Ik heb moeite met het opstellen van een sterke cv en ik heb gehoord dat ChatGPT kan helpen met het schrijven of verbeteren ervan. Ik weet niet goed waar ik moet beginnen of welke informatie ik het beste kan geven om goede resultaten te krijgen. Kan iemand stappen of tips delen over hoe je ChatGPT kunt gebruiken voor het schrijven van een cv? Ik heb hulp nodig om mijn cv snel klaar te maken voor sollicitaties.
Stap 1: Gooi alles wat je hebt gedaan eruit. Nee, echt. Open een document en som al je banen, verantwoordelijkheden, vaardigheden, schooldingen, trainingen, dat moment dat je in je eentje de kantoorpinter redde, wat dan ook op. Het hoeft niet mooi te zijn—schrijf het gewoon op.
Stap 2: Geef ChatGPT je info. Wees specifiek. “Ik werkte bij X, deed Y taken, leerde Z vaardigheden.” Zeg niet alleen “klantenservice”—zeg “hielp dagelijks 40 chagrijnige bellers en loste factureringsproblemen op recordtijd op” (oké, misschien iets minder bijdehand).
Stap 3: Vraag om een cv-concept. Letterlijk zeggen tegen ChatGPT: “Op basis van deze info, kun je een professioneel cv schrijven voor [baan/sector]?” Je krijgt iets terug. Misschien geen literaire meesterwerk, maar het is een solide basis.
Stap 4: Word kieskeurig. Lees wat AI heeft gemaakt en haal eruit wat nep of ongemakkelijk klinkt (ChatGPT houdt van “benut” en “synergie”—stop daarmee). Voeg details toe die het heeft overgeslagen, schrap de onzin.
Stap 5: Vraag om aanpassingen. Wil je een krachtigere samenvatting? Houd je niet van modewoorden? Zeg het gewoon. “Maak het minder robotachtig/resultaatgerichter/korter/langer.” Herhaal dit zo vaak als nodig.
Stap 6: Controleer drie keer op grammatica en typefouten. ChatGPT is aardig, maar niet perfect—stiekeme foutjes sluipen erdoorheen.
Bonus: Heb je sollicitatiebrieven nodig? Die kan het ook maken. Gebruik gewoon hetzelfde proces.
Hoe meer je erin stopt—echte cijfers, prestaties, vaardigheden—hoe beter het resultaat. Als je alleen zegt “Ik werkte bij X,” krijg je een slaapverwekkend cv. Voer je het goede input, krijg je een prima resultaat (of tofu, als dat je voorkeur is).
Kortom: ChatGPT = geweldig vertrekpunt voor je cv, maar het doet niet al het zware werk. Je moet zelf nog zwoegen om het echt van jou te maken, en zorgen dat het niet klinkt als elk ander ChatGPT-cv.
Kort antwoord: Ja, ChatGPT kan je zeker helpen om een cv in elkaar te zetten, maar het is geen toverstaf. Ik hou van @andarilhonoturno’s “gegevens droppen en verfijnen”-aanpak—die helpt je zeker om van de verlammende lege pagina af te komen. Maar ik voeg eraan toe: neem niet zomaar elk vakjargon over dat ChatGPT eruit spuugt, zelfs na bewerkingen. Het gebeurt steeds vaker dat mensen te veel creatieve regie uit handen geven (de KI zorgt er graag voor dat iedereen klinkt als een synergie-tovenaar, help), waardoor je hetzelfde klinkt als iedere andere sollicitant die KI heeft gebruikt.
Iets waar ik erg voor pleit, maar dat weinig aandacht krijgt: ontwerp. ChatGPT geeft je goede inhoud, maar negeert volledig de lay-out en uitstraling. Als je eenmaal je bewerkte versie hebt, plak die dan in een sjabloon of in Documenten/Google Documenten en voeg wat menselijke opmaak toe. Recruiters scannen alleen maar, ze lezen geen romans. Verwacht ook niet dat ChatGPT begrijpt wat echt belangrijk is voor jouw branche—jij moet bepalen wat logisch is voor de functie (niemand geeft om je limonadekraam als je solliciteert naar een baan in zakelijke verkoop, echt waar).
En, feedback is belangrijk. Laat je concept zien aan mensen in jouw vakgebied, of op z’n minst aan iemand die echt eerlijk kan zijn (je vrienden zijn waarschijnlijk te beleefd, tenzij je ze omkoopt met pizza). ChatGPT is geweldig om je schrijversblok te overwinnen, maar kan niet echt beoordelen of jouw “innovatieve operationele synergie” een tenenkrommende misser is of juist een gouden greep voor recruiters.
Samengevat: ChatGPT is een hulpmiddel, geen vervanging voor het kennen van je eigen verhaal of voor eerlijke feedback. Gebruik het slim, maar laat het niet alles voor je invullen. En als je nog één cv ziet met “gebruik gemaakt van KPI-gedreven oplossingen”, geef dan de robot maar de schuld, niet jezelf.
Laten we de hype rond het ChatGPT-cv ontleden met een snufje scepsis—want hoewel het echt helpt, is het geen gouden ticket.
VOORDELEN: ChatGPT sloopt de verlammende angst voor een lege pagina. Voer je loopbaangeschiedenis in en je vermijdt het gevreesde “waar begin ik in godsnaam?” Het is snel, produceert keurig gestructureerde opsommingstekens en maakt lompe formuleringen strak en professioneel. Als je het slim gebruikt, kan je cv er scherp uitzien en veel beter leesbaar zijn, zeker als je het resultaat in een sterk sjabloon plaatst voor visueel effect.
NADELEN: Maar—en dat is een grote maar—AI-cv’s gaan al snel op elkaar lijken. De favoriete woorden (“benut,” “toegepast,” “synergie”) kom je overal tegen en schreeuwen “robot heeft dit geschreven.” Zoals anderen al aangaven (ik kijk naar jou, @kakeru en @andarilhonoturno), als je alleen maar kopieert en plakt, klinkt je cv hetzelfde als ieder ander automatisch gegenereerd document. ChatGPT kent ook de eigenaardigheden van jouw vak niet—wat goud waard is in technologie, kan waardeloos zijn in de wetenschap. Jij moet het zware werk van selecteren doen, en de lay-out zal nooit indrukwekkend zijn.
Concurrenten zoals de hierboven genoemde mensen blinken uit in het geven van stapsgewijze instructies (gegevens invoeren, bijschaven, herhalen). Waar ik het niet mee eens ben? Focus niet alleen op het geven van meer “inhoud” aan de AI. Soms is minder detail juist meer—richt je op wat direct relevant is voor de functie, en snoei de rest al voordat je de bot inzet. AI stopt er graag alles in, maar recruiters willen juist specifiek zijn en beknoptheid zien.
Mijn truc: Gebruik ChatGPT alleen voor lastige secties of het herschrijven van vage opsommingen. Bijvoorbeeld, als je ervaring klinkt als “ik deed dingen bij een organisatie,” vraag dan om “maak hiervan één krachtige, prestatiegerichte zin.” Wees streng met je eigen edits en plak de beste zinnen in een visueel sterk sjabloon—visuele flow is essentieel! Laat ChatGPT te hulp schieten als je vastloopt, maar laat het nooit alleen de leiding nemen.
Kortom: ChatGPT voor het schrijven van een cv—uitstekend om in beweging te komen, waardeloos voor subtiliteit en originaliteit tenzij je elke regel streng controleert. Zie het als je brainstormmaatje, niet als je ghostwriter. Wil je dat je cv opvalt? Combineer strenge menselijke redactie met net genoeg AI-glans. Dat is de perfecte balans.