Den eksterne harddisken min sluttet å vises på datamaskinen min, og den har mange år med familiebilder som jeg aldri sikkerhetskopierte noe annet sted. Jeg prøver å finne ut hva som er de tryggeste første stegene for datagjenoppretting fra harddisken uten å gjøre ting verre. Bør jeg bruke gjenopprettingsprogramvare, prøve et annet kabinett eller en annen kabel, eller gå rett til en profesjonell datagjenopprettingstjeneste?
Jeg har håndtert dette noen ganger, og det første grepet er kjedelig, men viktig. Slutt å bruke harddisken nå. Ikke kopier ting til den. Ikke installer noe på den. Ikke kjør tilfeldige reparasjonsverktøy. Hver skriving reduserer sjansene dine for gjenoppretting.
Før du kaster programvare på den, se på hvordan disken oppfører seg.
Hvis du hører klikking, skraping, oppstarts- og nedspinningssløyfer, eller disken stadig forsvinner fra Windows eller macOS, ville jeg først behandlet det som et maskinvareproblem. Det samme gjelder hvis det tar evigheter å få tilgang til mapper eller systemet henger når du åpner disken. En normal HDD skal ikke sitte der og klikke om og om igjen.
Sjekk diskens S.M.A.R.T.-data. Dette forteller deg mye mer enn folk tror. Du kan se omallokerte sektorer, lesefeil, temperaturproblemer, ventende sektorer og slikt. Hvis disse tallene ser dårlige ut, eller fortsetter å bli verre, lever disken på lånt tid.
Når tegnene peker mot fysisk feil, hopp over CHKDSK, hopp over gjentatte omskanninger, hopp over hjemmelagde løsninger fra gamle foruminnlegg. Jeg har sett disker gå fra sånn passe lesbare til døde etter for mange gjennomkjøringer. Hvis filene betyr noe, lag først et byte-for-byte-bilde mens disken fortsatt svarer. Hvis den allerede er ustabil på en dårlig måte, er et gjenopprettingslaboratorium den tryggere veien.
Hvis disken fortsatt leses på en noenlunde normal måte, jobb raskt med gjenopprettingsprogramvare. Et alternativ folk ofte begynner med er Disk Drill. Det er brukbart for slettede filer, formaterte disker, skadede partisjoner og disker som plutselig vises som RAW eller utilgjengelige.
Det som skilte seg ut for meg med Disk Drill var arbeidsflyten. Det samler flere skannemetoder, fungerer med vanlige filsystemer for Windows og macOS, og lar deg forhåndsvise filer før du gjenoppretter dem. Forhåndsvisning er viktig. Hvis bildene dine åpnes og dokumentene dine vises riktig, vet du at du ikke kaster bort timer på å hente tilbake søppel. Det leser også S.M.A.R.T.-informasjon og lar deg lage et byte-for-byte-sikkerhetsbilde, noe som er enormt viktig når disken føles ustabil.
Trinnene er enkle nok:
- Koble HDD-en til datamaskinen.
- Installer og åpne Disk Drill på en annen disk, aldri den skadede.
- Velg HDD-en med problemet fra listen.
- Start skanningen.
- La den fullføre, eller sjekk funne filer mens den kjører.
- Forhåndsvis det du vil ha tilbake.
- Gjenopprett alt til en annen disk.
Hvis Disk Drill slutter å se disken, skanningen henger, eller støyen blir verre under lesing, stopp der. Jeg ville ikke presset den forbi det punktet. Dette er den typen tegn der programvare slutter å være nyttig og begynner å gjøre skaden verre.
Først av alt, prøv de enkle tingene før du belaster disken mer.
Bruk en annen USB-kabel. Bruk en annen port. Hopp over USB-huber. Hvis den eksterne disken har egen strømforsyning, sjekk den. Mange døde eksterne disker skyldes dårlige kabler eller svak strøm, ikke døde disker. Jeg er litt uenig med @mikeappsreviewer i å gå for raskt til programvare. Hvis disken ikke engang monteres, er tilkoblings- og kabinettfeil vanlige.
