenoppretting på Mac?
Hvis dette er en HFS- eller HFS+-Mac-disk og filene er viktige, er det viktigste å slutte å tukle med disken til du har hentet ut dataene. Mange HFS-gjenopprettingstilfeller kan fortsatt reddes, inkludert slettede filer, tømt Papirkurv, utilsiktede formateringer eller rare problemer med en uleselig disk etter en macOS-oppdatering. Det som vanligvis gjør ting verre, er å kjøre reparasjoner, formatere på nytt eller kopiere nye ting til disken før gjenoppretting.
Den tryggeste rekkefølgen er vanligvis:
- Slutt å bruke disken med en gang. Alt som skrives til den, kan overskrive filene du prøver å få tilbake.
- Sjekk om selve disken er i ferd med å svikte. For en HDD, sjekk SMART-statusen med noe som Disk Drill eller DriveDx. Hvis den viser mange dårlige sektorer eller alvorlige feil, ikke behandle det som et vanlig programvareproblem.
- Hvis disken virker ustabil, men fortsatt kan leses, lag først et diskbilde av den. Skann diskbildet i stedet for å belaste originaldisken med en full gjenopprettingsskanning.
- Hvis disken virker frisk og vises normalt, gå rett til gjenopprettingsprogramvare. Ikke kjør Førstehjelp, ikke reformater, og ikke prøv tilfeldige reparasjonsverktøy før de viktige filene er kopiert til et trygt sted.
For en vanlig HFS/HFS+-filgjenoppretting er Disk Drill vanligvis det enkleste stedet å starte. Det støtter HFS/HFS+, fungerer med eksterne og interne Mac-disker, og grensesnittet er enkelt nok til at du ikke trenger å være ekspert på datagjenoppretting for å bruke det.
Den grunnleggende prosessen er:
- Åpne Disk Drill og velg HFS/HFS+-disken.
- Klikk på Search for Lost Data. For eksterne disker er Universal Scan vanligvis det riktige valget.
- La skanningen fullføres.
- Forhåndsvis filene før du gjenoppretter dem.
- Lagre de gjenopprettede filene på en annen disk, ikke den du gjenoppretter fra.
Hvis Disk Drill ikke finner det du trenger, kan TestDisk være verdt et forsøk, spesielt hvis problemet er en manglende HFS-partisjon snarere enn noen få slettede filer. Bare vær klar over at det ikke er på langt nær like brukervennlig siden det er tekstbasert. Og hvis du har en nylig Time Machine-sikkerhetskopi, bruk den først. Det er vanligvis det reneste og tryggeste alternativet med lavest risiko.
Situasjoner med hurtigformatering og tømt Papirkurv kan ofte gjenopprettes fordi selve filinnholdet vanligvis ikke blir slettet med en gang. Problemet begynner når nye data blir skrevet over de gamle dataene. Derfor er hastighet viktig, men forsiktig hastighet. Ikke forhast deg med reparasjonstrinn som kan endre disken.
Jeg ville stoppet med gjør det selv-gjenoppretting hvis disken ikke vises i Diskverktøy, stadig kobler seg fra, lager klikkende eller skrapende lyder, eller gjenopprettingsverktøy stadig mislykkes med lesefeil. Det peker mer mot maskinvarefeil enn et enkelt problem med HFS-filsystemet. I så fall kan gjentatt oppstart gjøre gjenoppretting vanskeligere, så et profesjonelt gjenopprettingslaboratorium er sannsynligvis et bedre valg.
En hurtigformatering på en frisk HFS±harddisk er noe helt annet enn en hurtigformatering på en SSD med aktiv TRIM. I det første tilfellet kan gjenopprettingsprogramvare fortsatt finne de gamle katalogoppføringene eller i det minste hente ut filer fra de gjenværende dataene. I SSD/TRIM-tilfellet kan disken allerede ha fått beskjed om at disse blokkene er ledige, noe som kan gjøre resultatet mye dårligere selv om du knapt brukte den etterpå. Så ja, Disk Drill eller lignende verktøy kan fungere etter en hurtigformatering, men ikke vurder sjansene før du skanner fra en annen Mac og gjenoppretter til en separat disk. Jeg er enig i rådet ovenfor om å ikke kjøre reparasjoner, men jeg ville vært enda mer forsiktig hvis dette var en intern SSD eller et kryptert volum, fordi det er tilfellene der folk forventer normal slettet fil-gjenoppretting og blir skuffet.
Den skjulte ulempen er at gjenopprettet ikke alltid betyr gjenopprettet med navn, mapper og datoer intakte. Etter en hurtigformatering kan noen verktøy finne mye data, men hvis HFS-katalogen ble skadet eller erstattet, kan du ende opp med tusenvis av filer sortert etter type med generiske navn. Det er fortsatt bedre enn å miste dem, men det kan bli en elendig oppryddingsjobb hvis du hadde mange små dokumenter eller bilder med lignende navn.
Jeg er enig med de andre om å ikke kjøre First Aid eller skrive noe tilbake til disken. Jeg ville likevel vært forsiktig med én ekstra detalj: sørg for at du skanner den fysiske enheten, ikke bare det nye tomme volumet som macOS viser deg etter formateringen. Noen gjenopprettingsapper gjør dette tydelig, andre ikke. Hvis disken er ekstern og frisk, er Disk Drill greit å prøve fordi du kan forhåndsvise før du betaler eller gjenoppretter, men ikke ta et hurtigskann fant ingenting som det endelige svaret. La den dypere skanningen fullføres.
Hvis filene virkelig er viktige, klon disken først og jobb fra klonen. Hvis de er viktige, men ikke verdt kostnaden for profesjonell gjenoppretting, så gjenopprett i det minste til en helt separat disk og vær forberedt på ufullkomne resultater. Hurtigformatering på en HFS±harddisk kan ofte gjenopprettes. Hurtigformatering pluss SSD/TRIM, kryptering eller fortsatt bruk etter formatering er der forventningene må senkes raskt.
Den snikende ulempen er at macOS kan skrive små «nyttige» filer til en nylig formatert disk uten at du bevisst kopierer noe til den. Spotlight-indeksering, .fseventsd, Papirkurv-mapper, miniatyrbilder eller sikkerhetskopirelaterte ting kan alle gnage bort på de gamle dataene. Så hvis disken fortsatt er montert på Mac-en din, løs den ut og la den være i fred til du er klar til å skanne eller klone den.
Ja, programvare for gjenoppretting av HFS/HFS+ kan hente tilbake filer etter en hurtigformatering, forutsatt at formateringen stort sett bare erstattet filsystemstrukturene og ikke slettet hele disken. Jeg er enig i det tidligere poenget om å skanne den fysiske disken, ikke bare det nye tomme volumet. Det er viktig fordi det nye volumet i praksis er «etter»-tilstanden. De nyttige dataene ligger ofte utenfor det nye filsystemet kjenner til.
Disk Drill er et rimelig første forsøk fordi du kan skanne og forhåndsvise før du bestemmer deg, men jeg ville ikke installert det på samme disk som du prøver å gjenopprette fra. Hvis dette var en ekstern HFS-disk, installer gjenopprettingsverktøyet på Mac-ens hoveddisk og gjenopprett til en annen ekstern disk. Hvis dette var Mac-ens interne disk, slutt å starte fra den hvis mulig og bruk en annen Mac, Target Disk Mode, en ekstern oppstartsdisk eller en diskavbildningstilnærming. Jo mindre den disken brukes mellom formateringen og skanningen, desto bedre er sjansene dine.