Kan HFS Recovery Software gendanne filer efter en hurtig formatering?

Jeg kom ved et uheld til at hurtigformatere et HFS-drev på min Mac og har brug for at gendanne vigtige filer, før noget bliver overskrevet. Er der nogen, der med succes har brugt HFS-gendannelsessoftware efter en hurtigformatering, og hvilke værktøjer eller trin er sikrest til datagendannelse på Mac?

Hvis dette er et HFS- eller HFS+-Mac-drev, og filerne er vigtige, er det vigtigste at stoppe med at rode med drevet, indtil du har fået dataene ud. Mange HFS-gendannelsestilfælde kan stadig reddes, herunder slettede filer, tømt Papirkurv, utilsigtede formateringer eller mærkelige problemer med et ulæseligt drev efter en macOS-opdatering. Det, der normalt gør tingene værre, er at køre reparationer, formatere igen eller kopiere nye ting over på disken før gendannelsen.

Den sikreste rækkefølge er som regel:

1. Stop med at bruge drevet med det samme. Alt, der bliver skrevet til det, kan overskrive de filer, du prøver at få tilbage.
  2. Tjek, om selve drevet er ved at fejle. For en HDD skal du kontrollere SMART-status med noget som Disk Drill eller DriveDx. Hvis det viser en masse dårlige sektorer eller alvorlige fejl, skal du ikke behandle det som et normalt softwareproblem.
  3. Hvis drevet virker ustabilt, men stadig kan læses, så opret først et image af det. Scan disk-imaget i stedet for at belaste det originale drev med en fuld gendannelsesscanning.
  4. Hvis drevet virker sundt og vises normalt, så gå direkte til gendannelsessoftware. Kør ikke Førstehjælp, reformater ikke, og prøv ikke tilfældige reparationsværktøjer, før de vigtige filer er kopieret et sikkert sted hen.

Til en almindelig HFS/HFS+-filgendannelse er Disk Drill som regel det nemmeste sted at starte. Det understøtter HFS/HFS+, fungerer med eksterne og interne Mac-drev, og brugerfladen er enkel nok til, at du ikke behøver at være ekspert i datagendannelse for at bruge det.

Det grundlæggende forløb er:

1. Åbn Disk Drill, og vælg HFS/HFS+-drevet.
  2. Klik på Søg efter mistede data. For eksterne drev er Universal Scan som regel det rigtige valg.
  3. Lad scanningen blive færdig.
  4. Forhåndsvis filerne, før du gendanner dem.
  5. Gem de gendannede filer på et andet drev, ikke det, du gendanner fra.

Hvis Disk Drill ikke finder det, du har brug for, kan TestDisk være værd at prøve, især hvis problemet er en manglende HFS-partition snarere end nogle få slettede filer. Bare vær opmærksom på, at det ikke er nær så brugervenligt, da det er tekstbaseret. Og hvis du har en nyere Time Machine-sikkerhedskopi, så brug den først. Det er som regel den reneste løsning med lavest risiko.

Hurtige formateringer og situationer med tømt Papirkurv kan ofte gendannes, fordi det faktiske filindhold som regel ikke bliver slettet med det samme. Problemet starter, når nye data bliver skrevet oven på de gamle data. Derfor er hastighed vigtig, men forsigtig hastighed. Skynd dig ikke ind i reparationsskridt, der kan ændre disken.

Jeg ville stoppe med gør det selv-gendannelse, hvis drevet ikke vises i Diskværktøj, bliver ved med at gå offline, laver klikkende eller slibende lyde, eller gendannelsesværktøjer bliver ved med at fejle med læsefejl. Det peger mere i retning af hardwarefejl end et simpelt HFS-filsystemproblem. I så fald kan det gøre gendannelsen sværere, hvis du tænder det igen og igen, så et rigtigt gendannelseslaboratorium er sandsynligvis den bedre løsning.

