Hoe kan ik een beschadigde SD-kaart repareren zonder deze te formatteren?

Mijn SD-kaart wordt plotseling als beschadigd weergegeven nadat ik foto’s en videobestanden heb verplaatst, en nu kunnen zowel mijn telefoon als mijn computer deze niet correct lezen. Ik moet de gegevens echt herstellen zonder te formatteren, omdat er belangrijke bestanden op staan waarvan ik geen back-up heb gemaakt. Ik zoek hulp bij veilige manieren om een beschadigde SD-kaart te repareren en de toegang te herstellen zonder alles te verliezen.

Ik haat dit soort storingen. De melding verschijnt precies wanneer je net thuiskomt, je cameratas op de grond hebt gegooid en nog snel bestanden wilt overzetten voordat je gaat slapen. Dan geeft Windows of je telefoon een nette kleine melding met de vraag om de kaart te formatteren. Stop daar. Doe het niet.

Als je scherm iets zegt als “Je moet de schijf formatteren” of “SD-kaart is beschadigd, tik om te herstellen,” negeer het dan. Formatteren herschrijft de structuur van het bestandssysteem. Je foto’s en clips staan misschien nog steeds op de kaart, maar de index die wordt gebruikt om ze te vinden raakt beschadigd of wordt vervangen. Zelfs een snelle formattering maakt herstel al moeilijker. Een volledige formattering is nog erger.

De volgorde is belangrijk. Ik behandel het altijd zo: eerst gegevens opslaan, later pas met reparaties rommelen. Als je probeert de kaart te repareren voordat je de bestanden eraf haalt, loop je het risico de kaart genoeg te veranderen om te verliezen wat nog herstelbaar was.

Wat voor mij het beste werkte, was beginnen met herstelsoftware in plaats van de reparatiehulpmiddelen van Windows. Ik heb de soepelste resultaten gehad met Disk Drill, vooral omdat het beschadigde kaarten op een veiligere manier behandelt dan een gewone scan.

Het nuttige onderdeel is de byte-voor-byte-back-upfunctie. Als de kaart op hardwareniveau faalt, belast elke leesactie hem extra. Ik heb dit op de harde manier geleerd met een oude microSD van 128 GB. Halverwege een normale scan verdween de kaart uit het systeem en kwam nooit meer goed terug. Sindsdien maak ik eerst een kloon van de kaart. Sector voor sector. Daarna scan ik het imagebestand op mijn computer in plaats van steeds opnieuw op de originele kaart te hameren. Als de kaart na het klonen sterft, prima, de kloon is wat telt.

Nadat de scan is voltooid, controleer je de voorbeelden. Als de herstelde foto’s openen en de video’s goed doorspoelen, sla ze dan op een andere schijf op. Niet terug op dezelfde SD-kaart. Ik weet dat dit vanzelfsprekend klinkt, maar mensen doen het nog steeds als ze haast hebben.

1. Voer CHKDSK uit na herstel

Probeer Windows pas te repareren nadat je bestanden veilig zijn. Open Start, zoek naar cmd en voer vervolgens Opdrachtprompt uit als administrator. Typ chkdsk X: /r en vervang X door de stationsletter van de SD-kaart.

De schakeloptie /r geeft Windows de opdracht om naar slechte sectoren te zoeken en te proberen leesbare gegevens daaruit te herstellen. Op een grotere kaart kan dit een tijdje duren. Laat het met rust en laat het proces voltooien. Als de schade op bestandssysteemniveau zit en geen volledige hardwarestoring is, zorgt dit er soms voor dat de kaart weer kan worden gekoppeld.

2. Gebruik TestDisk als de partitie ontbreekt

Als de kaart wordt weergegeven als niet-toegewezen, of als de partitie is verdwenen, helpt CHKDSK meestal niet veel. Hier komt TestDisk van pas. Het is ouderwets, tekstzwaar en niet mooi. Toch goed. Het controleert partitietabellen en zoekt naar verloren structuren op de kaart.

Ik zou het niet beginnersvriendelijk noemen, maar het verloop is duidelijk als je elke stap leest. Als TestDisk de ontbrekende partitie vindt, kan het die terugschrijven. Ik heb gezien dat dit kaarten repareerde die niet eens goed verschenen in Verkenner.

3. Volledig formatteren als de kaart in gebruik blijft

Als herstel is uitgevoerd en reparatiehulpmiddelen het probleem niet hebben opgelost, is formatteren de laatste stap. Klik in Verkenner met de rechtermuisknop op de kaart en kies Formatteren. Ik schakel Snel formatteren uit. Het duurt langer, zeker, maar het dwingt een volledige controle van de kaart af en controleert op slechte sectoren. Voor nieuwere SD-kaarten is exFAT meestal de betere keuze, vooral als je grotere videobestanden opneemt. FAT32 wordt al snel vervelend zodra de bestandsgrootte toeneemt.

Wat ik uit ervaring zou zeggen: als een kaart één keer corrupt is geraakt, vertrouw ik die niet meer voor iets belangrijks. Misschien werkt hij weer. Misschien niet. Ik bewaar die kaarten nog wel voor onbelangrijke overdrachten of testgebruik, maar ik zet er geen betaald werk, reisfoto’s of unieke opnames op. Opslag slijt. SD-kaarten zijn goedkoop vergeleken met verloren bestanden.

