Gendan data fra et beskadiget USB-drev, er der nogen succeshistorier?

Mit USB-drev holdt pludselig op med at virke, efter at jeg trak det ud under en filoverførsel, og nu siger min computer, at det skal formateres, før jeg kan bruge det. Der er vigtige billeder og arbejdsdokumenter på det, som jeg aldrig har sikkerhedskopieret, så jeg har virkelig brug for hjælp til sikre muligheder for gendannelse af USB-data, som måske kan genskabe filerne uden at gøre situationen værre. Er der nogen, der har haft et korrupt flashdrev og fundet en metode, der virkede?

Jeg er stødt på dette med gamle USB-sticks, og ja, det føles hurtigt slemt, når den mappe, du har brug for, pludselig ikke vil åbne.

Det gode er, at det ikke altid betyder, at dine filer er væk. Meget af tiden ligger dataene stadig på lagerenheden, men filsystemet er blevet ødelagt. Jeg har set det ske efter at have fjernet et drev uden at skubbe det ud, strømafbrydelse under en kopiering, tilfældige filsystemfejl, malware, slidt flashlager eller et drev, der simpelthen er blevet for gammelt.

## Først skal du finde ud af, hvilken type fejl du har med at gøre

Jeg ville dele det op i to kategorier. Den ene er et logisk problem, hvor dataene stadig kan læses på lavt niveau, men filsystemet er beskadiget. Den anden er hardwareproblemer, hvor selve USB-sticket er ved at fejle eller allerede er halvdødt.

Gendannelsessoftware er ofte værd at prøve, hvis dit USB-drev i det mindste gør noget af dette:

1. Det vises i Diskhåndtering eller Diskværktøj.
  2. Windows eller macOS beder dig om at formatere det.
  3. Filsystemet vises som RAW, ulæseligt eller utilgængeligt.
  4. Den rapporterede størrelse på drevet ser korrekt ud.

Jeg ville i stedet hælde til et datagendannelsesfirma, hvis du ser ting som dette:

1. Drevet vises slet ikke.
  2. Det bliver ved med at afbryde forbindelsen.
  3. Din computer hænger eller låser, når du tilslutter det.
  4. Stikket eller kabinettet er fysisk beskadiget.
  5. Filerne er vigtige nok til, at du ikke vil tage chancen.
## Reparer det ikke først

Denne del er vigtig. Formater ikke USB-drevet. Kør heller ikke CHKDSK endnu. Jeg gjorde det engang på et flashdrev, der var ved at fejle, og det gjorde resultatet værre, ikke bedre. Få først filerne ud. Reparation kommer bagefter.

## Det ville jeg prøve derhjemme

Hvis du vil gå gør det selv-vejen, ville jeg starte med Disk Drill. Jeg har haft bedre held med værktøjer som dette på korrupte USB-drev, fordi de scanner selve enheden i stedet for at være afhængige af et filsystem, der allerede er ødelagt.

Trinene er enkle nok:

1. Installer Disk Drill på din computer, ikke på det beskadigede USB-drev.
  2. Tilslut USB-drevet, og åbn appen.
  3. Vælg USB-enheden fra listen.
  4. Klik på Søg efter mistede data.
  5. Lad scanningen blive færdig. Stop den ikke for tidligt, medmindre drevet kobler fra.
  6. Forhåndsvis det, der dukker op.
  7. Gendan alt vigtigt til et andet drev.
## Hvis USB-drevet opfører sig ustabilt, så sænk tempoet

Hvis det afbryder forbindelsen, går i stå eller får systemet til at opføre sig mærkeligt, ville jeg først lave en byte-for-byte-sikkerhedskopi og scanne billedet i stedet for den oprindelige enhed. Mindre belastning på hardwaren. Nogle gange er én ekstra scanning nok til at skubbe et svagt drev ud over kanten, så ja, det er bedre at være på den sikre side her.

## Når dine filer er sikre, så reparer USB-drevet

Når dataene er hentet ud, ville jeg så teste reparationsmulighederne.

1. Kør CHKDSK, hvis du bruger Windows.
  2. Kør Førstehjælp i Diskværktøj, hvis du bruger macOS.
  3. Omformater drevet, hvis reparationsværktøjerne ikke får ryddet op i det.
  4. Test det med en stor kopieringsopgave, både ved at skrive til det og læse tilbage fra det.
## Hvornår jeg ville holde op med at stole på drevet

Hvis korruptionen kommer tilbage efter en formatering, skrivninger fejler, filer forsvinder igen, eller diagnostik viser fejl, ville jeg pensionere det. USB-flashdrev er billige. At miste de samme filer igen er den dyre del. Det lærte jeg på den hårde måde.

