Ik ben dit tegengekomen met oude USB-sticks, en ja, het voelt al snel rot als de map die je nodig hebt niet meer opengaat.
Het goede nieuws is dat dit niet altijd betekent dat je bestanden weg zijn. Vaak staan de gegevens nog steeds op de opslag, maar is het bestandssysteem beschadigd geraakt. Ik heb dit gezien na het loskoppelen van een schijf zonder deze veilig te verwijderen, stroomuitval tijdens het kopiëren, willekeurige bestandssysteemfouten, malware, versleten flashopslag of een schijf die gewoon op leeftijd is.
## Bepaal eerst met wat voor soort probleem je te maken hebtIk zou het in twee categorieën verdelen. De ene is een logisch probleem, waarbij de gegevens op laag niveau nog leesbaar zijn, maar het bestandssysteem beschadigd is. De andere is een hardwareprobleem, waarbij de USB-stick zelf defect raakt of al half overleden is.
Herstelsoftware is vaak het proberen waard als je USB ten minste een deel van het volgende doet:
- Hij verschijnt in Schijfbeheer of Schijfhulpprogramma.
- Windows of macOS vraagt je om hem te formatteren.
- Het bestandssysteem wordt weergegeven als RAW, onleesbaar of ontoegankelijk.
- De gemelde grootte van de schijf lijkt correct.
Ik zou eerder naar een dataherstelbedrijf neigen als je dingen ziet zoals dit:
- De schijf verschijnt helemaal niet.
- De verbinding valt steeds weg.
- Je computer loopt vast of bevriest wanneer je hem aansluit.
- De connector of behuizing is fysiek beschadigd.
- De bestanden zijn belangrijk genoeg dat je geen risico wilt nemen.
Dit deel is belangrijk. Formatteer de USB-stick niet. Voer ook nog geen CHKDSK uit. Ik heb dat ooit gedaan op een falende flashdrive en het maakte het resultaat slechter, niet beter. Haal eerst de bestanden eraf. Reparatie komt daarna.
## Wat ik thuis zou proberenAls je het zelf wilt doen, zou ik beginnen met Disk Drill. Ik heb met dit soort tools meer succes gehad bij corrupte USB-sticks, omdat ze het apparaat zelf scannen in plaats van afhankelijk te zijn van een bestandssysteem dat al kapot is.
De stappen zijn eenvoudig genoeg:
- Installeer Disk Drill op je computer, niet op de beschadigde USB-stick.
- Sluit de USB-stick aan en open de app.
- Kies het USB-apparaat uit de lijst.
- Klik op Zoeken naar verloren gegevens.
- Laat de scan voltooien. Stop hem niet vroegtijdig, tenzij de schijf de verbinding verliest.
- Bekijk een voorbeeld van wat er wordt gevonden.
- Herstel alles wat belangrijk is naar een andere schijf.
Als hij de verbinding verbreekt, vastloopt of het systeem vreemd laat doen, zou ik eerst een byte-voor-byte-back-up maken en de image scannen in plaats van de originele stick. Minder belasting voor de hardware. Soms is één extra scan al genoeg om een zwakke schijf over de rand te duwen, dus ja, hier kun je beter voorzichtig zijn.
## Als je bestanden veilig zijn, repareer dan pas de USBZodra de gegevens eraf zijn, zou ik de reparatieopties testen.
- Voer CHKDSK uit als je Windows gebruikt.
- Voer EHBO uit in Schijfhulpprogramma als je macOS gebruikt.
- Formatteer de schijf opnieuw als reparatietools het probleem niet oplossen.
- Test hem met een grote kopieertaak, zowel door ernaar te schrijven als er weer van terug te lezen.
Als corruptie terugkomt na een format, schrijven mislukt, bestanden opnieuw verdwijnen of diagnostiek fouten toont, zou ik dat ding met pensioen sturen. USB-flashdrives zijn goedkoop. Dezelfde bestanden opnieuw verliezen is het dure deel. Dat heb ik op de harde manier geleerd.