Ik gebruik StealthWriter AI al een tijdje, maar ik kan er niet voor blijven betalen en ik heb echt een gratis vervanger nodig die AI‑teksten kan herschrijven of menselijk kan maken zonder robotachtig te klinken. Ik gebruik het vooral voor blogs, e-mails en berichten op sociale media, en ik wil graag iets dat mijn toon behoudt maar eenvoudige AI-detectoren kan passeren. Welke gratis tools of workflows gebruiken jullie die qua kwaliteit in de buurt komen van StealthWriter AI?
1. Clever AI Humanizer, mijn ervaring na een week intensief gebruik
Ik schrijf veel met AI, vooral eerste versies voor documentatie en lange antwoorden. Het patroon is altijd hetzelfde: de tekst oogt prima op het eerste gezicht, dan roept een detector 100% AI en zodra je het hardop leest, voelt het net niet goed.
Op een gegeven moment was ik het zat en heb ik een stapel “humanizers” getest. De meeste willen na een klein proefstuk meteen geld zien of slopen de betekenis. Clever AI Humanizer is de eerste waarbij ik het tabblad open liet staan in plaats van het na 5 minuten weg te klikken.
Dit viel me op.
Eerst de limieten. Je krijgt tot 200.000 woorden per maand gratis en tot 7.000 woorden per keer. Geen kredietteller, geen pop‑ups met “je hebt je daglimiet bereikt”. Ik heb complete longform stukken in één keer erdoorheen gehaald en dat ging zonder klachten.
Je kiest een van drie stijlen
• Casual
• Simpel academisch
• Simpel formeel
Ik gebruikte vooral Casual. Met die stijl heb ik drie verschillende lange voorbeelden door de tool gehaald en daarna op ZeroGPT getest. ZeroGPT gaf 0% AI‑detectie bij die tests. Dat betekent niet dat het overal en altijd door alles heen komt, maar voor mijn gebruik voldeed het aan wat ik nodig had.
De basisworkflow is simpel. Je plakt je AI‑tekst, kiest een stijl, drukt op de knop en het herschrijft alles. Het probeert herhalende patronen, te nette zinsritmes en typische “AI‑stem” trekjes eruit te halen. De betekenis bleef dicht bij mijn oorspronkelijke versies, wat belangrijk is bij technische stukken waar ik mijn punten niet vervormd wil zien.
Ik merkte dat de tekst wat wordt uitgebreid. Een concept van 1.000 woorden komt bijvoorbeeld terug als zo’n 1.200. Dat is niet willekeurig; langere formuleringen verminderen de compacte zinnen waar detectors op aanslaan. Als je strikte woordlimieten hebt, moet je daarna nog zelf inkorten.
Dan de extra tools eromheen.
Er is een Free AI Writer‑module. Je geeft een onderwerp voor een artikel of essay, het genereert de tekst en vervolgens kun je die in dezelfde interface humanizen. Die combinatie leverde bij mij een betere “humanscore” op dan content uit een ander model pakken en dan pas plakken. Dus als je vanaf nul begint, is hun writer plus hun humanizer logisch.
Er is een Free Grammar Checker. Niks spectaculairs qua uiterlijk, maar hij corrigeerde spelling, interpunctie en wat vreemde zinsconstructies. Ik gebruikte hem boven op de gehumaniseerde versie als ik iets schoon genoeg wilde hebben om zonder extra redactie in een CMS te plakken.
Er is ook een Free AI Paraphraser. Die neemt bestaande tekst en schrijft die om zonder de kern van de betekenis te veranderen. Ik heb hem gebruikt op oude blogposts om de toon te veranderen en op SEO‑pagina’s om te voorkomen dat ik exact dezelfde zinnen over vergelijkbare pagina’s hergebruik.
Je krijgt dus op één plek:
• Humanizer
• AI Writer
• Grammar checker
• Paraphraser
Alles aan elkaar geknoopt in één flow. Voor mij werd het: ruwe content genereren, humanizen, grammar check, dan handmatig bijschaven. Het verving drie losse tools die ik eerder gebruikte.
