Gjenopprett filer fra et SD-kort på Mac etter å ha slettet feil mappe?

Jeg slettet ved et uhell feil mappe fra SD-kortet mitt mens jeg brukte Macen min, og den inneholdt viktige bilder og videoer som jeg fortsatt trenger. Mappen er ikke lenger der jeg lagret den, og jeg er bekymret for å overskrive dataene. Jeg trenger hjelp til å finne ut den beste måten å gjenopprette slettede filer fra et SD-kort på Mac før de er borte for godt.

Hvis dette var kortet mitt, ville jeg sluttet å bruke det med en gang. Ingen testbilder. Ingen dra filer over på det. Ingen formatering. Jeg gjorde denne feilen én gang, fortsatte å rote med kortet for å se om det fortsatt virket, og endte opp med å redusere sjansene mine for gjenoppretting.

På en Mac ligger slettede filer fra et SD-kort ofte fortsatt der en stund. Det som vanligvis forsvinner først er indeksen, ikke selve bildedataene. Så hvis du ikke har brukt kortet om igjen særlig mye, og du ikke gjorde en full formatering, har du fortsatt en sjanse. Når nye data først havner oppå de gamle blokkene, blir ting fort stygt.

Når det gjelder programvare, ville jeg startet med Disk Drill. Jeg vet at folk kan diskutere gjenopprettingsapper i evigheter, men denne er enklere å håndtere på macOS enn noen av de eldre verktøyene. Jeg trengte ikke styre med partisjonssjargong for å komme i gang. Forhåndsvisningen av filer hjalp meg med å skille søppel fra det jeg ville ha tilbake, og den håndterte RAW-bildeformater fint da jeg prøvde den. En ting jeg ville lagt merke til, hvis kortet ditt er ustabilt, er valget om å lage et byte-for-byte-bilde først. Her er lenken som ble nevnt for det:

Hvis jeg skulle gjort det steg for steg, ville jeg gjort dette:

1. Koble SD-kortet til Mac-en med en ordentlig kortleser.
  2. Åpne Disk Drill og velg SD-kortet, ikke Mac-disken din ved et uhell.
  3. Kjør full skanning og vent. Ikke stopp halvveis fordi det ser tregt ut.
  4. Forhåndsvis det som dukker opp.
  5. Gjenopprett filene til Mac-ens interne disk eller en annen ekstern disk.

Ikke gjenopprett noe tilbake til det samme SD-kortet. Seriøst. Jeg har sett folk gjøre dette én gang og ødelegge resten av sjansene sine for gjenoppretting. Du vil la kortet være urørt mens dataene kopieres et annet sted.

PhotoRec er det andre navnet folk ofte kaster rundt. Greit nok. Det er gratis, og på skadede eller korrupte kort får det noen ganger ut filer når penere apper overser ting. Ulempen er at grensesnittet føles gammelt og røft, og de gjenopprettede filene dine kommer ofte tilbake med rotete navn og uten mappestruktur. Hvis du bryr deg om å holde ting organisert, er den delen frustrerende.

Én ting til. Hvis kortet stadig kobler fra, gir lesefeil, virker dødt på Mac-en, eller viser tegn til fysisk feil, ville jeg ikke fortsatt å banke løs på det med hjemmegjenopprettingsforsøk. Da ville jeg tatt et steg tilbake og sett på en profesjonell gjenopprettingstjeneste. Gjentatte lesinger på et kort som svikter kan gjøre situasjonen verre. Det lærte jeg på den irriterende måten.

Først av alt, løs ut SD-kortet og la det være i fred. @mikeappsreviewer har rett i den delen. Hver skriving senker sjansene dine.

En ting jeg vil legge til: sjekk Papirkurv på Macen din før du går helt over i gjenopprettingsmodus. Hvis du slettet mappen via Finder og kortet var montert normalt, flytter macOS noen ganger filer til en skjult .Trashes-mappe på kortet, ikke rett ut i intetheten. Du vil ikke alltid se den i Finder. Bruk Terminal eller vis skjulte filer og se etter før du skanner. Jeg har sett folk spare flere timer på den måten.

