Kan HFS Recovery Software återställa filer efter en snabbformatering?

Jag råkade snabfformatera en HFS-enhet på min Mac och behöver återställa viktiga filer innan något skrivs över. Har någon lyckats använda HFS-återställningsprogram efter en snabbsformatering, och vilka verktyg eller steg är säkrast för dataåterställning på Mac?

Om detta är en HFS- eller HFS+-Mac-enhet och filerna är viktiga, är det viktigaste att sluta pilla med enheten tills du har fått ut datan. Många HFS-återställningsfall går fortfarande att återställa, inklusive raderade filer, tömd papperskorg, oavsiktliga formateringar eller konstiga problem med oläsbara enheter efter en macOS-uppdatering. Det som vanligtvis gör saker värre är att köra reparationer, formatera igen eller kopiera nytt innehåll till disken innan återställningen.

Den säkraste ordningen är vanligtvis:

1. Sluta använda enheten direkt. Allt som skrivs till den kan skriva över filerna du försöker få tillbaka.
  2. Kontrollera om själva enheten håller på att gå sönder. För en HDD, kontrollera SMART-status med något som Disk Drill eller DriveDx. Om den visar en massa dåliga sektorer eller allvarliga fel, behandla det inte som ett vanligt mjukvaruproblem.
  3. Om enheten verkar instabil men fortfarande kan läsas, skapa en avbild först. Skanna diskavbilden i stället för att belasta originalenheten med en fullständig återställningsskanning.
  4. Om enheten verkar frisk och visas normalt, gå direkt till återställningsprogramvara. Kör inte Första hjälpen, formatera inte om och prova inte slumpmässiga reparationsverktyg förrän de viktiga filerna har kopierats till en säker plats.

För ett vanligt jobb med filåterställning från HFS/HFS+ är Disk Drill vanligtvis det enklaste stället att börja. Det har stöd för HFS/HFS+, fungerar med externa och interna Mac-enheter, och gränssnittet är tillräckligt enkelt för att du inte behöver vara expert på dataåterställning för att använda det.

Det grundläggande flödet är:

1. Öppna Disk Drill och välj HFS/HFS+-enheten.
  2. Klicka på Sök efter förlorad data. För externa enheter är Universal Scan vanligtvis rätt val.
  3. Låt skanningen slutföras.
  4. Förhandsgranska filerna innan du återställer dem.
  5. Spara de återställda filerna på en annan enhet, inte den du återställer från.

Om Disk Drill inte hittar det du behöver kan TestDisk vara värt ett försök, särskilt om problemet är en saknad HFS-partition snarare än några få raderade filer. Var bara medveten om att det inte är i närheten lika användarvänligt eftersom det är textbaserat. Och om du har en nylig Time Machine-säkerhetskopia, använd den först. Det är vanligtvis det renaste alternativet med lägst risk.

Snabbformateringar och situationer där papperskorgen har tömts går ofta att återställa eftersom själva filinnehållet vanligtvis inte raderas omedelbart. Problemet börjar när ny data skrivs över den gamla datan. Det är därför hastighet är viktigt, men försiktig hastighet. Skynda inte in i reparationssteg som kan förändra disken.

Jag skulle sluta med gör det själv-återställning om enheten inte visas i Skivverktyg, fortsätter att kopplas från, ger klickande eller skrapande ljud, eller om återställningsverktyg fortsätter att misslyckas med läsfel. Det pekar mer mot hårdvarufel än ett enkelt problem med HFS-filsystemet. I så fall kan upprepad uppstart göra återställningen svårare, så ett riktigt återställningslabb är förmodligen det bättre valet.

En snabbformatering på en frisk HFS±hårddisk är något helt annat än en snabbformatering på en SSD med aktiv TRIM. I det första fallet kan återställningsprogram fortfarande hitta de gamla katalogposterna eller åtminstone återskapa filer från den kvarvarande datan. I fallet med SSD/TRIM kan enheten redan ha fått besked om att dessa block är lediga, vilket kan göra resultatet mycket sämre även om du knappt rörde den efteråt. Så ja, Disk Drill eller liknande verktyg kan fungera efter en snabbformatering, men bedöm inte resultatet förrän du har skannat från en annan Mac och återställt till en separat disk. Jag håller med om rådet ovan att inte köra reparationer, men jag skulle vara ännu försiktigare om detta var en intern SSD eller en krypterad volym, eftersom det är de fall där folk förväntar sig normalt beteende för återställning av raderade filer och blir besvikna.

Den dolda nackdelen är att återställd inte alltid betyder återställd med namn, mappar och datum bevarade. Efter en snabbformatering kan vissa verktyg hitta mycket data, men om HFS-katalogen skadades eller ersattes kan du sluta med tusentals filer sorterade efter typ med generiska namn. Det är fortfarande bättre än att förlora dem, men det kan bli ett eländigt städjobb om du hade många små dokument eller foton med liknande namn.

Jag håller med de andra om att inte köra First Aid eller skriva tillbaka något till enheten. Jag skulle dock vara försiktig med en extra detalj: se till att du skannar den fysiska enheten, inte bara den nya tomma volym som macOS visar dig efter formateringen. Vissa återställningsappar gör detta tydligt, andra inte. Om enheten är extern och fungerar bra är Disk Drill okej att prova eftersom du kan förhandsgranska innan du betalar eller återställer, men ta inte ett snabbt skanningsresultat som inte hittade något som det slutgiltiga svaret. Låt den djupare skanningen bli klar.

Om filerna verkligen är viktiga, klona enheten först och arbeta från klonen. Om de är viktiga men inte värda kostnaden för ett professionellt labb, återställ då åtminstone till en helt separat disk och var beredd på ofullkomliga resultat. Snabbformatering på en HFS±hårddisk går ofta att återställa från. Snabbformatering plus SSD/TRIM, kryptering eller fortsatt användning efter formatering är när förväntningarna snabbt måste sänkas.

Den luriga nackdelen är att macOS kan skriva små hjälpsamma filer till en nyformaterad disk utan att du medvetet kopierar något till den. Spotlight-indexering, .fseventsd, papperskorgsmappar, miniatyrbilder eller backup-relaterade saker kan alla gnaga på den gamla datan. Så om enheten fortfarande är monterad på din Mac, mata ut den och låt den vara tills du är redo att skanna eller klona den.

Ja, återställningsprogram för HFS/HFS+ kan få tillbaka filer efter en snabbformatering, förutsatt att formateringen mest ersatte filsystemsstrukturerna och inte raderade hela disken. Jag håller med om den tidigare poängen om att skanna den fysiska disken, inte bara den nya tomma volymen. Det spelar roll eftersom den nya volymen i princip är efterläget. Den användbara datan finns ofta utanför det som det nya filsystemet känner till.

Disk Drill är ett rimligt första försök eftersom du kan skanna och förhandsgranska innan du bestämmer dig, men jag skulle inte installera det på samma enhet som du försöker återställa från. Om detta var en extern HFS-disk, installera återställningsverktyget på din Macs huvuddisk och återställ till en annan extern disk. Om detta var Macens interna disk, sluta om möjligt att starta från den och använd en annan Mac, Target Disk Mode, en extern startdisk eller en diskavbildsmetod. Ju mindre den disken används mellan formateringen och skanningen, desto bättre är dina chanser.