Neste steg er å sjekke om disken vises i Diskbehandling på Windows eller Diskverktøy på Mac. Hvis du ser disken der med riktig størrelse, er sjansene dine bedre. Hvis den vises som ikke-allokert, RAW eller uten filsystem, slutt å rote for mye med den.
En viktig ting mange overser er at selve USB-kabinettet ofte svikter. Ta ut disken bare hvis du vet hva du gjør og garantien ikke spiller noen rolle. Koble deretter den nakne disken til med en SATA-til-USB-adapter eller dokkingstasjon. Jeg har sett dette redde familiebilder mer enn én gang.
Hvis disken blir lesbar, kopier det uerstattelige først. Bilder først, videoer senere. Ingen sortering. Ingen omdøping. Ingen lange økter.
Hvis den holder seg synlig lenge nok til gjenoppretting, er Disk Drill greit for bildegjenoppretting fra en ekstern harddisk, spesielt hvis du trenger å gjenopprette gamle slettede bilder fra en harddisk eller hente filer fra en disk som sluttet å åpne riktig. Jeg ville fortsatt gjenopprettet til en annen disk, aldri tilbake til den samme.
Denne videoen er også verdt å se:
se hvordan du gjenoppretter slettede filer fra en harddisk på en trygg måte
Hvis disken klikker, forsvinner midt under lesing eller blir fort varm, stopp. På det tidspunktet er et laboratorium det tryggere valget.
Jeg ville lagt til én ting som verken @mikeappsreviewer eller @stellacadente egentlig la nok vekt på: sjekk om dette er et problem med det eksterne kabinettet kontra selve logikkortet på harddisken. Ikke bare kabel/port, jeg mener den lille USB-til-SATA-broen inni kabinettet kan dø mens selve disken fortsatt er i orden.
Hvis disken er utenfor garanti og det er et standard ikke-kryptert kabinett, kan det å åpne det og koble den nakne disken direkte til være forskjellen mellom død for alltid og alle bildene mine er tilbake. Hvis det derimot er en WD/My Passport-lignende enhet, vær forsiktig, noen bruker maskinvarekryptering på USB-kortet, så det å fjerne det kan faktisk gjøre ting mer komplisert. Derfor ville jeg ikke sagt til alle at de skal ta disken ut med en gang.
Ikke kjør reparasjonsvarsler hvis Windows sier at disken har feil. Den typen ting er for å fikse et filsystem du har råd til å miste, ikke for å bevare én eneste kopi av familiebilder.
Min rekkefølge ville vært:
- Prøv en annen kabel, port og datamaskin som du vet fungerer.
- Sjekk om disken vises i BIOS, Diskbehandling eller Systeminformasjon.
- Hvis den vises med riktig kapasitet, klon eller lag et diskbilde av den først hvis mulig.
- Skann deretter diskbildet, ikke den originale disken.
Den siste delen er viktig. Veldig. Mange går rett på gjentatte fullstendige skanninger av den sviktende disken selv og lurer på hvorfor det blir verre. Hvis du kan lage et diskbilde, gjør det og pek Disk Drill til bildefilen etterpå. Tryggere og mindre belastning på maskinvaren.
Hvis disken er stille og helt fraværende overalt, eller den lukter brent, hopp over gjør-det-selv. Hvis den klikker, hopp også over gjør-det-selv med mindre du er komfortabel med å gamble med bildene. Laboratorier er dyre, ja, men familiebilder er akkurat den typen data som gjør profesjonell gjenoppretting verdt det.
Dessuten er dette en grei oversikt over trygge første steg for bildegjenoppretting fra harddisk hvis du vil ha flere innspill fra fellesskapet.
Kortversjonen: færre oppstarter, færre skanninger, ingen reparasjoner, gjenopprett til en annen disk, og ikke panikk-klikk på ting. Det er der folk vanligvis gjør det verre.