En ja, werp de kaart correct uit voordat je hem eruit haalt. Veel corruptie ontstaat doordat mensen hem los trekken terwijl er nog wordt geschreven of voordat het systeem alles heeft weggeschreven. Het lijkt iets kleins totdat je een hele dag aan opnames kwijtraakt door één luie verwijdering.

Stop als eerste met het gebruiken van de kaart. Elke nieuwe lees- of schrijfactie verlaagt je kansen.

Ik ben het met @mikeappsreviewer eens over één belangrijk punt: doe eerst gegevensherstel. Ik ben het er wel een beetje mee oneens om te snel reparatietools te gebruiken, zelfs na één mislukte koppeling. Als zowel je telefoon als je pc erop vastlopen, zou ik eerst verbindingsproblemen uitsluiten voordat je iets aan het bestandssysteem doet.

Doe dit in deze volgorde:

1. Probeer een andere kaartlezer en adapter.
    Een slechte USB-kaartlezer veroorzaakt heel veel nepgevallen van corruptie. MicroSD-naar-SD-adapters gaan ook stuk. Ik heb meer slechte adapters gezien dan slechte kaarten, echt waar.

2. Controleer Schijfbeheer in Windows.
    Als de kaart met de juiste grootte wordt weergegeven, zelfs als RAW of zonder stationsletter, kunnen je gegevens er nog steeds op staan.
    Als er 0 bytes staat of de kaart steeds de verbinding verbreekt, is de kaart zelf aan het overlijden.

3. Gebruik eerst alleen-lezen herstel.
    Disk Drill is hier een goede keuze omdat het goed met SD-kaarten omgaat en foto’s en video vooraf laat bekijken vóór herstel. Als de kaart tijdens scans offline gaat, maak dan eerst een image en scan de image, niet de kaart.
    Als je een snelle uitleg wilt, helpt deze video: bekijk hoe Disk Drill bestanden herstelt van een beschadigde SD-kaart

4. Probeer op Linux of Mac ruwe gegevens te kopiëren met ddrescue.
    Dit is beter dan een standaard bestandskopie wanneer de kaart zwakke sectoren heeft. Het slaat slechte plekken over, logt de voortgang en probeert het later opnieuw. Voorzichtiger dan dat Windows Verkenner leesacties grof forceert.

5. Als foto’s het belangrijkst zijn, gebruik dan file carving.
    PhotoRec negeert het kapotte bestandssysteem en zoekt op basis van bestandskenmerken. Rommelige bestandsnamen, maar een hoog herstelpercentage voor JPG, MP4, MOV, CR2, NEF, enz.

6. Test de kaart na herstel.
    Gebruik H2testw of F3. Neppe of versleten kaarten lijken bij normaal gebruik vaak prima te werken, maar raken corrupt na grote overdrachten. Dit is belangrijk als het probleem begon vlak nadat je een reeks video’s had verplaatst.

Nog één ding. Als de kaart warm wordt, de verbinding verbreekt of op elk apparaat om formatteren vraagt, schrijf hem dan af. Hem repareren voor hergebruik is het niet waard om je bestanden nog een tweede keer op te gokken.

Probeer het niet eerst te repareren. Daar wijk ik een beetje af van @mikeappsreviewer en @cacadordeestrelas. Ze hebben allebei gelijk dat je het gebruik moet stoppen, maar in gevallen zoals deze zou ik ook controleren of de kaart gewoon vastzit in een slechte mountstatus voordat je überhaupt een reparatiepoging doet.

Een paar dingen die het proberen waard zijn en die nog niet echt zijn genoemd:

• Maak de contacten op de SD-kaart voorzichtig schoon met een droge microvezeldoek. Klinkt dom, maar lost vaker problemen op dan mensen toegeven.
  • Als je Windows gebruikt, open dan Apparaatbeheer en verwijder het SD-kaartapparaat, plaats het daarna opnieuw. Soms raakt de driverstack in de war na een mislukte overdracht.
  • Op Android, als de telefoon de kaart überhaupt ziet, probeer deze dan te lezen via een bestandsbeheer-app in plaats van via de galerij. Galerij-apps raken van slag wanneer de media-index kapot is.
  • Als de kaart al is gekoppeld, zelfs maar 30 seconden, kopieer dan eerst de belangrijkste mappen, niet alles.

Als het bestandssysteem te beschadigd is, sla dan willekeurige reparatie-apps over en ga direct naar herstelsoftware. Disk Drill is hier logisch, omdat het vaak foto’s en video’s kan terughalen, zelfs wanneer de kaart als RAW of onleesbaar wordt weergegeven. Ik zou alleen herstellen naar de interne schijf van je computer. Niet naar de kaart. Niet naar een USB-stick. Die fout heb ik al te vaak gezien lol.

Als je ook een visuele uitleg wilt, is deze best goed:
bestanden herstellen van een beschadigde SD-kaart zonder te formatteren

Nog een impopulaire mening: als dit direct gebeurde na het verplaatsen van bestanden, zou ik ook denken aan onderbroken schrijfcaching of een haperende kaartlezer, niet alleen aan kaartcorruptie. Ga er dus niet van uit dat de kaart kapot is totdat je hem hebt getest in een goed werkende kaartlezer. Als hij steeds de verbinding verbreekt, warm wordt of verdwijnt uit Schijfbeheer, dan is hij waarschijnlijk aan het sterven en wordt herstel het belangrijkste doel.