Hvordan gjenoppretter jeg filer fra en USB-stasjon uten en papirkurv?

Jeg slettet ved et uhell viktige bilder og dokumenter fra USB-minnepinnen min, og innså deretter at slettede filer fra USB ikke havner i papirkurven. Jeg trenger hjelp til å finne den beste måten å gjenopprette filer fra en USB-enhet på før de blir overskrevet. Finnes det noen trygge gjenopprettingstrinn eller verktøy som faktisk fungerer?

Jeg har opplevd dette med minnepinner før. Å slette fra en USB er ikke det samme som å slette fra hoveddisken din. Ofte går det utenom papirkurven, så det ser endelig ut med en gang. Likevel betyr slettet ikke alltid slettet for godt.

Det første jeg ville gjort er å slutte å røre USB-pinnen. Ikke kopier filer til den. Ikke gi ting nye navn. Ikke prøv å formatere den. Ingen opprydding. Når en fil blir slettet, blir plassen vanligvis markert som ledig, og nye data skriver over den senere. På en liten minnepinne skjer dette raskt. Jeg mistet en serie bilder en gang fordi jeg kopierte én mappe tilbake til den samme pinnen. Dumt gjort, og jeg visste bedre.

Hva jeg ville gjort først

1. Koble fra USB-en og la den være i fred til du er klar til å skanne den.
  2. Last ned verktøy kun til datamaskinen din eller en annen stasjon.
  3. Lagre gjenopprettede filer et annet sted, aldri tilbake på samme USB.
  4. Hopp over reparasjonsverktøy foreløpig med mindre stasjonen har problemer med å montere eller lese.

Før du kjører gjenopprettingsprogramvare, ville jeg sjekket én enkel ting. Åpne stasjonen og gjør skjulte filer synlige. Jeg har sett tilfeller der filer ikke var slettet i det hele tatt, de var skjult etter en feil, dårlige attributter eller skadevare-rusk. Se også etter skjulte papirkurv-lignende mapper som $RECYCLE.BIN, RECYCLER, RECYCLED eller .Trashes hvis minnepinnen ble brukt på en Mac. Dette redder som regel ikke dagen, men det tar bare et minutt og koster ingenting.

Gjenopprettingsverktøyet jeg ville startet med

Hvis filene er viktige, ville jeg gått rett til Disk Drill. Jeg sier ikke at det fikser alle problemer. Jeg sier at arbeidsflyten er enklere å håndtere når du prøver å unngå å gjøre ting verre. Forhåndsvisningsfunksjonen hjelper også mye. Jeg hater å grave gjennom en haug med navnløst søppel bare for å oppdage at halvparten av det er ødelagt.

Trinnene er enkle nok:

1. Installer Disk Drill på datamaskinen din, ikke på USB-pinnen.
  2. Koble til USB-en og velg den fra listen over stasjoner.
  3. Kjør et vanlig søk etter tapte data.
  4. La det fullføre. Ikke stopp tidlig hvis filene er viktige.
  5. Bruk søk, filtypefiltre og forhåndsvisning for å snevre inn resultatene.
  6. Gjenopprett til datamaskinen din, en annen USB eller en ekstern disk.

Forhåndsvisningsdelen er viktigere enn folk tror. Hvis en fil åpnes i forhåndsvisning, er sjansene dine vanligvis bedre. Hvis det opprinnelige filnavnet og mappestien vises, enda bedre. Hvis alt du får er navn som recovered_file_001, kan du fortsatt få dataene dine tilbake, men det er et styr å sortere det senere. Har vært der. Det suger, men det er bedre enn å miste alt.

Hvorfor dette verktøyet pleier å fungere godt på USB-stasjoner

De fleste minnepinner bruker FAT32, exFAT eller NTFS. Disk Drill håndterer disse uten problemer. Det leser vanlige filsystemoppføringer når de fortsatt er intakte. Hvis oppføringene er skadet, skanner det også etter filsignaturer. Det hjelper når stasjonen ble koblet fra på feil måte, begynte å oppføre seg ustabilt eller fikk noe korrupsjon før slettingen skjedde.

