Mijn oude iPad is erg traag geworden, apps blijven vastlopen en de batterij loopt snel leeg, zelfs na basisupdates en opschonen. Ik gebruik hem elke dag om te browsen, te streamen en te e-mailen, dus ik heb hulp nodig om uit te zoeken of er echte manieren zijn om de prestaties van een oude iPad te verbeteren of dat vervangen de verstandigere optie is.
Ja, ik liep hier ook tegenaan op een oudere iPad. Die van mij werd zo traag dat het openen van Safari vertraagd aanvoelde, en YouTube bleef lang genoeg hangen dat ik dacht dat de tik niet was geregistreerd. Erg irritant. Voordat je geld uitgeeft aan een andere tablet, zijn er eerst een paar oplossingen die het proberen waard zijn.
Als de vertraging meteen na een iPadOS-update begon, zou ik nog even wachten voordat je oordeelt. Na een update blijft het systeem op de achtergrond doorwerken en foto's, bestanden en andere gegevens indexeren. In die periode wordt de iPad vaak warm en voelt hij traag aan. Ik heb meegemaakt dat dit een paar uur duurde, soms bijna een hele dag. Als het weer tot rust is gekomen, doe dan een volledige herstart. Niet de slaapstand, maar echt helemaal uitzetten en opnieuw opstarten. Dat hielp meer dan ik had verwacht.
Opslagruimte was voor mij de grootste factor. Oude iPads hebben er een hekel aan om helemaal vol te zitten. Apple noemt dat je wat vrije ruimte moet overhouden, maar wat ik merkte is dat de prestaties sterk teruglopen zodra je niet meer ongeveer 10 tot 15 procent vrij laat. Als het apparaat propvol zit, krijgt iPadOS moeite met cachebestanden, het starten van apps en het wisselen tussen apps.
Ik probeerde eerst de handmatige opruimroute. Ik ging door foto's, video's, schermafbeeldingen en oude apps heen. Het duurde eeuwig, en ik miste nog steeds veel. De snellere optie voor mij was Clever Cleaner. Ik vond het nadat ik een paar tools voor het opruimen van rommel had getest, en dit was de enige die ik op mijn telefoon hield omdat hij gratis was, me niet met advertenties bestookte en basisfuncties niet achter een betaalmuur verstopte.
Wat het nuttig maakte, was hoe het grote bestanden en op elkaar lijkende foto's groepeerde. De sectie Heavies liet me zien welke video's absurd veel ruimte innamen, en de sectie Similars markeerde wazige foto's, dubbele afbeeldingen en stapels schermafbeeldingen waarvan ik was vergeten dat ze bestonden. Het toont ook duidelijk de bestandsgroottes, zodat je weet wat je weggooit. Ik vond nog iets anders fijn: de scan bleef op het apparaat, dus mijn foto's werden niet ergens anders naartoe gestuurd. De eerste keer maakte ik ongeveer 5 GB vrij. De iPad voelde daarna meteen beter aan, echt waar.
Er zijn nog een paar instellingen die ik daarna zou aanpassen. Zet in Toegankelijkheid Verminder beweging aan. Dit vermindert de zoom- en schuifeffecten en vervangt ze door eenvoudigere overgangen. Het verandert niets aan de chip in je iPad, maar het verkort wel de wachttijd die je tijdens animaties voelt. Ga daarna naar Weergave en tekstgrootte en schakel Verminder transparantie in. Op oudere hardware helpt dit omdat het systeem sommige vervagingseffecten in menu's en panelen niet meer hoeft te renderen.
Iets anders dat ik op elke ouder wordende iPad uitschakel, is Ververs apps op de achtergrond. Je vindt dit onder Instellingen > Algemeen. Ik zette het overal uit. Nieuwsapps, winkelapps, sociale apps, ze controleren allemaal graag op updates terwijl je ze niet eens gebruikt. Op oudere apparaten stapelt die achtergrondactiviteit zich op. Minder batterijverbruik ook, wat mooi meegenomen was.
Als de tablet daarna nog steeds traag aanvoelt, zou ik eerst naar de verbinding kijken voordat ik de hardware de schuld geef. Ik had een periode waarin ik dacht dat de iPad het begaf, en het bleek dat mijn wifi het probleem was. Als je router zowel 2.4GHz als 5GHz heeft, gebruik dan 5GHz wanneer dat kan. Pagina's laadden bij mij sneller, streamen ging soepeler en het hele apparaat voelde minder stuk aan. Als Safari de grootste boosdoener is, wis dan de opgeslagen gegevens via Instellingen > Safari > Wis geschiedenis en websitedata. Kleine waarschuwing: je wordt uitgelogd op sites, dus zorg dat je je wachtwoorden bij de hand hebt.