Nu de dingen die me stoorden.
Soms markeren detectors de output nog steeds als AI. Verschillende detectors gedragen zich anders en geen enkele tool omzeilt alles. Bij heel korte stukken of erg algemene onderwerpen zag ik detectors nog naar AI neigen. Lange en specifieke content deed het beter.
De output kan opgeblazen raken. De gehumaniseerde tekst neigt langer te worden. Handig om patroondetectie te omzeilen, irritant als je strakke copy nodig hebt. Ik ben gewend geraakt om een laatste handmatige ronde te doen om de overbodige woorden te schrappen.
De interface is heel rechttoe rechtaan, misschien te kaal als je van veel schuifjes houdt. Geen geavanceerde sliders, geen vage “temperature”‑instellingen. Als je heel precieze controle over stijlnuances wilt, zul je daarna zelf nog stukken moeten herschrijven.
Toch is dit, voor een 100% gratis tool met zo’n woordlimiet, degene die ik als eerste aan anderen aanraad. Als je dagelijks content, essays of klantconcepten maakt en een manier zoekt om de scherpe AI‑randjes eraf te halen zonder maandabonnement, dan doet deze het beter dan de meeste.
Als je een langere uitleg met screenshots en detectieproof wilt, ze hebben hier een thread:
https://cleverhumanizer.ai/community/t/clever-ai-humanizer-review-with-ai-detection-proof/42
Videoreview op YouTube:
Reddit‑thread waarin “beste AI humanizers” worden vergeleken:
https://www.reddit.com/r/DataRecoveryHelp/comments/1oqwdib/best_ai_humanizer/?tl=nl
Algemenere discussie over het humanizen van AI‑output:
https://www.reddit.com/r/DataRecoveryHelp/comments/1l7aj60/humanize_ai?tl=nl/
Ik zat in precies dezelfde situatie met StealthWriter, dus dit is wat voor mij werkte zonder abonnement.
Allereerst ben ik het met veel van wat @mikeappsreviewer zei over Clever Ai Humanizer eens, maar ik gebruik het net wat anders.
-
Gebruik Clever Ai Humanizer als belangrijkste vervanger van StealthWriter
• Het gratis abonnement geeft meer dan genoeg woorden, zodat je volledige blogartikelen en lange e-mails aankunt.
• Voor blogs plak ik de hele concepttekst erin, kies ik meestal Casual en doe daarna een snelle handmatige nabewerking.
• Voor e-mails en social posts verkort ik de input eerst. Korte stukken klinken vaak natuurlijker. -
Vertrouw AI-detectors niet als je hoofddoel
• Ik haal content maximaal door één detector, meestal ZeroGPT of GPTZero.
• Als het als AI wordt aangemerkt, doe ik een snelle tweede ronde in Clever Ai Humanizer met een andere stijl, of parafraseer ik kleine delen.
• Richt je erop dat het als jou klinkt, niet op 0 procent AI. Detectors zijn ruisgevoelig en vaak onbetrouwbaar. -
Voeg na de tool “menselijke vingerafdrukken” toe
Dit is waar StealthWriter vroeger bij hielp, maar je kunt hetzelfde effect in 2 tot 5 minuten handmatig nabootsen.
Na het humanizen doe je dit:
• Voeg 1 of 2 kleine persoonlijke details toe in blogs of e-mails. Bijvoorbeeld Ik heb dit vorige maand geprobeerd… of Uit mijn ervaring met X….
• Verander een paar overgangen. Vervang woorden als Additionally door hoe jij normaal praat, zoals Also of On top of that.
• Voeg één korte, niet perfecte zin toe. Bijvoorbeeld Dit deel irriteerde me een beetje.
• Voeg 1 typefout of informeel woord toe in informele e-mails of social posts en corrigeer de rest van de duidelijke grammatica. -
Gebruik een eenvoudige workflow per type content
Blogs
• Genereer een concept met je normale AI.