Ja. Jeg har gendannet filer fra en USB i præcis denne tilstand, med behov for at blive formateret efter at den blev trukket ud midt i en overførsel. Det er ofte en ødelagt filtabel, ikke døde data. Jeg er enig med @mikeappsreviewer om ét vigtigt punkt, formatér ikke først. Jeg ville også vente med reparationsværktøjer i starten. CHKDSK har reddet drev for nogle mennesker, men på flashmedier har det også ødelagt mappestrukturen for mig. Ikke risikoen værd, før dine filer er kopieret ud. Det, der virkede for mig, var denne rækkefølge: 1. Prøv en anden USB-port, direkte i pc'en, uden hub. 2. Tjek om drevet viser den korrekte størrelse i Diskhåndtering. 3. Hvis størrelsen ser normal ud, så brug gendannelsessoftware og gem filer på en anden disk. 4. Hvis læsninger er langsomme, eller drevet kobler fra, så stop med at rode med det. Disk Drill er et solidt første forsøg til gendannelse af en beskadiget USB. Det har en tendens til at hente fotos og dokumenter fra RAW eller ikke-monterbare flashdrev bedre end de indbyggede OS-værktøjer, efter min mening. Min sidste dårlige USB gav omkring 90 procent af JPG-filerne og alle DOCX-filer tilbage, men filnavnene var rodede. Data først, organisering senere. Én ting mere, som folk springer over. Test på en anden computer. Jeg havde en USB, der så død ud på Windows, og som derefter blev monteret skrivebeskyttet på en Mac. Mærkeligt, men det skete. Hvis du vil have en hurtig visuel guide, hjalp denne: hvordan man gendanner data fra et beskadiget USB-drev Hvis drevet bliver varmt, kobler fra eller får Stifinder til at fryse, så stop gør det selv-forsøgene og gå til et gendannelseslaboratorium. Flashdrev fejler hurtigt, når de først begynder at fejle.
Gendan data fra beskadiget USB-drev, nogen succeshistorier?
Jeg har haft en, der kom tilbage fra den præcise besked “du skal formatere dette drev”, så ja, der er håb. Jeg er for det meste enig med @mikeappsreviewer og @mike34, men jeg vil tilføje én ting, som de kun berørte let: før du scanner selve USB-enheden, så se om controlleren stadig viser et stabilt enheds-id og kapacitet. Hvis størrelsen pludselig er 0 byte, meget lille eller bliver ved med at ændre sig, bliver softwaregendannelse meget usikker meget hurtigt. Derudover er jeg lidt uenig i at prøve for mange porte/computere først. En eller to tests, klart. Ti tilslut/frakobl-cyklusser på et døende flashdrev? ikke fantastisk. Hvis det overhovedet monterer, ville jeg minimere håndteringen. Det, der virkede for mig en gang, var: - brug en USB-skriveblokering, hvis du har en, eller sørg i det mindste for, at intet automatisk skriver til den - tjek SMART, hvis enheden understøtter det, selvom mange USB-nøgler ikke gør - lav først et image, hvis læsningerne bare er en smule ustabile - scan derefter imaget, ikke den aktive USB-nøgle Disk Drill er en legitim mulighed her, fordi det kan scanne forbi et beskadiget filsystem og hente billeder/dokumenter via signatur, hvis mappestrukturen er ødelagt. Ulempen er, at gendannede filnavne og mapper kan være noget rod, men rodede filer er bedre end ingen filer. Hvis USB-enheden stadig viser normal kapacitet, er det sandsynligvis den første software, jeg ville prøve. Én ting mere: På Windows skal du slå autoplay fra og ikke klikke på nogen “scan og reparer”-prompter. De pop op-vinduer er alt for ivrige. Relateret læsning her også: virkelighedsnær diskussion om gendannelse af USB-flashdrev og tips Hvis drevet bliver varmt, afbryder forbindelsen eller får Stifinder til at fryse, ville jeg stoppe gør det selv dér. Det er der, “gendan nu” kan blive til “gendan aldrig.”
Gendan data fra beskadiget USB-drev, nogen succeshistorier?