Gjenopprett slettede APFS-filer uten sikkerhetskopi, er det mulig?

Jeg slettet ved et uhell viktige filer fra en Mac-stasjon formatert med APFS og har ikke en sikkerhetskopi i Time Machine eller iCloud. Jeg prøver å finne ut om filgjenoppretting fra APFS fortsatt er mulig, hvilke verktøy eller trinn som er tryggest, og hvordan jeg kan unngå å overskrive noe før jeg gjør situasjonen verre.

Det første jeg ville gjort, er å slutte å bruke den disken. Seriøst. Ikke lagre noe på den, ikke installer gjenopprettingsverktøy på den, og ikke fortsett å rote rundt i håp om at filene plutselig dukker opp igjen.

Sjansene avhenger mye av hvilken type disk det er. Med en vanlig harddisk (HDD) kan slettede filer ofte fortsatt gjenopprettes helt til noe nytt blir skrevet over dem. Med en SSD blir det mer komplisert på grunn av TRIM. Hvis TRIM allerede har tømt de blokkene, vil ikke gjenopprettingsprogramvare kunne hente dataene tilbake. Derfor er delen om å stoppe å bruke den med en gang så viktig.

Jeg var i en ganske lignende situasjon og endte opp med å bruke Disk Drill. Det var mer rett fram enn jeg forventet, men det viktige er hvordan du bruker det.

Det jeg ville gjort:

1. Installer Disk Drill på en annen disk, ikke den du prøver å gjenopprette fra.
  2. Koble til APFS-disken som har de manglende filene, eller velg den interne disken hvis det var der de lå.
  3. Gi Disk Drill full disktilgang når macOS ber om det. Uten det kan det hende at den ikke skanner noen APFS-volumer riktig.
  4. Velg APFS-volumet og kjør full skanning, alternativet Search for Lost Data.
  5. La skanningen bli ferdig før du henter de første filene den finner. For meg dukket det opp mer ved å vente.
  6. Bruk forhåndsvisning før du gjenoppretter noe, spesielt for bilder og dokumenter. Hvis forhåndsvisningen fungerer riktig, er det vanligvis et bedre tegn.
  7. Gjenopprett filene til en annen disk. Aldri legg dem tilbake på samme APFS-volum som du skanner.

En nyttig ting med Disk Drill er at det kan beholde den opprinnelige mappestrukturen for mange filer. Det betyr mer enn det høres ut som, fordi det er elendig å sortere gjennom tusenvis av gjenopprettede filer med tilfeldige navn. Det gir også gjenopprettingssjanser for mange elementer, så du slipper å gjette helt i blinde før du gjenoppretter en haug med filer.

Hvis disken ble slettet i Diskverktøy, betyr ikke det automatisk at alt er borte. En hurtigsletting fjerner ofte filsysteminformasjonen uten å overskrive alle de faktiske dataene med en gang. Gjenoppretting kan fortsatt fungere i det tilfellet, så lenge nye data ikke har blitt skrevet over det. Det store unntaket er et kryptert APFS-volum. Hvis FileVault var aktivert og disken ble formatert, betyr tap av de gamle krypteringsnøklene vanligvis at de gamle dataene ikke kommer tilbake.

Hvis Disk Drill ikke finner det du trenger, er PhotoRec et annet alternativ. Det er gratis, men det fungerer annerledes. Det skanner etter filsignaturer i stedet for å lese APFS-metadata, så du mister vanligvis de opprinnelige filnavnene og mappene. Likevel kan det være verdt å prøve for bilder eller videoer.

Jeg ville ikke fortsatt med gjør-det-selv-skanninger hvis disken virker fysisk usunn. Stopp hvis den:

1. fortsetter å koble fra,
  2. klikker, skraper eller piper,
  3. bare vises av og til,
  4. eller fryser hver gang du skanner den.

På det tidspunktet er et gjenopprettingslaboratorium det tryggere valget. Å slå på en sviktende disk om og om igjen kan gjøre skaden verre. Mange seriøse steder tilbyr en gratis vurdering, og mange har også ingen data, ingen kostnad-service. Prisen kan være noen hundre dollar for en logisk gjenoppretting, men fysisk skade eller arbeid i renrom kan lett presse det over 1,000 dollar.

Hvis dette bare gjelder slettede filer eller en hurtigformatering, har du sannsynligvis en mye bedre sjanse, spesielt hvis du slutter å bruke disken nå og gjenoppretter alt til en separat disk.

Ikke start fra den Mac-en hvis de slettede filene er på den interne disken.

Det er den delen folk noen ganger overser. Selv bare å sjekke e-post eller starte på nytt noen ganger kan skape skrivinger: cacher, Spotlight-indeksering, swap-filer, appoppdateringer, logger, alt det kjedelige macOS-bakgrunnsstoffet. På en APFS SSD kan det ha stor betydning. Hvis det er en ekstern APFS-disk, koble den fra. Hvis det er den interne disken, slå av Mac-en og tenk på gjenoppretting fra en annen oppstartskilde eller en annen Mac før du kjører skanninger.

Jeg er enig i de generelle rådene om Disk Drill og PhotoRec, men jeg ville laget et image av disken først hvis dataene er virkelig viktige. Skann imaget, ikke originalen, når det er mulig. På den måten har du ikke gjort situasjonen verre hvis en skanning krasjer, disken begynner å oppføre seg merkelig, eller du velger feil gjenopprettingsmål. Noen gjenopprettingsapper kan lage et byte-for-byte-image, og det finnes også kommandolinjemetoder, men ikke eksperimenter på den eneste kopien hvis du allerede er nervøs.