Hvis mappen er borte både fra Finder og Papirkurv, bruk deretter Disk Drill på SD-kortet fra Macen din. Det er et av de bedre Mac-verktøyene for gjenoppretting av SD-kort fordi forhåndsvisninger sparer tid, og det pleier å sortere bilde- og videoresultater bedre enn mye av gratisprogramvaren. Jeg er ikke helt enig i å gå rett til PhotoRec først med mindre du liker rotete filnavn og å sortere 2 000 filer for hånd. Det fungerer, klart, men det er litt tungvint.

Hvis Bilder også importerte noen av disse filene før slettingen, bør du i tillegg sjekke Bilder, Nylig slettet og iCloud-kontoen din. Mange overser dette og starter gjenoppretting for tidlig.

For en rask gjennomgang er denne videoen nyttig, se hvordan du gjenoppretter slettede filer fra et SD-kort på Mac.

Gjenopprett alt til Mac-disken din, ikke tilbake til kortet. Hvis kortet begynner å koble fra, stopp. Det er da gjør-det-selv går galt fort.

Jeg ville gjort én sjekk før du går løs på gjenopprettingsapper, og her skiller jeg meg litt fra @mikeappsreviewer og @hoshikuzu. Hvis slettingen skjedde nylig og ble gjort i Finder, åpne Terminal og se om mappen ble dyttet til kortets skjulte papirkurv i stedet for å bli faktisk slettet.

Prøv:
ls -la /Volumes
finn deretter navnet på SD-kortet ditt og kjør:
ls -la '/Volumes/YourCardName/.Trashes'

Hvis du ser filene dine der, kopier dem til Mac-en din umiddelbart. Det er den enkle løsningen folk overser.

Hvis ikke, så ja, bruk Disk Drill og skann hele kortet. Det er sannsynligvis det mest Mac-vennlige alternativet for gjenoppretting av SD-kort, spesielt for bilder og videoer. Jeg ville også deaktivert Spotlight-indeksering for det kortet mens det er montert, bare for å redusere ekstra skriving:
mdutil -i off '/Volumes/YourCardName'

Én ting til som ingen nevner ofte nok: sjekk om kameraet opprettet DCIM-sidefiler eller miniatyrbilder som fortsatt finnes. Noen ganger, selv om originalene er borte, kan du i det minste gjenopprette forhåndsvisningsversjoner.

Hvis du vil lese mer, har denne tråden noen brukbare Facebook-råd om Mac og gjenoppretting av data fra SD-kort.

Og ja, gjenopprett til Mac-en din, ikke tilbake til SD-kortet. Den delen er ikke til forhandling.

En vinkel jeg ville lagt til som @hoshikuzu, @cazadordeestrellas og @mikeappsreviewer bare så vidt var inne på: sjekk om mappen ble slettet inne i en app, ikke i Finder. Hvis det skjedde via Bilder, Bildeopptak eller til og med en filbehandler med sin egen slettelogikk, gjelder kanskje ikke trikset med skjult papirkurv i det hele tatt. I så fall, ikke bruk for mye tid på å lete etter en flyttet mappestruktur som kanskje aldri har eksistert.

Jeg er også litt uenig i å slå av Spotlight med mindre du planlegger å la kortet være montert en stund. For de fleste er den største gevinsten enklere: monter skrivebeskyttet hvis du kan, eller bare fjern kortet mellom forsøkene.

Min rekkefølge ville vært:

1. Slutt å bruke SD-kortet.
  2. Hvis mulig, lag et bilde av kortet først.
  3. Skann bildet, ikke det originale kortet.
  4. Prøv først deretter gjenopprettingsprogramvare.

Den bilde-først-tilnærmingen betyr mer enn folk tror, spesielt for kort som begynner å oppføre seg merkelig halvveis i prosessen.

Når det gjelder Disk Drill, fordeler: enkel Mac-arbeidsflyt, forhåndsvisninger, grei filtrering av bilder/videoer og mindre kaos enn rene carving-verktøy. Ulemper: ikke gratis for full gjenoppretting, og noen ganger returnerer det mange duplikater eller mister originale filnavn/mapper hvis filsystemmetadata er skadet.

Hvis Disk Drill ikke finner mappen på en ryddig måte, ville jeg prøvd et verktøy for en second opinion etterpå, ikke før. Ulike skannere fanger noen ganger opp ulike fragmenter. Det viktigste er: gjenopprett til Macen din eller en annen disk, aldri tilbake til SD-kortet.