Min USB-stasjon sluttet plutselig å fungere etter at jeg koblet den fra under en filoverføring, og nå sier datamaskinen min at den må formateres før jeg kan bruke den. Den inneholder viktige bilder og arbeidsdokumenter som jeg aldri sikkerhetskopierte, så jeg trenger virkelig hjelp med trygge alternativer for USB-datagjenoppretting som kan gjenopprette filene uten å gjøre situasjonen verre. Har noen opplevd en korrupt minnepenn og funnet en metode som fungerte?
Jeg har opplevd dette med gamle minnepinner, og ja, det føles fort ille når mappen du trenger slutter å åpne seg.
Det positive er at dette ikke alltid betyr at filene dine er borte. Ofte ligger dataene fortsatt på lagringsenheten, men filsystemet har blitt ødelagt. Jeg har sett det skje etter at man har trukket ut en enhet uten å løse den ut, mistet strøm under kopiering, tilfeldige filsystemfeil, skadelig programvare, utslitt flash-lagring eller at enheten rett og slett har blitt for gammel.
Først, finn ut hva slags feil du har med å gjøre
Jeg ville delt det i to kategorier. Den ene er et logisk problem, der dataene fortsatt kan leses på lavt nivå, men filsystemet er skadet. Den andre er maskinvareproblemer, der selve USB-pinnen er i ferd med å svikte eller allerede er halvdød.
Det er ofte verdt å prøve gjenopprettingsprogramvare hvis USB-enheten i det minste gjør noe av dette:
- Den vises i Diskbehandling eller Diskverktøy.
- Windows eller macOS ber deg om å formatere den.
- Filsystemet vises som RAW, uleselig eller utilgjengelig.
- Den rapporterte størrelsen på enheten ser riktig ut.
Jeg ville heller vurdert et gjenopprettingsverksted hvis du ser ting som dette:
- Enheten vises aldri i det hele tatt.
- Den mister stadig tilkoblingen.
- Datamaskinen henger eller låser seg når du kobler den til.
- Kontakten eller dekselet er fysisk skadet.
- Filene er viktige nok til at du ikke vil ta sjansen.
Ikke reparer den først
Denne delen er viktig. Ikke formater USB-enheten. Ikke kjør CHKDSK ennå heller. Jeg gjorde det en gang på en sviktende flash-enhet, og det gjorde resultatet verre, ikke bedre. Få ut filene først. Reparasjon kommer etterpå.
Dette ville jeg prøvd hjemme
Hvis du vil gå gjør-det-selv-ruten, ville jeg startet med Disk Drill. Jeg har hatt bedre hell med verktøy som dette på korrupte USB-enheter fordi de skanner selve enheten, i stedet for å være avhengige av et filsystem som allerede er ødelagt.
Trinnene er enkle nok:
- Installer Disk Drill på datamaskinen din, ikke på den skadede USB-enheten.
- Koble til USB-enheten og åpne appen.
- Velg USB-enheten fra listen.
- Klikk på Search for Lost Data.
- La skanningen fullføres. Ikke stopp den tidlig med mindre enheten kobler seg ut.
- Forhåndsvis det som dukker opp.
- Gjenopprett alt viktig til en annen enhet.
Hvis USB-enheten oppfører seg ustabilt, ta det rolig
Hvis den kobler fra, stopper opp eller får systemet til å oppføre seg rart, ville jeg først laget en byte-for-byte-sikkerhetskopi og skannet bildet i stedet for den opprinnelige pinnen. Mindre belastning på maskinvaren. Noen ganger er én ekstra skanning nok til å vippe en svak enhet over kanten, så ja, bedre å være på den sikre siden her.
Når filene dine er trygge, kan du fikse USB-enheten
Når dataene er reddet, ville jeg testet reparasjonsalternativer.
- Kjør CHKDSK hvis du bruker Windows.
- Kjør Førstehjelp i Diskverktøy hvis du bruker macOS.
- Omformater enheten hvis reparasjonsverktøyene ikke rydder det opp.
- Test den med en stor kopieringsjobb, både ved å skrive til den og lese tilbake fra den.
