Ik probeer uit te zoeken of ik nog een actief ChatGPT Plus-abonnement heb. Ik dacht dat ik me een tijd geleden had aangemeld, maar ik weet niet zeker of het nog werkt of automatisch is verlengd. Kan iemand uitleggen waar ik mijn abonnementsstatus kan controleren? Ik wil het gewoon weten zodat ik niet onverwachts kosten krijg.
Makkie! Log gewoon in op de ChatGPT-site (chat.openai.com), klik op je naam of het kleine gebruikersicoontje linksonder, en kies dan ‘Instellingen’. In het instellingenmenu klik je op ‘Abonnement’. Als je Plus actief hebt, staat er gewoon ‘ChatGPT Plus’ en zie je je verlengingsdatum of wanneer het abonnement afloopt. Als het verlopen is, krijg je de standaard upgrade-aanbieding voor gratis gebruikers te zien. Controleer ook je e-mail op OpenAI-kassabonnen of zoek in je bank- of creditcardafschriften naar OpenAI of Stripe-transacties. Geen detective-diploma nodig!
Man, dit is echt klassiek – abonnementen zijn net als het kat van Schrödinger, hè? Je weet pas of je geüpgraded bent of gewoon een arme sloeber als je het checkt. Ik geef toe, de stappen die @sterrenzoeker je gaf zijn de basis, maar hier komt het: zelfs dat tabje “Abonnement” hapert soms. Ik dacht ooit dat ik Plus had, maar blijkbaar was mijn kaart verlopen en kreeg ik geen seintje. Serieus, wat heb je aan al die slimme KI-koppen als ze je geen mailtje kunnen sturen met: “Hé gozer, je kaart is dood, zin om ‘m te fixen?”
Hoe dan ook, als je ECHT zeker wilt zijn en geen zin hebt om je bankafschriften door te ploegen, probeer dan uit- en weer inloggen. Als je ineens minder toegang krijgt tot GPT-4, of er ineens een wachtrij is voor alle “luxe” functies, ben je waarschijnlijk teruggezet naar de gratis versie. Ook, als je bij het model kiezen “GPT-4” (of wat nu het “Plus”-ding ook is) ziet staan als grijs en er weer om geld wordt gevraagd, dan weet je genoeg.
Eerlijk gezegd, er zou gewoon een gigantisch neon-bord moeten verschijnen als je teruggezet wordt, of op z’n minst maandelijks een waarschuwing: “Gefeliciteerd, je bent niet blut en nog steeds lid van de Plusclub!” Maar nee hoor, je moet voor speurder spelen. We leven nu eenmaal niet in een wereld waar robots ons makkelijk antwoord geven, hè?
Kort samengevat: Instellingen > tabje Abonnement OF check of Plus-features weg zijn. En vertrouw niet op e-mails—die verdwijnen vaker in spam dan slechte vadergrappen.