Hvordan gjenoppretter jeg filer fra en formatert USB-stasjon?

Jeg formaterte USB-stasjonen min ved et uhell før jeg kopierte ut viktige bilder og arbeidsdokumenter, og nå trenger jeg hjelp til å finne ut om filene fortsatt kan gjenopprettes. Jeg ser etter de beste trinnene eller programvarene for gjenoppretting av USB-data for å gjenopprette filer fra en formatert minnepinne uten å gjøre situasjonen verre.

Dette skjedde med meg en gang med en minnepinne full av bilder, og ja, det føltes forferdelig.

Det som betyr mest først er hvilken type formatering du kjørte.

Hvis det var en hurtigformatering, er sjansene dine fortsatt ganske gode i mange tilfeller. Hurtigformatering sletter vanligvis filsystemoppføringene, ikke selve filinnholdet. Så dataene ligger ofte der til noe annet skriver over dem.

Hvis det var en full formatering, er situasjonen verre. En full formatering skriver over lagringsmediet, så vanlig gjenopprettingsprogramvare får som regel ikke hentet tilbake mye, om noe i det hele tatt.

En ting jeg måtte lære på den irriterende måten, er at det ikke finnes noen ekte knapp for å angre formatering på en USB-stasjon. Når formateringen først har skjedd, har den skjedd. Gjenopprettingsapper reverserer ikke formateringen. De skanner enheten, leter etter gjenværende fildata og prøver å bygge opp filer fra det som er igjen.

Det viktigste steget først, slutt å bruke USB-stasjonen nå.

Ikke kopier noe over på den.
Ikke formater den igjen.
Ikke kjør CHKDSK eller reparasjonsverktøy.

Hver skriving reduserer sjansene dine, noen ganger raskt.

Det jeg ville gjort videre er å bruke en gjenopprettingsapp og skanne stasjonen fra en annen maskinstasjon, ikke fra selve USB-en. Jeg har hatt ganske gode resultater med Disk Drill fordi det er enkelt nok når du allerede er stresset og prøver å ikke gjøre det verre.

Steg jeg ville fulgt:

1. Installer Disk Drill på datamaskinens interne lagring, aldri på den formaterte USB-en.
  2. Koble til minnepinnen.
  3. Åpne Disk Drill og velg USB-en fra enhetslisten.
  4. Trykk på Search for Lost Data, og velg deretter Universal Scan når den spør.
  5. La skanningen kjøre helt ferdig. Du kan se tidlig, men jeg ville ventet. Jeg fikk bedre resultater ved å gjøre det.
  6. Forhåndsvis alt som er viktig. Hvis en fil forhåndsvises uten problemer, er sjansene for gjenoppretting av den filen vanligvis bedre.
  7. Gjenopprett filer til en annen stasjon, ikke tilbake til samme USB.

En del folk hopper over, og det ville ikke jeg gjort, er alternativet for diskavbildning. Disk Drill kan lage et byte-for-byte-bilde av minnepinnen. Hvis USB-en mister forbindelsen, gir lesefeil eller oppfører seg ustabilt, lag et bilde av den først og skann bildet i stedet. Jeg gjorde dette en gang med en døende minnepinne, og det reddet meg fra å måtte fortsette å koble til greia på nytt.

Hvis gjenopprettede filer kommer tilbake med rare navn, ødelagt mappestruktur eller tilfeldig sortering, er det normalt etter formatering. Det som betyr noe er om fildataene åpnes.

Så ja, gjenoppretting etter formatering er ofte mulig, mest etter en hurtigformatering. Det beste trekket er enkelt. La stasjonen være i fred, skann den snart, og gjenopprett filene et annet sted.

Slutt å skrive til USB-en. Den delen fra @mikeappsreviewer er helt riktig.

Jeg er litt uenig når det gjelder full formatering, likevel. På eldre USB-pinner, eller hvis Windows gjorde en formatering uten kraftig overskriving, fungerer noe filgjenoppretting fortsatt. Mappenavn overlever som regel ikke, men bilder og dokumenter kan noen ganger gjøre det.

Dette ville jeg gjort:

1. Sjekk USB-ens størrelse i Diskbehandling. Hvis den viser riktig kapasitet, er sjansene for gjenoppretting bedre enn hvis kontrolleren feiler.
  2. Hvis stasjonen kobler fra, blir varm eller leses som 0 byte, hopp over gjør-det-selv og gå til et laboratorium.
  3. Hvis den holder seg stabil, kjør en dyp skanning med Disk Drill eller et annet verktøy med filsignaturskanning.
  4. Sorter resultatene etter filtype først, JPG, PNG, DOCX, PDF.
  5. Gjenopprett de viktigste filene først til PC-en din eller en annen ekstern disk.