Hva med Recuva?

Du kan også prøve Recuva. Jeg ville sett på det som et reservealternativ, ikke mitt førstevalg. Det er eldre, kun for Windows, og jeg har hatt blandede resultater med alt utenfor vanlige filtyper. For noen få slettede JPG-er, PDF-er eller Word-dokumenter, ja, det er verdt et forsøk. For en mer rotete USB med blandede filtyper ville jeg fortsatt startet med Disk Drill fordi det er enklere å sortere gjennom det den finner.

Hva jeg ikke ville gjort

Jeg ville ikke kjørt CHKDSK med en gang fordi noen på et forum sa run chkdsk. CHKDSK er for reparasjon av filsystemet. Det er ikke et verktøy for å gjenopprette slettede filer. Noen ganger endrer det strukturen på stasjonen nok til å gjøre gjenoppretting vanskeligere i etterkant. Regelen min er den samme hver gang, gjenopprett først, reparer senere.

Når programvare ikke lenger er svaret

Hvis USB-enheten ikke vises i det hele tatt, leses som 0 byte, fortsetter å koble fra, eller kontakten er bøyd, slutt å fikle med programvare. Det begynner å se ut som maskinvarefeil. På det stadiet gir et gjenopprettingslaboratorium mer mening hvis filene er viktige. Gjenopprettingsapper trenger at stasjonen forblir lesbar. Hvis maskinvaren svikter, vil de ikke gjøre mye.

USB sletter som regel filer utenom Papirkurven, så ikke kast bort tid på å lete der. Det beste du kan gjøre er å behandle stasjonen som bevismateriale.

Først, slutt å bruke USB-en. Hver ny skriving senker sjansen for gjenoppretting. På flash-lagring skjer overskriving raskt.

Noen ting jeg ville sjekket før skanning:

1. Prøv USB-en på en annen PC og en annen USB-port.
  2. Åpne Ledetekst og kjør attrib -h -r -s /s /d X:*.* med X som USB-bokstaven din. Jeg har sett filer komme tilbake fra skjulte/systemflagg etter skadelig programvare eller en dårlig utmating.
  3. Sjekk Filhistorikk, OneDrive, Google Drive, Bildesynkronisering eller gamle e-postvedlegg. Dokumenter og bilder finnes ofte på mer enn ett sted.

Jeg er litt uenig med @mikeappsreviewer på ett punkt. Recuva er helt greit for enkel utilsiktet sletting på friske FAT32- eller exFAT-minnepinner. Det er gammelt, ja, men for vanlige JPG-, DOCX- og PDF-filer gjør det fortsatt jobben. Hvis det ikke finner noe nyttig, gå raskt videre.

Hvis du vil ha det smidigere alternativet, bruk Disk Drill. Det pleier å sortere resultater bedre, og forhåndsvisning sparer tid når filnavn er borte eller ødelagt. Installer det på PC-en din, skann USB-en, og gjenopprett deretter filer til en annen stasjon. Ikke tilbake til den samme minnepinnen. Folk gjør det, og lurer så på hvorfor gjenopprettingen mislyktes.

Hvis USB-en ber om formatering, vises som RAW eller mister tilkoblingen midt i skanningen, lag først et bilde av stasjonen hvis verktøyet ditt støtter det. Skann bildet, ikke den ustabile minnepinnen. Det reduserer slitasje og tilfeldige frakoblingsproblemer.

Hvis stasjonen er korrupt heller enn slettet, hjelper dette også:
se denne raske guiden for å gjenopprette data fra en korrupt USB-stasjon

Hvis USB-en viser 0 byte eller blir varm, stopp. Programvare kan ikke fikse maskinvare som er i ferd med å dø.

