Mijn externe harde schijf werd plotseling niet meer aangekoppeld op mijn Mac, ook al wordt deze nog steeds weergegeven in Schijfhulpprogramma. Ik heb er belangrijke bestanden op staan en moet echt toegang krijgen tot de gegevens zonder de schijf te wissen of opnieuw te formatteren. Ik ben op zoek naar veilige manieren om problemen met een externe schijf die niet wordt aangekoppeld op een Mac op te lossen en indien mogelijk weer toegang te krijgen.
Ik ken dit maar al te goed. Je sluit een externe schijf aan en macOS doet alsof er niets is gebeurd. Geen pictogram op het bureaublad. Niets in Finder. Geen mappenstructuur, geen waarschuwing, geen aanwijzing. Dat voelt al snel slecht. Toch zou ik er nog niet van uitgaan dat de schijf kapot is. Ik heb dit op mijn eigen Macs meegemaakt, en meer dan eens was de schijf zelf prima in orde. De verbinding, de Finder-instellingen of een vastgelopen systeemproces was het probleem.
Begin eerst met de eenvoudige dingen. Ik heb tijd verspild door meteen naar reparatiehulpmiddelen te grijpen en een slechte kabel over het hoofd te zien.
Methode 1: Sluit de verbinding uit
Dit is de saaie controle, maar het bespaart tijd.
- Koppel de externe schijf los van je Mac.
- Als deze via een hub, adapter of dock is aangesloten, haal dat allemaal weg en sluit hem rechtstreeks op de Mac aan.
- Schakel over naar een andere USB- of Thunderbolt-poort.
- Gebruik een kabel waarvan je al weet dat die werkt.
- Probeer de schijf op een andere Mac, of zelfs op een Windows-pc als dat is wat je in de buurt hebt.
- Let op tekenen van leven, draaien, trillingen, indicatie-leds, opstartgeluiden. Als hij aangaat, weet je in elk geval dat hij stroom krijgt.
Ik heb ooit een geval gehad waarbij het enige probleem een goedkope kabel uit een la was. Zag er prima uit. Was het niet.
Methode 2: Controleer Finder
Soms is de schijf aangekoppeld en is het Finder die hem verbergt.
- Open Finder.
- Ga naar Finder > Instellingen. Op oudere macOS-versies is dat Finder > Voorkeuren.
- Open het tabblad Algemeen.
- Zorg ervoor dat Externe schijven is ingeschakeld.
- Open vervolgens het tabblad Navigatiekolom.
- Zorg ervoor dat Externe schijven daar ook is ingeschakeld.
- Ga terug naar Finder en kijk of de schijf verschijnt.
Ja, het voelt dom als dit het oplost, maar het gebeurt echt.
Herstel eerst de bestanden met Disk Drill
Als de schijf in Schijfhulpprogramma verschijnt maar niet wil koppelen, zou ik eerst de bestanden eraf halen voordat je reparaties probeert. Ik heb mensen First Aid zien uitvoeren, daarna wissen, en dan beseffen dat de enige kopie van hun foto’s op die schijf stond. Verkeerde volgorde.
Disk Drill leest het apparaat directer uit, dus het is niet afhankelijk van het feit dat macOS de schijf op de gebruikelijke manier koppelt.
- Installeer en open Disk Drill.
- Zoek de niet-gekoppelde schijf in de lijst.
- Als de schijf instabiel lijkt, gebruik dan eerst Byte-voor-byte-back-up en maak een volledige image.
- Wacht tot de image klaar is.
- Scan ofwel de oorspronkelijke schijf of het imagebestand.
- Bekijk de herstelde resultaten.
- Bekijk een voorbeeld van belangrijke bestanden om te controleren of ze goed openen.
- Selecteer wat je wilt terughalen.
- Sla herstelde bestanden op een andere schijf op. Schrijf ze niet terug naar de probleemschijf.
Zodra je gegevens ergens veilig staan, heb je de ruimte om oplossingen te testen zonder de situatie te verergeren.
Stop een vastgelopen fsck-proces
Een vreemd macOS-probleem dat ik steeds weer zie, is een vastgelopen controle van het bestandssysteem. Als het systeem denkt dat de schijf op de verkeerde manier is verwijderd, kan het fsck op de achtergrond starten en daar vervolgens eindeloos blijven hangen.
- Open Terminal.
- Voer uit: sudo pkill -f fsck
- Druk op Return.
- Voer je beheerderswachtwoord in als macOS erom vraagt.
- Wacht een paar seconden en kijk of de schijf wordt aangekoppeld.
Ik heb schijven bijna meteen zien verschijnen nadat dat proces was beëindigd. Het voelt willekeurig, maar het werkt vaak genoeg om het te proberen.
