Jeg formaterede ved et uheld mit USB-drev, før jeg kopierede vigtige billeder og arbejdsdokumenter fra det, og nu har jeg brug for hjælp til at finde ud af, om filerne stadig kan gendannes. Jeg leder efter de bedste trin eller det bedste software til gendannelse af USB-data for at genskabe filer fra et formateret flashdrev uden at gøre situationen værre.
Det skete for mig en gang med et USB-drev fuld af billeder, og ja, det føltes forfærdeligt.
Det vigtigste først er, hvilken type formatering du kørte.
Hvis det var en Hurtig formatering, er dine chancer stadig rimelige i mange tilfælde. Hurtig formatering rydder normalt filsystemets poster, ikke selve filernes indhold. Så dataene ligger ofte der, indtil noget andet skriver oven på dem.
Hvis det var en Fuld formatering, er situationen værre. En fuld formatering skriver hen over lageret, så almindelig gendannelsessoftware får normalt ikke meget tilbage, hvis overhovedet noget.
En ting jeg måtte lære på den irriterende måde, er, at der ikke findes nogen rigtig knap til at fortryde formatering for et USB-drev. Når formateringen først er sket, er den sket. Gendannelsesapps vender ikke formateringen om. De scanner enheden, leder efter rester af fildata og prøver at genskabe filer ud fra det, der er tilbage.
Det vigtigste skridt først, stop med at bruge USB-drevet nu.
Kopiér ikke noget over på det.
Formatér det ikke igen.
Kør ikke CHKDSK eller reparationsværktøjer.
Hver skrivning sænker dine chancer, nogle gange hurtigt.
Det næste, jeg ville gøre, er at bruge en gendannelsesapp og scanne drevet fra en anden maskines drev, ikke fra selve USB-drevet. Jeg har haft rimeligt gode resultater med Disk Drill , fordi det er enkelt nok, når man allerede er stresset og prøver ikke at gøre det værre.
Trin jeg ville følge:
- Installer Disk Drill på computerens interne lager, aldrig på det formaterede USB-drev.
- Tilslut flashdrevet.
- Åbn Disk Drill, og vælg USB-drevet fra enhedslisten.
- Tryk på Søg efter mistede data, og vælg derefter Universel scanning, når den spørger.
- Lad scanningen køre helt færdig. Du kan kigge tidligt, men jeg ville vente. Jeg fik bedre resultater ved at gøre det.
- Forhåndsvis alt vigtigt. Hvis en fil kan forhåndsvises uden problemer, er dine chancer for gendannelse af den fil som regel bedre.
- Gendan filer til et andet drev, ikke tilbage på det samme USB-drev.
En del, som folk springer over, og som jeg ikke ville springe over, er disk image-muligheden. Disk Drill kan lave et byte-for-byte-image af flashdrevet. Hvis dit USB-drev mister forbindelsen, giver læsefejl eller opfører sig ustabilt, så lav først et image og scan imaget i stedet. Jeg gjorde dette en gang med et døende drev, og det reddede mig fra hele tiden at skulle tilslutte den igen.
Hvis gendannede filer kommer tilbage med mærkelige navne, ødelagt mappestruktur eller tilfældig sortering, er det normalt efter formatering. Det vigtigste er, om fildataene kan åbnes.
Så ja, gendannelse efter formatering er ofte mulig, mest efter en Hurtig formatering. Det bedste træk er enkelt. Lad drevet være, scan det snart, og gendan de gendannede filer et andet sted.
Stop med at skrive til USB-drevet. Den del fra @mikeappsreviewer rammer helt plet.
Jeg er dog lidt uenig om fuld formatering. På ældre USB-sticks, eller hvis Windows lavede en formatering uden kraftig overskrivning, kan noget filudskæring stadig virke. Mappenavne overlever som regel ikke, men billeder og dokumenter kan nogle gange gøre.
Det ville jeg gøre:
- Tjek USB-drevets størrelse i Diskhåndtering. Hvis den viser den rigtige kapacitet, er chancerne for gendannelse bedre, end hvis controlleren er ved at fejle.
- Hvis drevet afbryder forbindelsen, bliver varmt eller læses som 0 byte, så spring gør-det-selv over og gå til et laboratorium.
- Hvis det forbliver stabilt, så kør en dyb scanning med Disk Drill eller et andet værktøj med scanning af filsignaturer.
- Sortér først resultaterne efter filtype: JPG, PNG, DOCX, PDF.