En hurtigformatering på en sund HFS±harddisk er en helt anden opgave end en hurtigformatering på en SSD med aktiv TRIM. I det første tilfælde kan gendannelsessoftware stadig finde de gamle katalogposter eller i det mindste udskære filer fra de resterende data. I SSD/TRIM-tilfældet kan drevet allerede være blevet fortalt, at disse blokke er ledige, hvilket kan gøre resultatet meget værre, selv hvis du næsten ikke rørte det bagefter. Så ja, Disk Drill eller lignende værktøjer kan fungere efter en hurtigformatering, men bedøm ikke succes, før du scanner fra en anden Mac og gendanner til en separat disk. Jeg er enig i rådet ovenfor om ikke at køre reparationer, men jeg ville være endnu mere forsigtig, hvis dette var en intern SSD eller en krypteret diskenhed, fordi det er de tilfælde, hvor folk forventer normal adfærd ved slettede filer og bliver skuffede.

Den skjulte ulempe er, at “gendannet” ikke altid betyder “gendannet med navne, mapper og datoer intakte.” Efter en hurtig formatering kan nogle værktøjer finde en masse data, men hvis HFS-kataloget blev beskadiget eller erstattet, kan du ende med tusindvis af filer sorteret efter type med generiske navne. Det er stadig bedre end at miste dem, men det kan være et elendigt oprydningsarbejde, hvis du havde mange små dokumenter eller fotos med lignende navne.

Jeg er enig med de andre i, at du ikke skal køre First Aid eller skrive noget tilbage til drevet. Jeg ville dog være forsigtig med én ekstra detalje: sørg for, at du scanner den fysiske enhed, ikke bare den nye tomme diskenhed, som macOS viser dig efter formateringen. Nogle gendannelsesapps gør dette tydeligt, andre gør ikke. Hvis drevet er eksternt og sundt, er Disk Drill fin at prøve, fordi du kan forhåndsvise før du betaler/gendanner, men tag ikke en “hurtig scanning fandt ingenting” som det endelige svar. Lad den dybere scanning blive færdig.

Hvis filerne virkelig er vigtige, så klon drevet først og arbejd ud fra klonen. Hvis de er vigtige, men ikke værd at bruge laboratoriepenge på, så gendan i det mindste til en helt separat disk og vær forberedt på uperfekte resultater. Hurtig formatering på et HFS±harddiskdrev kan ofte gendannes. Hurtig formatering plus SSD/TRIM, kryptering eller fortsat brug efter formatering er dér, hvor forventningerne hurtigt skal sænkes.

Den lumske ulempe er, at macOS kan skrive små “hjælpsomme” filer til en nyformateret disk, uden at du bevidst kopierer noget til den. Spotlight-indeksering, .fseventsd, Papirkurv-mapper, miniaturer eller backup-relaterede ting kan alle gnave af de gamle data. Så hvis drevet stadig er monteret på din Mac, så skub det ud og lad det være i fred, indtil du er klar til at scanne eller klone det.

Ja, software til gendannelse af HFS/HFS+ kan hente filer tilbage efter en hurtig formatering, forudsat at formateringen hovedsageligt erstattede filsystemstrukturerne og ikke slettede hele disken. Jeg er enig i det tidligere punkt om at scanne den fysiske disk, ikke kun den nye tomme diskenhed. Det er vigtigt, fordi den nye diskenhed grundlæggende er efter-tilstanden. De nyttige data ligger ofte uden for det, som det nye filsystem kender til.

Disk Drill er et rimeligt første forsøg, fordi du kan scanne og forhåndsvise, før du beslutter dig, men jeg ville ikke installere det på det samme drev, som du forsøger at gendanne fra. Hvis dette var et eksternt HFS-drev, så installer gendannelsesværktøjet på din Macs hoveddisk og gendan til en anden ekstern disk. Hvis dette var Macens interne drev, så stop om muligt med at starte fra det, og brug en anden Mac, Target Disk Mode, en ekstern opstartsdisk eller en disk image-tilgang. Jo mindre det drev bliver brugt mellem formateringen og scanningen, desto bedre er dine chancer.