Reset NVRAM op Intel, of herstart Apple Silicon
Soms zit het probleem hoger in het systeem. Opslaginstellingen en de hardwarestatus doen af en toe vreemd.
Voor Intel-Macs:
- Schakel de Mac uit.
- Druk op de aan-uitknop.
- Houd meteen Option + Command + P + R ingedrukt.
- Blijf dit ongeveer 20 seconden ingedrukt houden.
- Laat los en laat de Mac normaal opstarten.
- Sluit de schijf weer aan en test deze.
Voor Apple Silicon-Macs:
- Koppel de schijf los.
- Herstart de Mac normaal.
- Wacht tot macOS volledig is geladen.
- Sluit de schijf opnieuw aan en controleer opnieuw.
Ik heb meegemaakt dat herstarts opslagproblemen oplosten die ik niet kon verklaren. Vervelend, maar zo is het nu eenmaal.
Laatste stap, formatteer de schijf opnieuw
Als geen van de eerdere stappen helpt en je bestanden al zijn hersteld, is formatteren de opruimoptie.
- Open Schijfhulpprogramma.
- Klik op Weergave > Toon alle apparaten.
- Selecteer de fysieke schijf, niet een van de volumes.
- Klik op Wis.
- Geef de schijf een naam. Kies APFS als je deze alleen met Macs gebruikt. Kies exFAT als je wilt dat deze werkt met zowel macOS als Windows.
- Klik op Wis en wacht.
Nadat het formatteren is voltooid, koppel je de schijf los, sluit je deze opnieuw aan en kijk je of deze normaal wordt aangekoppeld. Als het na een schone formattering nog steeds niet lukt, zou ik de hardware zelf gaan verdenken. In dat stadium is het vervangen van de schijf meestal zinvoller dan er nog een middag achteraan te jagen.
Het patroon waar ik steeds op terugkom is eenvoudig. Haal eerst de bestanden eraf. Repareer daarna de schijf. Schijven zijn vervangbaar. Je gegevens niet.
Als de schijf zichtbaar is in Schijfhulpprogramma, zou ik nog niet meteen wissen. Problemen met koppelen op een Mac komen vaak door een beschadigd bestandssysteem, een foute partitietoewijzing, te weinig busvoeding, of omdat macOS het volume weigert na een onveilige uitworp. Dat is iets anders dan een dode schijf.
Een paar dingen die ik zou proberen en die @mikeappsreviewer niet heeft genoemd:
-
Klik in Schijfhulpprogramma op Weergave, Toon alle apparaten. Selecteer eerst het volume en klik daarna op Koppel. Als dat mislukt, selecteer dan de container of de bovenliggende schijf en controleer welk formaat wordt weergegeven. Als het formaat er verkeerd uitziet of leeg is, kan de partitietabel beschadigd zijn.
-
Voer dit uit in Terminal:
diskutil list
Zoek de identifier van je externe schijf, zoals disk4s2, en voer daarna uit:
diskutil mountDisk /dev/disk4
of
diskutil mount /dev/disk4s2
Soms faalt Schijfhulpprogramma, maar werkt Terminal wel. Best dom, maar ja. -
Controleer het logboek terwijl je de schijf aansluit:
log stream --predicate 'process == ‘kernel’ --info
Als je I/O-fouten, herhaalde verbreking van de verbinding, of media not present ziet, wijst dat eerder op hardware, de behuizing, of voeding. -
Als het een oude draaiende HDD is in een USB-behuizing, haal die dan uit de behuizing en sluit hem aan met een SATA-naar-USB-adapter waarvan je weet dat die goed werkt. Ik ben het niet helemaal eens met het idee om elke keer eerst op de schijf zelf te focussen. Ik heb veel vaker gezien dat het printplaatje van de behuizing faalt dan de kale schijf.
-
Probeer de veilige modus op de Mac en sluit de schijf daarna opnieuw aan. Externe NTFS- of beveiligingstools blokkeren koppelingen soms.
-
Als het volume NTFS is, installeer dan de juiste driver of test op Windows. macOS kan NTFS lezen, maar beschadigde NTFS-volumes worden vaak slecht gekoppeld.
Herstel bestanden eerst als dat kan, voordat je reparaties uitvoert. Disk Drill is een goede keuze voor een externe harde schijf die niet koppelt op Mac, omdat het vaak volumes ziet die Finder niet ziet. Als de schijf klikt, traag is, of steeds wegvalt, maak dan eerst een kloon.
Deze thread behandelt ook goed een gerelateerde Mac-koppelfout:
externe-schijffout 49153 op Mac oplossen
Als EHBO catalogus- of knooppuntfouten meldt maar ze niet kan herstellen, zou ik stoppen met rommelen met de schijf en eerst de gegevens eraf halen. Eén foute schrijfactie is al genoeg om het erger te maken.