Når jeg ville sluttet å stole på enheten
Hvis korrupsjonen kommer tilbake etter formatering, skriving mislykkes, filer forsvinner igjen eller diagnostikk viser feil, ville jeg pensjonert den. USB-minnepinner er billige. Å miste de samme filene på nytt er den dyre delen. Lærte det på den harde måten.
Ja. Jeg har gjenopprettet filer fra en USB i akkurat denne tilstanden, trenger å formateres etter at den ble dratt ut midt under overføring. Det er ofte en ødelagt filtabell, ikke døde data.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer på ett viktig punkt, ikke formater først. Jeg ville også ventet med reparasjonsverktøy tidlig. CHKDSK har reddet stasjoner for noen, men på flashmedier har det også ødelagt mappestrukturen for meg. Ikke verdt det før filene dine er kopiert ut.
Dette fungerte for meg i denne rekkefølgen:
- Prøv en annen USB-port, direkte i PC-en, uten hub.
- Sjekk om stasjonen viser riktig størrelse i Diskbehandling.
- Hvis størrelsen ser normal ut, bruk gjenopprettingsprogramvare og lagre filene til en annen disk.
- Hvis lesingen er treg eller stasjonen kobler ut, slutt å rote med den.
Disk Drill er et solid første forsøk for gjenoppretting fra en korrupt USB. Det pleier å hente ut bilder og dokumenter fra RAW eller umonterbare flashstasjoner bedre enn de innebygde OS-verktøyene, etter min mening. Min siste dårlige minnepinne ga tilbake omtrent 90 prosent av JPG-ene og alle DOCX-filer, men filnavnene var rotete. Data først, organisering senere.
Én ting til folk ofte hopper over. Test på en annen datamaskin. Jeg hadde en USB som så død ut på Windows, og så ble montert skrivebeskyttet på en Mac. Rart, men det skjedde.
Hvis du vil ha en rask visuell guide, hjalp denne:
hvordan gjenopprette data fra en korrupt USB-stasjon
Hvis stasjonen blir varm, kobler fra eller fryser Explorer, stopp med gjør det selv og gå til et gjenopprettingslaboratorium. Flashstasjoner feiler raskt når de først begynner å feile.
Jeg har faktisk opplevd at en enhet kom tilbake etter akkurat meldingen «du må formatere denne stasjonen», så ja, det er håp. Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer og @mike34, men jeg ville lagt til én ting de bare så vidt var inne på: før du skanner selve USB-enheten, sjekk om kontrolleren fortsatt viser en stabil enhets-ID og kapasitet. Hvis størrelsen plutselig er 0 byte, veldig liten eller fortsetter å endre seg, blir programvaregjenoppretting veldig usikkert veldig fort.
Jeg er også litt uenig i å prøve for mange porter/datamaskiner først. Én eller to tester, greit nok. Ti inn/ut-plugginger på en døende minnepinne? ikke særlig smart. Hvis den i det hele tatt monteres, ville jeg minimert håndteringen.
Det som fungerte for meg én gang var:
- bruk en USB-skriveblokkerer hvis du har en, eller sørg i det minste for at ingenting skriver automatisk til den
- sjekk SMART hvis enheten eksponerer det, selv om mange minnepinner ikke gjør det
- lag et bilde først hvis lesingene er det minste ustabile
- skann deretter bildet, ikke den faktiske minnepinnen
Disk Drill er et legitimt alternativ her fordi det kan skanne forbi et skadet filsystem og hente ut bilder/dokumenter ved signatur hvis katalogstrukturen er ødelagt. Ulempen er at gjenopprettede filnavn og mapper kan være ganske rotete, men rotete filer er bedre enn ingen filer. Hvis USB-enheten fortsatt viser normal kapasitet, er det sannsynligvis den første programvaren jeg ville prøvd.
Én ting til: på Windows, slå av autoplay og ikke klikk på noen meldinger om «skann og reparer». De popup-vinduene er altfor ivrige.
Relatert lesning her også: diskusjon og tips om gjenoppretting av USB-minnepinner fra virkeligheten
Hvis stasjonen blir varm, kobler fra eller får Filutforsker til å fryse, ville jeg stoppet gjør-det-selv der. Det er punktet hvor «gjenopprett nå» kan bli til «gjenopprett aldri».