USB-slettinger er rare fordi filen vanligvis hopper over Papirkurven, men jeg ville vært litt tilbakeholden med å gå rett til alle gjenopprettingsappene folk nevner. Noen ganger er den raskeste løsningen å sjekke om filene ble slettet av kamera-/telefonappen og fortsatt finnes på kildeenheten eller i skysynkronisering. Det blir ofte oversett.

Hvis filene virkelig er borte, ville rekkefølgen min vært:

1. Lag først et byte-for-byte-avbildning av USB-en hvis dataene er veldig viktige.
  2. Kjør gjenoppretting på avbildningen, ikke på den originale minnepinnen.
  3. Gjenopprett kun til en annen disk.

Det er delen både @mikeappsreviewer og @kakeru var inne på indirekte, men jeg mener at avbildning først er det tryggere valget når det er mulig. USB-flash-stasjoner kan bli ustabile fort, og å skanne originalen om og om igjen er slik folk gjør en dårlig dag verre.

Når det gjelder programvare, er Disk Drill et solid valg fordi det håndterer USB-filsystemer godt og gjør det enklere å sortere bilder/dokumenter uten fullstendig kaos. Hvis du vil ha en ryddigere oversikt over funksjoner og arbeidsflyt, er denne Disk Drill-anmeldelsen og gjennomgangen av USB-gjenoppretting verdt å se.

En ting til: hvis bildene dine kom fra et kamera, sjekk om disken var exFAT og om kameraet opprettet sidecar- eller databasefiler. Å gjenopprette disse kan bidra til å bygge opp konteksten igjen. Litt nerdete, men det har betydning. Ikke kjør formaterings-/reparasjonsverktøy ennå. Det er slik ting går fra gjenopprettbart til helt håpløst veldig fort.

En ting jeg vil legge til som @kakeru, @mike34 og @mikeappsreviewer bare delvis var inne på: sjekk om filene ble slettet gjennom en app som beholder sin egen cache eller historikk for eksportmapper. Bilderedigerere, Office-autolagring, WhatsApp Desktop-importer og kameraverktøy for overføring legger noen ganger igjen kopier på PC-en selv når USB-versjonen er borte. Søk på datamaskinen etter filtype og sorter etter dato for siste endring før du går dypt inn i gjenoppretting.

Jeg er også litt uenig i tilnærmingen om å skanne umiddelbart uansett hva. Hvis USB-en fortsatt er frisk og filene bare er logisk slettet, ja, skann snart. Men hvis Windows fryser når du åpner minnepinnen, kan hver ny tilkobling gjøre ting verre. I så fall bør du først lage et image eller bruke et verktøy som kan jobbe mer skånsomt.

Om Disk Drill, siden det stadig dukker opp:

Fordeler

• enkelt å filtrere bilder, dokumenter, videoer
  • forhåndsvisning er nyttig før gjenoppretting
  • håndterer vanlige USB-formater godt
  • greit for rotete gjenopprettinger med blandede filtyper

Ulemper

• dype skanninger kan gi mye rot
  • grenser for gratis gjenoppretting avhenger av plattform
  • ingen mirakelkur hvis selve flashminnet er i ferd med å svikte

Hvis du vil ha en praktisk rekkefølge, ville min vært:

1. Søk på datamaskinen etter duplikater eller lokale kopier.
  2. Sjekk skjulte partisjoner i Diskbehandling.
  3. Hvis enheten er stabil, skann med Disk Drill.
  4. Gjenopprett bare til en annen disk.
  5. Hvis resultatene er dårlige, prøv et annet verktøy som Recuva eller PhotoRec.

Hvis USB-en vises som RAW, 0 byte eller kobler fra tilfeldig, slutt å jage programvareløsninger og tenk maskinvareproblem. Det er punktet hvor sjansen for vellykket gjenoppretting faller kraftig.