De harde schijf van mijn Mac is plotseling gestopt met werken, en ik kan niet meer bij belangrijke bestanden, foto’s en documenten. Ik zoek naar veilige opties of software voor gegevensherstel van de harde schijf van een Mac voordat ik het risico loop iets permanent te verliezen.
Eerste punt: stop zoveel mogelijk met het gebruiken van die schijf. Ontbrekende bestanden op een Mac zijn niet altijd voorgoed weg, maar hoe meer je de schijf gebruikt, hoe groter het risico dat je overschrijft wat nog herstelbaar is.
Wanneer macOS iets verwijdert of een schijf wordt geformatteerd, markeert het die ruimte vaak alleen als vrij. De daadwerkelijke gegevens kunnen er nog steeds staan totdat er iets nieuws overheen wordt geschreven. Vermijd dus het downloaden van wat dan ook, het installeren van apps, het kopiëren van bestanden of veel browsen op die Mac. Als het een externe schijf is, koppel die dan voorlopig los. Als het de interne schijf is, beperk de activiteit dan tot een minimum.
Controleer de eenvoudige dingen voordat je hersteltools uitvoert. Kijk eerst in de Prullenmand. Als de ontbrekende bestanden op een externe schijf stonden, heeft die schijf mogelijk een eigen verborgen prullenmap. Sluit hem aan, open hem in Finder en druk vervolgens op Shift + Command + Punt om verborgen bestanden te tonen. Zoek naar een map met de naam .Trashes. Als de bestanden daarin staan, klik er dan met de rechtermuisknop op en kies “Zet terug”.
Controleer ook Time Machine als dit al was ingeschakeld voordat de bestanden verdwenen. Open Time Machine vanuit de menubalk, ga terug naar een moment waarop de bestanden er nog waren, selecteer ze en klik op “Herstel”.
Als er geen kopie in de Prullenmand staat en geen back-up is, is herstelsoftware meestal de eerstvolgende logische stap. Iets zoals Disk Drill kan Mac-schijven scannen die zijn geformatteerd als APFS of HFS+ en kan mogelijk nog bestanden vinden, zelfs als de mapnamen of oorspronkelijke bestandsnamen verdwenen zijn.
De betere hersteltools doen meestal meer dan alleen de bestandsdirectory uitlezen. Ze kunnen een diepe scan uitvoeren op bestandssignaturen, wat betekent dat ze zoeken naar patronen binnen veelvoorkomende bestandstypen zoals foto’s, video’s, documenten en archieven. Als de schijf onstabiel lijkt, traag is of steeds de verbinding verliest, blijf hem dan niet belasten met scans. Maak eerst een byte-voor-byte-image als dat kan en scan vervolgens de image in plaats van de fysieke schijf.
Interne SSD’s zijn lastiger. Veel nieuwere SSD’s gebruiken TRIM, waarmee verwijderde blokken automatisch kunnen worden gewist. Zodra dat gebeurt, heeft normale herstelsoftware mogelijk niets meer over om te herstellen. Dat is nog een reden om direct te stoppen met het gebruiken van de Mac als de verwijderde bestanden op de interne schijf stonden.
Als de schijf klik-, schuur-, herhaald opstartgeluiden of andere vreemde mechanische geluiden maakt, sla de software-aanpak dan over. Koppel hem los. Herstelapps kunnen fysieke schade niet repareren en kunnen het erger maken. Als de bestanden belangrijk genoeg zijn, is een professionele herstelservice op dat moment logischer.
Nadat je hier doorheen bent, stel back-ups in zodat je niet opnieuw in dezelfde situatie terechtkomt. Time Machine is prima voor een lokale back-up, en een betrouwbare cloudback-up geeft je ergens anders een tweede kopie. Voor nu zou ik deze volgorde aanhouden: stop met schrijven naar de schijf, controleer de Prullenmand en Time Machine, en herstel daarna vanaf een andere schijf of vanaf een disk-image als dat nodig is. Ik heb dit soort paniek eerder meegemaakt, en zorgvuldig handelen maakt echt verschil.