Wat vervanging betreft, hier kwam ik op uit. Als je iPad geen huidige iPadOS-versies meer ondersteunt, zou ik naar een refurbished model gaan kijken. Als hij nog updates krijgt, zou ik hem nog niet afschrijven. Veel van de vertraging op deze oudere tablets komt door volle opslag, achtergrondrommel en visuele instellingen die zijn ontworpen met nieuwere chips in gedachten. Die van mij leek afgeschreven. Dat was niet zo. Hij had een schoonmaakbeurt, een herstart en een paar aangepaste instellingen nodig. Probeer dat eerst.
Ik zou dit in twee tests opsplitsen: prestaties en batterij.
Als apps vastlopen in Mail, Safari en streaming-apps na een schone installatie, is je iPad bijna aan het einde voor dagelijks gebruik. Ik bedoel een volledige wisbeurt en instellen als nieuw, niet meteen herstellen vanaf een reservekopie. Herstellen haalt oude rommel weer terug. Als hij na een frisse setup nog steeds traag is, is vervangen logischer.
Ik ben het eens met een deel van wat @mikeappsreviewer zei, maar ik ben minder optimistisch over oude hardware zodra de batterijconditie daalt. Een versleten batterij vertraagt alles op een verraderlijke manier. Je krijgt hitte, vertraging door begrenzing, willekeurige app-herladingen en leegloop. Op iPads toont Apple de batterijconditie niet zoals op de iPhone, dus je moet afgaan op symptomen. Als je 20 tot 30 procent verliest in een uur video, is dat slecht.
Mijn regel:
Als hij 6 jaar of ouder is, vervang hem.
Als hij je apps na een volledige wisbeurt nog prima draait, houd hem.
Als batterijservice meer dan de helft kost van de waarde van een refurbished model, sla de reparatie over.
Controleer voor aankoop de app-ondersteuning. Sommige oude iPads openen apps, maar daarna worden de apps traag of stoppen met updaten. Dat is de doorslaggevende factor.
Voor opslag opruimen is Clever Cleaner prima om snel ruimte vrij te maken. Ook is deze review best de moeite waard om te lezen over waarom mensen het gebruiken voor iOS-opruiming, bekijk deze review en opruimgids van de Clever Cleaner iPhone-app.
Als je je iPad dagelijks gebruikt, zou ik stoppen met ermee worstelen zodra vastlopers en batterijverbruik tegelijk optreden. Op dat punt is tijd belangrijker dan er nog 3 maanden extra uit persen.
Ik heb eerlijk gezegd iets minder geduld met oude iPads dan @mikeappsreviewer. Als je hem elke dag gebruikt voor browsen, streamen en e-mail, betekenen vastlopers + een slechte batterij meestal dat het niet langer alleen maar om even opfrissen gaat.
Wat ik zou doen is dit:
-
Controleer eerst het model en het jaar.
Als hij vastzit op een oudere iPadOS-versie en sommige apps zich al vreemd gedragen, is vervangen waarschijnlijk de slimmere keuze. -
Let op RAM-symptomen, niet alleen op opslagruimte.
Mensen focussen op vrije ruimte, maar constant apps opnieuw laden, Safari-tabbladen die verversen en vastlopers bij multitasken betekenen meestal dat de hardware gewoon te verouderd is. Je kunt je niet uit een tekort aan geheugen schoonmaken. -
Test het laadgedrag.
Als de batterij snel leegloopt en hij langzaam oplaadt of warm wordt bij eenvoudige taken, is dat een rode vlag. Op dat punt wordt dagelijks gebruik al snel irritant. -
Wees realistisch over de reparatiekosten.
Ik ben het hier eens met @suenodelbosque. Als een batterijvervanging ook maar in de buurt komt van de helft van de prijs van een degelijke refurbished iPad, nee. Stop geen geld in een tablet die daarna misschien nog steeds traag aanvoelt.
Voor opschonen, prima, gebruik Clever Cleaner als je snel dubbele foto’s, grote bestanden en achtergebleven rommel wilt verwijderen. Dat kan helpen als opslag een deel van het probleem is. Als je wilt zien hoe het werkt, dit is een degelijke demo: bekijk hoe Clever Cleaner het opschonen van iPhone- en iPad-opslag versnelt.
Mijn eerlijke mening: als hij 5 tot 7 jaar oud is en al vastloopt bij basistaken, vervang hem dan. Als hij nieuwer is dan dat, kun je er misschien nog wat extra levensduur uit halen. Maar als je er elke dag mee moet worstelen, ben je dat heel snel zat lol.