Hvordan gendanner jeg filer fra USB-drevet uden en papirkurv?

Jeg kom ved et uheld til at slette vigtige billeder og dokumenter fra mit USB-flashdrev, og opdagede derefter, at slettede filer fra et USB-drev ikke havner i Papirkurven. Jeg har brug for hjælp til at finde den bedste måde at gendanne filer fra et USB-drev, før de bliver overskrevet. Er der nogen sikre gendannelsestrin eller værktøjer, der faktisk virker?

Jeg er stødt på dette med USB-drev før. At slette fra et USB er ikke det samme som at slette fra dit hoveddrev. Meget ofte springer det papirkurven over, så det ser straks endeligt ud. Alligevel betyder slettet ikke altid slettet permanent.

Det første, jeg ville gøre, er at lade være med at røre USB-stikket. Ingen kopiering af filer over på det. Ingen omdøbning af ting. Intet forsøg på formatering. Ingen oprydning. Når en fil bliver slettet, bliver pladsen som regel markeret som ledig, og nye data skriver senere oven på den. På et lille USB-stik sker det hurtigt. Jeg mistede engang et sæt billeder, fordi jeg kopierede én mappe tilbage på det samme stik. Dumt træk, og jeg vidste bedre.

Hvad jeg ville gøre først

1. Tag USB'en ud, og lad den være i fred, indtil du er klar til at scanne den.
  2. Download kun værktøjer til din computer eller et andet drev.
  3. Gem gendannede filer et andet sted, aldrig tilbage på den samme USB.
  4. Spring reparationsværktøjer over foreløbig, medmindre drevet har problemer med at blive monteret eller læst.

Før du kører gendannelsessoftware, ville jeg tjekke én enkel ting. Åbn drevet, og gør skjulte filer synlige. Jeg har set tilfælde, hvor filer slet ikke var slettet, de var skjult efter en fejl, dårlige attributter eller malware-skrammel. Kig også efter skjulte papirkurvslignende mapper som $RECYCLE.BIN, RECYCLER, RECYCLED eller .Trashes, hvis USB-stikket blev brugt på en Mac. Det redder ikke situationen de fleste gange, men det tager et minut og koster ingenting.

Gendannelsesværktøj jeg ville starte med

Hvis filerne betyder noget, ville jeg gå direkte til Disk Drill. Jeg siger ikke, at det løser alle problemer. Jeg siger, at arbejdsgangen er nemmere at håndtere, når du prøver ikke at gøre tingene værre. Forhåndsvisningsfunktionen hjælper også meget. Jeg hader at grave mig igennem en bunke unavngivet skrammel bare for at finde ud af, at halvdelen af det er ødelagt.

Trinene er enkle nok:

1. Installer Disk Drill på din computer, ikke på USB-stikket.
  2. Tilslut USB-stikket, og vælg det fra listen over drev.
  3. Kør en normal scanning efter mistede data.
  4. Lad den fuldføre. Stop ikke for tidligt, hvis filerne betyder noget.
  5. Brug søgning, filtre efter filtype og forhåndsvisning til at indsnævre resultaterne.
  6. Gendan til din computer, en anden USB eller et eksternt drev.

Forhåndsvisningsdelen betyder mere, end folk tror. Hvis en fil kan åbnes i forhåndsvisning, er dine chancer som regel bedre. Hvis det oprindelige filnavn og mappestien vises, endnu bedre. Hvis du kun får navne som recovered_file_001, kan du stadig få dine data tilbage, men det er besværligt at sortere det senere. Har prøvet det. Det er surt, men det er bedre end at miste det hele.

Hvorfor dette værktøj har tendens til at fungere godt på USB-drev

De fleste flashdrev bruger FAT32, exFAT eller NTFS. Disk Drill håndterer dem fint. Det læser normale filsystemposter, når de stadig er intakte. Hvis posterne er beskadigede, scanner det også efter filsignaturer. Det hjælper, når drevet blev taget forkert ud, begyndte at opføre sig ustabilt eller fik en form for korruption, før sletningen skete.

Hvad med Recuva?

Du kan også prøve Recuva. Jeg ville betragte det som en backupmulighed, ikke mit førstevalg. Det er ældre, kun til Windows, og jeg har haft blandede resultater med alt uden for almindelige filtyper. For et par slettede JPG-filer, PDF-filer eller Word-dokumenter, ja, det er værd at prøve. For et mere rodet USB-drev med blandede filtyper ville jeg stadig starte med Disk Drill, fordi det er nemmere at sortere gennem det, det finder.

Hvad jeg ikke ville gøre

Jeg ville ikke køre CHKDSK med det samme, bare fordi nogen på et forum sagde run chkdsk. CHKDSK er til reparation af filsystemet. Det er ikke et værktøj til at gendanne slettede filer. Nogle gange ændrer det drevets struktur nok til at gøre gendannelse sværere bagefter. Min regel er den samme hver gang, gendan først, reparer senere.

Når software ikke længere er svaret

Hvis USB-enheden slet ikke vises, læses som 0 byte, bliver ved med at afbryde forbindelsen, eller stikket er bøjet, så hold op med at rode med software. Det begynder at ligne hardwarefejl. På det stadie giver et gendannelseslaboratorium mere mening, hvis filerne er vigtige. Gendannelsesapps kræver, at drevet forbliver læsbart. Hvis hardwaren er ved at fejle, kan de ikke gøre meget.

USB-sletninger springer det meste af tiden Papirkurven over, så spild ikke tid på at lede der. Din bedste chance er at behandle drevet som bevismateriale.

Først skal du stoppe med at bruge USB’en. Hver ny skrivning sænker chancerne for gendannelse. På flashlager sker overskrivning hurtigt.