Kies een aparte schijf voor de herstelde bestanden voordat je iets scant. Veel mensen missen dat deel en slaan de geredde foto’s daarna weer op de problematische schijf op, waardoor meer herstelbare gegevens kunnen worden overschreven. Als de Mac de schijf nog ziet, zou ik die indien mogelijk alleen-lezen koppelen, Eerste hulp alleen uitvoeren als je het volume probeert te repareren en niet verwijderde bestanden wilt herstellen, en een herstelapp zoals Disk Drill gebruiken vanaf een andere Mac of een andere opstartschijf. Als de schijf helemaal niet in Schijfhulpprogramma verschijnt, of wel verschijnt en weer verdwijnt, zou ik daar stoppen en het behandelen als een hardwareprobleem in plaats van als een softwareklus.
Het verborgen addertje onder het gras bij veel Mac-hersteladviezen is dat ze ervan uitgaan dat de schijf lang genoeg leesbaar is om te scannen, en dat is niet altijd waar. Als de schijf trager wordt, Finder laat vastlopen of de hele Mac de strandbal laat tonen, kan elke poging van “probeer gewoon nog een scan” de beperkte tijd verspillen die de schijf nog over heeft.
Voordat ik iets zou kopen of uitvoeren, zou ik dit in twee gevallen opdelen. Als de Mac opstart en de schijf normaal wordt gekoppeld, dan is softwareherstel redelijk. Gebruik indien mogelijk een andere Mac of opstartschijf, sla resultaten ergens anders op en bekijk bestanden vooraf als de app dat toestaat. Disk Drill is een van de gangbare opties, maar ik zou het behandelen als een scanner, niet als een reparatietool. Laat het de probleemschijf niet eerst “repareren” als je doel bestandsherstel is.
Als de Mac zelf defect is of de interne schijf betrokken is, controleer dan of FileVault was ingeschakeld en om welk Mac-model het gaat. Bij veel nieuwere Macs is de interne opslag nauw verbonden met het apparaat, waardoor de oude truc van de schijf eruit halen en in een USB-behuizing plaatsen mogelijk niet van toepassing is. In dat geval kunnen je Apple ID, inlogwachtwoord, herstelsleutel, Time Machine-back-up of iCloud Desktop-/Documentensynchronisatie belangrijker zijn dan de herstelapp. Voor een externe schijf zou ik eerst een andere kabel, poort en behuizing met voeding proberen voordat ik ervan uitga dat de schijf weg is. Bij een interne SSD die volledig verdwenen is, zou ik vrij snel stoppen met experimenteren en beslissen of de bestanden een professionele offerte waard zijn.
Het verborgen nadeel van herstelsoftware is dat een resultaat als “80.000 bestanden gevonden” niet betekent dat je een nette map vol bruikbare bestanden terugkrijgt. Een diepe scan kan een hoop JPG’s, PDF’s en video’s herstellen met willekeurige namen, duplicaten, beschadigde voorbeelden en zonder de oorspronkelijke mapstructuur. Dat is nog steeds beter dan niets, maar stel je verwachtingen bij voordat je er uren aan besteedt.
Ik zou voorzichtiger zijn met First Aid dan sommige Mac-gidsen suggereren. Als de gegevens belangrijk zijn, maak dan eerst een kopie of image van de schijf en probeer reparaties pas later. First Aid kan nuttig zijn als het je alleen gaat om het volume weer te laten koppelen, maar het kan ook het bestandssysteem veranderen. Dat is niet wat je wilt als de directory al beschadigd is en je bestanden probeert te herstellen.
Voor een praktische volgorde zou ik dit doen: controleer of de schijf überhaupt in Schijfhulpprogramma verschijnt, zelfs als deze niet wordt gekoppeld. Als hij daar verschijnt, herstel dan naar een andere schijf met voldoende ruimte. Disk Drill is prima om als scanner te proberen, vooral als je er eerst bestanden mee kunt bekijken, maar installeer het niet op dezelfde schijf waarvan je probeert te herstellen. Als de schijf niet verschijnt in Schijfhulpprogramma, Systeeminformatie of met een andere behuizing/kabelconfiguratie, is software waarschijnlijk niet je volgende stap. Op dat punt gaat het om back-ups, iCloud/Time Machine of een herstelbedrijf als de bestanden de kosten waard zijn.