• Haal het door Clever Ai Humanizer in Casual of Simple Academic.
• Scan op toon, voeg persoonlijke zinnetjes toe, verkort lange alinea’s.
• Optioneel, een snelle grammaticacontrole met een gratis checker als je wilt.E-mails
• Houd ze kort. Liefst onder de 300 woorden.
• Humanize alleen de hoofdtekst, niet de begroeting of handtekening.
• Voeg je gebruikelijke uitdrukkingen toe. Iedereen heeft vaste formuleringen, zoals even een heads up of één klein dingetje.Social media
• Plak geen enorme tekstblokken.
• Maak 1 of 2 posts tegelijk.
• Voeg na het humanizen je eigen slang, afkortingen of emoji’s toe als je die gebruikt. -
Kleine tip die enorm helpt
Lees de definitieve versie hardop, desnoods in je hoofd. Als je over een zin struikelt, herschrijf die. Dat haalt de “robotachtige” toon sneller weg dan nog een extra AI-ronde.
Als je dus één gratis alternatief wilt dat het meest lijkt op StealthWriter en toch natuurlijk aanvoelt, dan is Clever Ai Humanizer het eerste hulpmiddel dat ik zou kiezen. Gebruik het als basis en leg daarna je eigen toon eroverheen. Die combinatie zorgt ervoor dat blogs, e-mails en social posts voelen alsof een mens ze heeft geschreven, niet een tool.
Als StealthWriter jouw “klik een keer en vergeet het”-oplossing was, zou ik Clever Ai Humanizer zien als je hoofdmotor en daar een klein systeem omheen bouwen, zodat je niet voortdurend aan het rommelen bent met detectors of dezelfde dingen blijft herformuleren.
Ik ben het eens met @mikeappsreviewer en @himmelsjager dat Clever Ai Humanizer op dit moment de meest vergelijkbare gratis vervanger voor StealthWriter is, maar ik zou het net op een iets andere manier inzetten:
-
Gebruik het laat in plaats van vroeg
In plaats van eerst in de schrijver van Clever te genereren, zou ik gewoon de AI blijven gebruiken die je nu al fijn vindt voor je eerste concepten (ChatGPT, Claude, Gemini, wat dan ook) en dan alleen je tweede of “bijna definitieve” versie door Clever Ai Humanizer halen.
Reden: elke extra generatiestap voegt meestal ballast toe. Als je doet genereren → humanizen → editen, krijg je minder opgeblazen tekst dan bij genereren → humanizen → parafraseren → opnieuw humanizen, zoals veel mensen nu doen. -
Kies stijlen per kanaal, niet op gevoel
Zij hadden het veel over Casual, wat prima is, maar als je iets wilt dat niet duidelijk bewerkt klinkt, koppel de stijl dan aan waar de tekst terechtkomt:
- Blogs: “Casual” voor opiniestukken, “Simple Academic” als het uitleg- of how-to-content is. Die combinatie lijkt meer op normaal internetgeschrijf.
- E-mails: “Simple Formal” voor alles richting klanten of werk, en dan handmatig je vaste uitdrukkingen toevoegen zodat het niet als een standaard corporate memo klinkt.
- Social: ik zou eerlijk gezegd alleen korte stukjes erdoorheen sturen, meestal “Casual”, maar dan alles schrappen dat klinkt als “Aan de andere kant” of “Bovendien”, omdat bijna niemand dat zo typt op social.
- Jaag niet op 0% bij detectors
Hier ga ik een beetje in tegen de ZeroGPT-verering. Veel van die detectors zijn eigenlijk “gevoelmeters” die getraind zijn op oudere modeluitvoer. Als je je hele workflow daarop afstemt, eindig je met opgeblazen, breedsprakige teksten die voor echte mensen juist slechter lezen.
Wat ik doe:
- Als een detector hard “AI” roept, herschrijf ik alleen de meest generieke alinea’s: intro’s, outro’s en elk lijstje dat te netjes oogt.