For bilder fungerer filgjenoppretting godt fordi JPEG-filer har tydelige headere. For Office-dokumenter er resultatene blandede. En DOCX er en ZIP-beholder, så delvis skade ødelegger den ofte.

Hvis du vil ha den beste programvaren for gjenoppretting fra formatert USB, er Disk Drill et av de enklere alternativene for en arbeidsflyt med rask skanning pluss dyp skanning. Det er også verdt å lese denne gjennomgangen av gjenoppretting fra formatert USB.

Hvis ingenting forhåndsvises rent, stopp. Flere nye skanninger vil ikke fikse overskrevne data. Det er den vanskelige delen, men det sparer tid.

En ting jeg vil legge til til det @mikeappsreviewer og @viaggiatoresolare sa: før du i det hele tatt skanner, sjekk om USB-en bruker flashminne med TRIM-lignende oppryddingsatferd. På mange vanlige USB-pinner kan slettede/formaterte data bli liggende igjen. På noen nyere enheter skjer oppryddingen raskere enn folk forventer. Så tid betyr noe, men å få panikk og kjøre 6 forskjellige verktøy rett etter hverandre kan faktisk gjøre ting mer rotete.

Jeg er også litt uenig i mentaliteten om å bare fortsette å skanne med forskjellige apper som folk noen ganger havner i. Hvis én solid dybdeskanning ikke viser noe som kan forhåndsvises, er problemet ofte overskrivingsskade eller maskinvaretrøbbel, ikke feil knapp-syndrom.

Dette ville jeg gjort:

• Koble den til og bekreft at den viser riktig størrelse
  • Hvis den får Windows til å henge, kobler fra, eller ber om å bli formatert igjen, slutt å rote med den
  • Hvis den er stabil, opprett et image først hvis mulig
  • Skann deretter imaget, ikke den opprinnelige enheten

Disk Drill er et greit valg her fordi det kan håndtere både imaging og gjenoppretting på ett sted, noe som er mindre forvirrende når du allerede er irritert og søvndeprivert. For bilder spesielt betyr forhåndsvisning mer enn filnavn.

Hvis filene er forretningskritiske, ikke prøv gjør-det-selv for lenge. Hver ekstra test er et sjansespill, for å være ærlig.

For en solid trinn-for-trinn-guide til å gjenopprette tapte filer etter formatering av en flash-stasjon, kan dette hjelpe:
hvordan gjenopprette filer fra en formatert USB-flash-stasjon

Kortversjon: slutt å bruke stasjonen, lag et image av den hvis du kan, skann med noe som Disk Drill, gjenopprett til en annen disk, og hvis USB-en oppfører seg merkelig, gå rett til et profesjonelt laboratorium.

Liten uenighet med @andarilhonoturno på ett punkt: en regel om at fullt format = null sjanse er for absolutt. På noen USB-pinner og i noen tilfeller med Windows-formatering har jeg fortsatt sett delvis rågjenoppretting, bare som regel uten filnavn eller mapper.

Det jeg ville lagt til, som de andre ikke understreket nok, er dette: sjekk de gjenopprettede filene med en heksvisning eller vanlig forhåndsvisning før du betaler for noe eller kaster bort timer på å sortere søppel. Hvis JPEG-filer kan forhåndsvises, flott. Hvis DOCX/PDF-filer gjenopprettes, men ikke kan åpnes, kan de være strukturelt skadet selv om størrelsen ser riktig ut.

Hvis USB-pinnen dessuten er liten og gammel, hender det at kontrolleren lyver mindre enn på moderne ustabile pinner. Hvis kapasiteten plutselig ser feil ut, er ikke gjenopprettingsprogramvaren det egentlige problemet.

Disk Drill er helt greit her fordi det samler avbildning, skanning, forhåndsvisning og gjenoppretting i én arbeidsflyt.

Fordeler:

• enkelt brukergrensesnitt
  • god støtte for forhåndsvisning
  • kan skanne diskavbildninger

Ulemper:

• dypskanninger kan gi mange rotete filer med endrede navn
  • gjenoppretting av Office-dokumenter etter formatering er usikkert
  • lisenskostnaden er kanskje ikke verdt det for data med lav verdi

Sammenlignet med poengene fra @viaggiatoresolare og @mikeappsreviewer, vil jeg si at det egentlige beslutningstreet er: stabil disk, prøv gjør det selv én gang på ordentlig; ustabil disk, stopp og eskaler. Hvis filene dine er uerstattelige, ikke gjør en gjenopprettbar situasjon til en overskrivingssituasjon ved å eksperimentere for lenge.