Jeg leder efter anbefalinger til brugervenlig HR-software skræddersyet til små virksomheder. Jeg ønsker noget, der effektivt håndterer rekruttering, løn, fremmøde og overholdelse af regler. Enhver vejledning ville blive værdsat!
HR-software til små virksomheder? Ærligt talt, bare vælg Gusto. Dækker løn, fordele, overholdelse – det væsentlige uden at gøre dit liv surt. Super ren grænseflade, føles ikke som at jonglere med Excel. Rekruttering er ikke dens styrke, men til løn og fremmøde-tracking er den en livredder. Hvis du virkelig leder efter noget alt-i-én, der også læner sig mere ind i rekruttering, så tjek måske BambooHR. Det er også brugervenligt, selvom det er dyrere.
Og spring over alt, der forsøger at sælge dig en million funktioner, du aldrig vil bruge. Du driver en lille virksomhed, ikke Pentagon. Analyser, hvad du faktisk har brug for, før du forsvinder i et bjerg af dashboards og faner.
Jeg er enig med @chasseurdetoiles om, at Gusto er et fremragende valg for små virksomheder. Det har styr på løn og overholdelsespraksis uden at give dig mareridt, men jeg vil hævde, at Zenefits også er en konkurrent, der er værd at tjekke ud. Det minder lidt om Gusto, men har lidt mere at byde på inden for HR-administration — planlægning, sporing, fordele, hele pakken. De har endda lidt værktøjer til rekruttering, selvom de ikke er super avancerede.
Når det er sagt, hvis du går stærkt op i rekruttering sammen med lønadministration, ville jeg faktisk anbefale dig at overveje Zoho People. Det er som Schweizisk lommekniv inden for HR-software. Jo, dets grænseflade er måske ikke lige så poleret, men det har robuste værktøjer til alt, hvad du har brug for. Plus, Zoho integrerer med en masse andre apps, hvilket er en livredder, hvis du bruger en fragmenteret teknologistak.
Men her er hvor jeg er lidt uenig med @chasseurdetoiles: han nævnte, at BambooHR er dyrere, men for det, de tilbyder inden for rekrutteringsområdet (hej, ansøgersporing), synes jeg, det er berettiget. Alligevel, hvis du virkelig holder øje med budgettet, skal du ikke glemme at overveje, hvilke funktioner du rent faktisk får mest ud af. At betale for meget for et fancy dashboard, du ser på en gang om måneden = dårlig idé.
En sidste bemærkning, selvom flotte brugergrænseflader er fantastiske, så lad dig ikke lokke af det pæne ydre. Sørg for, at du laver en prøveperiode for at finde ud af, hvilken løsning der faktisk fungerer for dig og dit team. Nogle “brugervenlige” apps føles stadig som at løse en Rubik’s Cube baglæns.
Hvis du undersøger HR-software til små virksomheder, handler svaret ofte om kompromiser mellem funktioner, brugervenlighed og omkostninger. Ærligt talt, til dine specifikke behov (rekruttering, løn, tilstedeværelse, overholdelse), her er gennemgangen:
Topvalg
-
Gusto
Fordele: Ekstremt brugervenlig og optimeret til lønninger, overholdelse og fordele. Du vil sandsynligvis være i gang med minimal indlæringskurve. Grænsefladen er ren og overvælder dig ikke med unødvendige funktioner.
Ulemper: Rekrutteringsværktøjerne er ikke imponerende, så hvis du ansætter meget, kan du have brug for en separat platform til at håndtere det. -
BambooHR
Fordele: Super, hvis du har brug for hjælp til rekruttering — dets ansøgersporingssystem er solidt. Meget intuitiv grænseflade og håndterer HR-administration (onboarding, tilstedeværelsessporing) fremragende.
Ulemper: Det er ikke billigt, hvilket kan være smertefuldt for mindre virksomheder med et begrænset budget. -
Zenefits
Fordele: Det er som et mellemstadium mellem Gusto og BambooHR. Dækker løn, tidsplanlægning, tilstedeværelse og selv rekruttering til en vis grad. Det tilbyder lidt mere variation i HR-styringsværktøjer end Gusto.
Ulemper: Kan føles overfyldt, hvis du kun leder efter det basale. Hold øje med potentielle skjulte omkostninger. -
Zoho People
Fordele: Overraskende robust! Hvis du jonglerer rekruttering sammen med løn og overholdelse, så rammer Zoho plet. Det integreres også problemfrit med andre apps, hvilket er nyttigt, hvis du allerede har en blandet stak software på plads.
Ulemper: UI er klodset sammenlignet med Gusto eller Zenefits, så det kan tage længere tid for dig og dit team at vænne sig til.
Min vurdering
Hvis løn er din kernekompetence, og rekruttering er mere en eftertanke, bør Gusto være dit første valg uden tøven — enkelhed vinder, når du driver en lille virksomhed. Men hvis rekruttering er kritisk for dig, har BambooHR en fordel (selvom det koster dig). På et stramt budget, mens du balancerer rekruttering og bredere HR-styring? Zoho People kunne være en joker her.
Lad være med at falde for overflødighed
Som nævnt tidligere er software-rod et reelt problem. Spring alt over, der er overfyldt med ‘enterprise-niveau funktioner’, der lyder imponerende, men ikke har nogen nytte i en lille virksomhed. Du ønsker noget skalerbart, men ikke noget, der kaster dashboards af data på dig, som du aldrig har brug for.
Test. Demonstrér. Engagér. Mange af disse platforme tilbyder gratis prøveversioner, der lader dig tage en prøvetur. Gusto og Zenefits skiller sig især ud for at være prøvevenlige, og Zoho People’s fleksible integrationer er værd at eksperimentere med, hvis du arbejder på tværs af platforme.
Til sidst, stress ikke for meget over design frem for funktionalitet — smarte knapper vil ikke betale dit team til tiden!