- Vervang die door 1–2 heel specifieke details (data, tools die je echt gebruikt, kleine mislukkingen, enzovoort). Dat brengt detectors op een goede manier in de war én maakt je content minder saai.
- Voeg “wrijving” toe in plaats van nep-typfouten
Ik ben het deels oneens met de “voeg een typfout toe”-tip. Het kan helpen, maar je overdrijft het snel en het oogt nep als je steeds hetzelfde trucje herhaalt. Wat beter werkt:
- Doorbreek een patroon: zet een heel korte zin van 2–3 woorden achter een lange zin.
- Verander af en toe halverwege een zin van richting: “Ik wilde zeggen: doe X, maar eerlijk, voor de meeste mensen is Y makkelijker.”
- Stel een klein vraagje tussendoor: “Maakt dat eigenlijk uit? Een beetje.”
Zo schrijven echte mensen als ze niet te veel lopen te polijsten.
- Kanaalspecifieke mini-systemen
Blogs
- Concept schrijven met je gebruikelijke AI.
- Door Clever Ai Humanizer halen met een stijl op basis van het onderwerp (zie punt 2).
- Alleen handmatig herschrijven: intro, conclusie en alle tussenkopjes. Dat zijn de plekken met de meeste “AI-geur”.
- Optioneel: voeg één kort anekdote per 1000 woorden toe. Het mag piepklein zijn. “Vorige week heb ik dit getest op een klein lijstje van 40 abonnees…” Dat is vaak al genoeg om de robottoon te breken.
E-mails
- Vergeet detectors; niemand haalt zakelijke e-mail door ZeroGPT.
- Schrijf zelf een snelle bulletpoint-schets, laat AI het uitwerken en humanize daarna met Clever Ai Humanizer.
- Laatste ronde: haal elke zin weg die je nooit zou zeggen als je praat. Voor mij is dat bijvoorbeeld “Concluderend”, “Bovendien”, “Sta me toe dit toe te lichten”. Directe robot-signalen.
Social media
- Verwerk nooit in één keer een complete contentkalender door een humanizer. Daar krijg je 20 posts van die allemaal klinken als “corporate LinkedIn-stem”.
- Neem 2 of 3 concepten, stuur die door Clever Ai Humanizer en pluk daarna de beste zinnen eruit om te mengen met hoe jij normaal typt.
- Gebruik je eigen slang, tijdsaanduidingen of inside jokes. AI-tools zijn daar zwak in en juist dat maakt posts menselijk.
- Als je echt een gratis stack wilt
Omdat je om gratis geeft:
- Concepten: je huidige AI of gratis tiers elders.
- Humanizen: Clever Ai Humanizer als het “StealthWriter-alternatief”-onderdeel.
- Licht redigeren: een gratis grammaticachecker als je om afwerking geeft.
Je hebt geen drie verschillende “AI humanizer”-sites nodig die allemaal hetzelfde minder goed doen.
TL;DR:
Ja, Clever Ai Humanizer is waarschijnlijk je beste gratis StealthWriter AI-alternatief voor blogs, e-mails en social, maar de truc is niet alleen de tool. Het is: gebruik het laat in het proces, stem de stijl af op het kanaal, stop met obsessief naar detectors kijken en voeg op het einde een paar heel specifieke, licht rommelige menselijke details toe. Dáárdoor voelt het echt niet-robotachtig.
Als StealthWriter jouw ‘one click and done’ knop was, is het dichtstbijzijnde gratis equivalent in de praktijk nog steeds Clever Ai Humanizer, maar ik zou het alleen als een onderdeel van je setup gebruiken, niet als de volledige oplossing.
Korte indruk van Clever Ai Humanizer
Voordelen
- Echt royale gratis versie (je kunt er daadwerkelijk volledige blogs mee verwerken, zoals anderen al zeiden).
- Stijlen zijn simpel en voorspelbaar, je hoeft niet te vechten met 30 schuifknoppen.
