Gjenopprett slettede filer på Mac etter utilsiktet sletting, noen råd?

Jeg slettet ved et uhell viktige filer på Mac-en min og innså for sent at jeg fortsatt trenger dem til jobb. Jeg har allerede sjekket Papirkurven, men noen filer mangler, og jeg er ikke sikker på hvilke gjenopprettingsalternativer som er trygge eller faktisk fungerer. Hva er den beste måten å gjenopprette permanent slettede filer på Mac uten å gjøre situasjonen verre?

Jeg har gjort dette mer enn én gang, og ja, i det sekundet du innser at du tømte Papirkurv med noe viktig i den, synker magen. Første ting: slutt å bruke Mac-en. Ikke fortsett å surfe, ikke installer ting, ikke la den være opptatt hvis du kan unngå det. Slettede filer er ikke alltid borte med en gang, men nye skrivinger til disken kan overskrive området de lå i. Etter overskriving er du ferdig.

Det jeg ville gjort videre, i rekkefølge fra enklest til styggest:

1. Prøv det åpenbare først

Hvis det skjedde for et minutt siden, trykk Command+Z. Jeg har sett macOS angre en flytting til Papirkurv hvis jeg ikke hadde gjort så mye annet ennå. Sjekk også Papirkurv igjen, denne gangen sakte. Hvis filen kom fra en ekstern SSD, USB-stasjon eller SD-kort, må du huske at disse enhetene ofte har sin egen skjulte papirkurvmappe, og den vises bare mens enheten er koblet til. Hvis filen er der, høyreklikker du på den og velger Legg tilbake.

2. Sjekk sikkerhetskopier du hadde glemt at du hadde

Hvis Time Machine var på, er du i ganske god form. Åpne mappen der filen pleide å ligge, klikk på Time Machine-ikonet i menylinjen, og velg deretter å bla gjennom sikkerhetskopier. Bla tilbake til et tidspunkt før slettingen og gjenopprett filen.

Hvis du aldri satte opp Time Machine, se på iCloud.com. Når synkronisering av Skrivebord og Dokumenter er aktivert, har iCloud ofte et Nylig slettet-område i 30 dager. Jeg fant manglende filer der en gang etter å ha trodd at jeg hadde slettet dem for godt.

3. Bruk gjenopprettingsprogramvare før stasjonen endrer seg mer

Hvis det ikke finnes noen sikkerhetskopi, er dette vanligvis neste trekk. For de fleste Mac-brukere i 2026 er Disk Drill den jeg ville startet med. Jeg har hatt minst problemer med den på nyere Mac-er. Den holder tritt med nyere macOS-utgivelser, inkludert Tahoe, og den kjører riktig på Apple Silicon-systemer fra M1 og oppover.

Nye Mac-er kompliserer gjenoppretting på grunn av Apples sikkerhetsoppsett og lagringskryptering. Mange eldre gjenopprettingsapper føles som om de hører til en annen tid og håndterer ikke moderne Mac-er godt. Denne installerer sin egen systemutvidelse slik at den kan få tilgang til stasjonen på et lavere nivå. Arbeidsflyten er enkel, velg stasjonen, skann den, vent. Forhåndsvisningsverktøyet betyr mye fordi du får se om filen din dukker opp før du bruker mer tid eller penger på å gå videre.

Hvis du liker terminalverktøy og ikke har noe imot litt ru kanter, er PhotoRec fortsatt et alternativ. Det er gratis, åpen kildekode og stygt på den mest ærlige måten som er mulig. Jeg ville ikke pekt en vanlig bruker mot det med mindre de er tålmodige. En stor ulempe er at det ofte fjerner filnavn, så du ender opp med å sortere gjennom en haug med ting som heter f12345.jpg. Hvis du mistet fem bilder, greit nok. Hvis du mistet et semester med arbeid, kos deg, lol.

4. Se etter APFS-øyeblikksbilder

Denne blir ofte oversett. Selv uten et fullstendig Time Machine-oppsett oppretter macOS noen ganger lokale øyeblikksbilder via APFS, ofte rundt oppdateringer eller systemhendelser. Åpne Diskverktøy, velg datavolumet ditt, og se deretter etter alternativet for å vise APFS-øyeblikksbilder. Hvis det finnes et fra før du tømte Papirkurv, kan du kanskje montere det og hente ut filen.

En ting folk undervurderer, er at SSD-er oppfører seg annerledes enn gamle harddisker. Moderne Mac-er bruker SSD-lagring, og SSD-er bruker TRIM. TRIM rydder slettede blokker raskere slik at disken holder seg rask. Bra for ytelsen, dårlig for gjenoppretting. På en eldre snurrende disk pleide jeg å føle at det var tid. På en nåværende MacBook Pro føles vinduet kortere, noen ganger mye kortere.

Hvis dette var min maskin, ville jeg sjekket Time Machine og iCloud først. Hvis begge er tomme, ville jeg kjørt en gjenopprettingsskanning deretter, og jeg ville gjort det fra en ekstern disk hvis mulig slik at jeg ikke skriver mer data til den samme interne disken.

Håper du rekker det i tide.

