Jeg har gjort dette mer enn én gang, og ja, i det sekundet du innser at du tømte Papirkurv med noe viktig i den, synker magen. Første ting: slutt å bruke Mac-en. Ikke fortsett å surfe, ikke installer ting, ikke la den være opptatt hvis du kan unngå det. Slettede filer er ikke alltid borte med en gang, men nye skrivinger til disken kan overskrive området de lå i. Etter overskriving er du ferdig.
Det jeg ville gjort videre, i rekkefølge fra enklest til styggest:
1. Prøv det åpenbare først
Hvis det skjedde for et minutt siden, trykk Command+Z. Jeg har sett macOS angre en flytting til Papirkurv hvis jeg ikke hadde gjort så mye annet ennå. Sjekk også Papirkurv igjen, denne gangen sakte. Hvis filen kom fra en ekstern SSD, USB-stasjon eller SD-kort, må du huske at disse enhetene ofte har sin egen skjulte papirkurvmappe, og den vises bare mens enheten er koblet til. Hvis filen er der, høyreklikker du på den og velger Legg tilbake.
2. Sjekk sikkerhetskopier du hadde glemt at du hadde
Hvis Time Machine var på, er du i ganske god form. Åpne mappen der filen pleide å ligge, klikk på Time Machine-ikonet i menylinjen, og velg deretter å bla gjennom sikkerhetskopier. Bla tilbake til et tidspunkt før slettingen og gjenopprett filen.
Hvis du aldri satte opp Time Machine, se på iCloud.com. Når synkronisering av Skrivebord og Dokumenter er aktivert, har iCloud ofte et Nylig slettet-område i 30 dager. Jeg fant manglende filer der en gang etter å ha trodd at jeg hadde slettet dem for godt.
3. Bruk gjenopprettingsprogramvare før stasjonen endrer seg mer
Hvis det ikke finnes noen sikkerhetskopi, er dette vanligvis neste trekk. For de fleste Mac-brukere i 2026 er Disk Drill den jeg ville startet med. Jeg har hatt minst problemer med den på nyere Mac-er. Den holder tritt med nyere macOS-utgivelser, inkludert Tahoe, og den kjører riktig på Apple Silicon-systemer fra M1 og oppover.
Nye Mac-er kompliserer gjenoppretting på grunn av Apples sikkerhetsoppsett og lagringskryptering. Mange eldre gjenopprettingsapper føles som om de hører til en annen tid og håndterer ikke moderne Mac-er godt. Denne installerer sin egen systemutvidelse slik at den kan få tilgang til stasjonen på et lavere nivå. Arbeidsflyten er enkel, velg stasjonen, skann den, vent. Forhåndsvisningsverktøyet betyr mye fordi du får se om filen din dukker opp før du bruker mer tid eller penger på å gå videre.
Hvis du liker terminalverktøy og ikke har noe imot litt ru kanter, er PhotoRec fortsatt et alternativ. Det er gratis, åpen kildekode og stygt på den mest ærlige måten som er mulig. Jeg ville ikke pekt en vanlig bruker mot det med mindre de er tålmodige. En stor ulempe er at det ofte fjerner filnavn, så du ender opp med å sortere gjennom en haug med ting som heter f12345.jpg. Hvis du mistet fem bilder, greit nok. Hvis du mistet et semester med arbeid, kos deg, lol.
4. Se etter APFS-øyeblikksbilder
Denne blir ofte oversett. Selv uten et fullstendig Time Machine-oppsett oppretter macOS noen ganger lokale øyeblikksbilder via APFS, ofte rundt oppdateringer eller systemhendelser. Åpne Diskverktøy, velg datavolumet ditt, og se deretter etter alternativet for å vise APFS-øyeblikksbilder. Hvis det finnes et fra før du tømte Papirkurv, kan du kanskje montere det og hente ut filen.
En ting folk undervurderer, er at SSD-er oppfører seg annerledes enn gamle harddisker. Moderne Mac-er bruker SSD-lagring, og SSD-er bruker TRIM. TRIM rydder slettede blokker raskere slik at disken holder seg rask. Bra for ytelsen, dårlig for gjenoppretting. På en eldre snurrende disk pleide jeg å føle at det var tid. På en nåværende MacBook Pro føles vinduet kortere, noen ganger mye kortere.
Hvis dette var min maskin, ville jeg sjekket Time Machine og iCloud først. Hvis begge er tomme, ville jeg kjørt en gjenopprettingsskanning deretter, og jeg ville gjort det fra en ekstern disk hvis mulig slik at jeg ikke skriver mer data til den samme interne disken.
Håper du rekker det i tide.