Et par ting, jeg ville tjekke før scanning:

1. Prøv USB’en på en anden pc og en anden USB-port.
  2. Åbn Kommandoprompt og kør attrib -h -r -s /s /d X:*.* hvor X er dit USB-drevbogstav. Jeg har set filer komme tilbage fra skjulte/systemflag efter malware eller en dårlig udskubning.
  3. Tjek Filhistorik, OneDrive, Google Drive, Fotosynkronisering eller gamle e-mailvedhæftninger. Dokumenter og billeder findes ofte mere end ét sted.

Jeg er en smule uenig med @mikeappsreviewer på ét punkt. Recuva er fin til simple utilsigtede sletninger på sunde FAT32- eller exFAT-sticks. Det er gammelt, ja, men til almindelige JPG-, DOCX- og PDF-filer gør det stadig nytte. Hvis det ikke finder noget brugbart, så gå hurtigt videre.

Hvis du vil have den mere glatte løsning, så brug Disk Drill. Den har en tendens til at sortere resultater bedre, og forhåndsvisning sparer tid, når filnavne er væk eller ødelagte. Installer det på din pc, scan USB’en, og gendan derefter filer til et andet drev. Ikke tilbage til samme stick. Folk gør det, og undrer sig så over, hvorfor gendannelsen mislykkedes.

Hvis USB’en beder om at blive formateret, vises som RAW eller mister forbindelsen midt i scanningen, så lav først et image af drevet, hvis dit værktøj understøtter det. Scan imaget, ikke det ustabile stick. Det reducerer slid og problemer med tilfældige afbrydelser.

Hvis drevet er korrupt i stedet for slettet, hjælper dette også:
se denne hurtige guide til at gendanne data fra et korrupt USB-drev

Hvis USB’en viser 0 byte eller bliver varm, så stop. Software kan ikke reparere døende hardware.

USB-sletninger er mærkelige, fordi filen som regel springer Papirkurven over, men jeg ville være lidt tilbageholdende med at gå direkte til alle de gendannelsesapps, folk nævner. Nogle gange er den hurtigste gevinst at tjekke, om filerne blev slettet af kamera-/telefonappen og stadig findes på kildeenheden eller i cloud-synkronisering. Det bliver ofte overset.

Hvis filerne virkelig er væk, ville min rækkefølge være:

1. Lav først et byte-for-byte-image af USB-drevet, hvis dataene virkelig er vigtige.
  2. Kør gendannelse på imaget, ikke på det originale drev.
  3. Gendan kun til et andet drev.

Det er den del, som både @mikeappsreviewer og @kakeru indirekte var inde på, men jeg synes, at imaging først er det sikrere træk, når det er muligt. USB-flashdrev kan hurtigt blive ustabile, og at genscanne originalen igen og igen er sådan, folk gør en dårlig dag værre.

Når det gælder software, er Disk Drill et solidt valg, fordi det håndterer USB-filsystemer godt og gør det nemmere at sortere billeder/dokumenter uden totalt kaos. Hvis du vil have et renere overblik over funktioner og arbejdsgang, er denne Disk Drill-anmeldelse og gennemgang af USB-gendannelse værd at se.

En ting mere: Hvis dine billeder kom fra et kamera, så tjek, om drevet var exFAT, og om kameraet oprettede sidecar- eller databasefiler. Gendannelse af dem kan hjælpe med at genopbygge konteksten. Lidt nørdet, men det betyder noget. Brug heller ikke formaterings-/reparationsværktøjer endnu. Sådan går ting fra gendannelige til nej meget hurtigt.

En ting, jeg ville tilføje, som @kakeru, @mike34 og @mikeappsreviewer kun delvist var inde på: tjek, om filerne blev slettet via en app, der gemmer sin egen cache eller historik for eksportmapper. Fotoredigeringsprogrammer, Office-autolagring, WhatsApp Desktop-importer og kameratransferværktøjer efterlader nogle gange kopier på pc’en, selv når USB-versionen er væk. Søg på din computer efter filtypenavn, og sortér efter dato for seneste ændring, før du går dybt ned i gendannelse.

Jeg er også lidt uenig i tilgangen med at scanne med det samme uanset hvad. Hvis USB’en stadig er sund, og filerne kun er logisk slettet, så ja, scan snart. Men hvis Windows fryser, når du åbner drevet, kan hver genforbindelse gøre det værre. I så fald bør du først lave et image eller bruge et værktøj, der kan arbejde mere skånsomt.

Om Disk Drill, siden det bliver ved med at dukke op:

Fordele

• nemt at filtrere fotos, dokumenter og videoer
  • forhåndsvisning er nyttig før gendannelse
  • håndterer almindelige USB-formater godt
  • fornuftigt til rodede gendannelser med blandede filtyper

Ulemper

• dybe scanninger kan returnere en masse rod
  • grænser for gratis gendannelse afhænger af platform
  • ikke magisk, hvis selve flashhukommelsen er ved at fejle

Hvis du vil have en praktisk rækkefølge, ville min være:

1. Søg på computeren efter dubletter/lokale kopier.
  2. Tjek skjulte partitioner i Diskhåndtering.
  3. Hvis drevet er stabilt, så scan med Disk Drill.
  4. Gendan kun til et andet drev.
  5. Hvis resultaterne er dårlige, så prøv et second opinion-værktøj som Recuva eller PhotoRec.

Hvis USB’en viser RAW, 0 byte eller kobler tilfældigt fra, så stop med at jagte softwareløsninger og tænk hardwareproblem. Det er punktet, hvor chancen for vellykket gendannelse falder markant.