Jeg vil legge til én ting som @mikeappsreviewer ikke understreket nok. Sjekk appen du slettet fra, ikke bare Finder. Mange arbeidsfiler blir liggende i gjenoppretting på appnivå: Pages, Word, Excel, Photoshop, Preview og mange kodeeditorer beholder AutoRecovery, midlertidige lagringer eller versjonshistorikk. I Word, se i AutoRecovery. I Adobe-apper, sjekk Nylige og skyhistorikk. I Notater, Bilder og e-postapper ligger slettede ting ofte i deres eget området Nylig slettet. Jeg har gjenopprettet filer der etter at Finder ikke viste noe. Litt dumt, men det fungerer. Sjekk også disse stedene i Finder med Gå til mappe: ~/Library/Containers/ ~/Library/Application Support/ ~/Library/Autosave Information/ ~/Library/Mobile Documents/ Hvis Macen din bruker Google Drive, Dropbox, OneDrive eller Box, logg inn på webdashbordet. De fleste beholder slettede filer i 15 til 30 dager, noen lenger på bedriftsabonnementer. Versjonshistorikk redder deg ofte når gjenoppretting av slettede filer mislykkes. Jeg er litt uenig i rådet om å skanne med en gang uansett hva. Hvis FileVault var på og Macen har blitt startet på nytt noen ganger, blir rågjenoppretting på den interne SSD-en fort stygt. I slike tilfeller slår skyversjonshistorikk og appgjenoppretting ofte filutskjæring. Hvis du trenger en skanner, er Disk Drill fortsatt et solid verktøy for filgjenoppretting på Mac. Forhåndsvis resultatene først. Lagre gjenopprettede filer på en ekstern disk, ikke på Macen din. Også nyttig, denne trinnvise videoguiden for datagjenoppretting på Mac går gjennom prosessen uten altfor mye fyll. Hvis filene er knyttet til jobb og er verdt ekte penger, slutt å fikle etter de enkle sjekkene. En profesjonell tjeneste blir dyr, men det gjør også å gjøre om en ukes arbeid.
Gjenopprett slettede filer på Mac etter utilsiktet sletting noen råd
Eit perspektiv eg ville lagt til det @mikeappsreviewer og @ombrasilente sa: sjekk etter **Versjonar** dersom fila vart laga i ein Apple-app eller noko som støttar dokumentversjonering i macOS. I Finder opnar du appa, og ser deretter etter **Arkiv > Gå tilbake til > Bla gjennom alle versjonar**. Det kan redde deg sjølv når originalfila vart sletta, fordi appa av og til heldt tidlegare tilstandar lagra separat. Merkeleg lite brukt funksjon. Bruk òg **Spotlight** og **Terminal** før du går heilt over i gjenopprettingsmodus. Spotlight finn av og til framleis nyleg fjerna element eller duplikat på merkelege stader. I Terminal kan du prøve: ```bash mdfind 'filename' find ~/ -name '*part-of-file-name*' 2>/dev/null ``` Eg veit det høyrest grunnleggjande ut, men eg har sett at “sletta” filer eigentleg viste seg å vere flytta, omdøypte eller dupliserte i ei synkronisert mappe. Ei lita usemje med det vanlege rådet: eg ville **ikkje** hengt meg opp i APFS-snapshot først, med mindre du allereie veit korleis du handterer dei. Det er lett å kaste bort tid der medan vindauget for gjenoppretting blir dårlegare. For dei fleste er skjulte kopiar i appar, papirkorg/versjonshistorikk i skytenester, og deretter ein skikkeleg skann den raskare vegen. Dersom du skannar, er **Disk Drill for Mac** eitt av dei tryggare første vala fordi grensesnittet ikkje er heilt kaotisk og førehandsvisingar hjelper deg å unngå å gjenopprette skrot. Berre ikkje gjenopprett tilbake til den same interne disken. Den delen betyr meir enn folk trur. Og dersom filene kom frå ein arbeidsapp som Office eller Adobe, sjekk om verksemda di har MDM, OneDrive-retensjon eller sikkerheitskopiar på serversida. IT har somme tider moglegheit for tilbakerulling og bryr seg aldri med å fortelje brukarane at det finst. Irriterande, men sant. Også relevant: Tips om programvare for Mac-datagjenoppretting og diskusjon om gjenoppretting Dersom det er svært kritisk, slutt å rote med det etter kontrollane med låg risiko. Pirk er slik folk gjer ein dårleg situasjon verre.
Gjenopprett sletta filer på Mac etter utilsikta sletting, nokre råd?
En ekstra vinkel som ikke er dekket godt nok av @ombrasilente, @techchizkid og @mikeappsreviewer: sjekk om filen noen gang ble lagt ved, eksportert eller duplisert et annet sted av macOS selv. Ting jeg ville sjekket: - **Mappen for Mail-vedlegg** hvis du sendte den på e-post nylig - **Meldinger** hvis du dro den inn i en chat - **AirDrop-målmapper** - **Nedlastinger** i tilfelle en app eksporterte en kopi dit - **Nylige** i Finder, men sorter etter type og dato, ikke bare navn - **Åpne/Lagre-paneler** inne i appen du brukte, fordi de noen ganger peker til den faktiske banen selv etter at du har glemt hvor den lå Hvis filen dessuten lå på en **ekstern disk**, bør du slutte å koble den disken til forskjellige Mac-er. Spotlight-indeksering alene kan opprette skrivinger du ikke ønsker. Litt uenig i det vanlige rådet om å skanne ASAP: hvis filen lå i et synkronisert arbeidsområde som OneDrive eller Dropbox, ville jeg først sjekket aktivitetsloggen på nettsiden. Det er mindre risikabelt enn å belaste disken med skanninger. Hvis du trenger programvare, er **Disk Drill** et rimelig første forsøk. **Fordeler** - enkle forhåndsvisninger - grei APFS-støtte - enkelt nok for ikke-tekniske brukere **Ulemper** - ingen magi på TRIMmede interne SSD-er - dype skanninger kan gi mye søppel - betalt gjenopprettingsnivå Hvis Disk Drill ikke finner noe nyttig, betyr det ikke alltid at filen er umulig å gjenopprette. Det kan også bety at datablokkene allerede er trimmet, eller at filen bare overlever som en app-/skyversjon, ikke som rå diskdata.