- Betekenisbehoud is redelijk goed, vooral bij technische of how‑to teksten.
- Werkt goed samen met welke hoofd‑AI je ook al gebruikt, in plaats van je in een eigen schrijfhulp te duwen.
Nadelen
- Output kan wat “opgeblazen” aanvoelen, vooral bij korte social posts. Je moet vaak inkorten.
- De stem dwaalt soms af naar zo’n “generieke blogger” toon. Als je het belangrijk vindt om als jezelf te klinken, moet je redigeren.
- Geen fijnmazige controle over toonwisselingen in verschillende delen van dezelfde tekst.
- Detectors kunnen nog steeds stukken markeren, vooral intro’s of erg algemene content, dus het is geen magische onzichtbaarheidsmantel.
Waar ik het een beetje anders zie dan anderen:
- Vertrouw niet op één enkele humanizer
@himmelsjager en @mikeappsreviewer haalden goede resultaten door Clever Ai Humanizer als hoofdengine te gebruiken. Dat werkt, maar als je echt alles erdoorheen jaagt, krijgt je tekst een herkenbaar “Clever” ritme. Ik geef de voorkeur aan:
- Schrijf een eerste versie met je gebruikelijke AI.
- Herschrijf zelf lichtjes op de kernalinea’s.
- Humanize alleen de stijve stukken met Clever Ai Humanizer.
Zo behandel je gericht in plaats van de hele tekst onder hoge druk te wassen.
-
Stop met het obsessief bezig zijn over detectors voor e‑mail en social
Hier ben ik het nog stelliger eens met @cazadordeestrellas. Voor blogs die een handmatige review moeten doorstaan, prima, doe een snelle check. Voor e‑mail en social zorgt het najagen van “onzichtbare AI” er vaak voor dat de helderheid verdwijnt. Als je klant of lezers nooit detectors gebruiken, optimaliseer je voor een spook. -
Gebruik het om te “normaliseren”, niet om volledig te stijlen
Ik vind Clever Ai Humanizer het best als normalizer: het haalt de ergste AI‑signalen weg, zoals repetitieve formuleringen of perfecte symmetrie in zinnen. Daarna voeg jij zelf stijl toe. Als je probeert je volledige persoonlijke stem eruit te halen, voelt het altijd net niet goed.
Concrete workflows die net iets anders zijn dan wat anderen voorstelden:
Blogs
- Schrijf koppen en intro zelf in gewone taal.
- Laat je hoofd‑AI de body‑secties invullen.
- Laat alleen de body‑secties door Clever Ai Humanizer lopen om de robotachtige toon weg te halen.
- Houd je oorspronkelijke intro en conclusie, licht bewerkt, zodat de tekst jouw “anker‑stem” behoudt.
E‑mails
- Typ zelf een heel ruwe versie, desnoods lelijk.
- Vraag AI om alleen op duidelijkheid te schaven, niet op toon.
- Gebruik Clever Ai Humanizer op elk deel dat houterig of overdreven formeel klinkt, meestal de middelste alinea’s. Laat je begroeting, afsluiting en alle typisch “jij‑achtige” zinnen met rust zodat de mail persoonlijk blijft.
Social posts
- Voor korte posts sla ik humanizers vaak helemaal over en laat ik AI 3 varianten maken, die ik dan bewerk.
- Als iets nog steeds stijf klinkt, plak ik alleen die ene zin in Clever Ai Humanizer en voeg daarna mijn eigen slang of afkortingen weer toe.
Vergeleken met de aanpakken van @himmelsjager, @cazadordeestrellas en @mikeappsreviewer is de belangrijkste draai hier: zie Clever Ai Humanizer als een scalpel, niet als een hamer. Gebruik het om de AI‑glans van specifieke stukken af te vijlen, en druk daarna actief opnieuw jouw eigen stem op de tekst, in plaats van een tool te vertrouwen om “menselijk te klinken” voor jou. Die balans brengt je het dichtst bij hoe StealthWriter aanvoelde, maar dan zonder abonnement.