For APFS spesielt, ikke forvent en ren gjenoppretting av slettede filer slik som i gamle dager. Noen ganger får du riktige navn og mapper. Noen ganger får du en haug med filer uten navn. Noen ganger ser forhåndsvisningene fine ut, men den gjenopprettede filen er fortsatt skadet. Forhåndsvis før du gjenoppretter, gjenopprett til en separat disk, og prioriter det som ikke kan erstattes først i stedet for å prøve å redde hver cache og duplikat. Hvis du vil ha en visuell gjennomgang, kan denne videoen om macOS-filgjenoppretting være enklere å følge enn å gjette seg gjennom knappene, men hovedregelen er den samme: ikke skriv noe tilbake til kildedisken.

Sjekk etter øyeblikksbilder før du begynner å gjenopprette filer.

Det tidligere rådet om å ikke skrive til disken er riktig, men APFS har én litt mindre åpenbar utvei: lokale øyeblikksbilder. Selv om du ikke har en aktuell Time Machine-sikkerhetskopidisk tilkoblet, kan macOS ha laget APFS-øyeblikksbilder under oppdateringer eller tidligere Time Machine-aktivitet. Hvis de slettede filene fantes da et av disse øyeblikksbildene ble opprettet, kan gjenoppretting være mer som å kopiere ut den gamle versjonen enn å gjøre rotete filgjenoppretting.

Jeg ville sjekket dette fra Recovery, en ekstern oppstartsdisk eller en annen Mac hvis mulig, ikke ved bare å starte opp i det samme systemet igjen og bruke det i en time. I Terminal kan ting som tmutil listlocalsnapshots / eller diskutil apfs listSnapshots fortelle deg om det finnes øyeblikksbilder. Hvis det gjør det, håndter dem først. Ikke slett øyeblikksbilder for å frigjøre plass, ikke kjør oppryddingsapper, og ikke aktiver Time Machine nå i håp om at det lager noe nyttig. Det kan skape flere skrivinger.

Hvis det ikke finnes nyttige øyeblikksbilder, så ja, gjenoppretting i stil med Disk Drill eller PhotoRec er neste spor, med alle SSD/TRIM-forbeholdene folk allerede har nevnt. Men jeg ville prøvd øyeblikksbilde-ruten før jeg godtar en haug med omdøpte gjenopprettede filer, fordi når det fungerer, bevarer det navn, mapper og filinnhold mye renere.

Om dette er den interne SSD-en i en T2/Apple silicon-Mac eller en ekstern disk, endrer det sjansene mye.

Hvis det er den innebygde SSD-en i en nyere Mac, ville jeg behandlet slettet uten sikkerhetskopi som tidskritisk og muligens allerede umulig å gjenopprette, spesielt hvis filene ble fjernet for flere dager siden og maskinen har fortsatt å kjøre. APFS er ikke hovedskurken i seg selv. Det større problemet er SSD-oppførsel, TRIM, kryptering og vanlige macOS-bakgrunnsskrivinger. På disse Mac-ene kan vinduet der gjenopprettingsprogramvare kan se nyttige gamle data være svært lite. I så fall er snapshots sannsynligvis ditt beste håp, slik @mikeappsreviewer sa.

Hvis det er en ekstern APFS-harddisk, er situasjonen langt mindre dyster. Slettede filer kan fortsatt ligge der til de blir overskrevet. For en ekstern APFS-SSD ligger det et sted midt imellom, avhengig av TRIM-støtte og hvor mye den har vært brukt siden slettingen.

Den lille tingen folk glemmer: når du kobler disken til en annen Mac, kan macOS montere den og begynne å gjøre hjelpsomme ting. Spotlight, Finder-generering av forhåndsvisninger, kontroller av Bilder-biblioteket og reparasjonsmeldinger er ikke vennene dine her. Hvis disken er ekstern, ikke klikk på Reparer, ikke bla gjennom mapper i en halvtime, og ikke kopier tilfeldige gjenopprettede testfiler tilbake til den. Hvis du vet hvordan, arbeid fra en skrivebeskyttet montering eller lag et image først. Hvis du ikke vet hvordan, så hold i det minste håndteringen minimal og gjenopprett til en separat disk.

Disk Drill er et rimelig valg for denne typen jobb, men jeg ville ikke behandlet siden med skanneresultater som et løfte. At et filnavn vises betyr ikke at innholdet er intakt. Forhåndsvisning er viktigere enn gjenopprettingsprosenten. Hvis det som mangler er kontordokumenter, bilder, videoer, prosjektfiler eller et Bilder-bibliotek, test noen gjenopprettede kopier fra en separat plassering før du bruker timer på å gjenopprette alt. En gjenopprettet fil som åpnes halvveis og deretter feiler er fortsatt en mislykket gjenoppretting.

Så ja, APFS-gjenoppretting er mulig i noen tilfeller. Rekkefølgen jeg ville brukt er: sjekk snapshots først, lag et image av disken hvis dataene betyr noe, skann imaget eller kilden fra et annet oppstartsmiljø, gjenopprett bare til en annen disk, og verifiser deretter de gjenopprettede filene. Hvis dette er en moderne intern Mac-SSD uten snapshot og den har vært brukt siden slettingen, hold forventningene lave. Hvis det er en ekstern HDD og du sluttet å bruke den med en gang, er sjansene dine mye bedre.