Als Schijfhulpprogramma de schijf ziet, zou ik controleren of macOS weigert die automatisch te koppelen vanwege een verouderd koppelpunt of een vreemde eigendomsvlag. Dat wordt vaak over het hoofd gezien.
Open Terminal en voer uit:
diskutil list
Zoek het externe volume en controleer dan of macOS denkt dat het al ergens op een kapot pad is gekoppeld:
mount
Als je ziet dat de schijf met een vreemd pad wordt vermeld, koppel die dan los en koppel hem handmatig opnieuw:
diskutil unmountDisk force /dev/diskX
sudo mkdir -p /Volumes/TestMount
sudo mount -t hfs /dev/diskXs1 /Volumes/TestMount
Als het APFS of exFAT is, gebruik dan diskutil mount in plaats van het bestandssysteemtype te forceren. Soms loopt Finder gewoon nooit bij.
Iets anders dat ik zou proberen, waar noch @mikeappsreviewer noch @andarilhonoturno echt op is ingegaan, is het controleren op corruptie van delen/machtigingen. Selecteer in Schijfhulpprogramma het volume en kijk in het informatiepaneel. Als “Eigenaars ingeschakeld” vreemd is, probeer dan:
sudo diskutil disableOwnership /Volumes/YourDriveName
Dat heeft voor mij een paar schijven opgelost die “wel zichtbaar zijn maar niet openen”.
Als Spotlight ook problemen heeft met de schijf, kan dat de toegang vertragen. Schakel indexering voor dat volume uit:
sudo mdutil -i off /Volumes/YourDriveName
Als de schijf zichtbaar maar onbetrouwbaar is, zou ik persoonlijk eerst klonen of herstellen voordat ik veel anders doe. Daar ben ik het met de anderen over eens. Disk Drill is vooral nuttig omdat het een externe harde schijf kan scannen die niet koppelt op Mac en bestanden eerst naar een andere schijf kan halen. Als je een degelijke uitleg wilt, legt deze volledige Disk Drill-review voor Mac-gegevensherstel de herstelkant behoorlijk duidelijk uit.
Eén kleine kanttekening wel: ik zou niet zomaar willekeurige fsck-processen beëindigen tenzij logs daadwerkelijk suggereren dat dat het probleem is. Soms maakt dat een rommelige schijf eerlijk gezegd alleen nog vreemder.
Als koppelen via Terminal mislukt, plaats dan de exacte foutmelding van diskutil mount en het bestandssysteemformaat dat in Schijfhulpprogramma wordt weergegeven. Dat vertelt meestal snel het echte verhaal.
Ik zou nog één controle toevoegen waar de anderen niet echt op leunden: kijk of het volume alleen faalt in Finder, niet op block-device-niveau. Voer in Terminal uit:
diskutil info /dev/diskXsY
Let op Bestandssysteempersoonlijkheid, Alleen-lezen media en Volume alleen-lezen. Als macOS het door corruptie naar alleen-lezen heeft gezet, verklaart dat veel. Ik ben het er enigszins mee oneens om vroeg te veel reparatiepogingen te doen. Herhaalde schrijfacties op een instabiele schijf zijn hoe herstelbaar onherstelbaar wordt.
Probeer ook Systeeminformatie > USB / Thunderbolt en bevestig dat de bridge-chipset correct onderhandelt. Als de schijf daar verschijnt/verdwijnt, wijst dat meer op enclosure-firmware dan op schade aan het bestandssysteem.
Als SMART beschikbaar is, controleer het dan:
diskutil info /dev/diskX | grep SMART
Als er staat dat hij faalt of niet wordt ondersteund via de enclosure, test dan met een andere enclosure/adapter voordat je een reparatieresultaat vertrouwt.
Voor herstel waarbij data eerst komt, is Disk Drill hier een redelijke keuze.
Pluspunten: kan niet-aangekoppelde schijven zien, instabiele schijven image’en, eenvoudige preview.
Minpunten: scantijd kan lang zijn, diepe scans verliezen soms de oorspronkelijke mapstructuur, volledige herstelfuncties zijn betaald.
Mijn volgorde zou dus zijn: hardwarezichtbaarheid verifiëren, alleen-lezenstatus controleren, SMART/enclosure-gedrag inspecteren en daarna met Disk Drill naar een andere schijf herstellen vóór enige serieuze reparatie. @andarilhonoturno, @mike34 en @mikeappsreviewer hebben de gebruikelijke mount-commando’s al goed behandeld, dus ik zou me eerst richten op het afbakenen of dit schade aan het bestandssysteem is of haperende hardware.