- Gendan de vigtigste filer først til din pc eller et andet eksternt drev.
Til billeder fungerer filudskæring godt, fordi JPEG-filer har tydelige headere. For Office-dokumenter er resultaterne blandede. En DOCX er en ZIP-container, så delvis skade ødelægger den ofte.
Hvis du vil have den bedste software til gendannelse af formaterede USB-drev, er Disk Drill en af de nemmere muligheder til en hurtig scanning plus arbejdsgang med dyb scanning. Det er også værd at læse denne gennemgang af gendannelse fra formateret USB.
Hvis intet kan forhåndsvises korrekt, så stop. Flere genscanninger retter ikke overskrevne data. Det er den hårde del, men det sparer tid.
En ting, jeg vil tilføje til det, @mikeappsreviewer og @viaggiatoresolare sagde: før du overhovedet scanner, så tjek om USB’en bruger flashhukommelse med TRIM-lignende oprydningsadfærd. På mange almindelige USB-sticks kan slettede/formaterede data blive hængende. På nogle nyere enheder sker oprydningen hurtigere, end folk forventer. Så tid betyder noget, men at gå i panik og køre 6 forskellige værktøjer lige efter hinanden kan faktisk gøre tingene mere rodede.
Jeg er også lidt uenig i mentaliteten om bare at blive ved med at genscanne med forskellige apps, som folk nogle gange falder ind i. Hvis én solid dyb scanning ikke viser noget, der kan forhåndsvises, er problemet ofte overskrivningsskade eller hardwareproblemer, ikke forkert knap-syndrom.
Det ville jeg gøre:
- Tilslut den, og bekræft, at den viser den korrekte størrelse
- Hvis den får Windows til at hænge, afbrydes eller beder om at blive formateret igen, så stop med at rode med den
- Hvis den er stabil, så opret først et image, hvis muligt
- Scan derefter imaget, ikke den originale enhed
Disk Drill er et udmærket valg her, fordi det kan håndtere både imaging og gendannelse ét sted, hvilket er mindre forvirrende, når du allerede er irriteret og søvnberøvet. Især for billeder betyder forhåndsvisning mere end filnavne.
Hvis filerne er forretningskritiske, så gør det ikke selv for længe. Hver ekstra test er et sats, tbh.
For en solid trin-for-trin-guide til gendannelse af mistede filer efter formatering af et flashdrev kan dette måske hjælpe:
hvordan man gendanner filer fra et formateret USB-flashdrev
Kort version: stop med at bruge drevet, opret et image af det, hvis du kan, scan med noget som Disk Drill, gendan til en anden disk, og hvis USB’en opfører sig mærkeligt, så gå direkte til et professionelt laboratorium.
Lille uenighed med @andarilhonoturno om ét punkt: en regel som “fuldt format = nul chance” er for absolut. På nogle USB-sticks og i nogle Windows-formateringstilfælde har jeg stadig set delvis rå gendannelse, bare som regel uden filnavne eller mapper.
Det, jeg ville tilføje, som de andre ikke understregede nok, er dette: tjek de gendannede filer med en hex-forhåndsvisning eller en normal forhåndsvisning, før du betaler for noget eller spilder timer på at sortere skrammel. Hvis JPEG-filer kan forhåndsvises, fint. Hvis DOCX/PDF-filer gendannes, men ikke kan åbnes, kan de være strukturelt beskadigede, selv om størrelsen ser rigtig ud.
Hvis USB-sticket også er lille og gammelt, lyver controlleren nogle gange mindre end moderne ustabile sticks. Hvis kapaciteten pludselig ser forkert ud, er gendannelsessoftware ikke det egentlige problem.
Disk Drill er fin her, fordi den samler imaging, scanning, forhåndsvisning og gendannelse i én arbejdsgang.
Fordele:
- nem brugerflade
- god understøttelse af forhåndsvisning
- kan scanne diskbilleder
Ulemper:
- dybe scanninger kan returnere mange rodede filer med omdøbte navne
- gendannelse af Office-dokumenter efter formatering er usikkert
- licensomkostningen er måske ikke det værd for data med lav værdi
Sammenlignet med pointerne fra @viaggiatoresolare og @mikeappsreviewer vil jeg sige, at den reelle beslutningsproces er: stabilt drev, prøv gør det selv én gang ordentligt; ustabilt drev, stop og eskalér. Hvis dine filer ikke kan erstattes, så gør ikke en sag, der kan gendannes, til en overskrivningssag ved at eksperimentere for længe.